Anonym bruker Skrevet 10. januar #26 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er bare du som gjør deg vanskelig. Å bli krenket av ordet trening tar kaka altså. Anonymkode: 27e00...c1f Jeg er ikke krenket, jeg ønsker en debatt rundt terminologien, og det ser det jo faktisk ut som jeg har lyktes med også. Jeg tror faktisk aldri jeg har fått så stor respons på et innlegg jeg har skrevet her inne før, så sånn sett er jeg faktisk veldig fornøyd. Og jeg trenger heller ikke å ty til hersketeknikker, som å ilegge andre føler de ikke har, for å få fram dette. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #27 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Alle? Jeg tror ikke det. Eller rettere, jeg vet at du tar feil. Gjennom jobben min har jeg møtt på altfor mange mennesker som ikke vet det du framsier som en selvfølge. Spesielt unge mennesker har ikke nødvendigvis denne kunnskapen og erfaringen, men bombarderes med viktigheten av trening gjennom sosiale medier, venner ol. De makter faktisk ikke å se verdien av vanlig aktivitet selv, de må hjelpes til det. Og en del behandlere i helsevesenet er ikke noe bedre de heller, når det kommer til å henge seg opp i akkurat trening, i stedet for å spørre om hvordan hverdagen til vedkommende er. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Men da tenker jeg at det først og fremst er disse menneskenes problem. Man kan ikke tvangsfore folk med kunnskap og forståelse. Hvis de gidder å gjøre et snev av undersøkelser selv så lærer de fort nok hva som anbefales for ulike typer mennesker. Utover det har ALLE unge mennesker godt av å trene. Hvis man er 20 år og blir sliten av en gåtur så bør man trene mer seriøst altså. Anonymkode: efe9e...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #28 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er man i faresonen for livsstilssykdommer så er det likegyldig for legen hva du kaller det. De spør om hvordan hverdagen din ser ut, hva du gjør om du har en stille sittende jobb, hva du gjør på fritiden. Og du får ikke noe mer klapp på skulderen fordi om du er på sats eller om du går lange turer med hunden daglig. På meg så virker det som du er litt misunnelig på de som sier at de trener? Anonymkode: 80f12...a67 Det kan jeg forsikre deg om at ikke er tilfelle, så ta det helt med ro. Jeg er voksen og trygg nok på meg selv til å vite at jeg er god nok og at det jeg gjør for meg selv og egen helse er godt nok, men jeg opplever altfor ofte å møte unge mennesker som ikke har denne tryggheten. Som helt oppriktig føler seg mislykket hvis de ikke får til å trene, selv om de er aktive. Og det er dette som fikk meg til å irritere meg over begrepsbruken. For det er faktisk noe riv ruskende galt når så mange unge mennesker, og en del ikke fullt så unge, faktisk ikke føler at hverdagen sin med dens aktiviteter er mer enn god nok, uten at de i tillegg må gå på et treningssenter eller liknende. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #29 Del Skrevet 10. januar Jeg er i grunn enig med deg. Ta f eks levekårsundersøkelsen. Der måles det på organisert eller strukturert trening, knyttes selvfølgelig opp mot status som utdanning, arbeid, inntekt. Hverdagsaktivitet mangler. For en snekker som løper opp og ned på taket, trengs ikke kondisjonstrening. De har ofte langt bedre grunnkondisjon enn 40-krisene på langrennski og sykkel. Blå soner i verden hvor folk lever lengst, er en av faktorene hverdagsaktivitet. De går i stedet for å kjøre, de jobber i hagen, de pusler i huset. Anonymkode: 23168...e31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #30 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke jeg, men jeg synes faktisk vi bør være litt forsiktig med denne forherligelsen av trening, som i disse spesifikke og avgrensede aktiviteter, og heller trekke fram og fokusere på viktigheten av all form for bevegelse og aktivitet. Dette tror jeg de fleste finner ut av selv. Uten å kreve forsiktighet med ordvalget. Anonymkode: e6836...fce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #31 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (30 minutter siden): For en snekker som løper opp og ned på taket, trengs ikke kondisjonstrening. De har ofte langt bedre grunnkondisjon enn 40-krisene på langrennski og sykkel. Det tror du ja. Men det er feil. En snekker som løper opp og ned på taket har mye lavere gjennomsnittsalder enn 40 år. Det er eneste forklaring på de som evt har bedre kondis enn godt trente 40-åringer. Anonymkode: e6836...fce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 10. januar #32 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det siste du skriver her er jeg enig i. Målrettet trening for å bli ekstra god i noe er noe annet fysisk aktivitet som kommer naturlig, men det er også på siden av tematikken for innlegget mitt. Nå var aldri målet mitt å diskutere om trening er ment for å oppnå bestemte resultater i den forstand at man skal kunne konkurrere i en idrett, løpe maraton el., men med tanke på helsemessig effekt. At for å forebygge depresjon, hjerteinfarkt, diabetes ol., så er Mari sin aktive hverdag minst like verdifull, om ikke langt mer, enn Siri sine tre ukentlige treninger i et ellers stillesittende liv, men likevel vil ikke Mari sin hverdagsaktivtet bli telt som viktig av samfunnet fordi det ikke er "trening", selv om hun er mer aktiv enn Siri som jo utfører den anerkjente "treningen". HI Anonymkode: 2cefb...dbd Samfunnet? Bryr samfunnet seg om man kaller bevegelse for trening eller fysisk aktivitet? Her tror jeg du har hengt deg opp i en helt irrelevant begrepsforvirring. Om legen spør Mari om hun trener så må man gå ut fra at Mari er oppegående nok til å si nei, jeg trener ikke aktivt, men jeg har en svært fysisk aktiv hverdag. Og så tar legen informasjonen til etterretning og gjør sine vurderinger ut fra hva Mari forteller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #33 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Jeg er i grunn enig med deg. Ta f eks levekårsundersøkelsen. Der måles det på organisert eller strukturert trening, knyttes selvfølgelig opp mot status som utdanning, arbeid, inntekt. Hverdagsaktivitet mangler. For en snekker som løper opp og ned på taket, trengs ikke kondisjonstrening. De har ofte langt bedre grunnkondisjon enn 40-krisene på langrennski og sykkel. Blå soner i verden hvor folk lever lengst, er en av faktorene hverdagsaktivitet. De går i stedet for å kjøre, de jobber i hagen, de pusler i huset. Anonymkode: 23168...e31 Du er litt nedlatende. Man trenger ikke å være i 40-årskrisa for å like trening. Trening og fysisk aktivitet er utelukkende bra for fysisk og mental helse. Om folk hadde vært flinkere til å ta trene/være fysisk aktive så hadde vi nok redusert sykefraværet betraktelig. Og nei, en snekker som ikke trener utover jobben har da virkelig ikke bedre kondis enn en som trener målbevisst kardio gjennom ski, løping og/eller sykling. Men han er i risiko for belastningsskader, og burde gjøre øvelser som styrker muskulatur rundt knærne spesielt. Risikoen for belastningsskader kan minkes betraktelig ved målbevisst trening. Anonymkode: efe9e...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 10. januar #34 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg er i grunn enig med deg. Ta f eks levekårsundersøkelsen. Der måles det på organisert eller strukturert trening, knyttes selvfølgelig opp mot status som utdanning, arbeid, inntekt. Hverdagsaktivitet mangler. For en snekker som løper opp og ned på taket, trengs ikke kondisjonstrening. De har ofte langt bedre grunnkondisjon enn 40-krisene på langrennski og sykkel. Blå soner i verden hvor folk lever lengst, er en av faktorene hverdagsaktivitet. De går i stedet for å kjøre, de jobber i hagen, de pusler i huset. Anonymkode: 23168...e31 Tror du at det som betegner snekkere best er god kondisjon når de bikker 40 år? Eller har de belastningsskader i rygg, nakke og knær pga (for) tunge løft og ukurante arbeidsstillinger? Jeg vil heller ikke tro at snekkere har bedre kondisjon enn andre yrkesgrupper, men utholdenhet og styrke skårer de nok mer på. Jeg er enig i at hverdagsaktivitet er en viktig faktor, men trening er det ikke å gå til jobb, jobbe i hagen eller pusle i huset. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 10. januar #35 Del Skrevet 10. januar MissSaigon skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at hverdagsaktivitet er en viktig faktor, men trening er det ikke å gå til jobb, jobbe i hagen eller pusle i huset. Nja... Det kommer jo litt an på utgangspunktet. Jeg var veldig syk for en del år siden og mitt treningsprogram, lagd av fysioterapeut på rehabilitering inneholdt bla. å gå rundt huset i 5-10 minutter. Noe jeg ble så sliten av at jeg måtte sitte på trappa og hvile etterpå. For andre er det noe de gjør fra bussen til jobb mens de bærer tung sekk og snakker i mobilen. Så "trening" er jo ikke en gitt størrelse. Det er ikke slik at å gå tur kan defineres som "ikke trening" en gang for alle. For noen er det trening, for andre ikke. Sånn sett er det jo en god porsjon med subjektivitet inn i hva man svarer om legen eller andre spør om man trener. Definerer jeg det å gå i 10 minutter som trening nå? Nei. Gjorde jeg det da? Absolutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 10. januar #36 Del Skrevet 10. januar Himmel og hav skrev (Akkurat nå): Nja... Det kommer jo litt an på utgangspunktet. Jeg var veldig syk for en del år siden og mitt treningsprogram, lagd av fysioterapeut på rehabilitering inneholdt bla. å gå rundt huset i 5-10 minutter. Noe jeg ble så sliten av at jeg måtte sitte på trappa og hvile etterpå. For andre er det noe de gjør fra bussen til jobb mens de bærer tung sekk og snakker i mobilen. Så "trening" er jo ikke en gitt størrelse. Det er ikke slik at å gå tur kan defineres som "ikke trening" en gang for alle. For noen er det trening, for andre ikke. Sånn sett er det jo en god porsjon med subjektivitet inn i hva man svarer om legen eller andre spør om man trener. Definerer jeg det å gå i 10 minutter som trening nå? Nei. Gjorde jeg det da? Absolutt. Joda, det er helt riktig. Nå tok jeg utgangspunkt i en frisk person. Jeg har absolutt vært der selv at det å gå rundt kvartalet var treningsmålet for dagen. Men om jeg hadde fått spørsmålet da om jeg trente, så hadde nok svaret vært at det har jeg ikke helse til nå, men jeg gjør xxx for å heve formen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #37 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke krenket, jeg ønsker en debatt rundt terminologien, og det ser det jo faktisk ut som jeg har lyktes med også. Jeg tror faktisk aldri jeg har fått så stor respons på et innlegg jeg har skrevet her inne før, så sånn sett er jeg faktisk veldig fornøyd. Og jeg trenger heller ikke å ty til hersketeknikker, som å ilegge andre føler de ikke har, for å få fram dette. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Javel. Sært! Anonymkode: 27e00...c1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #38 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg snakket litt med min mann om dette, men han synes jeg hang meg for mye opp i terminologien og dette med andre, så jeg lufter det litt her for å finne ut hva dere tenker. Utgangspunktet mitt her er at jeg har fått et litt anstrengt forhold til selve ordet "trening". Det virker som om det både har blitt et ord knyttet til status, å være vellykket, bedre enn de som ikke trener og selve nøkkelen til alt av suksess om det nå er depresjon man vil ut av, sykdommer man vil bli friske av, vekt man vil bli kvitt osv. Over alt blir trening anbefalt og snakket varmt om. Og for all del, jeg er på ingen måte uenig i at trening er bra og sunt, eller at det kan utrette underverker, MEN jeg opplever det som om ordet trening blir for snevert, eller rettere at det blir for enerådende. For hva er trening? De fleste vil definere det som ting som å jogge, styrkeøvelser, kampsport osv. Det krever ofte tid, plass, bestemt utstyr, interesse og motivasjon. Det er noe man må få tid til i en hektisk hverdag, og kanskje det er litt av årsaken til statusen også? Jeg vet ikke. Og nå kommer jeg til kjernen. Nemlig at jeg er uenig i at leger, psykologer og andre fagfolk skal bruke begrepet trening når de snakker om, anbefaler eller omtaler helsemessige, gunstige effekter, men heller bytte det ut med ord som "fysisk aktivitet" eller "bevegelse" eller liknende. Noen gjør dette, heldigvis, men ikke mange nok. For det trenger ikke å være trening, slik det er klassifisert over, som er viktig for helsen, men å være i bevegelse og aktivitet. Å gå turer, støvsuge huset, måke snø, leke aktivt med barna, ta en runde med "just dance" sammen med tenåringen, gå opp og ned hundrevis av trappetrinn en arbeidsdag osv., alt dette er like verdifullt. Men så ender kanskje likevel en nå oppdiktet, men representativ, Mari på 34 år opp med å føle at hun ikke gjør nok og er mislykket. Hun går på jobben som sykepleier der hun går 8000 skritt, en del av dem løpt, har flere tunge løft og blir både varm og svett flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Hun henter barn i barnehagen og bruker 20 minutter på å måke oppkjørselen. Hun lager middag, løper rundt og rydder og løfter på barn. Hun leker tikkende med 4-åringen, drar akebrett opp bakken og aker med dem. Hun pusse tennene og legger barn og synker utslitt ned i sofaen og blir sittende å se på tv. Hun har ikke mer energi igjen. Trener du?, spør legen. Nei, må Mari innrømme. Hun lytter til venner som skryter av sin trening, spør om hennes, men hun trener jo ikke. Så hun føler seg mislykket. Men Mari er i mye større fysisk aktivitet, hver eneste dag, enn venninnen Siri. For Siri sitter i ro foran en PC nesten hele sin arbeidsdag. Hun har ikke barn heller. Men hun trener! Tre dager i uken jogger hun i 30 minutter på en tredemølle og går så igjennom apparatene på treningssenteret i 30 minutter. Hun er vellykket, i følge samfunnet, legen, psykologen...alle. Men hvem er egentlig i best form av de to? Jeg vet ikke jeg, men jeg synes faktisk vi bør være litt forsiktig med denne forherligelsen av trening, som i disse spesifikke og avgrensede aktiviteter, og heller trekke fram og fokusere på viktigheten av all form for bevegelse og aktivitet. Anonymkode: 2cefb...dbd Jeg må si at jeg er dundrende enig med mannen din og blir litt svett av at du bruker så utrolig mange ord på å komme frem til poenget. Trening og fysisk aktivitet er ikke det samme, selv om mennesker i visse livsfaser kan føle at daglig fysisk aktivitet krever mer enn dedikert trening gjør for andre. Anonymkode: e5957...2ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #39 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan jeg forsikre deg om at ikke er tilfelle, så ta det helt med ro. Jeg er voksen og trygg nok på meg selv til å vite at jeg er god nok og at det jeg gjør for meg selv og egen helse er godt nok, men jeg opplever altfor ofte å møte unge mennesker som ikke har denne tryggheten. Som helt oppriktig føler seg mislykket hvis de ikke får til å trene, selv om de er aktive. Og det er dette som fikk meg til å irritere meg over begrepsbruken. For det er faktisk noe riv ruskende galt når så mange unge mennesker, og en del ikke fullt så unge, faktisk ikke føler at hverdagen sin med dens aktiviteter er mer enn god nok, uten at de i tillegg må gå på et treningssenter eller liknende. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Hverdagsaktivitet er bra, men å få opp hjertefrekvensen for å styrke hjertehelsen og drive med styrke trening for å opprettholde og styrke beinmassen får man ikke gjennom hverdagsaktivitet. Å trene er bra for hjertet og det er bra mot benskjørhet. Ingen sier at de må spille fotball eller gå på treningssenter for å gjøre dette. Anonymkode: 38638...c2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #40 Del Skrevet 10. januar Trening er en aktivitet man gjør for å oppnå en positiv effekt i fremtiden. I det daglige brukes det mest om målrettet fysisk aktivitet, men det han også være å trene på å spise mat man i utgangspunktet ikke liker, aktivitet for å bli god på et instrument eller på å bli god til å lese for eksempel. Det har store likheter med å øve, men trene brukes oftest der man blir fysisk sliten mens øve ofte brukes om noe man repeterer mange ganger eller for å lære en teknikk eller ferdighet. Det er helt riktig ordbruk av legen å si "trening". Det dreier seg om å gjøre en aktivitet nå for å oppnå noe senere, som å bli sterkere eller gå ned i vekt. Anonymkode: cd823...34a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 10. januar #41 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner hva du mener, og er enig i at Mari trener. MEN jeg fikk en liten wake-up call da jeg gikk på et Grete Roede kurs for noen år siden. For da kom dette spørsmålet opp, ved teamet rundt treningspoeng og sånt. Det var ei i gruppa som var sykepleier og som gikk veldig mye i løpet av sin arbeidsdag. Hun lurte på om hun kunne føre disse skrittene opp som trening. Da sa instruktøren at det ikke gjaldt som trening for henne, i og med at dette var hennes hverdag. Hun måtte samle opp ukes-poengene gjennom annen/egen trening utenom, for at det skulle gjelde. Jeg synes egentlig det hørtes litt rart ut. Anonymkode: 342a7...143 Hvorfor høres det rart ut? Hvis hun var på Grete roede kurs så var hun åpenbart overvektig og ønsket å gå ned i vekt? Da må man jo øke aktiviteten fra den man har til daglig. Hvis hun går mye på jobb hver dag og fortsatt er overvektig, hvorfor skulle denne aktiviteten da gjelde når trening/aktivitet er en del av en vektnedgang? Poenget er vel å ØKE forbrenningen fra der man var samtidig som man er påpasselig med hva man spiser Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 10. januar #42 Del Skrevet 10. januar Jeg går turer 2 ganger om dagen med hunden min og mange av de er lange inne i skogen. Det er bra for kropp og sjel det men kan på absolutt ingen måte sammenlignes med den treningen jeg får når jeg løfter vekter og jogger. Som jeg gjør i tillegg til 2 gåturer om dagen. Hvis jeg er skadet eller syk og bare går turer daglig i en lang periode, merker jeg stor forskjell på kroppen enn hva jeg gjør når jeg trener fast i tillegg. Mer energi, sterkere og bedre søvn (i tillegg til åpenbare fysiske forskjeller). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #43 Del Skrevet 10. januar Vet du hva trening betyr HI? Anonymkode: 65f58...a6b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #44 Del Skrevet 10. januar MissSaigon skrev (9 timer siden): Tror du at det som betegner snekkere best er god kondisjon når de bikker 40 år? Eller har de belastningsskader i rygg, nakke og knær pga (for) tunge løft og ukurante arbeidsstillinger? Jeg vil heller ikke tro at snekkere har bedre kondisjon enn andre yrkesgrupper, men utholdenhet og styrke skårer de nok mer på. Jeg er enig i at hverdagsaktivitet er en viktig faktor, men trening er det ikke å gå til jobb, jobbe i hagen eller pusle i huset. Snekker er kun et eksempel på fysisk aktivitet gjennom hele dagen, ikke bare en time her og der, som av en eller annen grunn er eneste målbare trening. Jo, mange der som har god kondis, er en grunn til at «Norges tøffeste» var en fisker. Å bevege seg konstant gjennom dagen gir god kondisjon, eller høyt oksygenopptak som man liker å kalle det. Belastningsskader er noe annet en kondisjon. Anonymkode: 23168...e31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #45 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det tror du ja. Men det er feil. En snekker som løper opp og ned på taket har mye lavere gjennomsnittsalder enn 40 år. Det er eneste forklaring på de som evt har bedre kondis enn godt trente 40-åringer. Anonymkode: e6836...fce Nei, det er riktig når du ser kun aktiviteten. Altså justerer for andre faktorer som røyking osv. Dalene KE, Tarp J, et.al. Occupational physical activity and longevity in working men and women in Norway: a prospective cohort study. The Lancet Public Health 2021. doi:https://doi.org/10.1016/S2468-2667(21)00032-3 Anonymkode: 23168...e31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #46 Del Skrevet 10. januar Kjære HI! Takk! Jeg er 100% enig i det du skriver og stiller meg bak det!! Jeg også hadde et anstrengt forhold til trening (og har det vel fortsatt!) Jeg er interessert i Japan og japansk kultur, og har lest og sett og hørt mye om det. Der er det faktisk ikke så vanlig å trene! Selvsagt gjør noen det, men ikke de fleste. Og det er et land der det er mye mindre overvekt enn her, og mange lever svært lenge og med god helse! Men der går de fleste mye! Og spiser dessuten sunt og skal bare spise set 80% mett. Dessuten har jeg en onkel på snart 80, som aldri har trent og foraktet trening, men så går sikkert 10 km de fleste dagene i uka! Når han er på ferie kan han gå nærmere 30 km på en dag! I pent hverdags tøy, skjorte til og med Jeg liker også den danske/nederlandske sykkelkultur en mye bedre enn den norske. Her er de fleste sykler ubehagelige, og man skal ha på sykkeltøy i polyester fra topp til tå. Foretrekker en oppreist behagelig sykkel, mer kurv. Elsykkelen min er sånn. Sykler på den i vanlige klær. Jeg har troa på at det er nok å få nye bevegelse i hverdagen. Likevel har jeg faktisk begynt å «trene» litt i det siste! På spinningtimer, men ikke fordi jeg mener det er nødvendig, men fordi jeg synes det er gøy; og det har vært veldig kaldt å være ute. Uansett er jeg som sagt hel enig med deg! Anonymkode: adf2d...c72 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #47 Del Skrevet 10. januar Les denne, HI: https://www.insidehook.com/wellness/japanese-longevity-walking?amp (Hilsen hun som er helt enig med deg!) Anonymkode: adf2d...c72 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #48 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Snekker er kun et eksempel på fysisk aktivitet gjennom hele dagen, ikke bare en time her og der, som av en eller annen grunn er eneste målbare trening. Jo, mange der som har god kondis, er en grunn til at «Norges tøffeste» var en fisker. Å bevege seg konstant gjennom dagen gir god kondisjon, eller høyt oksygenopptak som man liker å kalle det. Belastningsskader er noe annet en kondisjon. Anonymkode: 23168...e31 Norges tøffeste var fisker, ja. Og i tyveårene. Hvem tenker du har gjennomsnittlig best helse som femtiåring, snekkeren som har jobbet hardt fysisk i over 30 år eller finansanalytikeren som har jobbet innendørs og har fast trening tre ganger pr uke? Anonymkode: 61723...9bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/page/2/#findComment-150173245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå