Anonym bruker Skrevet 11. januar #1 Skrevet 11. januar Når faste utgifter er betalt, hvor mye er det vanlig/nødvendig å sitte igjen med? Blir alene med 3 barn på bare og ungdomsskole så inntekt og utgift forholdet blir veldig annerledes enn med to inntekter. Med faste tenker jeg, lån, forsikringer, strøm, kommunalt, internett/tv/mobil, diesel og mat. Da blir det jo igjen "unødvendige" utgifter som underholdning, leker/ting, aktiviteter osv. Noen tips til sparing eller budsjettering eller ting jeg bør ta med i regnskap eller tenke på/ta høyde for? Anonymkode: a6c2d...8fe
Anonym bruker Skrevet 11. januar #2 Skrevet 11. januar Du bør ta med en større pott til bilbruk enn bare diesel, minst 2000 per mnd i tilleggg til diesel (service, uforutsette reparasjoner, planlagte reparasjoner, egenandel til bilforsikring hvis det skjer noe) egen pott til klær og sko til barna, det er dyrt og «plutselig» må en ha vintersko i voksen størrelse til 1500-2000, og en annen mista hanskene og må ha nye ol. Anonymkode: 36e22...c8d
Anonym bruker Skrevet 11. januar #3 Skrevet 11. januar Det er en del ting du ikke har med, hva med frisør, klær, lommepenger, busskort, hygiene (barbersaker, hår og hudpleie, sminke deo osv til tenåringer),. Lege og medisiner ved sykdom og ikke minst litt sparing/oppbygging av buffer så du har litt ekstra den dagen vaskemaskinen ryker eller du må til tannlegen og fikse en tann. Du må lage en plan/avtale med ungene om hvordan utgifter skal organiseres. For vennene deres skal på kino, bowling, McDonald's osv. Skal de spørre deg om penger eller skal de gå nok lommepenger til å selv prioritere hva de kan og ikke kan være med på. Anonymkode: 470f7...4a7
Anonym bruker Skrevet 11. januar #4 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Du bør ta med en større pott til bilbruk enn bare diesel, minst 2000 per mnd i tilleggg til diesel (service, uforutsette reparasjoner, planlagte reparasjoner, egenandel til bilforsikring hvis det skjer noe) egen pott til klær og sko til barna, det er dyrt og «plutselig» må en ha vintersko i voksen størrelse til 1500-2000, og en annen mista hanskene og må ha nye ol. Anonymkode: 36e22...c8d Takk! Anonymkode: a6c2d...8fe
Anonym bruker Skrevet 11. januar #5 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Det er en del ting du ikke har med, hva med frisør, klær, lommepenger, busskort, hygiene (barbersaker, hår og hudpleie, sminke deo osv til tenåringer),. Lege og medisiner ved sykdom og ikke minst litt sparing/oppbygging av buffer så du har litt ekstra den dagen vaskemaskinen ryker eller du må til tannlegen og fikse en tann. Du må lage en plan/avtale med ungene om hvordan utgifter skal organiseres. For vennene deres skal på kino, bowling, McDonald's osv. Skal de spørre deg om penger eller skal de gå nok lommepenger til å selv prioritere hva de kan og ikke kan være med på. Anonymkode: 470f7...4a7 Ja, takk! Det er nettopp disse utgiftene jeg lurer på hvor mye jeg bør ha igjen til etter at alt det faste og nødvendige er betalt. Anonymkode: a6c2d...8fe
Anonym bruker Skrevet 11. januar #6 Skrevet 11. januar Jeg har kartlagt utgiftene i 3 mnd nå (går over kontoutskrift osv) Budsjettpostene jeg ikke har tenkt på var, oppgitt i ca. Apotekvarer. Alt fra vitaminer, jern og d-vitamin til ene ungdommen pga mangel, allergipiller, Paracet mm. Blir fort 1000 kr pr mnd. Div forbruk bil. Spylervæske, vask, vinduspussere mm. 500 pr mnd. Abonnement som Netflix, Max og Spotify. Lagring, tesla mm. 700 pr mnd Husdyr hvis du har det. Mat, vaksiner, årlig kontroll tenner osv, ormkur. 1000 kr pr mnd Random shit som kino, en tur på Peppes, tur i bassenget. Denne styrer du selv etter hvor mye du har, men greit å ha 1000 kr til dette pr mnd. Hudpleie. Alt fra lypsyl til hudkrem, sjampo, balsam, ansiktskrem. Jeg kjøper stor pumpeflaske av alt, men det koster fort 1000 kr i snitt pr mnd hvis du tar med alt. Klær, selv om du handler på tilbud, så må mye fylles på som sokker, undertøy, strømpebukser. Sko og yttertøy koster litt. Ca 1000 kr pr person pr mnd i snitt. Frisør. Den har du nok best innsikt i selv. Mannen her bruker 6-700 kr hver 6 uke, mens jeg klipper kun en gang annethvert år. Har ei venninne som bruker 4000 kr hver 6. uke. Variere veldig. Jeg har større barn enn deg, fra de var ca 13-14 fikk de 1500 kr i lommepenger i stedet for at jeg dekker kino, frisør, klær og annet. Da kan de lære å disponere selv etter eget behov. Yngste her kjøper klær på bruktbutikken, men svir av mye hos frisør. Eldste bruker lite hos frisør, men mer på klær og sosialt. Anonymkode: c32a5...653
Anonym bruker Skrevet 11. januar #7 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har kartlagt utgiftene i 3 mnd nå (går over kontoutskrift osv) Budsjettpostene jeg ikke har tenkt på var, oppgitt i ca. Apotekvarer. Alt fra vitaminer, jern og d-vitamin til ene ungdommen pga mangel, allergipiller, Paracet mm. Blir fort 1000 kr pr mnd. Div forbruk bil. Spylervæske, vask, vinduspussere mm. 500 pr mnd. Abonnement som Netflix, Max og Spotify. Lagring, tesla mm. 700 pr mnd Husdyr hvis du har det. Mat, vaksiner, årlig kontroll tenner osv, ormkur. 1000 kr pr mnd Random shit som kino, en tur på Peppes, tur i bassenget. Denne styrer du selv etter hvor mye du har, men greit å ha 1000 kr til dette pr mnd. Hudpleie. Alt fra lypsyl til hudkrem, sjampo, balsam, ansiktskrem. Jeg kjøper stor pumpeflaske av alt, men det koster fort 1000 kr i snitt pr mnd hvis du tar med alt. Klær, selv om du handler på tilbud, så må mye fylles på som sokker, undertøy, strømpebukser. Sko og yttertøy koster litt. Ca 1000 kr pr person pr mnd i snitt. Frisør. Den har du nok best innsikt i selv. Mannen her bruker 6-700 kr hver 6 uke, mens jeg klipper kun en gang annethvert år. Har ei venninne som bruker 4000 kr hver 6. uke. Variere veldig. Jeg har større barn enn deg, fra de var ca 13-14 fikk de 1500 kr i lommepenger i stedet for at jeg dekker kino, frisør, klær og annet. Da kan de lære å disponere selv etter eget behov. Yngste her kjøper klær på bruktbutikken, men svir av mye hos frisør. Eldste bruker lite hos frisør, men mer på klær og sosialt. Anonymkode: c32a5...653 Glemte busskort, jeg kjøper for 180 dager. 2350 for eldste og 1750 for yngste. 700 kr pr mnd Anonymkode: c32a5...653
Anonym bruker Skrevet 11. januar #8 Skrevet 11. januar Jeg er alene med fire barn. Tre tenåringer og et lite barn. Jeg må ha minst 30000 kr igjen etter at faste utgifter er betalt for å føle at vi har det ok. Anonymkode: a1dad...845
Anonym bruker Skrevet 11. januar #9 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg har kartlagt utgiftene i 3 mnd nå (går over kontoutskrift osv) Budsjettpostene jeg ikke har tenkt på var, oppgitt i ca. Apotekvarer. Alt fra vitaminer, jern og d-vitamin til ene ungdommen pga mangel, allergipiller, Paracet mm. Blir fort 1000 kr pr mnd. Div forbruk bil. Spylervæske, vask, vinduspussere mm. 500 pr mnd. Abonnement som Netflix, Max og Spotify. Lagring, tesla mm. 700 pr mnd Husdyr hvis du har det. Mat, vaksiner, årlig kontroll tenner osv, ormkur. 1000 kr pr mnd Random shit som kino, en tur på Peppes, tur i bassenget. Denne styrer du selv etter hvor mye du har, men greit å ha 1000 kr til dette pr mnd. Hudpleie. Alt fra lypsyl til hudkrem, sjampo, balsam, ansiktskrem. Jeg kjøper stor pumpeflaske av alt, men det koster fort 1000 kr i snitt pr mnd hvis du tar med alt. Klær, selv om du handler på tilbud, så må mye fylles på som sokker, undertøy, strømpebukser. Sko og yttertøy koster litt. Ca 1000 kr pr person pr mnd i snitt. Frisør. Den har du nok best innsikt i selv. Mannen her bruker 6-700 kr hver 6 uke, mens jeg klipper kun en gang annethvert år. Har ei venninne som bruker 4000 kr hver 6. uke. Variere veldig. Jeg har større barn enn deg, fra de var ca 13-14 fikk de 1500 kr i lommepenger i stedet for at jeg dekker kino, frisør, klær og annet. Da kan de lære å disponere selv etter eget behov. Yngste her kjøper klær på bruktbutikken, men svir av mye hos frisør. Eldste bruker lite hos frisør, men mer på klær og sosialt. Anonymkode: c32a5...653 Supert! Takk! Anonymkode: a6c2d...8fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå