Gå til innhold

Noen lærere som jobber i andre yrker her?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Jeg har mastergrad i språk og jobbet først som lektor i det språket på videregående. Men uten fast ansettelse, for da måtte jeg ha tatt PPU, men jeg ville sjekke om jeg trivdes med å være lærer for jeg tok PPU.

Det gjorde jeg ikke dessverre. Likte elevene godt, men ikke skolesystemet. 
 

Så nå jobber jeg med noe helt annet. Jeg er rådgiver i en fagforening, og hjelper folk som får problemer i arbeidsforholdene sine, ved å veilede dem eller ved å møte sjefen deres, for eksempel. En spennende og meningsfull jobb, som er 8-16, fleksitid, eget kontor og mye variasjon og autonomi. Trives veldig godt!

Anonymkode: 5ede2...a9a

Da har dere sluttet i tide da. Det er nok ikke lenge til før dette blir normalt her i Norge også.

Föräldrar tar med sig advokater till skolmöten

Orimliga krav och föräldrar som försöker påverka lärarnas beslut och undervisning.

Så beskrivs situationen för flera lärare runt om i landet. Men nu larmar lärarfacket i Stockholm om ett fenomen som de sett allt mer av. Föräldrar som tar med sig familjeadvokater till utvecklingssamtal, något som TT var först att rapportera om.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwbM0A/foraldrar-tar-med-advokater-till-skolan-facket-slar-larm#Echobox=1735920036

Anonymkode: 6acce...54f

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Da har dere sluttet i tide da. Det er nok ikke lenge til før dette blir normalt her i Norge også.

Föräldrar tar med sig advokater till skolmöten

Orimliga krav och föräldrar som försöker påverka lärarnas beslut och undervisning.

Så beskrivs situationen för flera lärare runt om i landet. Men nu larmar lärarfacket i Stockholm om ett fenomen som de sett allt mer av. Föräldrar som tar med sig familjeadvokater till utvecklingssamtal, något som TT var först att rapportera om.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwbM0A/foraldrar-tar-med-advokater-till-skolan-facket-slar-larm#Echobox=1735920036

Anonymkode: 6acce...54f

Det er ganske vanlig at folk bytter yrke en gang eller to i løpet av karrieren,  det gjelder for de fleste jobber, ikke bare for lærere. 

Anonymkode: 4ba4b...fa4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ganske vanlig at folk bytter yrke en gang eller to i løpet av karrieren,  det gjelder for de fleste jobber, ikke bare for lærere. 

Anonymkode: 4ba4b...fa4

Hæ? Jeg skriver om en kulturell samfunnsendring som flere jeg kjenner som jobber i skolen merker av ("nei, min lille engel gjør aldri noe galt hjemme så det må være noe dere på skolen gjør feil"). I Sverige trekker foreldre til og med med seg advokater på foreldremøter. Dette kommer hit også, det er bare til å glede seg. Så de som har sluttet som lærere har sluttet i tide. For det er en hard jobb som det er, om ikke denne byrden skal komme i tillegg. Det du skriver om er jo totalt uten relevanse for både hovedinnlegget og min kommentar.

Anonymkode: 6acce...54f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hæ? Jeg skriver om en kulturell samfunnsendring som flere jeg kjenner som jobber i skolen merker av ("nei, min lille engel gjør aldri noe galt hjemme så det må være noe dere på skolen gjør feil"). I Sverige trekker foreldre til og med med seg advokater på foreldremøter. Dette kommer hit også, det er bare til å glede seg. Så de som har sluttet som lærere har sluttet i tide. For det er en hard jobb som det er, om ikke denne byrden skal komme i tillegg. Det du skriver om er jo totalt uten relevanse for både hovedinnlegget og min kommentar.

Anonymkode: 6acce...54f

Jeg er enig i at det er et problem noen steder, men at lærere som er utbrent eller bare lei av jobben finner seg noe annet er bare fint for alle parter. Det er veldig fint at vi lever i et samfunn der det hår helt fint å starte på nytt med noe annet.

Anonymkode: 4ba4b...fa4

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hæ? Jeg skriver om en kulturell samfunnsendring som flere jeg kjenner som jobber i skolen merker av ("nei, min lille engel gjør aldri noe galt hjemme så det må være noe dere på skolen gjør feil"). I Sverige trekker foreldre til og med med seg advokater på foreldremøter. Dette kommer hit også, det er bare til å glede seg. Så de som har sluttet som lærere har sluttet i tide. For det er en hard jobb som det er, om ikke denne byrden skal komme i tillegg. Det du skriver om er jo totalt uten relevanse for både hovedinnlegget og min kommentar.

Anonymkode: 6acce...54f

Når det gjelder skoledebatten opplever jeg lærere som svart hvitt tenkning. Lærere ser kun på elever og foreldre som vanskelig, og klarer ikke ha et nyansert syn på helheten. Mitt barn hadde en grusom lærer som både kjeftet og krenket elevene. Dro elever etter klærne og sa til en mor; du burde aldri fått barn!! Hun var koko! Jeg meldte henne etter en episode med vårt barn/ ungdom. Hun ble tatt inn på teppet hos skolesjefen og hun er sykmeldt enda. Dette er nå et år siden. På skolen var det også en rektor og skreik så han var rødsprengt mot gutter som gikk med caps inne, for det er ikke lov. En god del sinne der. Så har du enkelte lærere som er mer opptatt av å skrive anmerkninger enn å undervise. Mitt barn fikk 5 anmerkninger der de klaget på han uten at han engang var på skolen. Helt sykt! Jeg forstår at lærere kjører seg selv inn i et hjørne og taper når de sliter med sinne. Ja, det finnes frekke elever, dette er ofte elever som føler seg usikker, få venner, osv. som skal tøffe seg for de andre ved å være frekk mot lærer. Det er mange måter å angripe dette på, men å skrike og rope til elever og krenke de er lite effektivt. Dette trodde jeg dere lærere lærer på lærerskolen? 
ang bytte av yrke kan du ta videreutdanning og jobbe i ppt? Logoped? Spes per? Eller ta noe helt annet 

Anonymkode: b62ef...eac

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Når det gjelder skoledebatten opplever jeg lærere som svart hvitt tenkning. Lærere ser kun på elever og foreldre som vanskelig, og klarer ikke ha et nyansert syn på helheten. Mitt barn hadde en grusom lærer som både kjeftet og krenket elevene. Dro elever etter klærne og sa til en mor; du burde aldri fått barn!! Hun var koko! Jeg meldte henne etter en episode med vårt barn/ ungdom. Hun ble tatt inn på teppet hos skolesjefen og hun er sykmeldt enda. Dette er nå et år siden. På skolen var det også en rektor og skreik så han var rødsprengt mot gutter som gikk med caps inne, for det er ikke lov. En god del sinne der. Så har du enkelte lærere som er mer opptatt av å skrive anmerkninger enn å undervise. Mitt barn fikk 5 anmerkninger der de klaget på han uten at han engang var på skolen. Helt sykt! Jeg forstår at lærere kjører seg selv inn i et hjørne og taper når de sliter med sinne. Ja, det finnes frekke elever, dette er ofte elever som føler seg usikker, få venner, osv. som skal tøffe seg for de andre ved å være frekk mot lærer. Det er mange måter å angripe dette på, men å skrike og rope til elever og krenke de er lite effektivt. Dette trodde jeg dere lærere lærer på lærerskolen? 
ang bytte av yrke kan du ta videreutdanning og jobbe i ppt? Logoped? Spes per? Eller ta noe helt annet 

Anonymkode: b62ef...eac

Det er dessverre en del sorte får blant lærere også, og det er spesielt trist fordi det rammer en veldig sårbar gruppe hvis man ikke er egnet til jobben. Selvfølgelig, vi lærere er også mennesker som både kan stå i vanskelige situasjoner selv og bli rammet av psykiske lidelser, men generelt bør man selv da være i stand til å opptre profesjonelt. Eller rett og slett be om sykemelding. Jeg har dessverre også møtt på personer som aldri burde vært lærere, både av kollegaer og lærere til egne barn. Likevel er disse heldigvis i et fåtall. Det som bekymrer meg mer er kanskje den store mellommassen av lærere, eller hva jeg skal kalle dem.

Sett bortifra de som er helt uegnet, som i eksemplene dine, deler jeg ofte lærere i to hovedkategorier med to grupper i hver. Den største kategorien er heldigvis de som faktisk ønsket å bli lærere, de som genuint føler seg kallet og at de er på rett plass i livet. Av disse opplever jeg at det er to hovedgrupper igjen. De som er mest rettet inn mot det faglige, er idealistiske (i starten) og gjerne er opptatt av å gjøre ting etter boken osv., og de som er mest rettet inn mot psykososiale, som er ekstra opptatt av relasjonsbygging, se individet og finne kreative alternativer og løsninger. Min erfaring er at en miks av disse to er veldig bra, men kanskje også at de i førstnevnte gruppe fortere brenner seg ut når idealismen får seg en knekk.

Den andre kategorien er de som ble lærere bare fordi, fordi det var det de kom inn på, det venninnen valgte eller noe annet. Av disse er det noen som spretter over i en av gruppene over, men de fleste mangler rett og slett drivkraften bak. De er gjerne usikre, blir veldig firkantet og regelstyrt for å ha en ramme å forholde seg til, og ender derfor også oftere opp i situasjoner der de kommer på kant med både elever og foreldre, og vil følgelig ut av yrket igjen etter hvert, eller resignerer og blir den læreren som de fleste kollegaer helst ikke vil måtte samarbeide med og de fleste elever helst ikke vil ha, men som heller ikke er direkte uegnet, bare uengasjert og tørr.

Anonymkode: 66cc9...45f

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er dessverre en del sorte får blant lærere også, og det er spesielt trist fordi det rammer en veldig sårbar gruppe hvis man ikke er egnet til jobben. Selvfølgelig, vi lærere er også mennesker som både kan stå i vanskelige situasjoner selv og bli rammet av psykiske lidelser, men generelt bør man selv da være i stand til å opptre profesjonelt. Eller rett og slett be om sykemelding. Jeg har dessverre også møtt på personer som aldri burde vært lærere, både av kollegaer og lærere til egne barn. Likevel er disse heldigvis i et fåtall. Det som bekymrer meg mer er kanskje den store mellommassen av lærere, eller hva jeg skal kalle dem.

Sett bortifra de som er helt uegnet, som i eksemplene dine, deler jeg ofte lærere i to hovedkategorier med to grupper i hver. Den største kategorien er heldigvis de som faktisk ønsket å bli lærere, de som genuint føler seg kallet og at de er på rett plass i livet. Av disse opplever jeg at det er to hovedgrupper igjen. De som er mest rettet inn mot det faglige, er idealistiske (i starten) og gjerne er opptatt av å gjøre ting etter boken osv., og de som er mest rettet inn mot psykososiale, som er ekstra opptatt av relasjonsbygging, se individet og finne kreative alternativer og løsninger. Min erfaring er at en miks av disse to er veldig bra, men kanskje også at de i førstnevnte gruppe fortere brenner seg ut når idealismen får seg en knekk.

Den andre kategorien er de som ble lærere bare fordi, fordi det var det de kom inn på, det venninnen valgte eller noe annet. Av disse er det noen som spretter over i en av gruppene over, men de fleste mangler rett og slett drivkraften bak. De er gjerne usikre, blir veldig firkantet og regelstyrt for å ha en ramme å forholde seg til, og ender derfor også oftere opp i situasjoner der de kommer på kant med både elever og foreldre, og vil følgelig ut av yrket igjen etter hvert, eller resignerer og blir den læreren som de fleste kollegaer helst ikke vil måtte samarbeide med og de fleste elever helst ikke vil ha, men som heller ikke er direkte uegnet, bare uengasjert og tørr.

Anonymkode: 66cc9...45f

Heldigvis har barnet mitt nå de beste lærerene, men er nå eleven på videregående. Har et inntrykk av at lærerene har et bedre arbeidsmiljø og hverdag på videregående enn på grunnskolen. Selv om mine barn har hatt fantastiske lærere opp gjennom årene, har vi møtt på ei som var kronisk sur og negativ og en utsabil lærer og en idiot av rektor. Dessverre er det det jeg sitter igjen med som mor. Hun som var kronisk negativ.. første gang jeg hilste på henne og hadde en dialog var på utviklings samtalen. Det første hun sa da vi kom inn døra var å sette ungen min på plass fordi han hadde syklet på sparkesykkel i skolegården uten hjelm, og bla bla. 5 min etter kom assistenten inn på møtet uvitende om hva som hadde blitt sagt. Han setter seg ned å forteller at min sønn er et forbilde for resten av klassa, fordi han er en av de som bruker hjelm når han sykler. Jeg sa at det er jo fint, men fikk nettopp beskjed om det motsatte her. Lærer ble veldig rar, og var plutselig enig med assistenten, men at det var et par ganger han ikke hadde brukt hjelm. Om og gjøre å se det negative i alt. Denne læreren var så ille, at min mann ba henne skrive en liste hver uke over alt som er positivt med gutten og ringe hver fredag og oppsummere dette, med støtte fra fagfolk. Dette gjorde hun to fredager, da gadd hun ikke mer, men det ble slutt på klagingen også. 

Anonymkode: b62ef...eac

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Heldigvis har barnet mitt nå de beste lærerene, men er nå eleven på videregående. Har et inntrykk av at lærerene har et bedre arbeidsmiljø og hverdag på videregående enn på grunnskolen. Selv om mine barn har hatt fantastiske lærere opp gjennom årene, har vi møtt på ei som var kronisk sur og negativ og en utsabil lærer og en idiot av rektor. Dessverre er det det jeg sitter igjen med som mor. Hun som var kronisk negativ.. første gang jeg hilste på henne og hadde en dialog var på utviklings samtalen. Det første hun sa da vi kom inn døra var å sette ungen min på plass fordi han hadde syklet på sparkesykkel i skolegården uten hjelm, og bla bla. 5 min etter kom assistenten inn på møtet uvitende om hva som hadde blitt sagt. Han setter seg ned å forteller at min sønn er et forbilde for resten av klassa, fordi han er en av de som bruker hjelm når han sykler. Jeg sa at det er jo fint, men fikk nettopp beskjed om det motsatte her. Lærer ble veldig rar, og var plutselig enig med assistenten, men at det var et par ganger han ikke hadde brukt hjelm. Om og gjøre å se det negative i alt. Denne læreren var så ille, at min mann ba henne skrive en liste hver uke over alt som er positivt med gutten og ringe hver fredag og oppsummere dette, med støtte fra fagfolk. Dette gjorde hun to fredager, da gadd hun ikke mer, men det ble slutt på klagingen også. 

Anonymkode: b62ef...eac

Mannen din har da ingenting med å beordre en lærer til noe som helst. Han er ikke arbeidsgiver eller sjef for denne læreren. 

Anonymkode: 335c1...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...