Gå til innhold

Smarte løsninger og funksjoner i hus

Anbefalte innlegg

Vi skal i gang med bygging av hus i løpet av året, etter å ha bodd i et noe upraktisk og eldre hus med tre små i noen år nå :)

Dere som har bygd hus: hvilke løsninger og funksjoner er dere mest fornøyd med? Er det noe du ville gjort om igjen om du hadde fått valget? 

Anonymkode: 39b57...1b2

Fortsetter under...

Jeg er fornøyd med å ha vaskerom med egen inngang og plass til tørkestativ på plattingen utenfor der.

Det jeg ikke ville hatt om igjen er avtrekk på komfyren, jeg savner avtrekk over komfyren.

Ellers må du passe på å få nok stikkontakter, pakka som følger med ferdighus har veldig få. Ha også skikkelige innedører, noen ferdighus leveres med veldig tynne og "jalla" dører og særlig dodører bør være litt mer lydtett 

Anonymkode: d96a4...b63

Ha mange stikkontakter, spesielt på stua. Vi har stikkontakter hver 1.20. 

Stikkontakter i "unormal" høyde ved senga og der en evt. Pc eller symaskin ol skal stå. På rommet til ungen har vi flere kontakter i over sengehøyde og over pulten hans. Møbler står som oftest i veien for kontakter, ha derfor mange.

Anonymkode: 0c54e...61f

Sørg for de bredeste dørene, og hvilken vei de skal svinge. 

Få skapløsninger på alle soverom (ev walk in) der man henger opp alle klærne utenom undertøy/sokker, i stedet for å ha hyller/kurver. 

Tenk over oppvarming og eventuelt hvor en varmepumpe vil være praktisk å ha, med tanke både effektivitet og lyd.

Ha kolonialskuffer/skap over alt der det er mulig på kjøkkenet. Det er mye mer praktisk enn vanlige skuffer og skap. 

Lag et funksjonelt system for klesvask og innred vaskerommet deretter. Bygg i høyden, altså tørketrommel oppå vaskemaskin, eller benk oppå disse to og skap over dette igjen. System for kurver med ulikt innhold, montere tørkestativenhet i tak/øverst på vegg som kan senkes ned over tørkestativet slik at man får ekstra tørkemuøigheter osv. 

Prioriter å ha en ekstra stue hvis dere kan, med mulighet for å lukke døren til denne(viktig!), altså loftstue eller kjellerstue, slik at dere har dette som alternativ når ungene vokser til og vil ha besøk av venner for å ha filmkveld osv.

Anonymkode: 90f2f...daf

Jeg ønsker meg matbod/spiskammers i forbindelse med kjøkken. Gjerne to dører ved siden av hverandre, en til spiskammers og en til grovkjøkken/vaskerom som har utgang til platting/tørkeplass. 

Kjølerom/hjørne.

Mest mulig skuffer på kjøkken, det er mye mer praktisk enn skap. 

Vi har samme gulv i hele huset, bortsett fra bad, det gir en fin helhet. 

Jeg angrer på at vi gikk for gips-vegger. Jeg har ikke satt meg inn i hva som er gode alternativ, men gips er fandens verk. Tåler ingenting og er umulig å henge opp bilder uten å herpe hele veggen. 

Lykke til, så spennende med helt nytt hus :) 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det jeg er mest fornøyd med i vårt hus er kjølerom og vannkran som gir kokende vann (quooker). Kjølerommet burde imidlertid vært i tilknytning til kjøkkenet. Vårt er i kjelleren og det er upraktsik.

Anonymkode: aa55e...8a0

Mens vi er veldig fornøyd med å ha ekstra kjøreplan i kjelleren, for der står alt vi ikke trenger daglig påfyll av 🙈

Brus, juice, øl, sjokolade, ting som er kjøpt på tilbud så vi har mye av osv

Anonymkode: d96a4...b63

Tenk gjennom alle tingene dere har og hvor dere skal ha dem. Hvor mye skittentøy trenger dere plass til når ungene blir tenåringer? Hvor skal støvsugeren og vaskeritjenester stå? Hvor skal dere ha tomflasker og plastsøppel osv?

Av de tingene jeg er mest fornøyd med er 2×60cm underskap satt av til ulike søppelfraksjoner og bred komfyr.

Anonymkode: 97d1c...a30

Jeg skulle gjerne hatt spisskammers og generelt mer lagringsplass. 

Veldig fornøyd med å ha to kurser til vaskerom slik at jeg kan ha på vaskemaskin og tørke-trommel samtidig. Jeg er også veldig glad i tørkestang rett under taket på vaskerommet. Superpraktisk! 

Anonymkode: 240db...750

Vil bare nevne igjen styr unna gips!! Stygt og tåler ingenting. 
 Sentralstøvsuger med inntak i gulv listen på kjøkkenet. Genialt og bare koste å kan suge det rett opp.

Ha ett bad for gjester og ha familiebadet i etasjen med soverom. Veldig greit om det kommer gjester.😅

Soverom i kjeller etasjen på huset pga varme/støy.

Anonymkode: 589f0...8d9

Spiskammers på kjøkkenet - helt genialt. Jeg elsker mitt. 

Kolonialskuffer i stedet for skap under kjøkkenbenkene. Det gir mye bedre utnyttelse av plassen og du slipper å ligge på kne og ommøblere for å få ut det som er bakerst i nederste hylle. 

Valg av vinduer. Vi så under bygging at vi hadde naboer som satt i kjøkkenvinduet eller på uteplassen og glante hele dagen. Da endret vi til små vinduer på den veggen som vender mot dem så de ikke har fri sikt rett inn i stua. 

Ventil i taket over ovnen i stua. Vi fyrer mye med ved og når det er varmt nok i stua kan vi åpne ventilen og slippe varme opp i loftstua. 

Anonymkode: e36fd...c18

Annonse

Spisskammers ville jeg hatt.
Og stor nok gang, så man kan ha skap og skuffer nok til å få skjult alt av jakker, sko, luer, hansker, skjerf etc.  Så ville jeg hatt samme gulv (gjennomgående) i hele etasjer (unntatt bad/vaskerom). Jeg ville prøvd å unngå taklister, og jeg ville DEFINITIVT hatt vedovn (i tilfelle kriser ved strømbrudd etc). Gjerne en sånn som det er stekeovn og stekeplater på.  
På ytterdører hadde jeg valgt kodelås i stedet for nøkler - også verandadør med kodelås. 
Hvis det er plass, ville jeg hatt et «omkledningsrom», med skap nok til klær og tekstiler som gardiner, duker, sengetøy, dyner etc. Tekstiler støver såpass mye, at jeg ville hatt det samlet på ett sted (gjerne rett ved siden av vaskerommet). 
På tak: solcellepanel og solfangere ville jeg kanskje hatt. Spørs hvor i landet og hvordan huset ligger. Slår man seg riktig løs, kan man bore etter vann også. Da har man ihvertfall det viktigste man bør ha for å kunne ordne seg sjøl i tilfelle det blir krisetider… Tenker at hvis det er noen som ønsker å hacke forsyninger og strøm etc for å skape uro i Norge, så klarer de det sikkert. 

Anonymkode: 729d1...372

Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gått for eget klesrom for alle sammen, nær vaskerom. Vi er veldig fornøyd med dør fra vaskerom ut til en terrasse for å henge opp klær. Uteplass er vi fornøyd med med stor platting og utestue med skyvedører. Anbefaler å ha bad nær vaskerom, så dere slipper å bære tøyet frem og tilbake. Romslig gang med skapplass. Spisskammers savner jeg. Et sted til tørrmat nær kjøkken, så slipper dere å fylle opp alt av tørrmat i kjøkkenskuffer. Garasje er viktig. God vedovn plassert i sta slik at det sprer varmen. Sparer veggplass ved å velge koketopp med vifte på. Bygg alt på et plan om dere kan. 

Anonymkode: a843e...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...