Gå til innhold

En gruppe som faller mellom to stoler

Anbefalte innlegg

Når ungdom får spiseforstyrrelser eller skader seg selv blir de lagt inn på tvang for å få hjelp. Når ungdom ruser seg så kan de få noen å snakke med hvis de vil selv. Det er mange tilbud, men bare hvis de vil selv. Man kan ikke låse de inne hvis de ikke vil selv. De kan flyttes til en institusjon sammen med andre som ruser seg. Men samme der, de kan ikke låses inne, og det er ikke lov å stoppe de fysisk. Selv om de er mindreårige. Hva skjer med den gruppen der? Jeg opplevde at mitt barn ruset seg, og det var ikke snakk om å få hjelp til å stoppe det, kun tilbud om en psykolog om barnet ville selv. Så da skal vi foreldre stå å se på at barna våre ruser seg til grunne? Ingen kan gripe inn med tvang? 

Anonymkode: 98e6c...401

Fortsetter under...

Vi hadde en fantastisk institusjon her i bygda, god suksessrate med ungdommen, lite tilbakefall osv. De ble kritisert på grunn av tvang og bruk av isolering (i avrusningsfasen) og måtte legge ned. Ungdommen selv som dro institusjonen for nrk. Barn og unge har for mye makt når de er syke syns jeg. Da burde voksne og fagpersoner gjøre valg på deres vegne, inntil de er i stand til å gjøre gode valg for seg selv. 

Anonymkode: e5e4f...50c

Tvang og makt i helsevesenet er sterkt regulert - og takk og lov for det!!

og nei, det er ikke sånn at pasienter med spiseforstyrrelser eller selvskading automatisk blir innlagt på tvang og pasienter med rusproblematikk aldri blir innlagt på på tvang

Anonymkode: 6ad53...4f9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tvang og makt i helsevesenet er sterkt regulert - og takk og lov for det!!

og nei, det er ikke sånn at pasienter med spiseforstyrrelser eller selvskading automatisk blir innlagt på tvang og pasienter med rusproblematikk aldri blir innlagt på på tvang

Anonymkode: 6ad53...4f9

Jeg kjenner en del som jobber i psykisk helsevern som sier det har gått for langt. Det har de siste årene blitt for vanskelig å legge inn pasienter som er for syke til å vite sitt eget beste, men som fortsatt (på papiret) er samtykkekompetente. Når det gjelder rus så er det muligens ikke umiddelbar fare og da regner jeg med det er enda vanskeligere. Helsevesenet har uansett alltid hatt problemer med å hjelpe mennesker som sliter med både rus og psykiatri. Vi har enda ikke knekket koden til god behandling for denne gruppen. Spesielt problematisk er det med unge mennesker som havner utpå med rus og kriminalitet. Man har ikke et opplegg for dem som også skjermer dem fra andre som kan ha dårlig innflytelse på dem. I enkelte tilfeller ender de med å trekke hverandre under i stedet for å løfte hverandre opp/ut. 

Anonymkode: f5e4c...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...