Gå til innhold

Kan jeg være hjemme fra jobb noen dager?

Anbefalte innlegg

Det siste året har vært det tøffeste i livet mitt. Jeg utviklet en avhengighet til vanedannende medisiner, og mistet omsorgen for barnet mitt i 3 mnd. Jeg klarte å slutte, og fikk beskjed om at samboeren min hadde vært utro i den perioden jeg slet som mest. Legen min har bedt meg søke uføre, men jeg ønsker ikke dette. Jeg har stått i jobb hele året, også under seponering på medisinene jeg hadde gått på i 5 år. Jeg er så utslitt, og først nå når året har gått ser jeg hvor mye jeg har stått i. Jeg kjenner jeg sliter voldsomt, og kan godt få sykemelding fra lege- han mener jeg har behov for dette. Jeg tror imidlertid livet mitt er bedre i jobb, men kjenner jeg trenger en liten timeout. Er det innafor å være borte en uke og hente seg inn igjen eller er jeg en elendig arbeidstaker da?

Anonymkode: 13adb...8e6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det siste året har vært det tøffeste i livet mitt. Jeg utviklet en avhengighet til vanedannende medisiner, og mistet omsorgen for barnet mitt i 3 mnd. Jeg klarte å slutte, og fikk beskjed om at samboeren min hadde vært utro i den perioden jeg slet som mest. Legen min har bedt meg søke uføre, men jeg ønsker ikke dette. Jeg har stått i jobb hele året, også under seponering på medisinene jeg hadde gått på i 5 år. Jeg er så utslitt, og først nå når året har gått ser jeg hvor mye jeg har stått i. Jeg kjenner jeg sliter voldsomt, og kan godt få sykemelding fra lege- han mener jeg har behov for dette. Jeg tror imidlertid livet mitt er bedre i jobb, men kjenner jeg trenger en liten timeout. Er det innafor å være borte en uke og hente seg inn igjen eller er jeg en elendig arbeidstaker da?

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha uførestønad, men er du faktisk utslitt bør du ta noen grep. Bare sykmelding har jeg liten tro på at vil hjelpe. Nå har det jo nettopp vært juleferie hvor de fleste har hatt mange feriedager. Siden det ikke løste problemet tror jeg ikke noen flere fridager vil hjelpe. Gjør heller tiltak i hverdagen. Sørg for å komme deg tidlig i seng, spis sunt og få litt bevegelse. Det kan hende du trenger litt hjelp til å organisere hverdagen. Det ville jeg heller prioritert.

Anonymkode: 6471d...b16

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha uførestønad, men er du faktisk utslitt bør du ta noen grep.

Anonymkode: 6471d...b16

Det skjønner ikke jeg heller. Tydeligvis en lege som ikke har så greie på systemet.

Anonymkode: 8e0b9...1d6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjønner ikke jeg heller. Tydeligvis en lege som ikke har så greie på systemet.

Du vet tydeligvis bedre enn legen? Du har mer greie på systemet skjønner jeg? 
TS hør på legen din, sykmeld deg 

Anonymkode: d388a...a2d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du vet tydeligvis bedre enn legen? Du har mer greie på systemet skjønner jeg? 
TS hør på legen din, sykmeld deg 

Hun får selvfølgelig ikke uføretrygd uten engang å ha vært sykemeldt, det sier seg jo selv.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du er ikke en elendig arbeidstaker. Kan du si noe om hvordan du sliter? Er du deprimert eller "bare" utslitt?

Anonymkode: e6c16...102

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du er ingen elendig arbeidstager, slutt å tyn deg selv og ta i mot sykemelding.

Selv om det har vært juleferie og fri fra jobb for mange, så har det likevel ikke vært fri. Spessielt hvis det er på jobben en henter seg inn. Nå som barn er tilbake på skolen/bhg ville jeg tatt en sykemelding. En uke eller to, for å hente inn igjen. Når den perioden er ferdig, får du ta en ny vurdering på hvordan helsen er. Det er bedre å ta et par uker sykemelding nå, enn å risikere et helse-helvette senere. Selv er jeg på 4 året på AAP, fordi jeg var en «god arbeidstaker». Anbafeler det absolutt ikke. 

Anonymkode: 71cbe...17a

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Selv om det har vært juleferie og fri fra jobb for mange, så har det likevel ikke vært fri. Spessielt hvis det er på jobben en henter seg inn. Nå som barn er tilbake på skolen/bhg ville jeg tatt en sykemelding. En uke eller to, for å hente inn igjen. Når den perioden er ferdig, får du ta en ny vurdering på hvordan helsen er. Det er bedre å ta et par uker sykemelding nå, enn å risikere et helse-helvette senere. Selv er jeg på 4 året på AAP, fordi jeg var en «god arbeidstaker». Anbafeler det absolutt ikke. 

Kan jeg spørre hva problemstillingen er? Utbrenthet?

Det høres ut som du har gått gjennom utrolig mye, og det er imponerende at du har klart å stå i jobb under så krevende omstendigheter. Men selv de sterkeste trenger en pause. Det å ta en uke fri for å hente deg inn igjen er ikke å være en dårlig arbeidstaker – det er å være en ansvarlig person som tar vare på seg selv for å kunne fungere bedre på sikt. Husk at helsen din er viktigst, både for deg selv, barnet ditt og jobben din. Tillat deg selv å ta den pausen legen anbefaler – det kan gjøre en stor forskjell. Du fortjener å gi deg selv den tiden.

Anonymkode: 587df...4a3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun får selvfølgelig ikke uføretrygd uten engang å ha vært sykemeldt, det sier seg jo selv.

Det lille som står i tråden representerer ikke hele hennes situasjon. Kanskje er hun kronisk syk og at hun burde vært ufør, hva vet jeg? Men dette må hun jo diskutere med fastlegen som kjenner henne og hennes historikk, ingen her kan gi råd om dette 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Kan jeg spørre hva problemstillingen er? Utbrenthet?

Jeg har avdekket noen diagnoser ila. de siste årene. Jeg har lenge hatt symptomer, men har ignorert de i alle år. Ble tilslutt utbrent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...