Anonym bruker Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar Hva er vanlig å betale i bidrag? Jeg tror vi tjener ganske likt, 6-700 000. Vi har to barn på 10 og 13. Jeg har flyttet inn i ny leilighet med barna, han leier en liten hybel mens han bygger (!) hus. Så barna må bo hos meg 100% til han kan flytte inn i huset. Er det vanligst/enklest å ha en fast sum per mnd, eller ta utgifter til barna å dele etterhvert? Men da misser man mat/bo utgifter. Han vil såklart helst ikke betale stort, men nekter ta det via NAV. Er litt enig der siden det da må beregnes igjen om noen mnd når vi endre på fordelingen, og NAV jo tar betalt for dette. Anonymkode: a2150...6de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hva er vanlig å betale i bidrag? Jeg tror vi tjener ganske likt, 6-700 000. Vi har to barn på 10 og 13. Jeg har flyttet inn i ny leilighet med barna, han leier en liten hybel mens han bygger (!) hus. Så barna må bo hos meg 100% til han kan flytte inn i huset. Er det vanligst/enklest å ha en fast sum per mnd, eller ta utgifter til barna å dele etterhvert? Men da misser man mat/bo utgifter. Han vil såklart helst ikke betale stort, men nekter ta det via NAV. Er litt enig der siden det da må beregnes igjen om noen mnd når vi endre på fordelingen, og NAV jo tar betalt for dette. Anonymkode: a2150...6de Jeg har selv dårlig erfaring med å dele løpende utgifter. For det første må du da gjerne ha kvitteringer på alle gensere, sokker, lørdagsgodt etc som du kjøper. Og tenk på alle småbeløp: busskort, kinobillett, bursdagsgaver til venner osv osv. Vi prøvde dette, men jeg gikk selvsagt på et stort tap. Det var også lett for han å si at "du må vente, jeg har ikke råd nå" og så ble det avstemt. Og hvorfor tror du de ikke vil ta det gjennom NAV? Joda, det er jo selvsagt for at de skjønner at de kan komme seg unna myyye billigere med å lure oss med å si at de heller spleiser på "alt". Bare at i "alt" ligger ikke husleie, strøm, mat, ekstra soverom/arealer. Min eks måtte betale over 6000 kr via NAV, noe som er mer den summen det faktisk koster å ha barn. Anonymkode: f0538...f56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Hva er vanlig å betale i bidrag? Jeg tror vi tjener ganske likt, 6-700 000. Vi har to barn på 10 og 13. Jeg har flyttet inn i ny leilighet med barna, han leier en liten hybel mens han bygger (!) hus. Så barna må bo hos meg 100% til han kan flytte inn i huset. Er det vanligst/enklest å ha en fast sum per mnd, eller ta utgifter til barna å dele etterhvert? Men da misser man mat/bo utgifter. Han vil såklart helst ikke betale stort, men nekter ta det via NAV. Er litt enig der siden det da må beregnes igjen om noen mnd når vi endre på fordelingen, og NAV jo tar betalt for dette. Anonymkode: a2150...6de Han kan ikke nekte å ta det gjennom nav. Du taper myyye hvis du ikke gjør det - har du datoen han flytter inn i det nye huset? Hvilken garanti har du på at husbygging ikke blir forsinket? Nav beregning koster en tusenlapp. I verste fall to tusenlapper i løpet av 1-2 år mot flere tusen du kommer til å bruke mer på barna i en uoversiktlig periode .. Anonymkode: d0e13...a19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (28 minutter siden): JMin eks måtte betale over 6000 kr via NAV, noe som er mer den summen det faktisk koster å ha barn. Anonymkode: f0538...f56 Nav beregner underhold utfra et minimum, uten idrett, bursdager, ferier, fritidsaktiviteter og liknende. Så hvis NAV krevde 6000 fra din eks så var det utfra minimumsbehov og utfra utlikning mellom deres inntekter Nå vet jeg ikke om det er for ett eller to barn, men min tenåring koster absolutt mer enn 6000 per mnd, det er nesten mat og busskort med telefon bare på 6 000 … tar jeg med strøm, klesvask, husleie, forsikringer ol er det langt mer enn 6000 per mnd Anonymkode: d0e13...a19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #5 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nav beregner underhold utfra et minimum, uten idrett, bursdager, ferier, fritidsaktiviteter og liknende. Så hvis NAV krevde 6000 fra din eks så var det utfra minimumsbehov og utfra utlikning mellom deres inntekter Nå vet jeg ikke om det er for ett eller to barn, men min tenåring koster absolutt mer enn 6000 per mnd, det er nesten mat og busskort med telefon bare på 6 000 … tar jeg med strøm, klesvask, husleie, forsikringer ol er det langt mer enn 6000 per mnd Anonymkode: d0e13...a19 Nå skal vel det beløpet dobles, dvs 12 000. Far skal bare betale halvparten. Koster det virkelig 12.000 kr pr mnd for et barn? Anonymkode: d8bf9...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #6 Del Skrevet 9. januar Han "truer" med å kreve delt fast bosted om vi tar det via NAV for da slipper han bidrag. Også tenkte han de kunne sove på liggeunderlag og i soveposer på gulvet i hybelen hans noen netter evt. Det synes jeg jo de skal slippe. Han bor langt unna aktiviteter og venner også og har jo ingenting der å drive med. Har prøvd å legge inn i bidragskalkulator hos NAV og kom ut med ca 4000 kr per barn. Men vet ikke om jeg la inn riktig. Også så jeg på SIFO budsjett at de der kostet rundt 9000 kr hver i utgifter. Så da er det vel ikke urimelig å mene at han betaler halvparten av det de to koster, ca 9000 i mnd? Er det sånn man fordeler? Man tar halve utgiften hver når de bor 100% hos meg? Hvordan regner jeg det da ut når de skal bo 70 % hos meg? Anonymkode: a2150...6de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han "truer" med å kreve delt fast bosted om vi tar det via NAV for da slipper han bidrag. Også tenkte han de kunne sove på liggeunderlag og i soveposer på gulvet i hybelen hans noen netter evt. Det synes jeg jo de skal slippe. Han bor langt unna aktiviteter og venner også og har jo ingenting der å drive med. Har prøvd å legge inn i bidragskalkulator hos NAV og kom ut med ca 4000 kr per barn. Men vet ikke om jeg la inn riktig. Også så jeg på SIFO budsjett at de der kostet rundt 9000 kr hver i utgifter. Så da er det vel ikke urimelig å mene at han betaler halvparten av det de to koster, ca 9000 i mnd? Er det sånn man fordeler? Man tar halve utgiften hver når de bor 100% hos meg? Hvordan regner jeg det da ut når de skal bo 70 % hos meg? Anonymkode: a2150...6de Du tar utgangspunkt i det bidragskalkulatoren sier. SIFObudsjettet er skyhøyt, jeg har på ingen måte 18.000 kroner mer i mnd nå fordi datteren og kjærsten har flytta ut. Jeg får heller ikke 9000 mer når mellomste flytter ut til høsten. Anonymkode: 79d42...3fe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå skal vel det beløpet dobles, dvs 12 000. Far skal bare betale halvparten. Koster det virkelig 12.000 kr pr mnd for et barn? Anonymkode: d8bf9...799 Hvis halvparten av det går som jeg sa til mat, telefon, buss, Spotify ol., og bolig, strøm, oppvarming, forsikring, klesvask i 4-5000, pluss klær og sko. Vintersko for tenåring 2000, vinterjakke 3-4000 osv. . Og da snakker vi ikke innganger til skibakken, ski/sykkel/hjelmer ol, kino, tur til byen med kompiser ol. og de 4-5000 som går til boligleie, strøm ol.ville jeg spart fordi jeg i grunn har ikke behov for det boarealet som jeg MÅ ha pga barnet Anonymkode: d0e13...a19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar Vi har en privat avtale hvor han betaler 6000,- i måneden for 3 barn, i tillegg spleiser vi på store utgifter som trenings kontingenter, cuper o.l. Jeg trodde faktisk at han betalte mindre en han måtte, men holdt ut for "fredens skyld" ungene er ca 90% hos meg. Diskuterte litt før jul og sjekket skikkelig på nav kalkulatoren, der skal jeg ha ca 13000,- i bidrag, men det jeg ikke visste var at de trekker fra barnetrygden så da endte han opp på ca det han betaler nå. Så vår private avtale på ca 6000,- for 3 barn, hvor begge tjener mellom 6-7 hundre tusen - viste seg å være mer rett en jeg trodde. Om du har ungene ca 100% og får hele barnetrygden (pluss en ekstra) så vil jeg tro du en private avtale bør ligge på ca 4500,- pr måned pluss halvparten av større utgifter. Understreker tror Og uansett lykke til! Anonymkode: a1e88...b83 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nå skal vel det beløpet dobles, dvs 12 000. Far skal bare betale halvparten. Koster det virkelig 12.000 kr pr mnd for et barn? Anonymkode: d8bf9...799 Hehe....jeg tror 16 åringen min er på over den summen i driftsutgifter, gitt... Hus, strøm, telefon, busskort, kjøring hit og dit så drivstoff og bompenger, strømmetjenester, frisør, klær, sko, kino, bowling, pizza, Mac Donald, en brus her og en brus der, mat i kantina på skolen, ting til fritidsaktiviteter, kontingent til aktiviteter, reiser ifb aktiviteter....jeg kunne fortsette å ramse opp i evigheter.... Anonymkode: f0538...f56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hehe....jeg tror 16 åringen min er på over den summen i driftsutgifter, gitt... Hus, strøm, telefon, busskort, kjøring hit og dit så drivstoff og bompenger, strømmetjenester, frisør, klær, sko, kino, bowling, pizza, Mac Donald, en brus her og en brus der, mat i kantina på skolen, ting til fritidsaktiviteter, kontingent til aktiviteter, reiser ifb aktiviteter....jeg kunne fortsette å ramse opp i evigheter.... Anonymkode: f0538...f56 ...og dessuten: MAT!!! Hærregud, så mye mat en 1,85 m gutteslamp OG venner kan spise!! Anonymkode: f0538...f56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Han "truer" med å kreve delt fast bosted om vi tar det via NAV for da slipper han bidrag. Også tenkte han de kunne sove på liggeunderlag og i soveposer på gulvet i hybelen hans noen netter evt. Det synes jeg jo de skal slippe. Han bor langt unna aktiviteter og venner også og har jo ingenting der å drive med. Har prøvd å legge inn i bidragskalkulator hos NAV og kom ut med ca 4000 kr per barn. Men vet ikke om jeg la inn riktig. Også så jeg på SIFO budsjett at de der kostet rundt 9000 kr hver i utgifter. Så da er det vel ikke urimelig å mene at han betaler halvparten av det de to koster, ca 9000 i mnd? Er det sånn man fordeler? Man tar halve utgiften hver når de bor 100% hos meg? Hvordan regner jeg det da ut når de skal bo 70 % hos meg? Anonymkode: a2150...6de Hvor gamle er barna? Hvis de er så store at de kan sove noen netter på liggeunderlag og i soveposer, så er de store nok til å bestemme selv hvor de skal bo 😉 Far kan ikke «kreve» delt bosted - dårlig utgangspunkt for han, da er det han som fyrer opp konflikten, og det er ikke opp til han alene. Bor barna mest hos deg, har du mer å si i en evt.konfliktspørsmål med far Anonymkode: d0e13...a19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du tar utgangspunkt i det bidragskalkulatoren sier. SIFObudsjettet er skyhøyt, jeg har på ingen måte 18.000 kroner mer i mnd nå fordi datteren og kjærsten har flytta ut. Jeg får heller ikke 9000 mer når mellomste flytter ut til høsten. Anonymkode: 79d42...3fe Hvis jeg ser på faktiske utgifter iberegnet aktiviteter er ikke SIFO høyt altså. Anonymkode: a2150...6de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): ...og dessuten: MAT!!! Hærregud, så mye mat en 1,85 m gutteslamp OG venner kan spise!! Anonymkode: f0538...f56 Samme her 🙄 fikk en kommentar i fleisen i går om at jeg må jobbe mer eller bytte til bedre betalt jobb og kjøpe mer mat. Denne geniale ideen fikk han etter å ha tilbrakt en ettermiddag med sin far, vel og si .. kjøttgrytene, pasta, fisk, grønnsaker, supper, hjemmebakte horn ol. er bare for dårlig til en som nærmer seg 16 🤦♀️ beklager avsporing og utblåsning 😂 Anonymkode: d0e13...a19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Vi har en privat avtale hvor han betaler 6000,- i måneden for 3 barn, i tillegg spleiser vi på store utgifter som trenings kontingenter, cuper o.l. Jeg trodde faktisk at han betalte mindre en han måtte, men holdt ut for "fredens skyld" ungene er ca 90% hos meg. Diskuterte litt før jul og sjekket skikkelig på nav kalkulatoren, der skal jeg ha ca 13000,- i bidrag, men det jeg ikke visste var at de trekker fra barnetrygden så da endte han opp på ca det han betaler nå. Så vår private avtale på ca 6000,- for 3 barn, hvor begge tjener mellom 6-7 hundre tusen - viste seg å være mer rett en jeg trodde. Om du har ungene ca 100% og får hele barnetrygden (pluss en ekstra) så vil jeg tro du en private avtale bør ligge på ca 4500,- pr måned pluss halvparten av større utgifter. Understreker tror Og uansett lykke til! Anonymkode: a1e88...b83 Men i NAV kalkulatoren er jo allerede barnetrygden trekt fra på det beløpet man får opp. Hvis man går inn på detaljert utregning. Anonymkode: a2150...6de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451919-barnebidrag/#findComment-150172666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå