Anonym bruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Jeg snakket litt med min mann om dette, men han synes jeg hang meg for mye opp i terminologien og dette med andre, så jeg lufter det litt her for å finne ut hva dere tenker. Utgangspunktet mitt her er at jeg har fått et litt anstrengt forhold til selve ordet "trening". Det virker som om det både har blitt et ord knyttet til status, å være vellykket, bedre enn de som ikke trener og selve nøkkelen til alt av suksess om det nå er depresjon man vil ut av, sykdommer man vil bli friske av, vekt man vil bli kvitt osv. Over alt blir trening anbefalt og snakket varmt om. Og for all del, jeg er på ingen måte uenig i at trening er bra og sunt, eller at det kan utrette underverker, MEN jeg opplever det som om ordet trening blir for snevert, eller rettere at det blir for enerådende. For hva er trening? De fleste vil definere det som ting som å jogge, styrkeøvelser, kampsport osv. Det krever ofte tid, plass, bestemt utstyr, interesse og motivasjon. Det er noe man må få tid til i en hektisk hverdag, og kanskje det er litt av årsaken til statusen også? Jeg vet ikke. Og nå kommer jeg til kjernen. Nemlig at jeg er uenig i at leger, psykologer og andre fagfolk skal bruke begrepet trening når de snakker om, anbefaler eller omtaler helsemessige, gunstige effekter, men heller bytte det ut med ord som "fysisk aktivitet" eller "bevegelse" eller liknende. Noen gjør dette, heldigvis, men ikke mange nok. For det trenger ikke å være trening, slik det er klassifisert over, som er viktig for helsen, men å være i bevegelse og aktivitet. Å gå turer, støvsuge huset, måke snø, leke aktivt med barna, ta en runde med "just dance" sammen med tenåringen, gå opp og ned hundrevis av trappetrinn en arbeidsdag osv., alt dette er like verdifullt. Men så ender kanskje likevel en nå oppdiktet, men representativ, Mari på 34 år opp med å føle at hun ikke gjør nok og er mislykket. Hun går på jobben som sykepleier der hun går 8000 skritt, en del av dem løpt, har flere tunge løft og blir både varm og svett flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Hun henter barn i barnehagen og bruker 20 minutter på å måke oppkjørselen. Hun lager middag, løper rundt og rydder og løfter på barn. Hun leker tikkende med 4-åringen, drar akebrett opp bakken og aker med dem. Hun pusse tennene og legger barn og synker utslitt ned i sofaen og blir sittende å se på tv. Hun har ikke mer energi igjen. Trener du?, spør legen. Nei, må Mari innrømme. Hun lytter til venner som skryter av sin trening, spør om hennes, men hun trener jo ikke. Så hun føler seg mislykket. Men Mari er i mye større fysisk aktivitet, hver eneste dag, enn venninnen Siri. For Siri sitter i ro foran en PC nesten hele sin arbeidsdag. Hun har ikke barn heller. Men hun trener! Tre dager i uken jogger hun i 30 minutter på en tredemølle og går så igjennom apparatene på treningssenteret i 30 minutter. Hun er vellykket, i følge samfunnet, legen, psykologen...alle. Men hvem er egentlig i best form av de to? Jeg vet ikke jeg, men jeg synes faktisk vi bør være litt forsiktig med denne forherligelsen av trening, som i disse spesifikke og avgrensede aktiviteter, og heller trekke fram og fokusere på viktigheten av all form for bevegelse og aktivitet. Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar At Mari har så dårlig sjølfølelse er Maris problem. Forøvrig slår du inn åpne dører. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150172988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar Trening er viktig og aktivitet er viktig, men det er 2 helt forskjellige ting. Invgen grunn til å late som noe annet. Anonymkode: 38638...c2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150172993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar sug lut skrev (19 minutter siden): At Mari har så dårlig sjølfølelse er Maris problem. Forøvrig slår du inn åpne dører. Gjør jeg? Jeg synes ikke det, åpenbart, ellers hadde jeg ikke skrevet innlegget. Og det vitner om litt dårlig psykologisk innsikt hvis det er vanskelig å forstå mekanismene bak at noen kan utvikle dårlig selvbilde. Resultatet blir uansett det samme. Hvis mange nok går rundt og føler seg mislykket, har vi som samfunn etter hvert et problem. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150172997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar Daglig aktivitet og bevegelse er absolutt ikke det samme som trening. Det har helt klart positive effekter, men det er ikke «like bra» som trening. Anonymkode: 596ae...7d5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Gjør jeg? Jeg synes ikke det, åpenbart, ellers hadde jeg ikke skrevet innlegget. Og det vitner om litt dårlig psykologisk innsikt hvis det er vanskelig å forstå mekanismene bak at noen kan utvikle dårlig selvbilde. Resultatet blir uansett det samme. Hvis mange nok går rundt og føler seg mislykket, har vi som samfunn etter hvert et problem. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Man kan ikke feie banen for alt mulig for folk, litt må man lære seg å tåle. Fakta er at trening og bevegelse er 2 forskjellige ting. Anonymkode: 38638...c2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #7 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Trening er viktig og aktivitet er viktig, men det er 2 helt forskjellige ting. Invgen grunn til å late som noe annet. Anonymkode: 38638...c2a Er det? Hvor går grensen da? La meg ta to konkrete eksempler. 1. Før jogget jeg 3 dager i uken, i omtrent 5-6 kilometer. Jeg ble andpusten og svett, fikk høy puls underveis og ok kondis. Nå går jeg turer med hunden omtrent hver dag, og de aller fleste dagene i variert terreng med bl.a. en del stigning (fjell), fortsatt omtrent 6 kilometer, dog en helt annen løype. Jeg blir fortsatt andpusten og svett, får høyere puls og har god kondis. Det første defineres som trening, det andre som fysisk aktivitet. Jeg får bedre utbytte av det siste. 2. En venn av meg går på treningssenter 3-4 dager i uken og trener styrke i omtrent en time hver gang. En annen jobber som betongarbeider. Han trener aldri. Sistnevnte er utvilsomt mye sterkere enn første. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #8 Del Skrevet 10. januar Jeg skjønner hva du mener, og er enig i at Mari trener. MEN jeg fikk en liten wake-up call da jeg gikk på et Grete Roede kurs for noen år siden. For da kom dette spørsmålet opp, ved teamet rundt treningspoeng og sånt. Det var ei i gruppa som var sykepleier og som gikk veldig mye i løpet av sin arbeidsdag. Hun lurte på om hun kunne føre disse skrittene opp som trening. Da sa instruktøren at det ikke gjaldt som trening for henne, i og med at dette var hennes hverdag. Hun måtte samle opp ukes-poengene gjennom annen/egen trening utenom, for at det skulle gjelde. Jeg synes egentlig det hørtes litt rart ut. Anonymkode: 342a7...143 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Daglig aktivitet og bevegelse er absolutt ikke det samme som trening. Det har helt klart positive effekter, men det er ikke «like bra» som trening. Anonymkode: 596ae...7d5 Og hvorfor? Se eksempler under. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke feie banen for alt mulig for folk, litt må man lære seg å tåle. Fakta er at trening og bevegelse er 2 forskjellige ting. Anonymkode: 38638...c2a Forklar gjerne, for ellers blir det grunnløse påstander. Se eksempler under. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det? Hvor går grensen da? La meg ta to konkrete eksempler. 1. Før jogget jeg 3 dager i uken, i omtrent 5-6 kilometer. Jeg ble andpusten og svett, fikk høy puls underveis og ok kondis. Nå går jeg turer med hunden omtrent hver dag, og de aller fleste dagene i variert terreng med bl.a. en del stigning (fjell), fortsatt omtrent 6 kilometer, dog en helt annen løype. Jeg blir fortsatt andpusten og svett, får høyere puls og har god kondis. Det første defineres som trening, det andre som fysisk aktivitet. Jeg får bedre utbytte av det siste. 2. En venn av meg går på treningssenter 3-4 dager i uken og trener styrke i omtrent en time hver gang. En annen jobber som betongarbeider. Han trener aldri. Sistnevnte er utvilsomt mye sterkere enn første. HI Anonymkode: 2cefb...dbd HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Forklar gjerne, for ellers blir det grunnløse påstander. Se eksempler under. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Grunnløse påstander? Nei, det er det da ikke. Anonymkode: 38638...c2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Gjør jeg? Jeg synes ikke det, åpenbart, ellers hadde jeg ikke skrevet innlegget. Og det vitner om litt dårlig psykologisk innsikt hvis det er vanskelig å forstå mekanismene bak at noen kan utvikle dårlig selvbilde. Resultatet blir uansett det samme. Hvis mange nok går rundt og føler seg mislykket, har vi som samfunn etter hvert et problem. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Selvsagt er fysisk aktivitet bedre enn inaktivitet, men all aktivitet er likevel ikke trening. Og det som er trening for noen er hvile for andre. Om du får pulsen opp av å gå bratt er jo det fint, en som er bedre trent ville løpt den samme bakken om trening var målet. Om bare daglig bevelgelse hadde vært nok hadde det ikke vært forskjell på Mari og Karsten Warholm. Målrettet trening er noe annet enn det man får gratis, det er forskjell på å gå en tur eller gå i gangene på jobb og å gå for aktivt å få opp puls, forskjell på å løfte vekter i serie og å løfte en pasient. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner hva du mener, og er enig i at Mari trener. MEN jeg fikk en liten wake-up call da jeg gikk på et Grete Roede kurs for noen år siden. For da kom dette spørsmålet opp, ved teamet rundt treningspoeng og sånt. Det var ei i gruppa som var sykepleier og som gikk veldig mye i løpet av sin arbeidsdag. Hun lurte på om hun kunne føre disse skrittene opp som trening. Da sa instruktøren at det ikke gjaldt som trening for henne, i og med at dette var hennes hverdag. Hun måtte samle opp ukes-poengene gjennom annen/egen trening utenom, for at det skulle gjelde. Jeg synes egentlig det hørtes litt rart ut. Anonymkode: 342a7...143 Det er nøyaktig dette jeg mener! For hvis noen som har en naturlig aktiv hverdag skal likestilles med noen som har en naturlig stillesittende hverdag, blir ikke da utgangspunktet helt feil? Litt av bakgrunnen for bekymringene knyttet til helsen til det norske folket, og mange andre steder i verden, er jo nettopp at mange har blitt for stillesittende. Mennesket er laget for å være i fysisk aktivitet. Og da blir det veldig underlig og rart for meg i hvert fall å ikke anerkjenne at behovet for trening, i et menneske sin hverdag også må sees opp mot det naturlige og daglige aktivitetsnivået. En tømrer som løfter, bærer og går på jobb hele dagen og i tillegg har hund som hobby trenger ikke å trene i tillegg, slik en kontorarbeider med strikking som hobby gjerne gjør, litt satt på spissen. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #13 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Grunnløse påstander? Nei, det er det da ikke. Anonymkode: 38638...c2a Jo. Hvis du ikke kan forklare hvorfor trening er bedre og annerledes enn fysisk aktivitet, er det bare en påstand at det er slik. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #14 Del Skrevet 10. januar Mari på 34 må slutte å føle så innmari mye, og folk må slutte å tro at fagfolk i alle mulige sammenhenger kan ta hensyn til alle folks følelser, butthurthet og ulike oppfatninger. Enhver oppegående person evner å kjenne etter hva som er normal aktivitet for dem og hva som er trening. Anonymkode: efe9e...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #15 Del Skrevet 10. januar sug lut skrev (4 minutter siden): Selvsagt er fysisk aktivitet bedre enn inaktivitet, men all aktivitet er likevel ikke trening. Og det som er trening for noen er hvile for andre. Om du får pulsen opp av å gå bratt er jo det fint, en som er bedre trent ville løpt den samme bakken om trening var målet. Om bare daglig bevelgelse hadde vært nok hadde det ikke vært forskjell på Mari og Karsten Warholm. Målrettet trening er noe annet enn det man får gratis, det er forskjell på å gå en tur eller gå i gangene på jobb og å gå for aktivt å få opp puls, forskjell på å løfte vekter i serie og å løfte en pasient. Det siste du skriver her er jeg enig i. Målrettet trening for å bli ekstra god i noe er noe annet fysisk aktivitet som kommer naturlig, men det er også på siden av tematikken for innlegget mitt. Nå var aldri målet mitt å diskutere om trening er ment for å oppnå bestemte resultater i den forstand at man skal kunne konkurrere i en idrett, løpe maraton el., men med tanke på helsemessig effekt. At for å forebygge depresjon, hjerteinfarkt, diabetes ol., så er Mari sin aktive hverdag minst like verdifull, om ikke langt mer, enn Siri sine tre ukentlige treninger i et ellers stillesittende liv, men likevel vil ikke Mari sin hverdagsaktivtet bli telt som viktig av samfunnet fordi det ikke er "trening", selv om hun er mer aktiv enn Siri som jo utfører den anerkjente "treningen". HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 10. januar #16 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det siste du skriver her er jeg enig i. Målrettet trening for å bli ekstra god i noe er noe annet fysisk aktivitet som kommer naturlig, men det er også på siden av tematikken for innlegget mitt. Nå var aldri målet mitt å diskutere om trening er ment for å oppnå bestemte resultater i den forstand at man skal kunne konkurrere i en idrett, løpe maraton el., men med tanke på helsemessig effekt. At for å forebygge depresjon, hjerteinfarkt, diabetes ol., så er Mari sin aktive hverdag minst like verdifull, om ikke langt mer, enn Siri sine tre ukentlige treninger i et ellers stillesittende liv, men likevel vil ikke Mari sin hverdagsaktivtet bli telt som viktig av samfunnet fordi det ikke er "trening", selv om hun er mer aktiv enn Siri som jo utfører den anerkjente "treningen". HI Anonymkode: 2cefb...dbd "Samfunnet"? Ikke bli latterlig, da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #17 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mari på 34 må slutte å føle så innmari mye, og folk må slutte å tro at fagfolk i alle mulige sammenhenger kan ta hensyn til alle folks følelser, butthurthet og ulike oppfatninger. Enhver oppegående person evner å kjenne etter hva som er normal aktivitet for dem og hva som er trening. Anonymkode: efe9e...d15 Er det mye hensyn å ta hvis man ønsker en bevissthet rundt begrepsbruken? Det er jo ikke snakk om sårede følelser, men at man blir indoktrinert til å tro at trening er det eneste hellige middelet for å nå målet om god nok helse. Litt satt på spissen nå, men hvordan skal Mari vite at hennes hverdag er mer enn god nok hvis selv legen hennes forteller henne at hun må skylde på seg selv dersom hun er sliten fordi hun tross alt ikke prioriterer å trene, mens Siri på sin side får klapp på skulderen av sin lege og hjelp til å bli utredet videre rundt hvorfor hun er sliten, for hun gjør jo ting riktig når hun tross alt trener. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #18 Del Skrevet 10. januar sug lut skrev (3 minutter siden): "Samfunnet"? Ikke bli latterlig, da. Hvordan er det latterlig? Jeg tar ikke dette ut av løse luften. I den grad man skal kunne ha en definisjon av hva som er en samfunnsoppfatning, må man basere seg på en majoritet. Mener du at majoriteten av nordmenn sidestiller aktivitet og trening? Eller har jeg rett i at trening, å si at man trener, gir en større anerkjennelse enn å si at en ikke trener? Hvis man da hadde spurt i en meningsmåling. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #19 Del Skrevet 10. januar Er helt enig med din mann, du henger deg altfor mye opp i dette. Er da likegyldig hvilke uttrykk man velger å bruke Anonymkode: 80f12...a67 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er helt enig med din mann, du henger deg altfor mye opp i dette. Er da likegyldig hvilke uttrykk man velger å bruke Anonymkode: 80f12...a67 Trener du? HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #21 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Er det mye hensyn å ta hvis man ønsker en bevissthet rundt begrepsbruken? Det er jo ikke snakk om sårede følelser, men at man blir indoktrinert til å tro at trening er det eneste hellige middelet for å nå målet om god nok helse. Litt satt på spissen nå, men hvordan skal Mari vite at hennes hverdag er mer enn god nok hvis selv legen hennes forteller henne at hun må skylde på seg selv dersom hun er sliten fordi hun tross alt ikke prioriterer å trene, mens Siri på sin side får klapp på skulderen av sin lege og hjelp til å bli utredet videre rundt hvorfor hun er sliten, for hun gjør jo ting riktig når hun tross alt trener. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Det er da ingen som blir indoktrinert til å tro noe som helst. Alle vet da at all aktivitet er bra og sunt, og at man ikke må løfte tunge vekter på et treningsstudio for å få helseeffekt. Det har da blitt kommunisert til det kjedsommelige at en tur i skogen, å ta trapp i stedet for heisen, å gjøre husarbeid, å måke snø osv osv har helsegevinster. Men folk folk med spesifikke plager, f.eks dårlig rygg, eller folk som er så i god form at en liten gåtur ikke fører til muskelvekst eller økt puls, så skal det mer til. Dette klarer da folk fint å finne ut av selv uten at fagfolk må passe så innmari på begrepsbruken sin. Dette kan da ikke være så vanskelig. Anonymkode: efe9e...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #22 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Trener du? HI Anonymkode: 2cefb...dbd Ja jeg trener er med i et organisert lag og vi har 2 faste treninger sammen ukentlig. Anonymkode: 80f12...a67 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #23 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jo. Hvis du ikke kan forklare hvorfor trening er bedre og annerledes enn fysisk aktivitet, er det bare en påstand at det er slik. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Nei, det er bare du som gjør deg vanskelig. Å bli krenket av ordet trening tar kaka altså. Anonymkode: 27e00...c1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #24 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er da ingen som blir indoktrinert til å tro noe som helst. Alle vet da at all aktivitet er bra og sunt, og at man ikke må løfte tunge vekter på et treningsstudio for å få helseeffekt. Det har da blitt kommunisert til det kjedsommelige at en tur i skogen, å ta trapp i stedet for heisen, å gjøre husarbeid, å måke snø osv osv har helsegevinster. Men folk folk med spesifikke plager, f.eks dårlig rygg, eller folk som er så i god form at en liten gåtur ikke fører til muskelvekst eller økt puls, så skal det mer til. Dette klarer da folk fint å finne ut av selv uten at fagfolk må passe så innmari på begrepsbruken sin. Dette kan da ikke være så vanskelig. Anonymkode: efe9e...d15 Alle? Jeg tror ikke det. Eller rettere, jeg vet at du tar feil. Gjennom jobben min har jeg møtt på altfor mange mennesker som ikke vet det du framsier som en selvfølge. Spesielt unge mennesker har ikke nødvendigvis denne kunnskapen og erfaringen, men bombarderes med viktigheten av trening gjennom sosiale medier, venner ol. De makter faktisk ikke å se verdien av vanlig aktivitet selv, de må hjelpes til det. Og en del behandlere i helsevesenet er ikke noe bedre de heller, når det kommer til å henge seg opp i akkurat trening, i stedet for å spørre om hvordan hverdagen til vedkommende er. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #25 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Er det mye hensyn å ta hvis man ønsker en bevissthet rundt begrepsbruken? Det er jo ikke snakk om sårede følelser, men at man blir indoktrinert til å tro at trening er det eneste hellige middelet for å nå målet om god nok helse. Litt satt på spissen nå, men hvordan skal Mari vite at hennes hverdag er mer enn god nok hvis selv legen hennes forteller henne at hun må skylde på seg selv dersom hun er sliten fordi hun tross alt ikke prioriterer å trene, mens Siri på sin side får klapp på skulderen av sin lege og hjelp til å bli utredet videre rundt hvorfor hun er sliten, for hun gjør jo ting riktig når hun tross alt trener. HI Anonymkode: 2cefb...dbd Er man i faresonen for livsstilssykdommer så er det likegyldig for legen hva du kaller det. De spør om hvordan hverdagen din ser ut, hva du gjør om du har en stille sittende jobb, hva du gjør på fritiden. Og du får ikke noe mer klapp på skulderen fordi om du er på sats eller om du går lange turer med hunden daglig. På meg så virker det som du er litt misunnelig på de som sier at de trener? Anonymkode: 80f12...a67 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451938-selve-ordet-trening/#findComment-150173032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå