Gå til innhold

Hjemmeeksamen og «lesedager», hvordan har dette blitt gjort i praksis hos dere?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ha ti dagers hjemmeeksamen om en måneds tid. Slik jeg forstår det, har jeg rett på to lesedager og en eksamnsdag fri i forbindelse med dette.

Har dere fått bestemme selv når disse dagene skal tas? Legger arbeidsgiver dagene automatisk til helg? 

Anonymkode: 5c47c...245

Fortsetter under...

Hos oss må lesedagene tas rett før eksamen. Når det er flere dagers eksamen er det innleveringsdagen som teller. Er eksamen en mandag teller helgen som lesedager, er eksamen en tirsdag teller søndag og mandag som lesedager. Så vi har ikke fått bestemme selv.

Superdolly skrev (7 minutter siden):

Hos oss må lesedagene tas rett før eksamen. Når det er flere dagers eksamen er det innleveringsdagen som teller. Er eksamen en mandag teller helgen som lesedager, er eksamen en tirsdag teller søndag og mandag som lesedager. Så vi har ikke fått bestemme selv.

Er søndag også en lesedag? Jeg trodde kun det var lørdager som gjaldt, ikke helligdager?

Jeg har bare bestemt selv og lagt det inn i kalenderen min. Jeg tilpasser selv når jeg har klientavtaler, så det behøves ikke vikar eller andre tilpasninger. 

Anonymkode: 00e53...e1d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er søndag også en lesedag? Jeg trodde kun det var lørdager som gjaldt, ikke helligdager?

Hos oss teller både lørdag og søndag som lesedag.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Søndag er ikke en helligdag.

Anonymkode: f7b25...e39

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis eksamen kommer etter helg har du ikke krav på lesedager. 

Anonymkode: 30d65...df5

Sånn jeg har forstått det, har jeg rett på to lesedager i tillegg til eksamensdag. Jeg kan også få dette tilpasset. Spørsmålet mitt var opprinnelig hvordan dette har blitt gjort på andre arbeidsplasser?

I hovedtariffavtalen i KS er bestemmelsene slik: «I forbindelse med avleggelse av eksamen gis permisjon med lønn for eksamensdagen(e) samt to lesedager før hver eksamen. Ved eksamensformer som varer 3 sammenhengende dager eller mer, skal det drøftes en ytterligere tilrettelegging. Det er en forutsetning at vedkommende ville hatt ordinært arbeid de to dagene umiddelbart før eksamen, og at faget har betydning for kommunen

TI dager eksamen? Hva har du eksamen i? Det hørtes voldsomt ut. 

Men i utgangspunktet har du ingen lovfestet rett til å få fri verken for lesedager eller eksamen. Det er egne regler i kommune/stat.. Der har man krav på en eksamen/lesedag pr to studiepoeng.

Anonymkode: aac9d...0ea

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

TI dager eksamen? Hva har du eksamen i? Det hørtes voldsomt ut. 

Men i utgangspunktet har du ingen lovfestet rett til å få fri verken for lesedager eller eksamen. Det er egne regler i kommune/stat.. Der har man krav på en eksamen/lesedag pr to studiepoeng.

Anonymkode: aac9d...0ea

10-dagers hjemmeeksamen er ikke uvanlig for etterutdanning for lærere. Har hørt om flere studier som har hatt det. Det jeg siterte fra KS over, er lover og regler. Så jo, jeg har rett på tre dager. Spørsmålet mitt er enkelt og greit hvordan dette har blitt gjort på andre arbeidsplasser😊👍

Anonym bruker skrev (På 13.1.2025 den 19.49):

Jo søndag er etter norsk lov en helligdag

Anonymkode: 21fea...2d3

Nei, søndag er en HELGEdag - ikke HELLIGdag

Anonymkode: 4f11d...716

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Bare fordi jeg er nysgjerrig, har du kilde på påstanden din? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bare fordi jeg er nysgjerrig, har du kilde på påstanden din? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

På min manns arbeidsplass (skole) så er lesedagene de to dagene rett før eksamen. Har du eksamen på en mandag blir lesedagene Lørdag og søndag. 

På min arbeidsplass har vi ikke rett på fri med lønn.

Anonymkode: f811f...12d

Anonym bruker skrev (På 13.1.2025 den 20.57):

Sånn jeg har forstått det, har jeg rett på to lesedager i tillegg til eksamensdag. Jeg kan også få dette tilpasset. Spørsmålet mitt var opprinnelig hvordan dette har blitt gjort på andre arbeidsplasser?

I hovedtariffavtalen i KS er bestemmelsene slik: «I forbindelse med avleggelse av eksamen gis permisjon med lønn for eksamensdagen(e) samt to lesedager før hver eksamen. Ved eksamensformer som varer 3 sammenhengende dager eller mer, skal det drøftes en ytterligere tilrettelegging. Det er en forutsetning at vedkommende ville hatt ordinært arbeid de to dagene umiddelbart før eksamen, og at faget har betydning for kommunen

Som det står her, så har du krav på 2 lesedager før eksamen, så lenge du har ordinært arbeid de to dagene som er rett før eksamen. Det vil si at du ikke får lesedager for eksamen på mandag (da er lørdag og søndag lesedager), har du eksamen tirsdag får du lesedag mandag, og har du eksamen onsdag, torsdag eller fredag får du utnytta de to lesedagene. Men når det er en lang eksamen, kan det hende arbeidsgiver er raus og gir deg lesedager uansett. 

Anonymkode: 7665f...790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...