Anonym bruker Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar De siste 20 årene etter Internett ble vanlig i alle hjem, smart tlf etterhvert og mer tilgang på info så har folk blitt svakere. Ungdommer i dag sliter mer mentalt en. Noen gang. Dette er generasjonen som har vært pakket inn i bobleplast. Kjørt og hentet , blitt validert til punkt og prikke og alt er blitt linet opp rundt barna. Jeg jobber med barn og jeg ser det, jeg har selv barn og jeg ser det. Foreldre i dag blir lesset ned med info om kursing. Sverige har gått tilbake på det, de ser hvor skadelig det er. Foreldre skal ikke være bestevenner med egne barn, de skal være foreldre. Sterkere, klokere og større. Vi skal være kjipe og si nei, vi må tåle at barna protesterer og skriker seg rød. Barn skal lære seg å takle motgang og bli robuste voksne. I stede for får vi usikre og kjøre ungdommer. Anonymkode: ef616...1a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Dagens ungdommer møter et enormt trykk på SoMe. Der møter de et illusjon om hvordan de skal se ut, hva de bør ha av materialistiske ting og hva de bør få til. Det er vi voksne som har tatt fra dem friheten ved å følge de over alt. Jeg er helt enig med deg i at vi skal være foreldre - ikke bestevenner med ungene. Vi skal ta de upopulære avgjørelsene og stå i det. Vi skal tåle å se at ungene våre blir skuffet, sint og lei seg. Vi må lære dem at lei seg ikke er ensbetydende med å være deprimert. Å være bekymret og grue seg til noe er ikke det samme som å ha angst. Og vi må lære dem at det de møter på SoMe ikke er representativt for det virkelige liv. Det er det jo innmari mange voksne som ikke forstår også. Jeg har tenåringer og jammen er det til tider slitsomt. Likevel vil jeg si at de fleste av dem er utrolig fine, snille, arbeidsomme og hyggelige. Anonymkode: cc371...d2b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150172913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Gratulerer med akkurat samme frase som folk har sagt i tusenvis av år. Den er så slitt som den kan bli. Vi mennesker har de samme iboende egenskaper, de vil vise seg i krisetider hos den yngre generasjonen også. Hvis det er nødvendig. Vi er alle et produkt av tiden vi lever i. Denne generasjonen er et produkt av noen få mennesker som ble usannsynlig rike, det ble de ikke på gode intensjoner, men fordi resten som den gang hadde ansvar ikke forstod eller så den andre veien. SoMe er nok ansett som tobakk en dag i fremtiden, hva faen drev de med? Hvis det er en fremtid da, vår generasjon er i ferd med å ødelegge det som ødelegges kan, alt for evig økonomisk vekst hos en liten prosentandel av befolkningen. Anonymkode: 32aa6...ed1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150172915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Dagens ungdommer møter et enormt trykk på SoMe. Der møter de et illusjon om hvordan de skal se ut, hva de bør ha av materialistiske ting og hva de bør få til. Det er vi voksne som har tatt fra dem friheten ved å følge de over alt. Jeg er helt enig med deg i at vi skal være foreldre - ikke bestevenner med ungene. Vi skal ta de upopulære avgjørelsene og stå i det. Vi skal tåle å se at ungene våre blir skuffet, sint og lei seg. Vi må lære dem at lei seg ikke er ensbetydende med å være deprimert. Å være bekymret og grue seg til noe er ikke det samme som å ha angst. Og vi må lære dem at det de møter på SoMe ikke er representativt for det virkelige liv. Det er det jo innmari mange voksne som ikke forstår også. Jeg har tenåringer og jammen er det til tider slitsomt. Likevel vil jeg si at de fleste av dem er utrolig fine, snille, arbeidsomme og hyggelige. Anonymkode: cc371...d2b Veldig enig! Å være foreldre er det fineste som er men kan også være det mest krevende. Vi har 2 ungdommer. Et arbeidsjern som har en enorm stå på vilje som når sine mål. Og en som lever i komfort så det holder. Jeg har selv som mor validert og lyttet og min utdannelse har jeg integrert i hode og kropp. Men som jeg nå ser er mye feil. Ungdommene skal tåle å ta i et tak. Anonymkode: ef616...1a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150172916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #5 Del Skrevet 11. januar Dette gjelder ikke bare dagens ungdom, men i aller høyeste grad også dagens voksne inn i 40-åra! Selv nærmer jeg meg nesten pensjonsalder, og kan si at folk har forandret seg helt kolossalt siden 80-tallet! Dagens 40 åringer fremstår i stor grad også som uselvstendige, kravstore, bortskjemte og helt ubrukelige til praktisk arbeid som skal til for å drive et hjem! Dagens 40 åringer sutrer og klager på at deres egne foreldre ikke stiller opp som barnevakter og avlastere, de legger seg hjemme og er "syke" ved det minste lille snev av hodepine. De har fibromyalgi og utmattelsessyndrom og angst og Gud veit hva... Som 60 åring i arbeidslivet er det helt utrolig å være vitne til hvor skjøre og ubrukelige dagens 30-40 åringer er. Dette burde jo vært deres glansdager med tanke på energi og helse. Jeg hadde samme jobb med akkurat samme utfordringer da jeg var i 30 årene med 4 unger. Det var strevsomt, men på den tiden var det som om alle var helt innforstått med at akkurat slik var livet med jobb og barn. Og denne frasen om at arbeidslivet er blitt så mye mer krevende.... Dette er regelrett tull og unnskyldning for å kunne sutre og klage! Tvert imot er arbeidslivet for de fleste blitt hundre ganger lettere enn for 40 år siden! Lengre ferier, bedre ordning for sykefravær, hjemmekontor, trening i arbeidstid, tilrettelegging i øst og vest! Likevel er det mange flere som slutter unna og også blir syke og uføre. Så at "dagens ungdom" er så mye verre enn før, er jo ikke et minste rart! Er vel disse ubrukelige 40 åringene som har oppdratt dem? Og jeg sitter her og lurer på: Hva i helvete gikk feil på 80-tallet når VI ødela barna våre til å bli disse ubrukelige 40 åringene? Var det jappe-tidens skyld? Olja? Fikk vi så mye penger at vi glemte bondevettet? Eller var det den nye måten å oppdra barn på, med den veldig pedagogiske tankegangen, som ødela? Anonymkode: 2214c...189 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #6 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Dette gjelder ikke bare dagens ungdom, men i aller høyeste grad også dagens voksne inn i 40-åra! Selv nærmer jeg meg nesten pensjonsalder, og kan si at folk har forandret seg helt kolossalt siden 80-tallet! Dagens 40 åringer fremstår i stor grad også som uselvstendige, kravstore, bortskjemte og helt ubrukelige til praktisk arbeid som skal til for å drive et hjem! Dagens 40 åringer sutrer og klager på at deres egne foreldre ikke stiller opp som barnevakter og avlastere, de legger seg hjemme og er "syke" ved det minste lille snev av hodepine. De har fibromyalgi og utmattelsessyndrom og angst og Gud veit hva... Som 60 åring i arbeidslivet er det helt utrolig å være vitne til hvor skjøre og ubrukelige dagens 30-40 åringer er. Dette burde jo vært deres glansdager med tanke på energi og helse. Jeg hadde samme jobb med akkurat samme utfordringer da jeg var i 30 årene med 4 unger. Det var strevsomt, men på den tiden var det som om alle var helt innforstått med at akkurat slik var livet med jobb og barn. Og denne frasen om at arbeidslivet er blitt så mye mer krevende.... Dette er regelrett tull og unnskyldning for å kunne sutre og klage! Tvert imot er arbeidslivet for de fleste blitt hundre ganger lettere enn for 40 år siden! Lengre ferier, bedre ordning for sykefravær, hjemmekontor, trening i arbeidstid, tilrettelegging i øst og vest! Likevel er det mange flere som slutter unna og også blir syke og uføre. Så at "dagens ungdom" er så mye verre enn før, er jo ikke et minste rart! Er vel disse ubrukelige 40 åringene som har oppdratt dem? Og jeg sitter her og lurer på: Hva i helvete gikk feil på 80-tallet når VI ødela barna våre til å bli disse ubrukelige 40 åringene? Var det jappe-tidens skyld? Olja? Fikk vi så mye penger at vi glemte bondevettet? Eller var det den nye måten å oppdra barn på, med den veldig pedagogiske tankegangen, som ødela? Anonymkode: 2214c...189 Vi fikk en generasjon hvor alle gikk på videregående, og de fleste studerte etterpå. De skjønte at de hadde rettigheter og bruker dem for alt det er verdt. Og glemte dessverre det generasjonen før visste, at med rettigheter følger det også plikter. Vi har blitt sånn fordi vi har råd til det. Vi må ikke slite for å få mat på bordet. I stedet sliter vi for å ha råd til å reise utenlands på ferie. Livsperspektivet endres når man ikke lenger jobber for å overleve. Anonymkode: b2b89...6c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #7 Del Skrevet 11. januar «Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» Dette sa Sokrates ca. 400 f. Kr. Det er ikke noe nytt. Anonymkode: d6dcd...a1c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #8 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (På 10.1.2025 den 0.19): De siste 20 årene etter Internett ble vanlig i alle hjem, smart tlf etterhvert og mer tilgang på info så har folk blitt svakere. Ungdommer i dag sliter mer mentalt en. Noen gang. Dette er generasjonen som har vært pakket inn i bobleplast. Kjørt og hentet , blitt validert til punkt og prikke og alt er blitt linet opp rundt barna. Jeg jobber med barn og jeg ser det, jeg har selv barn og jeg ser det. Foreldre i dag blir lesset ned med info om kursing. Sverige har gått tilbake på det, de ser hvor skadelig det er. Foreldre skal ikke være bestevenner med egne barn, de skal være foreldre. Sterkere, klokere og større. Vi skal være kjipe og si nei, vi må tåle at barna protesterer og skriker seg rød. Barn skal lære seg å takle motgang og bli robuste voksne. I stede for får vi usikre og kjøre ungdommer. Anonymkode: ef616...1a3 Endelig noen som har skjønt det. Prøvde å printe det inn skallen på alle hønemødrene som på død og liv skulle holde ungene hjemme fra skolen da det snødde forrige søndag. Anonymkode: 2411c...981 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #9 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): «Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» Dette sa Sokrates ca. 400 f. Kr. Det er ikke noe nytt. Anonymkode: d6dcd...a1c Det der er faktisk en myte, en Urban Legend. Det ble første gang sagt ca 1907, og bke påstått sagt av Sokrates og har senere satt seg som en "sannhet" Men uansett så er det nok helt riktig at i alle tider har eldre generasjoner klaget på de yngre Anonymkode: e32d7...88b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #10 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette gjelder ikke bare dagens ungdom, men i aller høyeste grad også dagens voksne inn i 40-åra! Selv nærmer jeg meg nesten pensjonsalder, og kan si at folk har forandret seg helt kolossalt siden 80-tallet! Dagens 40 åringer fremstår i stor grad også som uselvstendige, kravstore, bortskjemte og helt ubrukelige til praktisk arbeid som skal til for å drive et hjem! Dagens 40 åringer sutrer og klager på at deres egne foreldre ikke stiller opp som barnevakter og avlastere, de legger seg hjemme og er "syke" ved det minste lille snev av hodepine. De har fibromyalgi og utmattelsessyndrom og angst og Gud veit hva... Som 60 åring i arbeidslivet er det helt utrolig å være vitne til hvor skjøre og ubrukelige dagens 30-40 åringer er. Dette burde jo vært deres glansdager med tanke på energi og helse. Jeg hadde samme jobb med akkurat samme utfordringer da jeg var i 30 årene med 4 unger. Det var strevsomt, men på den tiden var det som om alle var helt innforstått med at akkurat slik var livet med jobb og barn. Og denne frasen om at arbeidslivet er blitt så mye mer krevende.... Dette er regelrett tull og unnskyldning for å kunne sutre og klage! Tvert imot er arbeidslivet for de fleste blitt hundre ganger lettere enn for 40 år siden! Lengre ferier, bedre ordning for sykefravær, hjemmekontor, trening i arbeidstid, tilrettelegging i øst og vest! Likevel er det mange flere som slutter unna og også blir syke og uføre. Så at "dagens ungdom" er så mye verre enn før, er jo ikke et minste rart! Er vel disse ubrukelige 40 åringene som har oppdratt dem? Og jeg sitter her og lurer på: Hva i helvete gikk feil på 80-tallet når VI ødela barna våre til å bli disse ubrukelige 40 åringene? Var det jappe-tidens skyld? Olja? Fikk vi så mye penger at vi glemte bondevettet? Eller var det den nye måten å oppdra barn på, med den veldig pedagogiske tankegangen, som ødela? Anonymkode: 2214c...189 Har nok noe med at folk i dag har funnet ut at jobb ikke er det viktigste i livet og at jobb er en nødvendig onde Anonymkode: e32d7...88b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #11 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette gjelder ikke bare dagens ungdom, men i aller høyeste grad også dagens voksne inn i 40-åra! Selv nærmer jeg meg nesten pensjonsalder, og kan si at folk har forandret seg helt kolossalt siden 80-tallet! Dagens 40 åringer fremstår i stor grad også som uselvstendige, kravstore, bortskjemte og helt ubrukelige til praktisk arbeid som skal til for å drive et hjem! Dagens 40 åringer sutrer og klager på at deres egne foreldre ikke stiller opp som barnevakter og avlastere, de legger seg hjemme og er "syke" ved det minste lille snev av hodepine. De har fibromyalgi og utmattelsessyndrom og angst og Gud veit hva... Som 60 åring i arbeidslivet er det helt utrolig å være vitne til hvor skjøre og ubrukelige dagens 30-40 åringer er. Dette burde jo vært deres glansdager med tanke på energi og helse. Jeg hadde samme jobb med akkurat samme utfordringer da jeg var i 30 årene med 4 unger. Det var strevsomt, men på den tiden var det som om alle var helt innforstått med at akkurat slik var livet med jobb og barn. Og denne frasen om at arbeidslivet er blitt så mye mer krevende.... Dette er regelrett tull og unnskyldning for å kunne sutre og klage! Tvert imot er arbeidslivet for de fleste blitt hundre ganger lettere enn for 40 år siden! Lengre ferier, bedre ordning for sykefravær, hjemmekontor, trening i arbeidstid, tilrettelegging i øst og vest! Likevel er det mange flere som slutter unna og også blir syke og uføre. Så at "dagens ungdom" er så mye verre enn før, er jo ikke et minste rart! Er vel disse ubrukelige 40 åringene som har oppdratt dem? Og jeg sitter her og lurer på: Hva i helvete gikk feil på 80-tallet når VI ødela barna våre til å bli disse ubrukelige 40 åringene? Var det jappe-tidens skyld? Olja? Fikk vi så mye penger at vi glemte bondevettet? Eller var det den nye måten å oppdra barn på, med den veldig pedagogiske tankegangen, som ødela? Anonymkode: 2214c...189 Jeg er 40+ og det skal jeg si deg. Da min mor var 40+ så reiste hun masse, og helgene var duket med venninne kvelder, hytteturer og festlige lag. Oss barna klarte oss selv, og foreldrene våre hadde mye tid til seg og sitt. Vi barna hjalp også mye til hjemme. I dag er det jeg som er mor og har ungdommer i hus. Helgene går til familie og ikke fester med venninner. Bolig i dag er dyrere enn da min mor kjøpte enebolig på 80 tallet for 400.000 vi har høye utgifter og vi er begge nødt å jobbe 100%. Min mor jobber halv dag, og hadde mer tid. Min mor slapp mamma politiet og kunne fint invitere til fest i hagen med venner, mens jeg var 11 år og satt inne med en godteri pose og film. I dag hadde det vært barnevernssak. Foreldre i dag har mye høyere krav å innfri enn det glade 80 tallet. Å jobbene våre i dag krever mer enn før. Vi måtte i tillegg ta utdannelse, og kunne ikke gå rett i jobb som 16 åring som våre foreldre. Vi har ikke mulighet for hjemmekontor når man jobber i helsesektoren. Siden staten bygger ned helse får vi de aller sykeste og pleietrengende på vår avd. på 80 tallet drakk de kaffe med pasientene og strikket, i dag er det som et sykehus med mer medisinsk. Mer rapporter og mer dokumentasjon. Anonymkode: ef616...1a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #12 Del Skrevet 11. januar Det er så mange innlegg som sier dette, i alle kanaler. Det pussige er at alle disse skribentene retter pekefingeren mot alle andre - selv har de selvfølgelig sett lyset. Det er alle andre som er dumme - håpløse, rett og slett 😆 Anonymkode: b48f4...be7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #13 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Endelig noen som har skjønt det. Prøvde å printe det inn skallen på alle hønemødrene som på død og liv skulle holde ungene hjemme fra skolen da det snødde forrige søndag. Anonymkode: 2411c...981 Det er så sjarmerende med folk som skal fortelle andre hva de skal gjøre. Besserwissere er dem med flest venner. Eller nei, det var feil. Det er dem uten venner og som skylder det på alle andre heller enn å se på sin egen oppførsel. Anonymkode: 95d3e...cba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #14 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er så mange innlegg som sier dette, i alle kanaler. Det pussige er at alle disse skribentene retter pekefingeren mot alle andre - selv har de selvfølgelig sett lyset. Det er alle andre som er dumme - håpløse, rett og slett 😆 Anonymkode: b48f4...be7 Overhode ikke. Dette er slik man ser i ettertid. Jeg har selv pakket mine barn i den berømte bobleplasten og fulgt opp over evne. Sett i ettertid var dette et dumt valg, men jeg har også blitt preget og påvirket av både jobben min og det å være mor i disse tider. Jeg er absolutt en av de dumme Anonymkode: ef616...1a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar #15 Del Skrevet 11. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Overhode ikke. Dette er slik man ser i ettertid. Jeg har selv pakket mine barn i den berømte bobleplasten og fulgt opp over evne. Sett i ettertid var dette et dumt valg, men jeg har også blitt preget og påvirket av både jobben min og det å være mor i disse tider. Jeg er absolutt en av de dumme Anonymkode: ef616...1a3 Hva legger du i å pakke dem i bobleplast? Hva burde du unnlatt å gjøre? Anonymkode: 95d3e...cba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451933-dagens-ungdommer/#findComment-150173474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå