Gå til innhold

Reklame på FB etter Google søk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppleve flere ganger at det jeg googler blir reklamert for på FB. Blir ikke paranoid av den grunn, men nå lurer jeg. 
Satt på hjemmekontor i går og da googlet jeg et svært spesifikt produkt på jobb-pc. Jeg har aldri logget på FB på denne pc’en. I dag har det vært fullt med reklame for dette produktet. Har ikke sett reklame for dette før jeg googlet. Eneste fellesnevneren er jo at vi er på samme WIFI og at jeg har teams og jobbmail på telefonen. Er ikke dette litt rart? 
Ellers så har jeg opplevd noen ganger at ting jeg har pratet med andre om dukker opp i feeden på FB, det synes jeg jo er ekstremt da. Spurte en kollega som hadde en mann som jobbet i bransjen om badekar med løveføtter og fikk så reklame om salg på dette. En annen gang snakket en kollega om en ny restaurant i byen som var bra og jeg sier jeg kanskje skulle teste den, så kommer det reklame. At ting jeg googler kanskje kan spores skjønner jeg jo, men samtaler? Eller ting jeg googler på en annen enhet, da kjenner jeg på at jeg kanskje burde gå med tinnfoliehatt, eller legges inn. 
Er dette bare tilfeldig?

Anonymkode: fb1e3...9e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe nytt. Det er jo sånn det funker med cookies. 

Anonymkode: fea80...683

Skrevet

Nei dette er ikke det spor rart

Anonymkode: c783f...e03

Skrevet

Facebook viser deg reklamer for ting du har googlet på jobb-PC-en, selv om du ikke har logget inn på Facebook der, på grunn av noe som kalles sporing og datadeling mellom nettsteder og apper. Her er en forklaring:

1. Tredjeparts informasjonskapsler (cookies): Når du besøker nettsider på jobb-PC-en, legger disse ofte igjen små filer (cookies) som sporer hva du søker etter og hvilke sider du besøker. Mange nettsider samarbeider med Facebook og lar dem hente informasjon om brukeraktivitet.

2. Facebooks sporingsverktøy: Mange nettsider og apper bruker noe som heter Facebook-piksel. Dette er et sporingsverktøy som lar Facebook se hva folk gjør på nettsidene, selv om de ikke er logget inn på Facebook. Pikselen kan koble handlingene dine til profilen din, basert på IP-adresse, enhet, eller annen identifiserbar data.

3. Datadeling mellom enheter: Selv om du ikke har brukt Facebook på jobb-PC-en, kan Facebook gjenkjenne deg basert på informasjon som IP-adressen til jobbnetteverket eller andre digitale spor. Dette gjør at informasjon fra jobb-PC-en kan kobles til din private Facebook-konto.

4. Målrettet annonsering: Annonsører bruker disse dataene til å målrette deg med reklamer. Hvis du for eksempel har søkt etter “nye sko” på en nettbutikk, kan nettbutikken bruke Facebook til å vise deg skoannonser, selv om søket ble gjort utenfor Facebook.

Hvis du vil unngå dette:

• Bruk en privat nettleser (inkognitomodus) på jobb-PC-en.

• Slå av sporing i Facebook-kontoen din (under “Ad Preferences”).

• Tøm informasjonskapsler og nettleserhistorikk regelmessig.

• Vurder å bruke en nettleserutvidelse som blokkerer sporing, som Privacy Badger eller uBlock Origin.

Håper dette klargjør hva som skjer!

Anonymkode: 33bf5...700

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...