Gå til innhold

Hva har dere lært, når skal jula vekk?

Anbefalte innlegg

Av min bestemor lærte jeg at jula skal ryddes bort 20.dag jul, altså 13.januar.

Men nå sa en venninne av meg at hun hadde lært at jula skal ryddes bort 13.dag jul.

Regner med det er en blanding av "regler", men hva er egentlig riktig?

Hva har du lært?

Anonymkode: 6e6b6...307

Fortsetter under...

Annonse

Trettendedagen, dvs 6. januar, dvs hellige tre kongers dag, har vært mest vanlig i Norge, men 20. har også vært praktisert fra det attende århundre og framover - "Tjuendedags Knut jager jula ut" - etter helgenen Knut Lavard. Hans dag ble flyttet fra dagen han egentlig ble myrdet (7.) til tjuendedagen (dvs 13. januar). Jeg lærte om begge da jeg vokste opp, men vi praktiserte vel trettendedagen hjemme og jeg har tatt det med meg.

Jeg har også lært 13. dag, men det er ikke krise å utsette det så lenge det blir gjort før 20. I dag frister det ikke å gå opp på det uisolerte loftet for å hente kasser og esker, så i år blir det nok jul til 20. dag 😅

Anonymkode: 38118...b09

Trettende Knut skal jula ut - sa min farmor. Hun var svensk, og i Sverige er 13. Januar navnedag til Knut..

Ellers er jeg oppvokst med at jula gikk ganske tidlig. Aldri til 20. Dag i alle fall. Her gikk jula fredag, da hadde jeg fri og var alene hjemme.

Annonse

Har lært 13.dag jul, jeg praktiserer - jula skal ut før jeg skal tilbake på jobb. I år tok jeg den på fredag, det var det som passet best siden helgen har vært full av planer. Nå kjenner jeg det var helt riktig, ryddig hus og all pynt er plassert tilbake i boden. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (12 minutter siden):

Trettende Knut skal jula ut - sa min farmor. Hun var svensk, og i Sverige er 13. Januar navnedag til Knut..

Ellers er jeg oppvokst med at jula gikk ganske tidlig. Aldri til 20. Dag i alle fall. Her gikk jula fredag, da hadde jeg fri og var alene hjemme.

Jeg er vokst opp med at jula forsvant til nyttårsaften, og det syns jeg var stusselig i hele oppveksten. Vi pyntet på lille julaften, så det ble bare jul i en uke. Det er sikkert derfor jeg går all in med julepynt og varighet på julen 😅

Jeg har ikke vokst opp med noen slike tradisjoner, verken når jula skal opp eller ned. Hos oss ble det praktisert at jula kommer opp rundt skoleslutt og ned igjen etter nyttår engang. Jeg holder på den tradisjonen. Lærte først i voksen alder at det «riktige» er lille julaften og 13./20. dag jul. 

Anonymkode: 52ffd...111

Jeg har legeforeldre. Når jula kom og gikk var litt avhengig av vaktplan. Vi rydder jula bort 13. dag jul. I år ble det en dag tidlig siden morgendagen blir travel med trening, skole og jobb for alle sammen. Det er også så sinnsykt med snø her for øyeblikket at utebelysningen blir værende til vi kommer greit til alle ledninger. 

Anonymkode: 924c1...a33

20.dag jul. Men det er bare fordi jeg er veldig glad i jula. 

Noen mener det er trettende dag jul, altså 6. januar, mens andre fortsatt holder på den gamle tradisjonen “Tjuende dag jager Knud julen ut” og dermed venter helt til 13. januar. Før i tiden var det vanlig å feie julen ut med sopelime tjuende dag jul.

Anonymkode: fef9c...986

Jeg vet ikke om jeg egentlig lærte noe om det hjemmefra, i så fall er det glemt. Jeg husker mamma som konstant stresset når jula skulle opp rundt lillejulaften. Hadde lenge et ganske dårlig/likegyldig forhold til jul, forbandt det med stress og dårlig samvittighet (skilte foreldre, alltid noen jeg ikke fikk feiret med). Det jeg praktiserer er jul opp rundt 1. desember og ned 1./2. nyttårsdag. Minst mulig stress og mest mulig kos. Ungene må gjerne lage sine egne tradisjoner når de flytter ut.

Anonymkode: a45e5...727

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg egentlig lærte noe om det hjemmefra, i så fall er det glemt. Jeg husker mamma som konstant stresset når jula skulle opp rundt lillejulaften. Hadde lenge et ganske dårlig/likegyldig forhold til jul, forbandt det med stress og dårlig samvittighet (skilte foreldre, alltid noen jeg ikke fikk feiret med). Det jeg praktiserer er jul opp rundt 1. desember og ned 1./2. nyttårsdag. Minst mulig stress og mest mulig kos. Ungene må gjerne lage sine egne tradisjoner når de flytter ut.

Anonymkode: a45e5...727

Sikkert spurt om før, men hvorfor er det mindre stress å pynte 1. desember enn 23.? Fordi det føles som mindre tidspress? 

Jeg pynter sånn litt etter litt siste uka før jul når det meste av avslutninger, julebord og skolegreier er over og vi har rukket en kjapp julevask. Det er ikke stress i det hele tatt, tvert i mot ville jeg stresset mer om jeg følte jeg måtte hatt alt klart mye tidligere. Uansett syns jeg det er mer stress å skulle rydde jula ut enn inn.

Anonymkode: 38118...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...