Gå til innhold

Må alle gutter spille fotball?

Anbefalte innlegg

Svigermor ringte her om dagen og lurte på om vi hadde lyst til å komme på middag i dag.
Av en eller annen grunn ringer hun alltid meg, og ikke sønnen sin, men hyggelig det :)

Jeg svarte at det hadde vært veldig koselig, men vi vil ikke klare å være der før et sted mellom kl 16:00 og 16:30 siden guttungen skulle spille cup i dag.
Svigermor har litt dårlig hørsel så lyden på telefonen er ganske høy slik at svigerfar overhører det. Han blir ganske giret, spør hvor og når cupen er, og om de kan få lov til å komme og se.
Fortelle dem hvor og når, og selvfølgelig kan de komme det er bare koselig om de har lyst til det.
Jeg regnet med at mannen, og far til barna hadde fortalt dem hvilken sport det var snakk om.

Svigerfar dukket opp for å se barnebarnet, men til hans store overraskelse var det ikke fotball, men innebandy..
Flere ganger i løpet av kvelden i kveld har han sagt at han syns gutten heller skulle ha spilt fotball, og at fotball er en mer ordentlig sport.

Dette er ikke første gang jeg har støtt på folk som syns det er rart av gutten vår ikke spiller fotball.

Må virkelig alle gutter spille fotball, og hvorfor reagerer enkelte ganske sterkt på at enkelte gutter ikke ønsker å spille fotball?

NB: Svigerfar er egentlig en ganske flott fyr, og dette innlegget er ikke fordi jeg er sur på han, men mer det at hans reaksjon fikk meg til å begynne å lure på spørsmålet jeg stilte til slutt. Han kommer til å komme over det, og hadde ikke forundret meg om han kom på flere cuper.

Anonymkode: 0992a...2c2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451998-m%C3%A5-alle-gutter-spille-fotball/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ingen må spille fotball, uavhengig av kjønn. Det regner jeg med at du vet selv, usikker på hensikten din med å fortelle en lang historie i innlegget🤷🏻‍♀️

Enkelte er fotballfans, og synes at «alle burde spille fotball». Andre er religiøse, og synes at alle andre burde følge deres eksempel. 
Ikke så mye å gjøre med andre folks meninger. Heldigvis er ovennevnte grupper i mindretall. 

Anonymkode: 56852...2a1

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Magnus Carlsen har aldri spilt fotball en eneste gang i løpet av hele sitt liv.

Anonymkode: bd8d7...6f3

Det har han, og han spiller fotball den dag i dag for fysisk aktivitet...

Men nei, selvfølgelig trenger ikke alle gutter spille fotball. Min spiller håndball.

Anonymkode: 8ecf0...99d

Nei, ingen spille fotball. Fotball er så inderlig oppskrytt, og din svigerfar er nok av dem som aldri har skjønt poenget med artige idretter. Han er neppe mulig å omvende. 

Vi slapp heldigvis unna fotball, begge mine hater det. Den ene er skikkelig individualist, og driver med langrenn (pappa har fulgt opp, for kaldt for meg). Den andre valgte håndball og masse styrketrening, der har jeg fulgt opp en del. (Innendørs, men hersens kaldt i mange av disse hallene.)

Anonymkode: 98197...bf7

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Svigermor ringte her om dagen og lurte på om vi hadde lyst til å komme på middag i dag.
Av en eller annen grunn ringer hun alltid meg, og ikke sønnen sin, men hyggelig det :)

Jeg svarte at det hadde vært veldig koselig, men vi vil ikke klare å være der før et sted mellom kl 16:00 og 16:30 siden guttungen skulle spille cup i dag.
Svigermor har litt dårlig hørsel så lyden på telefonen er ganske høy slik at svigerfar overhører det. Han blir ganske giret, spør hvor og når cupen er, og om de kan få lov til å komme og se.
Fortelle dem hvor og når, og selvfølgelig kan de komme det er bare koselig om de har lyst til det.
Jeg regnet med at mannen, og far til barna hadde fortalt dem hvilken sport det var snakk om.

Svigerfar dukket opp for å se barnebarnet, men til hans store overraskelse var det ikke fotball, men innebandy..
Flere ganger i løpet av kvelden i kveld har han sagt at han syns gutten heller skulle ha spilt fotball, og at fotball er en mer ordentlig sport.

Dette er ikke første gang jeg har støtt på folk som syns det er rart av gutten vår ikke spiller fotball.

Må virkelig alle gutter spille fotball, og hvorfor reagerer enkelte ganske sterkt på at enkelte gutter ikke ønsker å spille fotball?

NB: Svigerfar er egentlig en ganske flott fyr, og dette innlegget er ikke fordi jeg er sur på han, men mer det at hans reaksjon fikk meg til å begynne å lure på spørsmålet jeg stilte til slutt. Han kommer til å komme over det, og hadde ikke forundret meg om han kom på flere cuper.

Selvfølgelig ikke, her har barna prøvd fotball/håndball, var ikke noe for dem.

Så har vært innebandy, kor, speider, flere ting innen kulturskolen osv

Anonymkode: 61c19...5ef

Fotball er kjempegøy for de som liker det. Og dritkjedelig for de som ikke liker det. 

Jeg hater det, men liker andre sportsgrener. Ville tatt en liten prat med svigerfar og sagt at innebandy er den sporten gutten deres liker og sånn er det 🙂 

Annonse

Nei, selvsagt må ikke alle gutter spille fotball. Da jeg var liten var det 3-5 stykker fra min skoleklasse som spilte fotball. De andre gikk langrenn, drev med alpint, svømming, turn, og 3 var faktisk med i en roklubb. Noen var med i flere idretter.

Fotball er i dag blitt kapret av mennesker som er mer opptatt av sosialisering enn fotball. De ønsker at alle skal være sammen, og da brukes fotball som et samlingspunktet, fordi de mener det er en enkel idrett alle kan utføre. Vet ikke hva jeg skal tenke om det. Jeg er gammeldags og likte bedre slik det var før, at ungene valgte forskjellige idretter. I dag er det dessuten så mange idretter som ungene kan holde på med. Da er det litt rart hvorfor alle oppfordres til å spille fotball.

Anonymkode: c8976...a9b

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei, selvsagt må ikke alle gutter spille fotball. Da jeg var liten var det 3-5 stykker fra min skoleklasse som spilte fotball. De andre gikk langrenn, drev med alpint, svømming, turn, og 3 var faktisk med i en roklubb. Noen var med i flere idretter.

Fotball er i dag blitt kapret av mennesker som er mer opptatt av sosialisering enn fotball. De ønsker at alle skal være sammen, og da brukes fotball som et samlingspunktet, fordi de mener det er en enkel idrett alle kan utføre. Vet ikke hva jeg skal tenke om det. Jeg er gammeldags og likte bedre slik det var før, at ungene valgte forskjellige idretter. I dag er det dessuten så mange idretter som ungene kan holde på med. Da er det litt rart hvorfor alle oppfordres til å spille fotball.

Jeg opplever slett ikke at fotball er kapret av mennesker som er mer opptatt av sosialisering enn fotball. Jeg har barn på 12 og 16 og jeg kan love deg at de er krav om både dedikasjon og seriøsitet for å henge med på laget. At det er sosialt i tillegg er jo bare en bonus. 

Hvem er det som oppfordrer (hvem) til å spille fotball? Her har barna hatt full frihet til å velge selv, og de spiller både fotball, tennis og står slalom, og det samme gjelder vennene. Jeg har aldri opplevd at noen fremmer fotball foran andre idretter. 

Fotball er den mest populære sporten. 

Men! Veldig veldig rart at ikke svigers visste at det var innebandy. 

Dere må få svigerfar til å slutte å si slike ting. Ihvertfall foran barnet. 

Sønnen her er eneste i klassen som spiller innebandy. 

Han sier selv at det er enkelte å være god i innebandy. Fordi det nettopp ikke er sååå mange som spiler. 

Håper sønnen vil spille innebandy I mange mange år. Fin sport. Gode trenere. 

Anonymkode: ab922...5e5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fotball er den mest populære sporten. 

Men! Veldig veldig rart at ikke svigers visste at det var innebandy. 

Dere må få svigerfar til å slutte å si slike ting. Ihvertfall foran barnet. 

Sønnen her er eneste i klassen som spiller innebandy. 

Han sier selv at det er enkelte å være god i innebandy. Fordi det nettopp ikke er sååå mange som spiler. 

Håper sønnen vil spille innebandy I mange mange år. Fin sport. Gode trenere. 

* enklere. 

Hva er denne nye greia her inne med at man må fordekke temaet man egentlig ønsker å diskutere med et tåpelig spørsmål som alle vet svaret på? Hi vet utmerket godt at ikke alle gutter må spille fotball. Det er opplagt. Hvis du, hi, ønsker støtte på at svigermor er teit som ringer deg og ikke mannen din, og at svigerfar er teit som mener at fotball er en mer ordentlig sport, kan du ikke bare skrive det i første omgang?

Anonymkode: c83ed...9c5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er denne nye greia her inne med at man må fordekke temaet man egentlig ønsker å diskutere med et tåpelig spørsmål som alle vet svaret på? Hi vet utmerket godt at ikke alle gutter må spille fotball. Det er opplagt. Hvis du, hi, ønsker støtte på at svigermor er teit som ringer deg og ikke mannen din, og at svigerfar er teit som mener at fotball er en mer ordentlig sport, kan du ikke bare skrive det i første omgang?

Jeg har ikke noe i mot mine svigerforeldre. 

Er bare lei dette maset om at han er gutt så da må han da spille fotball.

HI

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Magnus Carlsen har aldri spilt fotball en eneste gang i løpet av hele sitt liv.

Anonymkode: bd8d7...6f3

He he, han er jo ganske god i fotball da. Så han har nok spilt mye fotball. 

Anonymkode: f4b6b...51c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe i mot mine svigerforeldre. 

Er bare lei dette maset om at han er gutt så da må han da spille fotball.

HI

Da har du i så fall pakket inn temaet du ønsker å diskutere i veldig mye irrelevant info.

Hvorfor skal du la andre, enten det er din svigerfar, en kollega eller noen annen, diktere hva man må eller ikke må?

Noen mener man MÅ gå på ski. Jeg går ikke på ski og lever fint med det. Noen (her inne) mener at man IKKE MÅ ha på pysj å julaften. Jeg går med finklær, men hadde jeg gått i pysj hadde jeg levd fint med det også. 

Hva din svigerfar eller 100 000 maur eller 20 damer her inne mener spiller ingen rolle.

helt seriøst.

Gjør det du mener er riktig og det du liker og lær barna dine det samme!

Anonymkode: a5496...b48

MissSaigon skrev (13 timer siden):

Jeg opplever slett ikke at fotball er kapret av mennesker som er mer opptatt av sosialisering enn fotball. Jeg har barn på 12 og 16 og jeg kan love deg at de er krav om både dedikasjon og seriøsitet for å henge med på laget. At det er sosialt i tillegg er jo bare en bonus. 

Hvem er det som oppfordrer (hvem) til å spille fotball? Her har barna hatt full frihet til å velge selv, og de spiller både fotball, tennis og står slalom, og det samme gjelder vennene. Jeg har aldri opplevd at noen fremmer fotball foran andre idretter. 

Bare mitt inntrykk, da det er så mange som er med uten verken talent eller interesse for sporten. Gjelder aldersgruppen fra 12 og ned. Over den alderen faller de som ikke er interessert av, en etter en. Kanskje er det bare et slags gruppepress, men jeg vet at enkelte foreldre dytter litt, fordi de er redd for at barnet skal falle utenfor. At det er slik er spesielt tydelig når nye unger begynner på skolen, da skal alle inn på fotballtrening. Selv om det er åpenbart at de knapt nok har spilt fotball før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...