Gå til innhold

Noen her som har små konkrete småekstreme sparetips å dele?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

*ekstreme*

Anonymkode: 2e396...9a7

Ta vare på stearinlysstumper og smelte sammen til nye lys? Lage brødrasp og krutonger av gammelt tørt brød. Fylle litt vann på såpen som holder på å bli tom, vaske håret halvparten så ofte, bruke mer ullklær som trenger sjeldnere vask, og i kaldere vann. Gå med tøfler og jakke inne og skru ned strømmen. 

Anonymkode: 65485...864

Usikker på hva du mener med ekstreme, men...

Skru ned strømmen/varmen, si opp Internett og tv, lev på nudler og brød i et år, dusj i 2 minutter (såp deg inn først, slå på vannet og skyll kjapt), barna dusjer kun etter gym, fyll vann i såpe/sjampo, ha 50/50 vann og melk der du egentlig skal bruke melk(vaffelrøre, saus, supper, kakao), kjøp absolutt kun det mest nødvendige, og da brukt. Ta med toalettpapir hve rgabg du bruker offentlig do(ikke stjel en rull altså, men ta med et par gangers bruk), bruk bakepapiret mange ganger før du kaster det. Ikke bruk plastfolie eller alufolie, bruk et lokk/en asjett for å dekke salatbollen, eller matbokser til å oppbevare mat i kjøleskapet. Klipp håret ditt selv, eller gå til gratis lærling. Vann ut oppvaskmiddel, dropp skyllemiddel, bruk mindre Vaskepulver. 

Neppe ekstremt, men usikker på hva du er ute etter som ikke blir stjeling eller å finne mat i søpla 🫢

Anonymkode: c5f04...f7c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke sparetiltak å spare penger? 

Anonymkode: f0ae3...5bc

Du sparer ikke penger på den måten. Du setter til side, ja, men det kunne du jo gjort uten bankens hjelp om du hadde litt kontroll. Sparetiltak handler jo om å få de pengene du har til å dekke mer, om å utnytte ressursene bedre. Ikke om å flytte penger fra en konto til en annen. 

Anonymkode: 90638...8d2

Annonse

Jeg får nå lønn tidlig i måneden og huslånet betales i midten av måneden. Setter da inn pengene på sparekonto når jeg får lønn, med litt høyere rente og ubegrenset antall uttak pr år. Resten av lønna (unntatt det som settes av til langsiktig sparing) setter jeg også på sparekonto. Det jeg kjøper i løpet av måneden betaler jeg med kredittkort, med bonusopptjening. Regninga på kredittkortet betales da fra sparekontoen måneden etterpå, før det tilkommer kreditrenter. 

Anonymkode: 4ab89...814

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle tips, men jeg hadde håpet på litt mer eksteme småtips.

Hi

Klem dorullen flat så det blir knekk på rullen. Da slumper du ikke til å dra ut mer rull enn du trenger. Vet ikke hva du kan spare på det på et år. 2-3 kroner, kanskje?

Dropp tørkepapir på kjøkkenet og bruk klut.

Spar alt av grønnsaksavskjær i en pose i fryseren og kok kraft på det når du har nok. Det samme kan du gjøre med avskjær av fisk, kjøtt, fugl og rekeskall.

Om du kjøper potter med urter så klipp opp det du ikke bruker med en gang og legg på et glass i fryseren. 

Dyrk egne tomater, agurker, urter og annet. 

Tapp i en bøtte med 10 liter vann. Bruk dette når du dusjer. Tøm over deg med litermål, går fint, vi gjør det på hytta. 

Test hvor lite shampoo du kan greie deg med.

Såpe bare under armene, brystene og rumpa. Bruk såpestykker.

Vask dusjen med microfiberklut hver dag så slipper du bruke såpe.

Kjøp mat du spiser på 40% eller lavere og frys det du  kan. Del opp i porsjoner. Kok tomatsaus og grønnsaksuppe på slappe grønnsaker.

Finn en bonde som selger egg og kjøp egg der. 

Kjøp brukt så langt det er mulig.

Lær deg tik tok butterfly cut og klipp håret selv. Halvlangt hår er lett å style med wash and go med den klippen.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du sparer ikke penger på den måten. Du setter til side, ja, men det kunne du jo gjort uten bankens hjelp om du hadde litt kontroll. Sparetiltak handler jo om å få de pengene du har til å dekke mer, om å utnytte ressursene bedre. Ikke om å flytte penger fra en konto til en annen. 

Du kjenner begrepet sparekonto? Sparepenger? Jeg vet at det å spare penger på å kjøpe billig og å spare på konto er to separate ting, men begge deler er å spare. Og vi vet ikke hvorfor hi trenger tips, kanskje hn sliter med å få endene til å møtes eller kanskje hn sparer til en ferietur eller ny sofa. 

Jeg var avhengig av cola zero, har sluttet å drikke det og drikker bare vann. Sparer faktisk ganske mye da det fort gikk 1-2 store flasker daglig før.

Bruker mye ris. IKKE boil in bag (jeg koker ikke mat i plast! Mikroplast sikkert i den maten), men store poser med basmatiris i 5-kg poser som varer lenge og er godt.

Bruker også mye egg, som faktisk er ganske billig.

Handler pasta i Sverige. Der koster det faktisk halvparten av hva det gjør her. Det er tørrvarer som varer lenge og uten toll på, så jeg handler mange pakker når jeg en sjelden gang er i Sverige .

Bor i leilighet i stedet for hus. Mye å spare der. Vi bodde i hus før. Nå har vi mye lavere utgifter for det er mye som skal ordnes og gjøres i hus pluss at oppvarming osv er dyrere også. 

Har elbil. VELDIG mye billigere per mil enn bensin, særlig siden jeg kun lader hjemme. Kjører stort sett unna bommene, men om jeg er i bom er det halv pris fordi jeg har elbil.

Handler smertestillende og nesespray fra Farmasiet og Apotera, hvor de koster MYYYE mindre enn på vanlig apotek eller dagligvare. 22 kr for en pakke Panodil, for eksempel.

Anonymkode: a50b7...1f6

Annonse

Himmel og hav skrev (16 timer siden):

Nei, du kan få brød til 25,-, men det er ikke sammenlignbart med det jeg baker og som er sånne brød vi liker. De fleste brødene der jeg handler koster mellom 35,- og 55,-

Jeg tror nesten du må vurdere å legge ut oppskrift på disse altså, nå fikk til og med jeg lyst på brød 😉😋

Anonymkode: 0f54e...1e0

Mange gode tips her. Jeg vil anbefale å spise mer kaviar. Det er faktisk veldig godt pålegg, og utrolig billig, og sundt. Du kan få en tube til 10 kr som gir salt pålegg hele uka. Prøv deg fram med ulike typer, noen er sterke, andre er milde. Prøv på lyst knekkebrød, det er veldig godt. Også på grovbrød. Fint brød også faktisk. Smaken endrer seg hele tiden. Supert smørepålegg.

Anonymkode: a07e8...968

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hi

Min mormor vasket opp brødposer etter bruk, hang dem til tørk og brukte dem på nytt. Det er vel ganske ekstremt?

Anonymkode: 64997...1b1

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du kjenner begrepet sparekonto? Sparepenger? Jeg vet at det å spare penger på å kjøpe billig og å spare på konto er to separate ting, men begge deler er å spare. Og vi vet ikke hvorfor hi trenger tips, kanskje hn sliter med å få endene til å møtes eller kanskje hn sparer til en ferietur eller ny sofa. 

Du vet ( om du har lest hi) at hi ønsker «småekstreme» sparetips. Og ja, sparekonto er et begrep, det beryr å sette penger til side. Et sparetiltak handler om å få pengene du har til å rekke lenger, altså å utnytte ressursene bedre.

Det vi sprer mest på i hverdagen er matbudsjettet. Jeg baker brød selv, som Himmel og Hav sier så er det mye å spare på det. Jeg bruker kanskje mel for en 50-lapp, en pakke gjær og litt salt pluss strømmen som går i stekeovnen, det blir fire brød som varer en uke for oss. Sammenlignet ville jeg brukt ca 200+ på fire brød i butikk. 
Jeg lager store porsjoner av tomatsaus og fryser ned så vi har til pasta og pizza, da blir helgepizzaen billig og enkel å lage, setter deigen kvelden før og tar en pose saus ut av fryseren om morgenen. Alle osterester rives opp og går i pose i fryseren, så ligger det klart. Dette er hverdagsvaner og ikke så ekstremt. Jeg klipper også alltid opp kremtuber for å bruke alt, og jeg handler dato-varer.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det vi sprer mest på i hverdagen er matbudsjettet. Jeg baker brød selv, som Himmel og Hav sier så er det mye å spare på det. Jeg bruker kanskje mel for en 50-lapp, en pakke gjær og litt salt pluss strømmen som går i stekeovnen, det blir fire brød som varer en uke for oss. Sammenlignet ville jeg brukt ca 200+ på fire brød i butikk. 
Jeg lager store porsjoner av tomatsaus og fryser ned så vi har til pasta og pizza, da blir helgepizzaen billig og enkel å lage, setter deigen kvelden før og tar en pose saus ut av fryseren om morgenen. Alle osterester rives opp og går i pose i fryseren, så ligger det klart. Dette er hverdagsvaner og ikke så ekstremt. Jeg klipper også alltid opp kremtuber for å bruke alt, og jeg handler dato-varer.

Ja, og så har jeg hjemmesydde handlenett, og jeg lapper klær og skifter glidelåser og handler brukt om jeg kan.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høres ekstremt slitsomt ut å leve slik å være så opptatt av å være gnien

Anonymkode: e3846...9bd

Gnien, fattig - same same...

Anonymkode: fc17a...b1e

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei det er det virkelig ikke!

Anonymkode: e3846...9bd

Hvis du ikke fanget opp ironien i svaret, så skjønner jeg at du også mangler evnen til å forstå forskjellen på å måtte og orke.

Anonymkode: 64997...1b1

Anonym bruker skrev (På 13.1.2025 den 18.49):

Da tenker jeg på sparetips som å klippe tannkremtuben i to, ikke som å gå gjennom forsikringer og gå mer. Men småting som utgjør noen kroner her og der likevel

Jeg går daglig innom 50% kurven i butikken og kjøper mye og legger i fryseren som kjøttdeig, kyllingfilet, laks, pølser, kjøtt av forskjellige slag. Har derfor nesten alltid middager til 50% og sparer mye på det. 

Anonymkode: 17ff8...49d

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hi

Slå av alt av varme i boligen, det er da ganske ekstremt. Gå med yttertøy inne for å holde varmen.
Dusj en gang i uken og alle bruker samme badevann, ganske ekstremt det og. evt dusj på jobb hvis du har mulighet til det. 
Ta med dopapir fra offentlige toalett/kjøpesentre, er vel å stjele men også ganske ekstremt. 
Ta med små salt/pepper poser fra McDonald’s/burgerking 

Lag egen tannkrem (8 ss kokosolje, 3 ss natron, 20 dråper eterisk olje(peppermynte f.eks, valgfritt å bruke eterisk olje så dropper du det sparer du enda mer)

Lag egen sjampo, passer for fet hår. 3 dl vann og 2 dl bakepulver. tøm bakepulver i en tom flaske og tilsett vannet og rist, voila du har hjemmelaget sjampo. 
Plukk mat fra containere som butikkene kaster. 

Gå fra dør til dør hos naboene og spør om å få låne 2 egg, hos neste spør du om å få låne litt melk, neste igjen litt sukker osv osv så har du fått inn litt gratis matvarer 

Anonymkode: 4cff6...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...