Gå til innhold

Er det sant at keisersnitt gjør at barna blir mer intelligente?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I følge nyere forskning skal angivelig keisersnitt gjøre at hjernen til barna som fødes er større enn vis hos barn som fødes naturlig?

Anonymkode: fe338...260

Det er jo ikke så rart. Før man hadde mulighet for keisersnitt døde disse  barna, og gjerne også deres mødre, fordi de satt fast. En baby får nok ikke større hjerne av å bli tatt med keisersnitt, men keisersnitt tillater at det fødes flere barn med stort hodet (som tidligere ville dødd). De får dermed spredd sine gener og det vil bli flere av dem enn om legevitenskapen ikke hadde hatt denne muligheten. 

Anonymkode: 47758...53a

MissSaigon skrev (2 minutter siden):

Tenker du at hjernen krymper under fødsel?

Den krymper ikke, men får en god skvis. Det er vel derfor vi har fontanell, så hodeskallen skal tåle å bli født uten å "sprekke"?

Men jeg har ingen tro på at det påvirker intelligensen altså. Det må i tilfelle være i så minimal grad at det ikke er merkbart på individnivå.

Anonymkode: f0c1f...f49

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg håper du skjønner at det er keisersnittet som gjør det mulig for barn med stort hode til å bli født og ikke et keisersnittet gir store hoder 😂 

Anonymkode: d34d1...72b

Hehe, det er jeg jammen ikke sikker på at hi reflekterer over ;) 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke så rart. Før man hadde mulighet for keisersnitt døde disse  barna, og gjerne også deres mødre, fordi de satt fast. En baby får nok ikke større hjerne av å bli tatt med keisersnitt, men keisersnitt tillater at det fødes flere barn med stort hodet (som tidligere ville dødd). De får dermed spredd sine gener og det vil bli flere av dem enn om legevitenskapen ikke hadde hatt denne muligheten. 

Interessant teori. Den støtter min om at menneskene vil få stadig større hoder, for vi bruker kroppen mindre og mindre.

Framtidig slektsoverhode, et resultat av unnfangelser ved keisersnitt gjennom generasjoner:

MDJ_big_brain_alien_header.jpg

Anonymkode: 5dec0...986

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Interessant teori. Den støtter min om at menneskene vil få stadig større hoder, for vi bruker kroppen mindre og mindre.

Framtidig slektsoverhode, et resultat av unnfangelser ved keisersnitt gjennom generasjoner:

MDJ_big_brain_alien_header.jpg

Vi vil nok ikke få større hoder fordi vi bruker kroppen mindre. Hjernen er veldig energikrevende og vi får nok ikke større hjerne før den har en misjon og de med større hjerne har en fordel slik at det fødes flere av dem. Eventuelt at noe i miljøet fører til en mutasjon som opptrer hyppigere og hyppigere.

Bruker vi kroppen mindre, kan det føre til mindre/annerledes kropp. Man spekulerer f.eks. i at føttene/tærne våre vil endre seg. Forholdet mellom størrelse på hodet og kroppen kan da endrer seg ved at kroppen blir mindre, men det gjør ikke nødvendigvis hodet større selv om ratioen endrer seg. 

Antagelig ikke. 

Det er derimot sant at Elon Musk får de mest absurde påstander satt på agendaen fordi folk har sluttet å ta til seg informasjon gjennom mer tradisjonelle kanaler. Det er ganske skremmende å se hvor mye vås som plutselig er oppe til debatt - gjerne helt uten kritisk tilnærming - basert på hva en kjendis ytrer i en setning eller to på SoMe. 

Anonymkode: bb87b...928

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Antagelig ikke. 

Det er derimot sant at Elon Musk får de mest absurde påstander satt på agendaen fordi folk har sluttet å ta til seg informasjon gjennom mer tradisjonelle kanaler. Det er ganske skremmende å se hvor mye vås som plutselig er oppe til debatt - gjerne helt uten kritisk tilnærming - basert på hva en kjendis ytrer i en setning eller to på SoMe. 

Tradisjonelle kanaler? Tenker du på Nrk's monopol på sannheten? Jeg synes det er bra at nyhetene kommer fra mange kanter, også at enkeltpersoner kommer til ordet. Det er litt mye fokus på Elon Musk, men det vil det uansett være så lenge han er den han er. Bedre enn å høre på norske politikere i hvertfall, hvor det meste er tomt prat, bortsett fra innføring av nye og økte skatter. Der er norske politikere i verdenstoppen på handlekraft. Det tar ikke mange ukene å innføre en ny skatteøkning. Det systemet er velsmurt og effektivt. Alt annet krever mange år med planlegging og debatt.

Annonse

Det beste med alt er jo det som skjer naturlig. Hjernen til babyen er jo ferdig før den fødes. Om den blir tatt med keisersnitt eller født vaginalt har jo lite betydning. Det positive med vaginalt er at de får tømt lungene sine og får en del bakterier som er bra. Noen føder vanlig, andre kan ikke det. 

Anonymkode: 435e0...375

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tradisjonelle kanaler? Tenker du på Nrk's monopol på sannheten? Jeg synes det er bra at nyhetene kommer fra mange kanter, også at enkeltpersoner kommer til ordet. Det er litt mye fokus på Elon Musk, men det vil det uansett være så lenge han er den han er. Bedre enn å høre på norske politikere i hvertfall, hvor det meste er tomt prat, bortsett fra innføring av nye og økte skatter. Der er norske politikere i verdenstoppen på handlekraft. Det tar ikke mange ukene å innføre en ny skatteøkning. Det systemet er velsmurt og effektivt. Alt annet krever mange år med planlegging og debatt.

Jeg tenker på alt fra å lese en ordinær avis til en god bok. 

Folk blir idioter av å forholde seg primært til informasjon som kan komprimeres ned til en setning eller to og helst ytres av noen som skriker høyt.

Link til en studie som viser det da…?

Elon Musk er en idiot, men det han prøver å si er at det går bra å bli født med stort hodet med keisersnitt, mens disse i gamle dager kanskje ville dødd i vaginal fødsel.

Både jeg og mannen min er født med keisersnitt, men begge barna våre er født vaginalt, og de er ikke mindre intelligente enn oss.

Anonymkode: b9956...0d8

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Antagelig ikke. 

Denne kommentaren gjelder ikke dette temaet, men ! «tradisjonelle kanaler» er jo overtatt av venstre ekstremister som nekter å se verden slik den egentlig er. Takk og pris for at fornuftige stemmer får ytret seg andre steder og at msn ikke lenger (nødvendigvis) blir lurt av NRK og resten av røkla. 

Anonymkode: 52ba0...334

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...