Gå til innhold

Dilemma - voksne barn som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt skal de betale for seg. Alt annet er jo bare idiotisk. Hvorfor skal de få alt på et sølvfat? Hvordan skal de ellers lære seg om økonomi? Typisk dagens foreldre, det kreves ingenting av barna. De bare får og får. 

Anonymkode: 8272a...31e

men hvordan skal man nå få råd til og flytte ut for seg selv? det er ikke gratis

jeg bodde hjemme til jeg var 20 år for og få råd til og kjøpe den leligheten jeg ville og di møblene jeg ville, min mor ville ikke at jeg måtte kjøpe møbler på fretex eller finn.no så jeg bodde noen år lenger enn det jeg trengte men hun ville bare det beste for meg som normale foreldre vil for sine barn

jeg kjenner heller ingen som har flyttet ut så tidelig som det jeg har gjort

Anonymkode: 7d245...2b5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

men hvordan skal man nå få råd til og flytte ut for seg selv? det er ikke gratis

jeg bodde hjemme til jeg var 20 år for og få råd til og kjøpe den leligheten jeg ville og di møblene jeg ville, min mor ville ikke at jeg måtte kjøpe møbler på fretex eller finn.no så jeg bodde noen år lenger enn det jeg trengte men hun ville bare det beste for meg som normale foreldre vil for sine barn

jeg kjenner heller ingen som har flyttet ut så tidelig som det jeg har gjort

Man leier, kan lleie møblert.

Anonymkode: 0642e...ed5

Her var det skjedd litt på noen timer! Selvfølgelig sparer ungene penger på sparekonto til egen fremtid. Det er de flinke til. De har også fonds sparing og liknende (dette hjelper faren deres med, da han er flink til sånt). Når de flytter ut en gang, er de ganske greit rustet økonomisk. 

Jeg kjenner da flere som har barn boende hjemme i flere år, nettopp fordi de går på skole (og evt sparer opp penger). Men de jeg kjenner, har også svært godt råd. Noe jeg ikke har. Det er ikke helt krise, det går rundt, men det er også kjedelig å ikke kunne unne seg noe særlig. 

Gjør som noen av dere sier, skal sette med ned med dem, og snakke med dem. De er fornuftige, empatiske og ordentlige fine unger, så det går nok greit. 

Og ja, jeg skal prøve å gi blaffen i hva faren dere sier, selv om det er vanskelig. Heldigvis er ungene langt mer empatiske og forståelsesfulle enn han er.

HI

Anonymkode: 7c6ad...845

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Man leier, kan lleie møblert.

ja man kan men det har alderi vært noe jeg har ønsket heller ikke mine foreldre, og det er kan være ganske dyrt på leiemarkede også di felste stedene må man være minst 3 stk for og ha råd til og leie og ikke har man råd til og spøre for og kjøpe noe heller eller pusse opp som man ønsker

jeg er værtfall glad for at jeg fikk kjøpe min lelighet og hadde råd til og pusse opp som jeg ønsker, hadde jeg ikke hatt den muligheten hadde jeg heller ikke kunne kjøpt det huset vi har nå med masse plass til unger og leke på

jeg kommer ikke til og tvinge dem ut når dem er 18 men heller lære dem økonomi på en bedre måte

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

ja man kan men det har alderi vært noe jeg har ønsket heller ikke mine foreldre, og det er kan være ganske dyrt på leiemarkede også di felste stedene må man være minst 3 stk for og ha råd til og leie og ikke har man råd til og spøre for og kjøpe noe heller eller pusse opp som man ønsker

jeg er værtfall glad for at jeg fikk kjøpe min lelighet og hadde råd til og pusse opp som jeg ønsker, hadde jeg ikke hatt den muligheten hadde jeg heller ikke kunne kjøpt det huset vi har nå med masse plass til unger og leke på

jeg kommer ikke til og tvinge dem ut når dem er 18 men heller lære dem økonomi på en bedre måte

Ddette viser bare hvor storforlanende endel unge er blitt, tragisk.

Hva er det med folk som svarer på denne måten? Har du et trasig liv selv siden du har så stort behov for å få ut gruff på andre? Du kan få formidlet meningen din på en helt annen måte om du tar i bruk det du har av folkeskikk. 

Anonymkode: 91f16...806

Ble du krenket? Sier det jeg mener. 

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Nei, barn med barns liv. Om de ikke ønsker mer enn det har dere feilet.

Anonymkode: 4cd3f...804

Ikke ønsker mer enn at de studerer, jobber i tillegg og sparer samtidig som de bor hjemme og gjør sin del av husarbeidet?  Nei, mer enn det ønsker jeg ikke av dem.

Anonymkode: ef3ce...0c2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, barn med barns liv. Om de ikke ønsker mer enn det har dere feilet.

Det er så søtt at du prøver å være så tøff og krass, og så tabber du deg bare totalt ut. Det morsomste er at du ikke forstår det selv en gang.

Anonymkode: 18ff0...823

Dette. 
når mine vipper over 18, så er servicen over.
har du sørget for en bra levestandard for dem i så mange år, mens de var små, så kan de jammen gjøre innsats og klare seg selv. Det var jo hele poenget med å gi dem en bra start. Så kan far stille opp med å hjelpe dem med husleie siden han har god råd  👍

Anonymkode: 25815...652

For en utrolig trist holdning til egne barn! Normale foreldre slutter ikke å virke på ungens 18 årsdag. 

Anonymkode: 10f6c...c72

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ble du krenket? Sier det jeg mener. 

At man syns noen er idiot betyr ikke at man er krenket. Men at du hevder det viser bare hvor lite du har å fare med. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

At man syns noen er idiot betyr ikke at man er krenket. Men at du hevder det viser bare hvor lite du har å fare med. 

Du er et klassisk eksempel på drittsekk her. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du er et klassisk eksempel på drittsekk her. 

Nope. Du som må bruke hersketeknikk fordi du vet at du ikke har mer å fare med selv, er den som passer i den boksen. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nope. Du som må bruke hersketeknikk fordi du vet at du ikke har mer å fare med selv, er den som passer i den boksen. 

Nei, jeg svarer i tråden. Lær deg det og ikke oppfør deg som en drittsekk. 

Tilbake til trådens tema! 

Til HI

Jeg tror deg når du sier at de voksne barna dine er fornuftige unge mennesker. Snakk med dem! Vær åpen og ærlig, men, og dette mener jeg er viktig, ikke nevn far og hans økonomi. Ikke la barna dine trekke det inn heller. Forsøk å gjøre dette til en samtale, helst en hyggelig en, og unngå for all del å anklage eller framstå som offer. Dette klarer du! 

De voksne barna dine bør bidra litt, og de bør seriøst begynne å tenke på eget bosted. Men hvis de kan bidra noe, så kan du kanskje beholde huset til de er mer eller mindre ferdig utdannet? Jeg skjønner veldig godt at du godt kunne tenke deg en mindre bolig, og litt større økonomisk frihet, og det tror jeg barna dine vil forstå også, men du må bare åpne øynene deres litt. 

Lykke til! 

Anonymkode: bef80...d5b

Eldste her på 25 har flyttet hjem. Med en baby. Hun får mange stønader fra NAV og betaler meg 4000 i mnd. Da handler jeg alt vi og de trenger på matbutikken. Hun sparer 10 000 i mnd så hun kan flytte med kjæresten så fort det lar seg gjøre (utenlandsk statsborger). Hun kjøper selvsagt klær og utstyr til barnet selv, samt at faren kommer hit med jevne mellomrom og bor her med dem.

Anonymkode: 2886a...a69

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tilbake til trådens tema! 

Til HI

Jeg tror deg når du sier at de voksne barna dine er fornuftige unge mennesker. Snakk med dem! Vær åpen og ærlig, men, og dette mener jeg er viktig, ikke nevn far og hans økonomi. Ikke la barna dine trekke det inn heller. Forsøk å gjøre dette til en samtale, helst en hyggelig en, og unngå for all del å anklage eller framstå som offer. Dette klarer du! 

De voksne barna dine bør bidra litt, og de bør seriøst begynne å tenke på eget bosted. Men hvis de kan bidra noe, så kan du kanskje beholde huset til de er mer eller mindre ferdig utdannet? Jeg skjønner veldig godt at du godt kunne tenke deg en mindre bolig, og litt større økonomisk frihet, og det tror jeg barna dine vil forstå også, men du må bare åpne øynene deres litt. 

Lykke til! 

Anonymkode: bef80...d5b

Takk for fint svar! Kommer selvsagt ikke til å dra faren deres inn i dette. Om de to eldste bidrar litt, så er det selvfølgelig lettere å sitte med et stort hus. Vi trives godt her alle sammen. Får jeg det til, så blir jeg her til ihvertfall et av de store barna har flyttet ut. 

At de kan bo hjemme mens de studerer og spare mye penger er fantastisk! Men de har vel tatt opp fullt studielån? Der 40% av lånet blir gjort om til stipend når de består? Da kan de bidra med å handle mat, eller gi deg 1000 kr for de 2 ukene de er hos deg. Det er få 22 åringer som bor helt gratis. 

Anonymkode: 32e36...f29

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

At de kan bo hjemme mens de studerer og spare mye penger er fantastisk! Men de har vel tatt opp fullt studielån? Der 40% av lånet blir gjort om til stipend når de består? Da kan de bidra med å handle mat, eller gi deg 1000 kr for de 2 ukene de er hos deg. Det er få 22 åringer som bor helt gratis. 

Ja, de har tatt opp studielån, som de sparer, slik du beskriver. 

Skal lage en avtale med dem denne uka😊

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Dere har feilet stort hvis ungene ikke tør å flytte ut. Ingen voksne skal bo hos mamma og pappa. Det er kun for engstelige tapere.

Uenig, kan spare for å komme seg inn på boligmarkedet. Min på 20 har over 700 000 no.

Det er ikke far som skal ha styring i ditt hjem. Hva han sier må stå på hans regning. 

Sett deg ned og prat med de, kan de bidra med middag to ganger hver pr uke, f eks, deler av strøm og andre ekstra utgifter du har. Jeg ser absolutt fordelen i å kunne studere og bo hjemme, det å slippe å ta opp studielån, slippe dyre boutgifter. Det er smart bruk av penger langsiktig, men de må jo bidra på det de koster ekstra å ha boende hjemme. Legg tallene på bordet og  finn løsninger sammen, det har jeg tro på. 

Anonymkode: 9553b...234

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke far som skal ha styring i ditt hjem

Så han har liksom ingenting han skulle ha sagt? Og det er ikke han sitt hjem, bare Hi's? Har du problemer med menn eller? 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nei, de får ikke lånet omgjort til stipend når de bor med foreldrene:

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/hva-er-studielan/ Kravene for å få lån gjort om til stipend er at du ikke bor sammen med foreldrene dine, at du består utdanningen din og at du har inntekt og formue under en viss sum.

Det er vel omtrent den eneste fordelen med å flytte ut, det er merkelig hvordan enkelte later til å synes at det er mer moralsk høyverdig å bo hos en eller annen tilfeldig husvert og betale til ham, heller enn å bo hos sine egne foreldre. Det må jo være langt bedre at de pengene de betaler blir innenfor familien? 

Anonymkode: 45b4e...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...