Gå til innhold

Adhd-medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal jenta vår starte på medisinutprøving  og jeg kjenner jeg er skikkelig redd.

Jeg er så redd for at det vil bli skikkelig vanskelig for henne med bivirkningene.

Jeg kjenner ingen som har vært gjennom dette, så har ingen å spørre.

Hvis hun får alle «svært vanlige» bivirkninger, er jeg også redd hun kommer til å nekte å ta medisiner.

Ubehandlet adhd hos henne vil skape enorme utfordringer.

Når jeg googler medisinutprøving adhd, føler jeg det er lite info.

Når jeg spør på skolen om de har vært borti barn på medisinutprøving, så sukker de høyt og svarer på en skikkelig medfølende stemme at det har de.

Når jeg spør BUP, er de vage og sier det varierer.

Så nå har jeg skapt meg et horribelt bilde inni meg, om at dette vil bli helt helt grusomt med enorme bivirkninger.

Er medisinutprøving like grusomt som jeg er redd for? Og i tilfelle, hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til det?

Anonymkode: 95e84...adb

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

I morgen skal jenta vår starte på medisinutprøving  og jeg kjenner jeg er skikkelig redd.

Jeg er så redd for at det vil bli skikkelig vanskelig for henne med bivirkningene.

Jeg kjenner ingen som har vært gjennom dette, så har ingen å spørre.

Hvis hun får alle «svært vanlige» bivirkninger, er jeg også redd hun kommer til å nekte å ta medisiner.

Ubehandlet adhd hos henne vil skape enorme utfordringer.

Når jeg googler medisinutprøving adhd, føler jeg det er lite info.

Når jeg spør på skolen om de har vært borti barn på medisinutprøving, så sukker de høyt og svarer på en skikkelig medfølende stemme at det har de.

Når jeg spør BUP, er de vage og sier det varierer.

Så nå har jeg skapt meg et horribelt bilde inni meg, om at dette vil bli helt helt grusomt med enorme bivirkninger.

Er medisinutprøving like grusomt som jeg er redd for? Og i tilfelle, hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til det?

Her var det en bivirkning og den vedvarte og det var 0 apetitt. Spiste ikke noe hele dagen. Må fores opp på kveld og i helger.

Anonymkode: 3675c...5f9

Skrevet

Vår jente var seks år da vi gjorde det, og så en ny runde et par år senere. Hun er autist og har ADHD, vi opplever at behandling av ADHD gjør noen autistiske trekk mer fremtredende og har jobbet med å finne en balanse der. 

Grusomt og grusomt... noen preparater gjorde henne mer aggressiv, noen til en deprimert zombie. Ingen av delene er noe særlig. Vi endte med en svært lav dose Ritalin administrert tre ganger daglig. 

Vi har kun testet de hurtigvirkende preparatene og unngått de som krever seks uker for å vurdere effekt. Fordi vi vurderte den potensielle belastningen for stor.

Anonymkode: 6de11...f02

Skrevet

Er hun gammel?

Vår sønn begynte i november på medikinet og har vel kun litt nedsatt matlyst. Når vi har fri så må han minnes på å spise formiddagsmat og på skola har han gått ned fra 4 til 3 brødskiver. Så ikke det store.

Anonymkode: b35b2...561

Skrevet

Min hadde ingen bivirkninger. Samtidig i ettertid at det var en og annen hodepine, men ikke verre enn at han holdt det for seg selv.

Så ikke ta sorgene på forskudd, ikke alle sliter, men de som gjør det er de som skriker høyest.

Anonymkode: 3363f...d84

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vår jente var seks år da vi gjorde det, og så en ny runde et par år senere. Hun er autist og har ADHD, vi opplever at behandling av ADHD gjør noen autistiske trekk mer fremtredende og har jobbet med å finne en balanse der. 

Grusomt og grusomt... noen preparater gjorde henne mer aggressiv, noen til en deprimert zombie. Ingen av delene er noe særlig. Vi endte med en svært lav dose Ritalin administrert tre ganger daglig. 

Vi har kun testet de hurtigvirkende preparatene og unngått de som krever seks uker for å vurdere effekt. Fordi vi vurderte den potensielle belastningen for stor.

Anonymkode: 6de11...f02

Vi testet langtidsvirkende også, men da ble det mye psykiske bivirkninger her og liten effekt på det den skulle gjøre. Tvangstanker og selvmordstanker kom da, så det måtte vi gi opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Min hadde ingen bivirkninger. Samtidig i ettertid at det var en og annen hodepine, men ikke verre enn at han holdt det for seg selv.

Så ikke ta sorgene på forskudd, ikke alle sliter, men de som gjør det er de som skriker høyest.

Anonymkode: 3363f...d84

Skriker høyest. Så ufattelig nedlatende. Det ER faktisk ganske ille når barnet virkelig plages av bivirkninger. 

Skrevet

Vi begynte med halv tablett hver dag i ei uke som ikke hadde noen virkning på symptomene, men gjorde at hun ble vant til medisinen før vi gikk opp til full dose. 

Bivirkningene her var at hun hadde nedsatt matlyst og sov dårlig til å begynne med, så vi passet på hun spiste stor frokost før hun fikk medisinen. Det er nå ca 6-8 uker siden hun begynte på ritalin og jeg merker matlysten er bedre nå. 

Det som er supert med ritalin o.l. er at de er ute av systemet i løpet av få timer. De bygger seg ikke opp i kroppen og så snart de slutter å ta medisinen slutter også virkningen/bivirkningene. 

Skrevet

Dårlig matlyst som bivirkning, men klarer å balansere det ganske greit selv. Hun har en ganske lav dose, ca halvparten av det BUP trodde hun kom til å trenge. Hun har veldig god effekt på den dosen, og klarer som sagt å balansere bivirkningen på den dosen. Hun bruker Medikinet.

Anonymkode: 3543b...f63

Skrevet

Det varierer veldig. Tab går jo ut etter noen timer eller på kvelden, og blir det kjipe bivirkninger er det jo bare å prøve en annen medisin. For noen er Ritalin supert, mens for andre er elvanse eller conserta bedre. Slike medisiner må prøves frem, og oppjustere til riktig dose. Du vil merke at barnet ditt blir mer «samlet» og roligere, hun får mer ro i hodet, og fungerer bedre. De aller vanligste bivirkningene er dårlig matlyst. Veldig viktig å spise frokost før hun tar medisin, og gi henne yoghurt, frukt og ting som er god på smak som hun liker. Om hun spiser sjokoladekake istedenfor lunsj er det helt ok. Normalt med litt vektnedgang i starten, men når kroppen er vant til medisinen vil det normalisere seg. Hun må lære seg å spise litt selv om dårlig matlyst. La henne spise masse på kveld når medisin går ut. Det kan også være vanskelig med innsovning på kveld, men da kan hun ta melatonin et par timer før sengetid. Dette får du reseptfritt: naturlig. Det er anbefalt. 
Ellers er det lite bivirkninger på disse medisinene. Kan få litt humørsvingninger men gi det tid. Jeg har to barn på adhd medisin, den eldste er 19 og klarer seg veldig fint uten nå. Hun vil merke mer positivt enn negativt med de. Å ha kjør i hodet hele tiden, og indre uro og stress er veldig slitsomt. Hun vil få bedre konsentrasjon og mestring på skolen, få det bedre med venner og seg selv. Ingenting å grue seg for. Du kan ta medisinfri på helger etterhvert så hun får spist nok. Men i starten er det viktig å ta hver dag til noe annet er sagt. Gi til samme tid hver dag. 

Anonymkode: 44559...a51

Skrevet

Jeg har tre barn med adhd. Førstemann responderte godt på medisiner fra første dag. Nedsatt matlyst var det største problemet, men da måtte vi bare være litt kreative. Og vi hadde samtaler i forkant der vi forklarte at man må spise selv om man ikke har matlyst. Eneste vi merket på han var at da de økte dosen første gang ble han helt flat. Slik ville vi ikke ha det, så gikk tilbake til den dosen der han fremdeles var seg selv, men med litt mer selvbeherskelse.

Datteren min slet fikk litt fler bivirkninger inger, og har slitt med hjerterytmeforstyrrelser. Hun ble også fryktelig irritert av den ene medisinen, så den droppet vi. Vi landet på den medisinen som storebroren gikk på (han er nå voksen og har sluttet på medisiner)

Og minstemann i hus får nå også samme medisnin..Han reagerte også litt negativt på den økte dosen og får "startdosen". 

Alle mine fikk mindre matlyst, men her har vi vært nøye på ar faste måltidene skal spises, og leg legger ned litt ekstra i matpakken mot at mat SKAL spises først. (Lærer holder ett øye med dette) alt fra pizza-snurr, grillspyd, middagsrester, salat osv. Det får være med å bestemme og noen ganger lager de maten selv. Da spiser de også. 

Det viktige i denne prosessen er at ikke du legger noen føringer. At ikke dine redsler og tanker er så tydelige st barnet plukker de opp og tar de selv. 

Lykke til 🥰

Anonymkode: 7eb31...124

Skrevet

Jeg har tre barn med adhd. Førstemann responderte godt på medisiner fra første dag. Nedsatt matlyst var det største problemet, men da måtte vi bare være litt kreative. Og vi hadde samtaler i forkant der vi forklarte at man må spise selv om man ikke har matlyst. Eneste vi merket på han var at da de økte dosen første gang ble han helt flat. Slik ville vi ikke ha det, så gikk tilbake til den dosen der han fremdeles var seg selv, men med litt mer selvbeherskelse.

Datteren min slet fikk litt fler bivirkninger inger, og har slitt med hjerterytmeforstyrrelser. Hun ble også fryktelig irritert av den ene medisinen, så den droppet vi. Vi landet på den medisinen som storebroren gikk på (han er nå voksen og har sluttet på medisiner)

Og minstemann i hus får nå også samme medisnin..Han reagerte også litt negativt på den økte dosen og får "startdosen". 

Alle mine fikk mindre matlyst, men her har vi vært nøye på ar faste måltidene skal spises, og leg legger ned litt ekstra i matpakken mot at mat SKAL spises først. (Lærer holder ett øye med dette) alt fra pizza-snurr, grillspyd, middagsrester, salat osv. Det får være med å bestemme og noen ganger lager de maten selv. Da spiser de også. 

Det viktige i denne prosessen er at ikke du legger noen føringer. At ikke dine redsler og tanker er så tydelige st barnet plukker de opp og tar de selv. 

Lykke til 🥰

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lykke til 🥰

Det hjelper ikke å være kreativ her, vil ikke spise uansett. Spiller ingen rolle hva som sendes med, greier ikke få det i seg. Pga adhd er jo barnet ufattelig kresen på både smak og konsistens og lukt fra før også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det hjelper ikke å være kreativ her, vil ikke spise uansett. Spiller ingen rolle hva som sendes med, greier ikke få det i seg. Pga adhd er jo barnet ufattelig kresen på både smak og konsistens og lukt fra før også. 

Hmmm. Hvor gammelt er barnet? Liker det f.eks is? Kan ett belønnkngssystem med dessert funke? Eller en aktivitet det liker godt... full pott (alle måltider spist, ikke nødvendigvis store mengder) gir en belønning. Ikke bare maten man kan være kreativ på, men hvordan man får de til å spise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hmmm. Hvor gammelt er barnet? Liker det f.eks is? Kan ett belønnkngssystem med dessert funke? Eller en aktivitet det liker godt... full pott (alle måltider spist, ikke nødvendigvis store mengder) gir en belønning. Ikke bare maten man kan være kreativ på, men hvordan man får de til å spise. 

11. Har prøvd å sende med alt mulig, alt barnet egentlig elsker, kaker og godteri for noe energi. Røres ikke det heller. Vil bare ikke spise. Drikker ikke noe heller, så er helt utmattet etter skolen. Matlyst rekker såvidt komme tilbake før leggetid, så kveldsmat blir fokus. Frokost vil barnet aldri ha, er ikke sulten så tidlig uten medisin heller. Går ned i vekt og må fetes opp i heller og ferier. 

Nekter å ta ernæringsdrikker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

11. Har prøvd å sende med alt mulig, alt barnet egentlig elsker, kaker og godteri for noe energi. Røres ikke det heller. Vil bare ikke spise. Drikker ikke noe heller, så er helt utmattet etter skolen. Matlyst rekker såvidt komme tilbake før leggetid, så kveldsmat blir fokus. Frokost vil barnet aldri ha, er ikke sulten så tidlig uten medisin heller. Går ned i vekt og må fetes opp i heller og ferier. 

Nekter å ta ernæringsdrikker. 

Har dere vurdert å bytte medisiner da? Hva sier legen på bup ang vektnedgangen hans? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Har dere vurdert å bytte medisiner da? Hva sier legen på bup ang vektnedgangen hans? 

Tror vi har prøvd alle snart, samme med alle. De tar han av medisinene om han går ned for mye. Han skal drikke energidrikk men de hater han. 

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan barn reagerer. Prøv å roe ned bekymringen og ta en dag av gangen. Jeg syntes det hjalp (for meg) å notere ned bivirkningene jeg så for ikke å påpeke dem - og så prate med barnet etter noen dager. Bup var veldig behjelpelige og det gikk seg fint til! 

Lykke til! 

Skrevet

Tusen takk for alle svarene🥰 Dere er gode❤️

Da er første dag gjennomført.

Hun kjente overhodet ikke positiv effekt. 
Men var ekstrem utagerende (pågikk i over 3 timer) mens medisin var i kroppen. Samt at smak på mat var annerledes.

Hun er 11 år, og har kombinert type. Utageringer er et problem i utgangspunktet, men i dag toppet det seg fullstendig fullstendig.

Hvis det skal være sånn frem til vi skal tilbake til BUP, er jeg skikkelig usikker på om hun i det hele tatt kan sendes på skolen. 

Jeg trodde jo det skulle bli bedre🙈

Hun er på 10 mg nå og skal øke til 20 mg om en uke.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for alle svarene🥰 Dere er gode❤️

Da er første dag gjennomført.

Hun kjente overhodet ikke positiv effekt. 
Men var ekstrem utagerende (pågikk i over 3 timer) mens medisin var i kroppen. Samt at smak på mat var annerledes.

Hun er 11 år, og har kombinert type. Utageringer er et problem i utgangspunktet, men i dag toppet det seg fullstendig fullstendig.

Hvis det skal være sånn frem til vi skal tilbake til BUP, er jeg skikkelig usikker på om hun i det hele tatt kan sendes på skolen. 

Jeg trodde jo det skulle bli bedre🙈

Hun er på 10 mg nå og skal øke til 20 mg om en uke.

Hi

Kan jeg spørre hva slags medisin hun fikk? Kan det være at utageringen var ekstra nå fordi hun egentlig ble skuffet da medisinen ikke hjalp? 

Min datter måtte doble dosen før hun fikk ønsket effekt.

Guttene mine fikk ønsket effekt med en gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kan jeg spørre hva slags medisin hun fikk? Kan det være at utageringen var ekstra nå fordi hun egentlig ble skuffet da medisinen ikke hjalp? 

Min datter måtte doble dosen før hun fikk ønsket effekt.

Guttene mine fikk ønsket effekt med en gang. 

Hun har fått Medikinet depot tabletter 10 mg, som skal økes til 20 mg neste lørdag.

Jeg tror kanskje hun har veldig lite tro på at hun kan få hjelp, så jeg tror kanskje hun heller hadde blitt overrasket.

Jeg har også tenkt tanken på at vi kanskje ikke vil se det positive før dosen er større. Men jeg ble så utrolig tatt på sengen at utageringene skulle forværres🥵 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hun har fått Medikinet depot tabletter 10 mg, som skal økes til 20 mg neste lørdag.

Jeg tror kanskje hun har veldig lite tro på at hun kan få hjelp, så jeg tror kanskje hun heller hadde blitt overrasket.

Jeg har også tenkt tanken på at vi kanskje ikke vil se det positive før dosen er større. Men jeg ble så utrolig tatt på sengen at utageringene skulle forværres🥵 

Sønnen min var også 11 år og reagerte helt likt som din datter på Medikinet. Vi prøvde i 1,5 uke, men da ringte jeg BUP og sa at dette ikke gikk. Legen der var heldigvis litt mer kunnskapsrik enn de fleste og byttet da til Ritalin, selv om de har samme virkestoffer som Medikinet, og det var som et trylleslag å bytte selv om det av mange leger og farmasøyter blir betraktet som samme medisiner. På Ritalin ble humøret godt, han fikk god virkning og kun nedsatt apetitt som bivirkning. Det pussige er at da lillesøsteren, forøvrig også 11 år på det tidspunktet, skulle begynne med medisiner, ble det stikk motsatt. Hun ble skikkelig dårlig, kastet opp, og ble alvorlig depressiv på Ritalin, men da vi prøvde Medikinet ble det akkurat som med broren. Kun nedsatt apetitt, og ellers ingen bivirkninger og fin effekt. 

Nå er det flere medisiner også enn før, blant annet Balidax og Elvanse, samt f.eks. Strattera og en jeg for alt i verden ikke kommer på navnet på nå, men som ikke er sentralstimulerende. Intuniv? Noe sånt. Prøv noen dager til, og hvis det blir for ille, så ring BUP. 

Jeg har forøvrig ADHD selv også og har prøvd de fleste medisiner, og min erfaring er at det er ganske stor forskjell på dem. 

Anonymkode: 462a9...78d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sønnen min var også 11 år og reagerte helt likt som din datter på Medikinet. Vi prøvde i 1,5 uke, men da ringte jeg BUP og sa at dette ikke gikk. Legen der var heldigvis litt mer kunnskapsrik enn de fleste og byttet da til Ritalin, selv om de har samme virkestoffer som Medikinet, og det var som et trylleslag å bytte selv om det av mange leger og farmasøyter blir betraktet som samme medisiner. På Ritalin ble humøret godt, han fikk god virkning og kun nedsatt apetitt som bivirkning. Det pussige er at da lillesøsteren, forøvrig også 11 år på det tidspunktet, skulle begynne med medisiner, ble det stikk motsatt. Hun ble skikkelig dårlig, kastet opp, og ble alvorlig depressiv på Ritalin, men da vi prøvde Medikinet ble det akkurat som med broren. Kun nedsatt apetitt, og ellers ingen bivirkninger og fin effekt. 

Nå er det flere medisiner også enn før, blant annet Balidax og Elvanse, samt f.eks. Strattera og en jeg for alt i verden ikke kommer på navnet på nå, men som ikke er sentralstimulerende. Intuniv? Noe sånt. Prøv noen dager til, og hvis det blir for ille, så ring BUP. 

Jeg har forøvrig ADHD selv også og har prøvd de fleste medisiner, og min erfaring er at det er ganske stor forskjell på dem. 

Tusen tusen takk❤️ Jeg trodde kanskje vi MÅTTE holde ut til neste legetime. Men det betyr at vi kan ringe BUP om dette fortsetter. Jeg ble veldig lettet nå❤️

Jeg hadde forberedt meg på så mange andre bivirkninger. Vært redd for kvalme, matlyst, hodepine, vondt i magen, hjertebank.. Lå i sengen i går og tenkte: «Nå er dagene med kjempeutageringer over», og så ble dagen så ekstremt langt fra forventet. Og jeg har gått rundt og bare vært håpløst fortvilet og tung. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tusen tusen takk❤️ Jeg trodde kanskje vi MÅTTE holde ut til neste legetime. Men det betyr at vi kan ringe BUP om dette fortsetter. Jeg ble veldig lettet nå❤️

Jeg hadde forberedt meg på så mange andre bivirkninger. Vært redd for kvalme, matlyst, hodepine, vondt i magen, hjertebank.. Lå i sengen i går og tenkte: «Nå er dagene med kjempeutageringer over», og så ble dagen så ekstremt langt fra forventet. Og jeg har gått rundt og bare vært håpløst fortvilet og tung. 

Dere må absolutt ikke holde ut. Kompisen til sønnen min ble også irritabel av medikinet. Her i huset er det som har virket best, Equazym. Ring bup på mandag og snakk med legen. Det er ditt barn og du kjenner det best ❤️❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selv opplevde jeg litt hodepine og hjertebank de første to-tre ukene, samt at jeg hadde null matlyst, men det lettet etter hvert. Den verste bivirkningen for meg er faktisk munntørrhet, men det ser ikke ut til at barna mine er plaget av dette. De er 22 og 15 år nå og skjønner ikke helt hva jeg snakker om. De merker bare at matlysten er helt borte i timene medisinene virker, og så at de må veldig på do akkurat når den kicker inn. 

Men gi det noen dager i hvert fall, sånn i tilfelle det er litt resultater av spenning også. Hun kan jo ha fått en reaksjon på det å starte med medisiner, som sånn sett ikke har noe med bivirkning av dem å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...