Gå til innhold

Noen her som har små konkrete småekstreme sparetips å dele?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke et sparetips i den forstand, men hver gang jeg glemmer å ta med handlenett MÅ jeg overføre dobbel pris for en pose til en egen konto. Hvis jeg kjøper fire poser må jeg sette inn 40 kr. 

Har et glass som heter «feriekrukke». Her legger jeg alle pantepenger og jeg tar også ut 1000 kroner hver måned i kontanter og legger i krukka. Når vi skal reise på ferie er dette startpengene mine. De brukes på flyplassen og de første dagene i ferien. Føles deilig å ikke begynne på de ordentlige pengene før etter 3-4 dager. 

Jeg kjøper alltid billigste versjon i butikken av ulike varer, så lenge smaken ikke er helt forferdelig. En stor boks mais til 14 kr eller veldig god mais til 30? Hvorfor skal jeg gi butikken 16 kr? 

Anonymkode: 7b249...373

Skriv full matplan for minst 1 uke av gangen, helst lenge med fokus på å bruke opp rester.

Bruk handlenett, ikke kjøp poser.

Bytt til et billigere merke kaffe, ikke sikkert du merker forskjellen.

Anonymkode: 4db8a...f1c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da tenker jeg på sparetips som å klippe tannkremtuben i to, ikke som å gå gjennom forsikringer og gå mer. Men småting som utgjør noen kroner her og der likevel

Anonymkode: 2e396...9a7

Det utgjør mye mer kroner å gå igjennom forsikringer og slike ting enn å klippe tannkremtuba to...

Anonymkode: e3846...9bd

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ikke et sparetips i den forstand, men hver gang jeg glemmer å ta med handlenett MÅ jeg overføre dobbel pris for en pose til en egen konto. Hvis jeg kjøper fire poser må jeg sette inn 40 kr. 

Har et glass som heter «feriekrukke». Her legger jeg alle pantepenger og jeg tar også ut 1000 kroner hver måned i kontanter og legger i krukka. Når vi skal reise på ferie er dette startpengene mine. De brukes på flyplassen og de første dagene i ferien. Føles deilig å ikke begynne på de ordentlige pengene før etter 3-4 dager. 

Jeg kjøper alltid billigste versjon i butikken av ulike varer, så lenge smaken ikke er helt forferdelig. En stor boks mais til 14 kr eller veldig god mais til 30? Hvorfor skal jeg gi butikken 16 kr? 

Fordi den smaker godt?

Anonymkode: e3846...9bd

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Visst eg har glemt pose/handlenett tar eg et par sånne poser man tar frukt oppi og fyller de med matvarene.

Har en bankavtale på kortet mitt hvor det trekkes 15 kr til sparekonto hver gang jeg bruker kortet( kortet er til min brukskonto)

Og ellers som over her. Samt jeg prøver selge klær på tise for å "få lov" til å kjøpe noe nytt eller brukt av klær

Anonymkode: 5dccb...46b

24 minutes ago, pele said:

Visst eg har glemt pose/handlenett tar eg et par sånne poser man tar frukt oppi og fyller de med matvarene.

Dette er ikke sparetips, det er gjerrighet

Anonymkode: 20333...38d

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Har en bankavtale på kortet mitt hvor det trekkes 15 kr til sparekonto hver gang jeg bruker kortet( kortet er til min brukskonto)

Og ellers som over her. Samt jeg prøver selge klær på tise for å "få lov" til å kjøpe noe nytt eller brukt av klær

Du skjønner selvfølgelig at dette ikke er et sparetiltak, ikke sant?

Anonymkode: 90638...8d2

Mitt sparetips som har senket vårt matbudsjett med mye penger, er rett og slett å sørge for å bruke opp all maten vi kjøper og å spise opp / lage noe av restene.  Vi handler gjerne på tilbud om det er noe vi liker / bruker mye på tilbud.  Men vi har helt sluttet å handle inn ting bare fordi det er på tilbud og kan være kjekt å ha. Vi har også gått ned på kjøttmengden og opp på grønnsaker og poteter / ris etc.  Og vi lager porsjoner som gjør oss mette, men ikke overmette.  Jeg hadde i alle fall tendenser til å lage for mye mat for jeg var så redd for at det skulle bli for lite...  Vi har færre påleggslag i kjøleskapet av gangen, så rullerer vi heller på hva vi kjøper.  Vi handler ikke ting "fordi det er på tilbud" , men kan godt kjøpe inn noe ekstra, men da tenker vi oss nøye om om vi kommer til å bruke det.  Jeg synes også at det er lurt å skrive handleliste og så rett i gang med å plukke det som står på lista.  Da er det mindre sjans for å ta med seg mye kjekt å ha underveis.  

En annen ting som er lurt her i huset, er å skrive handleliste og sende gubben ut å handle.  Han kommer nemlig hjem med mye mindre av sånne "Å nå har de fått inn  xxx - eller jeg fikk så lyst på yyy - eller det så smart / godt / spennende ut"  Mye ting som i alle fall hos oss har tendenser til å bli liggende og ikke brukt. 

Anonymkode: cd473...1b9

Annonse

Når du lager middag så trenger du ikke 4 kyllingfilet til 4 personer. Jeg lager feks mengder av div grønnsaker,  2 kyllingfilet, og ris/pasta evt annet. Kyllingen skjæres i små biter og blandes med grønnsakene feks. Kan også ha i linser, men kun til meg fordi barna ikke liker det. 

Men de dyre matvarene trenger ikke være hoveddelen av middagen. Blir som når man lager pizza, da er det ikke 4 kyllingfileter på en pizza, men det er litt fordi det skal være plass til annet. Smaken blir den samme, men man sparer på mengden. 

Feks lager jeg kremet pasta med laks. Bruker 2 fileter til 3 personer. Fordi det er en smak/ingrediens. Vi skal ikke spise oss mett på bare fisken.

Anonymkode: c5f04...f7c

Bak brød. Et hjemmebakt brød koster bare en brøkdel av det et butikkbrød koster. De er også drøyere i bruk, holder seg saftig lengre og smaker bedre. Jeg regnet en gang ut at mine store hjemmebakte brød kom på ca 15 kroner. Da sparer jeg 40,- pr. brød. Det monner litt på et år. 

Jeg setter opp ukesmeny og handleliste, utifra hva vi har i fryseren.  Vi kaster svært sjelden mat, er det rester etter middag, er det alltid noen som spiser det til kvelds eller lunsj dagen etterpå. 

Jeg ser alltid i 40% kassene. 

Klær og utstyr kjøpes ikke før det er ødelagt. Prøver å selge ting på finn. 

Handler shampo og balsam på normal. 

Kjøper sjelden/aldri pyntegjenstander,  men bytter på der jeg allerede har.

Har egen boks for uåpnet pålegg i kjøleskapet, kun liv å ta derfra hvis det er tomt i påleggskuffa.

Anonymkode: 0d5db...58e

Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Bak brød. Et hjemmebakt brød koster bare en brøkdel av det et butikkbrød koster. De er også drøyere i bruk, holder seg saftig lengre og smaker bedre. Jeg regnet en gang ut at mine store hjemmebakte brød kom på ca 15 kroner. Da sparer jeg 40,- pr. brød. Det monner litt på et år. 

Koster et brød 55kr nå!? 😳 Vi spiser ikke brød her i huset, så kun av nysgjerrighet siden jeg ikke aner hva det koster..

Anonymkode: 0f54e...1e0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Koster et brød 55kr nå!? 😳 Vi spiser ikke brød her i huset, så kun av nysgjerrighet siden jeg ikke aner hva det koster..

Nei, vanlig brød koster rundt 20. Flotte brød koster mer.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke sparetiltak å spare penger? 

Anonymkode: f0ae3...5bc

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dette er lurt, jeg også selger unne klær før jeg kan kjøpe noe nytt eller ny-brukt. Man sparer penger, rydder og det er klimavennlig. I år skal jeg kjøpe maks fem plagg, og det skal kun være i naturmaterialer. Da krever det at jeg tenker meg godt om, ikke ikke kjøper masse søppelklær fordi det er på salg bare.

Anonymkode: 65485...864

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, du kan få brød til 25,-, men det er ikke sammenlignbart med det jeg baker og som er sånne brød vi liker. De fleste brødene der jeg handler koster mellom 35,- og 55,-

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, vanlig brød koster rundt 20. Flotte brød koster mer.

Æh, nei. Ordentlig brød ligger på minst kr 40,-. Mulig kneipp og annet simpelt brød er billigere. 

Anonymkode: f5662...3b3

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

For meg er det et tvungent sparetiltak. Og et av flere. Veldig så nedlatende du skal være da

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For meg er det et tvungent sparetiltak. Og et av flere. Veldig så nedlatende du skal være da

Selv om jeg seff forstår at det ikke er noe en får redusert med dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...