Gå til innhold

Umm.. om mannen har bestilt ferie for oss i år med må vente til april for godkjennelse av sjefen

Anbefalte innlegg

Er det slikt i alle bedrifter og jobb? Ser ut da som mannen min er først i kø om å sende inn at han vil ta ferie per den dato. Vi har bestilt med at vi kan avbestille til en vis dato som koster sine ekstra 1500 mer. Jeg klarer liksom ikke helt å glede meg til denne reisen enda :( da vi vet ikke om han for godkjent fra sjefen enda før april! Sammen med de andre. Utrolig kjipt om det skulle bli et nei! Men satser på at han får.  Nå er ferien bestilt i midten av juli så satser på at det ikke er så travelt i den tid. Før trodde jeg det var første man til mølla som fikk godkjent men ikke vet jeg😅 (uføretrygd som nettopp har begynt å reise rundt)

Anonymkode: 15642...e0e

Fortsetter under...

Det er helt vanlig, og i henhold til ferieloven - selv om jeg skjønner at det er kjipt. 

«Førstemann til mølla» er aldri et godt prinsipp 

Anonymkode: fdfea...e21

I følge loven skal man ha beskjed før 1.mai, så det er ikke uvanlig nei.

Førstemann til mølla er ikke vanlig, det ville jo blitt veldig urettferdig 

Hos oss har vi sen og tidlig ferie annenhvert år, men skjønner at alle bedrifter ikke kan gjøre det samme.

Anonymkode: aee52...b4e

Som nevnt er den offisielle fristen 1. mai. Akkurat det må en nok bare forholde seg til, det var avtalen en signerte da en tok jobben. 

Hva som vanlig varierer veldig i bedrifter, avhenger av størrelse, faste ansatte vs sommervikarer og hvor mye arbeid det er i sommersesong. Jeg har vært ansatt i alt fra bedrifter som fulgte 1. mai til stengt hele juli. De fleste oppegående arbeidsgivere strekker seg så langt de kan for å innfri ansattes ønske om ferie, men de er først avhengig av å få inn alle ønskene før de legger den kabalen. Noen ganger går det opp av seg selv, andre ganger må de benytte styringsrett for å sikre forsvarlig drift. 

Anonymkode: 0669e...84c

Bestille tur først og be om ferie etterpå er en uting. Har hatt folk som gjør det hos oss konsekvent, og som endte opp med å få nei på ferieønske. Men om han er ute i god tid og spør så er det nok enklere. Vet ikke hvilken jobb han har, men i juli har alle ferie. Jeg har bedt om å fått innvilger en uke i juni, for da er det ingen andre som har satt seg opp enda. 

Anonymkode: d887b...512

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bestille tur først og be om ferie etterpå er en uting. Har hatt folk som gjør det hos oss konsekvent, og som endte opp med å få nei på ferieønske. Men om han er ute i god tid og spør så er det nok enklere. Vet ikke hvilken jobb han har, men i juli har alle ferie. Jeg har bedt om å fått innvilger en uke i juni, for da er det ingen andre som har satt seg opp enda. 

Kanskje, kanskje ikke? Vet fleste liker å bestille tidlig på året. Billigere priser og mer sjanse det hotellet man ønsker enda har ledige rom + billig priser. Spesielt om man ikke får svar før mai! Da føles det så seint og alt er skam dyrt. Nå jobber mannen i en matvare express bedrift der de er ca 30 folk i hans avdeling. Der de kjører og tar mot bestilling og leverer til bedrifter, skoler, barnehager. Så satser på at vi er heldige. Da ingen andre enda har satt opp ferien sin i hans jobb 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke? Vet fleste liker å bestille tidlig på året. Billigere priser og mer sjanse det hotellet man ønsker enda har ledige rom + billig priser. Spesielt om man ikke får svar før mai! Da føles det så seint og alt er skam dyrt. Nå jobber mannen i en matvare express bedrift der de er ca 30 folk i hans avdeling. Der de kjører og tar mot bestilling og leverer til bedrifter, skoler, barnehager. Så satser på at vi er heldige. Da ingen andre enda har satt opp ferien sin i hans jobb 

Som ansatt er jeg helt enig. Men det er jo flere som skal ha ferie, og det går an å ta sjansen og si at man trenger ferie da fordi man har bestilt. Men det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at de ansatte får billig ferie. De må sette drifta først. Men om mesteparten av jobben er å levere til barnehager og skoler høres det jo ikke ut som ett så stort problem, selv om kanskje mange ønsker ferie samtidig. Om fristen er 1.april så er det jo ikke sikkert sjefen ser på ønskene før det heller. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Så det skal være ett race i januar for å få bestilt seg den billigste ferien først da, sånn at man blir prioritert av arbeidsgiver ang ferie? Nei du, det går ikke spesielt bra - for, newsflash - det vil de fleste andre av kollegaene også.. oppskrift på dårlig stemning at noen «kupper» de mest attraktive ukene med tanke på barn som har skolefri og trenger pass.  

Anonymkode: 802fc...1e5

Er dere ny i arbeidslivet? Ferie fordeles ikke etter "førstemann til mølla" og ønskene kan leveres inn helt til fristen. Og så fordeles ferien. I fjor leverte jeg inn ønske siste dagen før frist og fikk ønsket mitt innvilget. 

Anonymkode: 66e82...c2e

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

At han har lagt inn ønske nå, spiller neppe noen stor rolle, da det heldigvis sjelden praktiseres førstemann til mølla når det gjelder ferie.

Anonymkode: 7441e...234

Først til mølla? Virkelig?

Jeg jobber i helse. Juli er den vanskeligste måneden å få fri i. Da vil «alle» ha fri samtidig som vi må ha tilstrekkelig bemanning til en hver tid. Det at din mann er eneste som har lagt inn ønske betyr ingenting. Det som betyr noe er hvordan kabalen ser ut når alle har lagt inn ønsker.

Anonymkode: 92fb1...18d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle har ikke ferie i juli, man har krav på 3 uker sammenhengende fri mellom 1.juni og 1.september, og arbeidsgiver har styringsrett.

Men du har likevel rett i at det store flertallet har ferie i juli da, vi kaller det fremdeles fellesferie fordi de fleste har ferie da.

I bedriften til mannen stenger de to siste ukene i juli og første i august, så der er det tvungen ferie i 3 uker. Ingen får ferie før den tvungne ferien fordi de har høysesong på vår.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Alle har ikke ferie i juli, man har krav på 3 uker sammenhengende fri mellom 1.juni og 1.september, og arbeidsgiver har styringsrett.

Men du har likevel rett i at det store flertallet har ferie i juli da, vi kaller det fremdeles fellesferie fordi de fleste har ferie da.

I bedriften til mannen stenger de to siste ukene i juli og første i august, så der er det tvungen ferie i 3 uker. Ingen får ferie før den tvungne ferien fordi de har høysesong på vår.

Neida det var dumt formulert. Hovedferien hos oss går over juni/juli og «alle» ønsker seg sen ferie, altså i juli. 

Deilig med påtvunget ferie i de populære ukene da, slipper hvertfall å sloss om dem 🤣

Det spiller ingen rolle hvem som leverer ønske først, eller hvem som allerede har bestilt ferie.

Arbeidsgiver skal gi en frist for innlevering av ønske, også legge kabalen så flest mulig får ønskene sine oppfylt. Om noen overhodet ikke fikk ønsket sitt oppfylt i fjor, skal deres ønsker veie tyngst i år.

Så om fristen for innlevering er f.eks 1. april spiller det ingen rolle hve som leverer først eller sist.

Vet noen har frist for innlevering av ønsker 1. februar, så får vi vite når de får ferie så fort kabalen er ferdig lagt. Så det er litt forskjell fra firma til firma hvordan dette fungerer.

Vi og leverer ønsker om ferie og må bare håpe! Flere har barnehage/skolebarn og trenger ferie i juli, men ikke alle kan få det!

Vi har og måtte bestille ferie med avbestillingsgebyr hvert år, for selvfølgelig kan ikke folk bestille og så si at desse ukene må de ha

Anonymkode: 15779...c5c

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det spiller ingen rolle hvem som leverer ønske først, eller hvem som allerede har bestilt ferie.

Arbeidsgiver skal gi en frist for innlevering av ønske, også legge kabalen så flest mulig får ønskene sine oppfylt. Om noen overhodet ikke fikk ønsket sitt oppfylt i fjor, skal deres ønsker veie tyngst i år.

Så om fristen for innlevering er f.eks 1. april spiller det ingen rolle hve som leverer først eller sist.

Vet noen har frist for innlevering av ønsker 1. februar, så får vi vite når de får ferie så fort kabalen er ferdig lagt. Så det er litt forskjell fra firma til firma hvordan dette fungerer.

Vi har frist for 1.halvår 1.november året før, sommerferie 1.februar og 2.halvår 1.mai. Det er en stor kabal som skal dekkes som du sier, og da må man ha god tid på seg. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det slikt i alle bedrifter og jobb? Ser ut da som mannen min er først i kø om å sende inn at han vil ta ferie per den dato. Vi har bestilt med at vi kan avbestille til en vis dato som koster sine ekstra 1500 mer. Jeg klarer liksom ikke helt å glede meg til denne reisen enda :( da vi vet ikke om han for godkjent fra sjefen enda før april! Sammen med de andre. Utrolig kjipt om det skulle bli et nei! Men satser på at han får.  Nå er ferien bestilt i midten av juli så satser på at det ikke er så travelt i den tid. Før trodde jeg det var første man til mølla som fikk godkjent men ikke vet jeg😅 (uføretrygd som nettopp har begynt å reise rundt)

Førstemann til mølla går jo ikke, men jeg tenker arbeidsgivere burde kunne satt sommerplan litt før, februar senest.

Anonymkode: c9991...06d

det er heldig hvis ikke sånn der min samboer jobber der er det bare og si ifra at man tar seg fri di dagene, har alderi vært et problem på jobben hans

Anonymkode: 4e0b9...1bc

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Førstemann til mølla går jo ikke, men jeg tenker arbeidsgivere burde kunne satt sommerplan litt før, februar senest.

Veldig mange har 3mnd oppsigelsesfrist og hvis ferieplanen legges i februar, så kan noen si opp innen 1.mars eller 1.april og så må ferieplanen legges på nytt. 

Anonymkode: c05af...6bc

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Veldig mange har 3mnd oppsigelsesfrist og hvis ferieplanen legges i februar, så kan noen si opp innen 1.mars eller 1.april og så må ferieplanen legges på nytt. 

Neida, man trenger ikke legge hele planen på nytt. Folk sier opp hele tiden, og det er alltid en plan som skal lages. Jeg jobber på sykehus med 6700 ansatte og fristen for sommeren er 1.februar for å sørge for en god arbeidsplan gjennom sommeren. Vi tar ikke høyde for oppsigelser eller sykmeldinger 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg som arbeidsgiver er evig takknemlig for at loven tar litt hensyn til arbeidsgivere også. Hos oss ville det vært umulig å legge ferieplan senest februar, og bestiller ansatte tur tidlig må de ta med i beregningen at de kanskje ikke får ferie da. De får beskjed om ferie i løpet av siste halvdel av april.

Anonymkode: 794f7...65e

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Folk kan bli syke eller havne i en ulykke også, man kan ikke ta hensyn til mulig fravær eller oppsigelser.

Det må man forholde seg til, om det dukker opp.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Neida, man trenger ikke legge hele planen på nytt. Folk sier opp hele tiden, og det er alltid en plan som skal lages. Jeg jobber på sykehus med 6700 ansatte og fristen for sommeren er 1.februar for å sørge for en god arbeidsplan gjennom sommeren. Vi tar ikke høyde for oppsigelser eller sykmeldinger 

Der jeg jobber er vi helt avhengig av å ha noen med en spesiell kompetanse på jobb hele tiden. Vi er 4stk med den kompetansen, så hvis en av oss sier opp, må hele planen legges på nytt. 

På et sykehus med 6700 ansatte tviler jeg på at alle har samme kompetanse og det hjelper lite at ingen av de som jobber med rengjøring har sagt opp, hvis de to leger med samme spesialisering som skulle jobbet i juli sier opp. Da må noen (om ikke alle) endre sin feire. Eller motsatt, hvis flere av de som skulle jobbet med rengjøring i juli sier opp, hjelper det lite at ingen av legene hadde sluttet, for jeg nekter å tro at de i tillegg vil ta seg av at alt er rent. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I følge loven skal man ha beskjed før 1.mai, så det er ikke uvanlig nei.

Førstemann til mølla er ikke vanlig, det ville jo blitt veldig urettferdig 

Hos oss har vi sen og tidlig ferie annenhvert år, men skjønner at alle bedrifter ikke kan gjøre det samme.

Hvor i loven står det 1. mai?  Loven sier 2 måneder før feriestart - om ikke tariff-avtale sier noe annet.  Arbeidsgiver har stytringrett over ferien - helt til man blir så gammel (60 er det vel) at man får en ekstra uke som man kan styre selv, må bare varsle arbeidsgiver minimum to uker før. 

Anonymkode: c3b27...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...