Gå til innhold

Dere som har hytte

Anbefalte innlegg

Og det er flere hytter i nærheten, går dere inn på andre sine hytteeiendommer for å titte rundt, titte inn vinduer osv?

Vi har kamera på hytta og når det er bevegelse der får vi varsel. Opp til flere ganger er det folk som går rundt og titter og har sett inn hyttevinduene. Vi kjøpte denne hytta i våres og har pusset opp en del, så folk er kanskje nysgjerrige da de vet hvordan det så ut før da det hat vært samme eier i 50 år. Og mange av hyttenaboene har hatt hytte der i flere år. Nærmeste naboen vår har stått og tittet inn vinduet, hvorfor ikke spørre om å få se når vi er der hvis man er så nysgjerrige.

Jeg går ikke inn på andre sine tomter. Det er jo harmløst det de gjør, men syns det er litt frekt.

Anonymkode: 4368f...910

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451831-dere-som-har-hytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, kan kjenne meg litt igjen. Det vil si, det er ikke en vane jeg har, men det har hent at jeg har tittet gjennom vinduet på en nybygd hytte, eller hvis noen pusset opp.
Og ja, jeg hadde nok blitt litt flau hvis jeg hadde blitt tatt på fersken. 

Anonymkode: 3ddb1...71d

Nei, det gjør jeg aldri! Har og kamera, og folk tar seg til rette. Parkerer i gardstommet, matpauser på benk inntil hytta, går inn i hage osv. annen nabo, der kom folk inn i hagen da de selv satt der! Synes det er utrolig rart at folk ikke har respekt for andre sine eigendommer! Litt flaut å bli filmet tenker jeg.

Hadde og en så jobbet på nabohytta, som stjal strøm fra oss, kamera filmet det! Prøvde å tappe vann ( stengt vannet)Tok screenshot og sendte til byggherren,  skjedde ikke igjen..

Anonymkode: 97b6d...ebb

Tror faktisk det er ganske vanlig at folk titter inn i en ny hytte eller oppusset hytte om hyttene ligger litt spredt. Tipper det er for inspirasjon eller for å se hvordan det har blitt nå om de kjenner til hytten fra før. Jeg har bare gjort det en gang og da var jeg med en venninne som tittet inn i en slektning sin hytte for å se hvordan de hadde det (hun hadde aldri vært der før). Hun sendte bilde til dem etterpå av at hun hadde vært "på besøk" og bare tittet inn siden de ikke ikke var hjemme. 

Da vi bygget hytte opplevde vi at hyttenaboer faktisk tok i døren for å se om det var åpent. De tenkte sikkert at det var fri i helgen og håpet kanskje at de hadde glemt å låse. De glemte nok å tenke på at vi kanskje var innom i helgene for å gjøre litt arbeid selv. Døren var tilfeldig låst ettersom vi jobbet med noe på andre siden. Vi har aldri sagt noe, så de vet nok ikke at vi var der. 

Anonymkode: b00cc...9b8

Annonse

Det er ganske vanlig. Jeg synes det er helt greit så lenge det ikke er noen der. Det er ofte folk rar en spisepause på trappa hos oss og låner utedoen. Det er bare hyggelig.

Det jeg ikke liker er de som har satt opp kamera som fanger opp dem som går på veien, stien eller utenfor den delen av tomta som er tydelig "hage" som hører til hytta.

Anonymkode: 63c00...f08

Vi kikket inn i en hytte som var av den typen vi selv vurderte å bygge en gang. Så de hadde kamera men vi gjorde jo ikke noe annet enn å se inn. Hvis de hadde vært hjemme hadde vi nok spurt om vi kunne se. 
Vi har bygget hytte nylig selv og er ikke overrasket hvis noen hyttenaboer har kikket inn når vi ikke er der. Jeg føler ikke det er invaderende akkurat. 

Anonymkode: f6927...500

Vi solgte vår hytte (dvs mine foreldre) de nye eierne hadde pusset opp hytta. En gang vi var i området kikket vi inn vinduene for å se hvordan det hadde blitt. De var ikke der da. Hadde de vært der hadde vi banket på og spurt om å få ta en kikk 

Anonymkode: 1124f...321

Ser de fleste tenker det vi tenker, at det er frekt. Det å titte inn i en nybygd hytte (av hyttebygger) som kanskje ikke er solgt er en ting. Vi blir ikke sure, syns bare det er frekt. Man går jo ikke å titter inn i eneboligen til folk.

Og kameraet vårt viser bare vår tomt. Nå er det kun kjøkkenvinduet de får tittet inn da vi har dratt for gardinene i stue og spisedel, så de får jo ikke sett så mye da.

Hi

Vi opplever det samme. Har kamera for å følge brøyting men det fanger jo opp om noen er der. Den som er mest innom er han vi kjøpte av. Han er født der og jeg tror han er kjempeglad for at vi har pusset opp og satt i stand hytta. Frekt? Nei. Normalt. Jeg titter også inn i hytter. Ser jeg kamera vinker jeg.

Ang privatboliger.. jeg digger å gå tur i mørket så jeg kan se inn i stuene til folk, det er så hyggelig med lys i vinduer og folk til stede.

Annonse

Lektor Doppler med tillegg skrev (30 minutter siden):

Vi opplever det samme. Har kamera for å følge brøyting men det fanger jo opp om noen er der. Den som er mest innom er han vi kjøpte av. Han er født der og jeg tror han er kjempeglad for at vi har pusset opp og satt i stand hytta. Frekt? Nei. Normalt. Jeg titter også inn i hytter. Ser jeg kamera vinker jeg.

Ang privatboliger.. jeg digger å gå tur i mørket så jeg kan se inn i stuene til folk, det er så hyggelig med lys i vinduer og folk til stede.

Nei, det er ikke normalt å glo inn i bosatte hytter og hus, det er frekt og unormalt! Tipper at de som synes det er greit, er de som gjør det sjøl. 
Og å vinke til kamera er nesten for freidig, er jo en annet måte å « le» på, og si at du ikke bryr deg om at folk har kamera. 

Hytta er privat eigendom, selv om det er en hytte, på likhet som et hus!

Men har dessverre innsett at de som er så frekke og tenker at de har rett til å gjøre det de selv vil, ikke kan snakkes til! 

Lektor Doppler med tillegg skrev (42 minutter siden):

Ikke normalt nei, frekt er det, ihvertfall å vinke til kamera. Dårlig folkeskikk. Hva slags glede har du av å titte inn vinduer til folk?

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke normalt nei, frekt er det, ihvertfall å vinke til kamera. Dårlig folkeskikk. Hva slags glede har du av å titte inn vinduer til folk?

Hi

Nysgjerrighet. Lurer på hvordan folk har innrettet hyttene sine, om innsida matcher utsida. Planløsninger. Det fascinerer meg at noen har hytter innredet som hyttelivblader. Pent men veldig upersonlig. 

Er ikke sånn at jeg går av veien for å titte innom i hytter men ser inn om jeg passerer fer jeg går. Hytter ute for salg ser jeg så klart inn i.

Hvorfor er det frekt å vinke til kamera?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke normalt å glo inn i bosatte hytter og hus, det er frekt og unormalt! Tipper at de som synes det er greit, er de som gjør det sjøl. 
Og å vinke til kamera er nesten for freidig, er jo en annet måte å « le» på, og si at du ikke bryr deg om at folk har kamera. 

Hytta er privat eigendom, selv om det er en hytte, på likhet som et hus!

Men har dessverre innsett at de som er så frekke og tenker at de har rett til å gjøre det de selv vil, ikke kan snakkes til! 

Så om du går tur i et boligfelt i mørket så ser du ikke inn mot husene? jeg ser ikke inn i private boliger i boligfelt annet enn det alle ser fra veien. Men på fjellet gjelder andre regler.

Jeg tenker det er ærlig å vinke til et kamera og se inn i en hytte enn å ikke gjøre det? Tenker og det viser at jeg ikke har vonde intensjoner. Set jo bare inn i tomme hytter.

Holder akkurat nå på å pusse opp hus og folk bemerker ar der blir fint når de går forbi, de ser altså inn..

Lektor Doppler med tillegg skrev (22 minutter siden):

Nysgjerrighet. Lurer på hvordan folk har innrettet hyttene sine, om innsida matcher utsida. Planløsninger. Det fascinerer meg at noen har hytter innredet som hyttelivblader. Pent men veldig upersonlig. 

Er ikke sånn at jeg går av veien for å titte innom i hytter men ser inn om jeg passerer fer jeg går. Hytter ute for salg ser jeg så klart inn i.

Hvorfor er det frekt å vinke til kamera?

Jeg er og nysgjerrig av og til, men går ikke inn på andre sine tomter og glor igjennom vinduene.

ang kamera så blir det Litt sånn at "jeg vet at dere ser meg, men det driter jeg i, jeg glor inn i hytta deres uansett". 

Jeg har tittet inn i 2 hytter en gang da vi var på jakt etter hytte, de var til salgs, men følte meg litt kriminell av å gå rundt å lukke, var ikke komfortabel med det.

Uansett, jeg syns det er frekt og veldig spesielt.

Hi

Lektor Doppler med tillegg skrev (36 minutter siden):

Det fascinerer meg at noen har hytter innredet som hyttelivblader. 

Vegger og tak beiset i siste motefarge, kjøkken malt i dempet sort, Halvor Bakke i alle kriker og kroker og et gammelt trau eller lignende som alibi for «vi liker egentlig gammel stil men hytta vår er splitter ny og moderne»….? 😁

Anonymkode: a2326...de8

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Allemannsretten gir faktisk folk lov til å gå,  samt sitte rundt hytter ved sjøen og på fjellet. Men folk flest pleier nok ikke å raste klin inn til ei hytte likevel.

Anonymkode: 6ce1b...1d0

Vis meg gjerne den linken. Jeg Googlet nå og fikk opp dette:

Retten til fri ferdsel (allemannsretten) gjelder bare utmark, ikke innmark. Innmark kan defineres som dyrket mark og «den naturlige hagen» rundt en bolig eller hytte. Hva som er en «naturlig hage» er imidlertid ikke presisert i loven.30. jan. 2023

så da å stå å glo inn hyttevinduer er vel ikke en Allemannsretten?

hi

Jeg pleier ikke gjøre det selv, men om noen gjør det på vår hytte så plager det meg ikke. Om noen gjør det vet jeg ikke, for vi har ikke kamera på vår hytte.

Folk må gjerne bruke hytteveggen vår til rasteplass også så lenge de forlater stedet som det var da de kom.

Jeg klarer ikke hisse meg opp over at folk kikker inn i tomme hytter (altså når det ikke er folk der). 

Anonymkode: 8d4ec...a89

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg pleier ikke gjøre det selv, men om noen gjør det på vår hytte så plager det meg ikke. Om noen gjør det vet jeg ikke, for vi har ikke kamera på vår hytte.

Folk må gjerne bruke hytteveggen vår til rasteplass også så lenge de forlater stedet som det var da de kom.

Jeg klarer ikke hisse meg opp over at folk kikker inn i tomme hytter (altså når det ikke er folk der). 

Anonymkode: 8d4ec...a89

Nei, men når du da sitter i hagen eller inne i hytta, og plutselig får et fjes rett oppi vindu eller oppi fjeset ditt? 
Det har skjedd hos oss, i tillegg til at bilen vår stod i gårdsrommet…… Da er du jammen ganske blåst og frekk!

En stor trebenk utfor hytta er flyttet på, røykstumper/tomme plastflasker i hekken. 

Er glad vi har kamera, og når ting blir rørt/flyttet på osv, tar jeg screenshot og sender til hyttefeltet på fb, spør om folk kjenner dem og gir beskjed at de skal være obs. En annen hyttenabo såg at strømmen der hadde store hopp over en periode…. 

Eller parkerer rett bak hytteeigers bil, går ut, og tisser i hekken inntil hytta… 

Ikke hos oss dette heldigvis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...