Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede en høyere utdanning, men har fattet en enorm interesse for psykologi og kunne egentlig tenke meg å studere dette for å deretter spesialisere meg innen et felt jeg virkelig brenner for. Men hvordan fungerer dette med min alder og utdanning fra før? Er det fortsatt vitnemålet fra vgs som teller? Fra studiene på universitetet? Annet? Jeg har forsøkt å finne ut av det, men synes informasjonen er litt mangelfull rundt akkurat dette.

Anonymkode: 1d093...000

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du søker med vitnemål. 

Det er litt forstyrrende at du ikke klarer å finne ut av dette selv, da. 

Anonymkode: a3963...e81

Jeg spør med utgangspunkt i at det jeg har funnet er at man søker ordinært opptak med vitnemål fra videregående, men dette er også informasjon som jeg har tenkt primært er rettet mot ungdommer som kommer fra videregående skole, har tatt et friår el. Derfor lurte jeg på om det kunne være noen alternativer for voksne som har fullført høyere utdanning fra før, men kunne ikke se noe om det, og ville høre her om noen visste. Så jeg har funnet informasjon, men lurte på om jeg kunne ha gått glipp av noe. 

HI

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dessverre tror jeg du vil få vanskeligheter med å få jobb når du er nyutdannet og uerfaren innen yrket, OG passert 50 år. Er denne planen din realistisk tenker du?

Anonymkode: 24294...501

Jeg har ikke tenkt å jobbe som psykolog på vanlig måte, eller behov for hele profesjonsstudiet, men kunne spisse meg inn i en bestemt retning hvor min andre utdanning og lange erfaring vil være en kjempestor fordel. Problemet mitt nå er at jeg i stor grad allerede har kunnskapen, men fordi den ikke er formalisert er det vanskelig å få til det jeg ønsker. Og ja, planen min er svært realistisk, det har jeg fått bekreftet fra flere innen den retningen jeg ønsker å gå.

HI

Annonse

Ser ikke problemet i forhold til å studere og jobb etterpå. Derimot bør du være oppmerksom på pensjon dersom du ikke skal jobbe fullt ved siden av studier. Du er så ung at du tjener opp pensjon etter nye reformer- alle års opptjening. Ved flere år som fulltidsstudent kan du tape stort.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg spør med utgangspunkt i at det jeg har funnet er at man søker ordinært opptak med vitnemål fra videregående, men dette er også informasjon som jeg har tenkt primært er rettet mot ungdommer som kommer fra videregående skole, har tatt et friår el. Derfor lurte jeg på om det kunne være noen alternativer for voksne som har fullført høyere utdanning fra før, men kunne ikke se noe om det, og ville høre her om noen visste. Så jeg har funnet informasjon, men lurte på om jeg kunne ha gått glipp av noe. 

HI

Du må jo se hva som er opptakskriteriene til studiet. Hvis det er generell studiekompetanse så er det selvsagt vitmemål fra vgs som teller, for det er ingen andre enn vgs som utsteder vitnemål på generell studiekompetanse.

Anonymkode: 4d2d8...b26

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dessverre tror jeg du vil få vanskeligheter med å få jobb når du er nyutdannet og uerfaren innen yrket, OG passert 50 år. Er denne planen din realistisk tenker du?

Anonymkode: 24294...501

Jeg fikk relevant jobb, i ny bransje, før jeg var ferdig med utdanningen, og jeg var godt over 50. Da ble jeg med bachelor foretrukket forren flere yngre med master. Det er på ingen måte umulig å få ny jobb etter at man har fylt 50. 

Anonymkode: 24374...c5c

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk relevant jobb, i ny bransje, før jeg var ferdig med utdanningen, og jeg var godt over 50. Da ble jeg med bachelor foretrukket forren flere yngre med master. Det er på ingen måte umulig å få ny jobb etter at man har fylt 50. 

Vurderer også ny kompetanse og bytte beite. Hvilken bransje fikk du den nye jobben i? Var det vidt forskjellige fra det du hadde fra før, typ samfunnsfag vs.realfag, eller samme fagfelt?

Anonymkode: 24dcc...dbd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vurderer også ny kompetanse og bytte beite. Hvilken bransje fikk du den nye jobben i? Var det vidt forskjellige fra det du hadde fra før, typ samfunnsfag vs.realfag, eller samme fagfelt?

Anonymkode: 24dcc...dbd

Jeg hadde først et praktisk yrke, uten krav til høyere utdannig og gikk inn i statsforvaltningen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...