Gå til innhold

Må man ha mye tanker ved ADHD?

Anbefalte innlegg

Mistenker at en voksen slektning har adhd. Han fungerer ikke helt slik han skal, og adhd kunne nok forklart det. Men, vedkommende sier han ikke har mye tankekjør. Når han ikke tenker på noe er det helt rolig og stille i hodet sier han. Er ikke en av hovedproblemene at de tenker på en million ting på en gang? Eller kan de være ufokuserte og mangle evnen til å greie å utføre oppgaver uten dette? Kanskje det blir for stille? Et alternativ er hodeskade. Han hadde en kraftig hjernerystelse når han var ungdom og mener det er derfor han er "glemsk".

Anonymkode: fed6c...9de

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451859-m%C3%A5-man-ha-mye-tanker-ved-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også ADHD, ganske ny diagnostisert. Jeg føler ikke at jeg har et tankekjør hele tiden, tvert i mot synes jeg det er litt tomt når det ikke skjer noe… Men det er kanskje et lite tankekjør det også, for jeg klarer jo ikke å slappe av i hodet heller… 

Det jeg opplever som et tankekjør er når jeg tenker «nå skal jeg gjøre det og det, men da kommer jeg samtidig på at det burde jeg også ha gjordt, og da må jeg først gjøre det, oi da det har jeg glemt å gjøre, skulle jo gjort det i går eller for en uke siden».

Er jeg «heldig» da, så klarer jeg å gjøre det jeg skulle ha gjort for en uke siden 🙈

Og sånn går no dagan, hvor jeg ender opp med å ikke få gjort noe, fordi tankene går i ring i stedet for at jeg setter i gang. 

Anonymkode: ff4cb...9c1

Her i huset har alle ADHD, og alle har mye tanker, men to kan oppleve at det er ganske tomt/rolig hvis de har vært i mye/stor fysisk aktivitet og så slapper av. Jeg for min del hadde misforstått begrepet tankekjør før jeg begynte med utredning og trodde det bare betydde at man grublet mye på problemer, og følgelig at jeg da ikke slet noe unormalt mye med dette. Men da jeg innså at det betyr at det er mer snakk om mange tanker som gjerne hopper fort videre, bytter osv. og gjerne med et musikkspor eller to i bakgrunnen, altså min normal, skjønte jeg jo at det ikke var så rolig i hodet mitt som jeg trodde, og det ble bare enda mer tydelig da jeg startet på medisiner og opplevde å kunne ha bare en eller to tanker på én gang når det er behov for det. 

Men ja, jeg tror ikke det er mulig å ha ADHD uten at det også surrer mye oppi hodet, men det betyr ikke nødvendigvis at det føles ubehagelig og rotete hele tiden, fordi det er jo sånn man alltid har hatt det, hvis du skjønner? En test kan jo være assosiasjoner. Hvis du sier et ord, f.eks. "eple" vil en med og en uten ADHD sannsynligvis få ulike assosiasjonsrekker og i veldig ulikt tempo. En uten vil sannsynligvis se for seg eple, klassifisere det som frukt, kanskje kjenne for seg smaken og teksturen osv i være kommet omtrent så langt, i noenlunde systematisk rekkefølge, etter et par sekunder. En med ADHD vil gjerne også få det som er beskrevet over, men samtidig, altså i flere paralleller, se for seg eller tenke f.eks. eple- epletre- plukke epler- det gjorde man i gamle dager,... og i en annen eple- eplekake- bestemor pleide å bake god eplekake- bestemor- nå er det lenge siden jeg besøkte henne sist- ... og eple - epler og pærer- få sangen opp i hodet...  og eple- butikken- oi, jeg må huske å kjøpe melk- for jeg trenger melk til, å hva var det nå igjen...? Og kanskje flere også, og dette også innenfor noen få sekunder. Men det oppleves jo gjerne ikke så et stressende kjør, hvis det er dette man er vant med.

Anonymkode: 7a280...b4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...