Gå til innhold

Hjemmeværende, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir hjemmeværende en lang periode fremover, årsaken er ikke relevant, men kan si så mye at jeg ikke er fullstendig sengeliggende så alle forslag tas imot. Hva gjør man? 

Tenker ikke husarbeid, det gjør jeg ellers og det hoper seg ikke opp siden jeg er alene. Tenker mer hobby, hjernetrim eller noe som gir mening, er givende og gir hjernen min input. 

Helt uaktuelt å sitte å skrolle,  se på viaplay osv. 

Ditt forslag som du tenker kan berike min nye ufrivillige hverdag?❤️

Anonymkode: 1cba9...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis formen din er fin ville jeg startet med noe frivillig arbeid. Feks røde kors, kirken, frivillighetssentralen, Hjelp oss å hjelpe etc. Det er både meningsfylt og sosialt påfyll.

Anonymkode: 6260a...367

Skrevet

Jeg lærte meg å strikke og hekle. Og så blir det en del spill på mobilen som gjør at jeg må bruke hodet, som Sudoku, diverse spillapper med "Escape-room"-aktige spill der man virkelig må tenke ol. Og mens jeg strikker eller hekler, blir det programmer på TV, gjerne en miks av underholdning og kunnskap, som QI, "Hva feiler det meg" ol., eller lese bøker.

Anonymkode: bb285...3b5

Skrevet

Lær deg et nytt språk! Eller ta noen studiepoeng som videreutdanning, om det kan passe med tidsrommet. 

Skrevet

Takk alle sammen, veldig spennende tips 😁 Utfordrende, akkurat det jeg behøver! 🙂

Skrevet

Meld deg som verge gjennom Statsforvalteren. Nyttig, lærerikt og gir litt lønn.

Meld deg som oversetter/tolk dersom du behersker (minst) to språk. Noricom

Anonymkode: 49e07...075

Skrevet

Kjøp/lån et puslespill med 500 evt 1000 brikker. Gi det videre når du er ferdig😊

Sudoku og kryssord er god hjernetrim.

Anonymkode: 49e07...075

Skrevet

Jeg er ufør, men ikke sengeliggende.

Jeg har brodert bunad, gikk på kurs 3 timer annenhver uke og broderte hjemme.

Har også lært meg å strikke litt.

Jobber med å lære meg høre på lydbok, men jeg synes fremgangen er så treg, så jeg sliter med å falle ut. Klarer ikke holde fokus 🙈

Jeg lager også litt mat, tradisjonell mat er gjerne enkel å få til, men tar lang tid. Alt fra lapskaus til franske gryteretter og italienske sauser skal koke i timevis. Blir veldig godt og kan fryses ned i porsjoner.

Anonymkode: 714a6...1cf

Skrevet

Trening, hvis ikke det allerede er noe du gjør daglig. Velg aktivitet som passer dine eventuelle fysiske begrensninger. 

Pass på å få frisk luft og dagslys hver dag. Ved å f.eks. gå tur. 

Bake brød er en fin daglig aktivitet. Jeg baker med surdeig. Både sunt og økonomisk. 

Ellers støtter jeg tips om lydbok og håndarbeid. Jeg strikker mens jeg hører på lydbok. Fin måte å få tiden til å gå og hvile, uten å stirre på en skjerm. 

Anonymkode: c515e...66e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Blir hjemmeværende en lang periode fremover, årsaken er ikke relevant, men kan si så mye at jeg ikke er fullstendig sengeliggende så alle forslag tas imot. Hva gjør man? 

Tenker ikke husarbeid, det gjør jeg ellers og det hoper seg ikke opp siden jeg er alene. Tenker mer hobby, hjernetrim eller noe som gir mening, er givende og gir hjernen min input. 

Helt uaktuelt å sitte å skrolle,  se på viaplay osv. 

Ditt forslag som du tenker kan berike min nye ufrivillige hverdag?❤️

Jeg lærer meg språk via duolingo. Lærer meg å spille piano gjennom mypiano app. Kommer meg ut og bruker hodet litt for å fange pokemons i pokemon go. Går turer, trener. Hjelper eldre naboer med ulike ting. Prøver nye matoppskrifter. Plukker søppel. 

Anonymkode: a372d...c93

Skrevet

Lese bøker, også fagbøker hvor man kan lære nye ting

Lære å spille gitar

Lære å strikke - strikk fine gensere eller småting som pannebånd og votter - veldig fint å gi bort i gaver

enkel hjemmetrening 

Anonymkode: 01632...2c0

Skrevet

Lær deg å lag skikkelig middag. Ha middagen klar når mannen og ungene kommer hjem. 

Anonymkode: ef808...006

Skrevet

Utvid intellektet ditt, les, se dokumentarer, hør podcast. Snakk med interessante mennesker som utvider din horisont. Ta et nettkurs i noe, eller meld deg på et kurs der du bor. 

Lær deg et instrument. Lytt på musikk, lær mer musikkhistorie? ;musikk gir enorm glede (hilsen musiker). Ta privattimer, mange lærere kan komme til deg.

Tegn, mal, skriv.

Skriv "morning pages" 11 minutter hver morgen. Det hjelper deg til å bli bedre kjent med deg selv, hva trenger du i verden, hvordan har du lyst til å utvikle deg? Google "The artist Way, morning pages", der får du konkrete tips. Anbefaler det sterkt!

Lykke til!

Anonymkode: 83ff7...d79

Skrevet

Duolingo er gøy og fint for å lære et språk du ikke kan, fargelegging er avkobling og kreativt. Jeg fikk fargeleggingsbok og gode tusjer til jul og setter på lydbok, lager meg en kopp te og fargelegger en stund innimellom som rein avkobling. 

Da jeg var nærmest sengeliggende en stund fikk jeg dilla på serier som viste hvordan man levde og drev gård i ulike tidsepoker. Lærerikt og hyggelig.https://youtube.com/playlist?list=PL6LJQOAaGj2magtWkqqRQOUKF9SOK-IIt&si=gb7Td_JpqA4FKG8a

Skrevet

Jeg for min del hadde brukt noe av tiden på å trene og komme skikkelig i form, om det var mulig. Nå rekker jeg lissom bare å vedlikeholde det nivået jeg er på.

Anonymkode: 97c1b...4be

Skrevet

Lær deg å dyrke grønnsaker og urter! Dette kan gjøres både på innendørs, på balkongen og i hagen (hvis du har en hage). Det er kjempegøy! 

Skrevet

Bruker muligheten til å ta et studie?

Anonymkode: 76dea...a35

Skrevet

Takk for skikkelig mange gode tips! Jeg noterer ned slik at jeg ikke gaper over alt på én gang, noe jeg fint kunne prøvd 😆 

Lager meg liste og skal gjøre flere av disse tingene!

Skrevet

Få deg en hund? 

Anonymkode: 966e1...5af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...