Anonym bruker Skrevet 4. januar #26 Del Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke HI, men må også sette på påminnelsealarm for å få gjort ting. Årsaken til at jeg må det er at jeg har ADHD. Og jo, jeg ser at ting må gjøres, men hjernen min raser videre til alt mulig annet som må gjøres også. Og da blir jeg så overveldet at jeg ikke får gjort noe og hjernen leter i stedet etter noe som gir positiv forsterking, noe som sjeldent er husarbeid 🙃 Men med en alarm på, hvor jeg blir minnet på EN oppgave, så klarer jeg ofte å gjennomføre den uten at jeg tenker på alt annet som må gjøres. For det andre har egne alarmer. Sikkert rart å skjønne for en so m ikke har ADHD, og derfor klarer å gjennomføre en og en ting av gangen. Anonymkode: fdaec...cb0 Ikke sant? Og trist med de som bekrefter svaret over med at de er enige. Det gjør det ikke akkurat enklere når man blir ansett som helt rar og uegnet som voksen dersom slike ting ikke sklir normalt slik det gjør for nevrotypiske. Et typisk scenario her er f.eks. at jeg ser et skittent fat med en brødskorpe på bordet, tar inn på kjøkkenet for å sette i oppvaskmaskinen. Når jeg kaster brødskorpen i bosset, ser jeg at det er fullt og begynner og tar det med ned og ut for å kaste det (og glemmer hele fatet som nå blir stående på kjøkkenbenken). På vei inn igjen ser jeg at vaskemaskinen er ferdig og går inn for å henge opp vasken og snubler på veien i en bøtte som jeg kom på jeg hadde satt fram for å huske å vaske gulvet, så jeg tar med bøtten inn på vaskerommet for å finne mopp og grønnsåpe, men får så øye på fryseboksen i boden i naborommet og kommer på at jeg virkelig må huske å ta opp brød! I frysen er det imidlertidig rotete, så jeg begynner å organisere alt oppi der og er etter 10 minutter strålende fornøyd over å ha en ryddig frys. Jeg tar med meg pappkartonger fra tomme kroneis-esker ut for å kaste i papirbosset da jeg ser ut på garasjen og kommer på at jeg må huske å skifte lyspære der.... og sånn går det. Litt blir jo gjort, til slutt, men det er vanskelig å fullføre én oppgave om gangen. I tillegg er jeg null tidsfølelse. Jeg klarer ikke å hverken føle eller huske om noe skjedde for 5 dager eller 5 uker siden, 1 år eller 4 år. Så når jeg skiftet sengetøy sist? Aner ikke. Derfor må slikt skrives ned. Anonymkode: f3634...644 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451808-hvor-ofte-gj%C3%B8r-dere-husarbeidoppgaver/page/2/#findComment-150171148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet 4. januar #27 Del Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (På 3.1.2025 den 18.34): Hvis man er voksen skulle det vel ikke være så veldig vanskelig å finne utav hvor mange ganger man må bytte på senga eller vaske badet? Og igjen er man voksen har man kanskje gjort det noen ganger og ser om det funker eller ei. Fascinerende at voksne folk må spørre andre hvor mye de må vaske hjemme. Gud bedre. Anonymkode: 11f05...d5a Kanskje det er mannen som har gjort alt til nå og så flytter han og ho må ta over Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451808-hvor-ofte-gj%C3%B8r-dere-husarbeidoppgaver/page/2/#findComment-150171248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar #28 Del Skrevet 5. januar Anonym bruker skrev (19 timer siden): Ikke sant? Og trist med de som bekrefter svaret over med at de er enige. Det gjør det ikke akkurat enklere når man blir ansett som helt rar og uegnet som voksen dersom slike ting ikke sklir normalt slik det gjør for nevrotypiske. Et typisk scenario her er f.eks. at jeg ser et skittent fat med en brødskorpe på bordet, tar inn på kjøkkenet for å sette i oppvaskmaskinen. Når jeg kaster brødskorpen i bosset, ser jeg at det er fullt og begynner og tar det med ned og ut for å kaste det (og glemmer hele fatet som nå blir stående på kjøkkenbenken). På vei inn igjen ser jeg at vaskemaskinen er ferdig og går inn for å henge opp vasken og snubler på veien i en bøtte som jeg kom på jeg hadde satt fram for å huske å vaske gulvet, så jeg tar med bøtten inn på vaskerommet for å finne mopp og grønnsåpe, men får så øye på fryseboksen i boden i naborommet og kommer på at jeg virkelig må huske å ta opp brød! I frysen er det imidlertidig rotete, så jeg begynner å organisere alt oppi der og er etter 10 minutter strålende fornøyd over å ha en ryddig frys. Jeg tar med meg pappkartonger fra tomme kroneis-esker ut for å kaste i papirbosset da jeg ser ut på garasjen og kommer på at jeg må huske å skifte lyspære der.... og sånn går det. Litt blir jo gjort, til slutt, men det er vanskelig å fullføre én oppgave om gangen. I tillegg er jeg null tidsfølelse. Jeg klarer ikke å hverken føle eller huske om noe skjedde for 5 dager eller 5 uker siden, 1 år eller 4 år. Så når jeg skiftet sengetøy sist? Aner ikke. Derfor må slikt skrives ned. Anonymkode: f3634...644 Nettopp. Og selv om jeg ikke har slike utfordringer selv så evner jeg jo å skjønne at folk er forskjellige. Det jeg sliter mer med å skjønne er dem som har så lav selvfølelse at de må bruke et anonymt forum for å prøve å føle seg bedre ved å rakke ned på andre. De har mye større utfordringer enn dem som må skrive ned og sette på alarm. Anonymkode: 01d03...919 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451808-hvor-ofte-gj%C3%B8r-dere-husarbeidoppgaver/page/2/#findComment-150171310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå