Anonym bruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar Når min bror og svigerinne holder selskap, så har hun for vane å fjerne asjetter og kaffe-kopper etter en viss tid. La oss si at selskapet begynner kl 16. Når klokken er 20, så går hun rundt og samler inn tallerkner og kopper. Det er jo et tydelig tegn på at selskapet er over tenker jeg. Sist vi var i selskap der, så sa en av gjestene at oi, nå må vi komme oss avsted for nå vil de ha oss ut. Vi lo litt, men det var tydelig et alvor bak det. Synes dere sånt er frekt, eller er det helt innafor å gjøre for å få ut gjestene? Anonymkode: 492be...cd9
Anonym bruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar Helt innafor. Hvis ikke sitter jo folk så lenge de vil. Og så må man stå og ta oppvasken på «sene kvelden». Anonymkode: 44cbd...009
Anonym bruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Det er jo helt innafor Anonymkode: 39360...c36
Himmel og hav Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar Jeg fjerner gjerne asjetter og kaffekopper etter en stund og rydder vekk kakene, men det er som regel fordi vi da setter fram snacks, frukt, konfekt osv på bordet. Det er ikke sikkert svigerinnen din gjør det for at dere skal gå hjem.
Anonym bruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar Jeg pleier å bytte ut det som står på bordet etter et par timer, en bløtkake f.eks kan jo ikke stå i timevis uten å bli dårlig. Men jeg samler ikke inn kaffekopper da. Om noen gjorde det ville nok jeg også tenkt at nå er selskapet over. Helt greit det også, at man inviterer folk betyr jo ikke at man ønsker ha besøk en "hel arbeidsdag" Anonymkode: 77666...bf1
MissSaigon Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Det er jo ikke frekt, men en subtil måte å antyde at selskapet er over om man ikke setter frem annet snack og drikke. Å sitte i fire timer ved kaffebordet er i mine øyne å trekke selskapet alt for langt og jeg tror nok at svigerinnen tenker at det er på tide å avslutte.
Anonym bruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Hmm..🤔 I min familie er det helt vanlig å rydde bordet underveis, slik at ikke folk skal sitte omringet av skitne tallerker. Men vi samler ikke inn glass og kaffekopper. Det betyr ikke at selskapet er over, og jeg har faktisk aldri tenkt over at folk kan ta det slik. Anonymkode: 1d47b...db2
Anonym bruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar I min familie snakker vi sammen. Men om jeg f.eks. har invitert til middag/dessert/kaker så må jeg jo nødvendigvis rydde underveis. Da ber jeg gjerne noen om hjelp til å rydde av bordet etter desserten og spør om vi skal vente litt eller sette i gang med kaker med en gang. Jeg er ikke så glad i hinting men gir heller f.eks. beskjed om at jeg har en lang dag i morgen og må tidlig opp. Eller spør om jeg skal finne frem noen flasker med vin siden vi har det så hyggelig. Av og til rydder jeg av bordet f.eks. fordi vi skal spille brettspill. Eller vi har spist i hagen, det blir kaldere og vi fortsetter inne. Anonymkode: 7ae26...dcb
Anonym bruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar Om det er kaffe-selskap så hadde jeg også blitt lei etter 4 timer. Hadde muligens hintet enda kraftigere enn å samle inn kopper og fat 😆 Anonymkode: 76f43...539
Anonym bruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar Det er ikke frekt å antyde at selskapet er over. Man har ikke invitert til selskap på ubegrenset tid. Anonymkode: e352b...ac9
Anonym bruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar Jeg synes om noe det i så fall er mer frekt å ikke kjenne sin besøkstid. Etter så mange timer og når kvelden kommer, er det ganske normalt å takke for seg, med mindre noe annet er avtalt. Hva skulle de gjort da hvis de vil at dere skal gå, uten å bli oppfattet som frekk? Anonymkode: d748c...ab4
Anonym bruker Skrevet 10. januar #12 Skrevet 10. januar Jeg er forbauset over den manglende gjestfriheten og folkeskikken som råder (blant den yngre garde?) i dag. Det er uhørt å "jage" gjester, uansett om gjestene også mangler folkeskikk og ikke selv skjønner hvor lenge et besøk vanligvis varer. NEI, man rydder ikke unna kopper og fat, med mindre man skal servere noe annet. Da sier man også gjerne det, at det skal serveres noe som krever andre typer fat eller skåler. Anonymkode: 7cd66...411
Elizabeth Skrevet 10. januar #13 Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når min bror og svigerinne holder selskap, så har hun for vane å fjerne asjetter og kaffe-kopper etter en viss tid. La oss si at selskapet begynner kl 16. Når klokken er 20, så går hun rundt og samler inn tallerkner og kopper. Det er jo et tydelig tegn på at selskapet er over tenker jeg. Sist vi var i selskap der, så sa en av gjestene at oi, nå må vi komme oss avsted for nå vil de ha oss ut. Vi lo litt, men det var tydelig et alvor bak det. Synes dere sånt er frekt, eller er det helt innafor å gjøre for å få ut gjestene? Anonymkode: 492be...cd9 Ser ikke problemet her, nei. Så det er innafor.
Anonym bruker Skrevet 10. januar #14 Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er forbauset over den manglende gjestfriheten og folkeskikken som råder (blant den yngre garde?) i dag. Det er uhørt å "jage" gjester, uansett om gjestene også mangler folkeskikk og ikke selv skjønner hvor lenge et besøk vanligvis varer. NEI, man rydder ikke unna kopper og fat, med mindre man skal servere noe annet. Da sier man også gjerne det, at det skal serveres noe som krever andre typer fat eller skåler. Anonymkode: 7cd66...411 Tja, jeg er 44 år, så tviler på at du vil klassifisere meg under den yngre garde. Man kan så absolutt være gjestfri selv om man ikke ønsker at gjestene skal gro fast. Mennesker er ulike og er i ulike situasjoner. Jeg for min del liker veldig godt å være sosial, men det tapper meg for energi til vanlig, og ekstra mye nå på grunn av diverse omstendigheter, så jeg klarer ikke så lange besøk. Heldigvis har jeg god nok kommunikasjon med de som det er aktuelt å besøke eller ha besøk av til at de vet om dette og derfor er mulig å gi beskjed på en skikkelig måte. Anonymkode: d748c...ab4
Anonym bruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar I vår familie blir vi lenge. Sist vi hadde i brunsj kom folk klokka 10 og gikk hjem 18. De som kommer til middag, ofte klokka 18 pleier å dra rundt midnatt hvis det ikke er arbeidsdag dagen etter. Vi dekker jo av bordet en gang eller to, men det er ikke et tegn på at vi vil noen skal gå. Det er bare for å få det unna når folk er forsynte. Anonymkode: d890d...cfb
Anonym bruker Skrevet 10. januar #16 Skrevet 10. januar Mer rart enn frekt synes jeg. I alle fall hvis det ryddes ut på kjøkkenet uten at det kommer en skål med frukt, sjokolade eller potetgull på bordet. Innafor? Det kan jo være at hun har en begrensing på hvor sosial hun orker å være. Og da er det vel innafor, fordi hun trenger grensen. Klart, alt i livet hadde vært enklere med tydelig kommunikasjon fremfor denne subtile måten å kommunisere på. Men det tåler de færreste. Anonymkode: 50710...9d6
the amazing spidermamma Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar Skitne asjetter må man kunne rydde bort, synes jeg, det er ikke så koselig å ha det stående på bordet. Men når kopper og glass fjernes, og ingenting mer serveres, da er det liksom tydelig at selskapet er over. Jeg vet ikke om jeg synes det er frekt, akkurat. Hvis folk har vært der i fire timer, er det innafor å antyde at nå er det på tide å runde av.
Anonym bruker Skrevet 11. januar #18 Skrevet 11. januar Hadde det vært mindre frekt å si «Nå vil jeg ta kvelden for jeg er sliten, så nå må vi avslutte besøket her»? Eller er det bedre å signalisere det med å rydde? Jeg syns ihvertfall det er helt innafor, og en ok måte å gjøre det på. Anonymkode: f49d6...2c1
Anonym bruker Skrevet 11. januar #19 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hadde det vært mindre frekt å si «Nå vil jeg ta kvelden for jeg er sliten, så nå må vi avslutte besøket her»? Eller er det bedre å signalisere det med å rydde? Jeg syns ihvertfall det er helt innafor, og en ok måte å gjøre det på. Anonymkode: f49d6...2c1 Helt uhørt det også! Man jager ikke gjester! Anonymkode: 7cd66...411
Anonym bruker Skrevet 11. januar #20 Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Helt uhørt det også! Man jager ikke gjester! Anonymkode: 7cd66...411 Jo, gjester som ikke skjønner sin besøkstid må jo nødvendigvis bi bedt om å gå hjem på den ene eller andre måten. Enkelte går jo aldri hjem. Anonymkode: e352b...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. januar #21 Skrevet 11. januar On 1/10/2025 at 12:37 PM, Anonym bruker said: Når min bror og svigerinne holder selskap, så har hun for vane å fjerne asjetter og kaffe-kopper etter en viss tid. La oss si at selskapet begynner kl 16. Når klokken er 20, så går hun rundt og samler inn tallerkner og kopper. Det er jo et tydelig tegn på at selskapet er over tenker jeg. Sist vi var i selskap der, så sa en av gjestene at oi, nå må vi komme oss avsted for nå vil de ha oss ut. Vi lo litt, men det var tydelig et alvor bak det. Synes dere sånt er frekt, eller er det helt innafor å gjøre for å få ut gjestene? Anonymkode: 492be...cd9 Synes det er frekkere at dere ikke skjønner at det holder med 4 timer når man her hos noen på kaffe og kaker Anonymkode: 9744d...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå