Gå til innhold

Sende barna på skolen i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på Østlandet, og her laver det ned.
Barna har 4,5 km til skolen, og tar skolebuss til skolen.
De siste 2 km er veldig bratte, smale og svingete.
Når jeg kjørte hjem før i dag før det verste av snøværet kom var det allerede fryktelig, fryktelig glatt, og bilen fikk sleng på seg i flere av svingene selv om jeg har nye vinterdekk, 4-hjulstrekk og valgte bilen og dekkene ved tanke på vinterværet kombinert med veien opp hit.
Veien opp hit er heller ikke den som er høyest prioritert ved tanke på brøyting.

Ut over natten, og formiddagen i morgen skal været vært ganske ille, og jeg føler at det er ganske utrygt å sende barna på bussen.
Barna går i 4. og 8. klasse dersom det har noe å si.

Ville dere holdt barna hjemme, eller sendt dem på skolen i morgen?

Anonymkode: a68b1...e04

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bor på Østlandet, og her laver det ned.
Barna har 4,5 km til skolen, og tar skolebuss til skolen.
De siste 2 km er veldig bratte, smale og svingete.
Når jeg kjørte hjem før i dag før det verste av snøværet kom var det allerede fryktelig, fryktelig glatt, og bilen fikk sleng på seg i flere av svingene selv om jeg har nye vinterdekk, 4-hjulstrekk og valgte bilen og dekkene ved tanke på vinterværet kombinert med veien opp hit.
Veien opp hit er heller ikke den som er høyest prioritert ved tanke på brøyting.

Ut over natten, og formiddagen i morgen skal været vært ganske ille, og jeg føler at det er ganske utrygt å sende barna på bussen.
Barna går i 4. og 8. klasse dersom det har noe å si.

Ville dere holdt barna hjemme, eller sendt dem på skolen i morgen?

Ville sendt ungene på skolen. Gikk bussen så hadde jeg stolt på at det ville gått bra. Mine hadde blitt sendt gående 4,5 kilometer hvis bussen ikke gikk. 

Skrevet

Jeg ville holdt dem hjemme. 

Anonymkode: 6bbb7...4b4

Skrevet

Om bussen går ville jeg stolt på at det gikk bra.

Anonymkode: e5d16...355

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Ville sendt ungene på skolen. Gikk bussen så hadde jeg stolt på at det ville gått bra. Mine hadde blitt sendt gående 4,5 kilometer hvis bussen ikke gikk. 

Hadde du sendt barn på dårlig brøyter vei uten fortau? Det hadde ikke jeg.

Anonymkode: 5c7f0...e05

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Du ville ikke kjørt de? Ganske dårlige forhold hi beskriver, jeg ville aldri sendt mine barn ut på den veien. Men selvfølgelig, noen har jo barn som er superhelter.

Anonymkode: 7b0fe...848

Skrevet

Selvsagt sendt de på skolen. Om unger i Norge skulle vært hjemme hver gang det kom litt mer snø og litt mindre brøyting…. Hadde blitt dårlig med skolegang mellom november og mai

Anonymkode: aaec7...bdc

Skrevet

Ville sendt de med bussen, ikke gående slik ei over sier under de forhold som er på Østlandet. Det er ikke forsvarlig i morgen!

Anonymkode: 8eed0...804

Skrevet

Send de på skolen med bussen, IKKE gående akkurat nå!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt sendt de på skolen. Om unger i Norge skulle vært hjemme hver gang det kom litt mer snø og litt mindre brøyting…. Hadde blitt dårlig med skolegang mellom november og mai

Vi har bodd her i 10 år, og dette er første gangen vi vurderer å holde barna hjemme på grunn av været, så det er ikke snakk om noe vi vurderer ofte.
Kan haller ikke kjøre dem selv om jeg er pålagt hjemmekontor i morgen.
Eldste går på videregående, og bussen dit er innstilt så mannen tar den bilen som faktisk kan brukes i dette været og kjører han før han selv drar på jobb på grunn av fraværsgrensen på videregående.

HI

Skrevet

Sendt på skolen, glatt.. Vi hadde mye av disse stormene når jeg var barn og alle kom seg helskinnet fram da, ungene er vel ikke skrudd sammen annerledes i dag. Med mindre du har gjort de litt skjøre. 

Anonymkode: 2bfee...f5d

Skrevet
TinaK 1990 skrev (2 minutter siden):

Send de på skolen med bussen, IKKE gående akkurat nå!

Gående er uaktuelt, sender de IKKE ut på en 4,5 km gåtur i piskende snøvær med snø langt oppetter beina

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gående er uaktuelt, sender de IKKE ut på en 4,5 km gåtur i piskende snøvær med snø langt oppetter beina

HI

Det ville jeg aldri heller ha gjort.

Anonymkode: e5d16...355

Skrevet

Ja, det skal mye til at de hadde blitt hjemme. Min yngste overnatter hos en venninne i natt for at det skal være enkelt å komme seg på skolen i morgen.

Anonymkode: 62631...0c9

Skrevet

Bussene kjører med kjetting 

Jeg hadde minnet de på at det er påbudt å bruke sele i bussen og at det er ekstra viktig nå på glatta, og sendt de på skolen.

Anonymkode: 590ab...14a

Skrevet

Selvfølgelig skal de på skolen. Det er snøvær, det er vinter og sånn er det bare.

Skrevet

Jeg hadde holdt de hjemme! 

Anonymkode: 3dd42...e6d

Skrevet

Jeg hadde faktisk vært usikker selv og jeg har opplevd et par snøstormer før. Her (østlandet) snør det fortere enn jeg klarer å måke, og det blåser kraftig slik at det danner seg høye skavler. Det er ikke mulig å komme ut med bil her jeg bor, så har måtte lage backup plan hvis noe skulle skje med meg selv eller hundene. 

Ungene mine kjørte av en håndfull ganger med skolebuss med kjetting gjennom sin tid på skolen, og det er ikke en hyggelig opplevelse, så jeg ville ha hatt lav terskel for å holde dem hjemme. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

En halv mil på beina i dette været som er nå er ikke forsvarlig for verken barn eller voksne, og spesielt ikke på en mørk og glatt vei. 

Jeg hadde nok stolt på at busselskapet tok en risikovurdering, og sendt barna med buss om den gikk. Er bussen innstilt så hadde vi holdt oss hjemme. Skole og pliktfølelse er bra og vi er vant med snø i Norge, men nå er det ekstremvær. 

Anonymkode: 1d2ff...311

Skrevet

Hvis det kommer buss, så sender du ungene med den. Hvis bussen ikke kommer, så ville jeg holdt ungene hjemme, og gitt beskjed til skolen. 

Anonymkode: 85cc6...be5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har bodd her i 10 år, og dette er første gangen vi vurderer å holde barna hjemme på grunn av været, så det er ikke snakk om noe vi vurderer ofte.
Kan haller ikke kjøre dem selv om jeg er pålagt hjemmekontor i morgen.
Eldste går på videregående, og bussen dit er innstilt så mannen tar den bilen som faktisk kan brukes i dette været og kjører han før han selv drar på jobb på grunn av fraværsgrensen på videregående.

HI

Gjør det som passer deg og dere. Føles det utrygt å la de gå i veien, biler sklir, så hold de hjemme. Det er snakk om 1 dag i deres liv. Det går bra. 

Anonymkode: 4b64e...891

Skrevet

Samme problemstilling her, ingen melding i visma, regner med skole som normalt. Litt klok av skade fra i fjor, var tilsvarende i januar da også hvor bussene ikke kom frem og skolen sendte da melding om hjemmeskole omtrent i det skolen startet. Jeg kjører til skolen i morgen, men avventer helt til det nærmer seg tilfelle avlyst igjen. Nå er jeg heldig med jobb, veldig fleksibel og kan kjøre. Hvis avhengig av buss ville jeg lagt lista der. Kommer den, ja, hvis ikke, hjemmeskole. 

Ville ikke sendt de langs veien i morgen, gangfeltene brøytes ikke og det er ikke trygt å la de gå langs veien i vær som dette, mange har ikke kontroll på bilen når det er så glatt føre og de risikere å måtte gå i veibanen. Selv med reflekser fra topp til tå vil jeg kalle det ren idioti (ser det ble uttrykt som et alternativ over her) 

Anonymkode: bc3cf...3aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det her er ikke vanlig snøvær selv i Norge altså, kanskje et par slike dager hver vinter 😅 Heldigvis. Det stopper gjerne av seg selv ved at bussen uansett ikke kommer frem. 

Anonymkode: bc3cf...3aa

Skrevet

Ikke vanlig med mye snø her jeg bor, men et år var det så mye at brøytebiler ikke klarte holde veg åpent og parkeringsplasser stod i over 1 meter snø. Vi kom oss ikke ut, kunne gått de 4 km i høy snø og dårlig sikt. Men da var vi hjemme, ga beskjed til skolen , ingen problem, da rektor og andre lærere satt fast på buss osv

Kjenn selv på det som er rett for dere, det er dine barn som skal ut, ikke andre sine! 

Anonymkode: 88982...543

Skrevet

Denne gangen har det faktisk blitt måkt, så barna vil bli sendt på skolen :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...