Gå til innhold

Skjevfordeling husarbeid - men tror han gjør alt

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som i årevis har klagd på at han gjør alt husarbeid. Så har jeg bodd hos dem en stund grunnet noe arbeid/en tjeneste jeg gjør for dem. Og han gjør nesten ingenting. Han tilbringer det meste av fritiden med å se på serier eller å spille. Kommer hjem fra jobb til ferdig middag, reiser seg bare rett fra bordet etterpå og går for å se på TV eller trene sammen med et av barna. Vasker badet en gang i uka, men gjør ellers ingenting. Likefullt er han hellig overbevist om at han gjør alt. Har de gjester kan konen og gjestene rydde av bordet, mens han slapper av med en kopp kaffe. Regner med kona får nok etterhvert og da må det jo bli et lite sjokk hva husarbeid egentlig er.... 

Det jeg synes er så rart er at mannen sitter i sofaen hele ettermiddagen eller trener. Maten blir laget og ryddet bort, bord og hus ryddet og vasket, klær vasket og hengt opp, huset blir pyntet til jul og pynten ryddet bort. ungene får hjelp til lekser og å komme seg steder det ikke går buss osv. Alt uten at han bidrar, men likevel tror han virkelig at han gjør alt. Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å overbevise seg selv om dette.... Noen som kjenner noen slike eller har vært der selv?

Anonymkode: 6b89d...3f5

Fortsetter under...

Nå må snart kvinner forstå at menn ikke gjør husarbeid. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det fortsett å være. Jeg er sjeleglad at jeg har en mann som faktisk synes det er gøy å vaske klær, så det gjør han. I tillegg skuffer han snø, bilene våre er alltid strøkne. Han polerer og vasker de. Han klipper plenen om sommeren, pluss mye mer. Han fikser noe med en gang noe er galt. Det er en mann. 

Anonymkode: 05e14...d9b

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå må snart kvinner forstå at menn ikke gjør husarbeid. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det fortsett å være. Jeg er sjeleglad at jeg har en mann som faktisk synes det er gøy å vaske klær, så det gjør han. I tillegg skuffer han snø, bilene våre er alltid strøkne. Han polerer og vasker de. Han klipper plenen om sommeren, pluss mye mer. Han fikser noe med en gang noe er galt. Det er en mann. 

Hvorfor gjør ikke menn husarbeid? Og du er heldig at han liker å vaske klær? Gjør du også bare det du liker i huset?

Min mann tar minst halvparten av husarbeid og oppfølging av barn. Selvfølgelig, så lenge vi begge er i jobb så deler vi på alt. At det finnes udugelige mannfolk vet man jo, men det er faktisk ikke normen. 

Anonymkode: 58623...1a9

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du får spør han om hva han gjør i huset på daglig basis. 

Anonymkode: 58623...1a9

Jeg gjorde faktisk det, men han svarte bare "alt" og var ikke interessert i å gi noen eksempler "det er jo noe hele tiden, så jeg kan jo ikke gå rundt å skrive det ned". Han sa det på en slik måte at jeg fikk inntrykk av at han tror han gjør alt, men bare orket ikke tenke etter og liste eksempler. Det var ikke et svar der man følte at han vet at han ikke gjorde så mye og prøvde å snakke om noe annet. Det virker oppriktig som om han lager seg en egen virkelighet der han gjør mye/alt husarbeid. 

Annonse

det har mye med dårlig oppdragelse å gjøre min samboer tar heller ikke og rydder av bordet og sånt siden han er vant med og gå rett fra bordet når han bodde hjemme og trengte alderi og hjelpe til med noe husarbeid hjemme det var moren som gjør

Anonymkode: d72ae...523

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde faktisk det, men han svarte bare "alt" og var ikke interessert i å gi noen eksempler "det er jo noe hele tiden, så jeg kan jo ikke gå rundt å skrive det ned". Han sa det på en slik måte at jeg fikk inntrykk av at han tror han gjør alt, men bare orket ikke tenke etter og liste eksempler. Det var ikke et svar der man følte at han vet at han ikke gjorde så mye og prøvde å snakke om noe annet. Det virker oppriktig som om han lager seg en egen virkelighet der han gjør mye/alt husarbeid. 

Min ex var sånn. Trodde han gjorde alt. Men fakta var at han gjorde ytterst lite. Men han blir fort overveldet av oppgaver så om det er mer enn 3 oppgaver som må gjøres, som det jo alltid er, så greier han ikke få gjort noe. Spurte ham hva han drev med hele dagen når han påstod han holdt på hele tiden, men han greide ikke liste opp en eneste ting. Var jo ikke sånn at opgaver ikke ble gjort når han flyttet, så aner ikke hva han faktisk gjorde de dagene han "var så travel". I hans hode kjentes vel dagen full ut siden han stresset ut over å ha flere ting som skulle vært gjort. Parallell virkelighet ja. I tillegg så han ikke alt jeg gjorde, eller skjønte hvor mye som faktisk må gjøres. Hver eneste dag.

Anonymkode: 331e3...f5f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det kommer helt an på hvor god oppdragelse mennene har fått det...

Anonymkode: a0166...982

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en bekjent som i årevis har klagd på at han gjør alt husarbeid. Så har jeg bodd hos dem en stund grunnet noe arbeid/en tjeneste jeg gjør for dem. Og han gjør nesten ingenting. Han tilbringer det meste av fritiden med å se på serier eller å spille. Kommer hjem fra jobb til ferdig middag, reiser seg bare rett fra bordet etterpå og går for å se på TV eller trene sammen med et av barna. Vasker badet en gang i uka, men gjør ellers ingenting. Likefullt er han hellig overbevist om at han gjør alt. Har de gjester kan konen og gjestene rydde av bordet, mens han slapper av med en kopp kaffe. Regner med kona får nok etterhvert og da må det jo bli et lite sjokk hva husarbeid egentlig er.... 

Det jeg synes er så rart er at mannen sitter i sofaen hele ettermiddagen eller trener. Maten blir laget og ryddet bort, bord og hus ryddet og vasket, klær vasket og hengt opp, huset blir pyntet til jul og pynten ryddet bort. ungene får hjelp til lekser og å komme seg steder det ikke går buss osv. Alt uten at han bidrar, men likevel tror han virkelig at han gjør alt. Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å overbevise seg selv om dette.... Noen som kjenner noen slike eller har vært der selv?

Min mann er sånn

Anonymkode: a0166...982

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg må dessverre si at jeg kjenner meg igjen. Har en veldig flott mann,skal ikke bytte han ut, men han står liksom ved siden av en tømt oppvaskmaskin og forventer en pokal eller krone . 

Jeg er syk 24/7. Har selv skyld i at jeg har tatt på meg alt , da jeg var yngre, men nå.. Han gjør det jeg ber om, men.. Det blir for dumt. 

Fins det ikke en app da? Som man kan plotte inn hva man gjør? Da blir det veldig tydelig. 

Anonymkode: 92de5...be4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...