Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren min på 11år har lite pen håndskrift. Hun synes selv at den er stygg og har dessverre rett. Hun har veldig godt ordforråd, men skriver som en kråke - blander store og små bokstaver - det er ikke lett å lese og hun frustreres selv også… Hvordan hjelpe henne å få den pen? Jeg skjønner at hun må øve, men helt konkret - hvordan? 

Endret av oslofrk
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451806-stygg-h%C3%A5ndskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne av meg gjorde det ved å la sønnen rett og slett skrive av sider av bøker. Jeg tror hun betalte ham eller ga en eller annen type belønning for det, for det høres forferdelig kjedelig ut. Uansett håndskriften ble betydelig visst bedre etter noen uker med dette jevnlig.

Jeg har ei jente på ni som også har dårlig håndskrift, men jeg er usikker på om jeg skal presse igjennom noe slikt eller bare satse på at det bedrer seg. De har heldigvis en del skriving for hånd på skolen her, men de har hatt mye mindre opplæring i hvordan man skriver (hvor på bokstaven man begynner og så videre) enn det vi hadde. 

Anonymkode: 53e50...04e

Mine skriveinnleveringer ble ofte tatt for å være en gutt sine på barneskolen og det syns jeg ikke var noe kult. Alle de andre jentene skrev med pene og runde bokstaver, mens mine så ut til å hoppe bortover linjen. 

Jeg ble svært selvbevisst på det og øvet meg selv. Så lenge hun selv syns det er et problem så er det nok enklere å få henne til å skjønne at hun må gi det litt tid og innsats. Dere kan jo sette dere ned noen ettermiddager i uken og skrive noe lystbetont. Enten en selvdiktet historie eller om noe hun gleder seg til osv. 

Ipadens inntog i grunnskolen er satans verk! Når det er sagt så hadde jo ikke vi det, og jeg skrev likevel som en kråke. 

Jeg har en datter som fikk IPad da hun gikk i tredje klasse, men det er ikke grunnen til at håndskriften hennes er stygg.

For det første, de hadde knapt lært seg å skrive alle bokstavene i trykkskrift før læreren i andre klasse innførte formskrift. Problemet ble da at hun forsatt ikke mestret å skrive alle bokstavene 100% før hun måtte lære seg en ny måte å skrive dem på. I tillegg var hun ikke metodisk klart til å skrive formskrift ennå.

Da jeg gikk på skolen så startet vi med løkkeskrift først i tredje, det som i dag er fjerde klasse. Og da var det jo egne lekser hvor vi kun øvde på en og en bokstav. Jeg skrev aldri så pent som mange av de andre jentene, men det var likevel leselig.

Min datters formskrift er den dag i dag vanskelig å lese, ov ser svært umoden ut, til tross for at hun går på ungdomsskolen. Jeg mener det er fordi hun la til seg mange «feil/uvaner» for å kompensere umoden motorikk i innlæringsfasen.

Anonymkode: f97bf...8f3

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en datter som fikk IPad da hun gikk i tredje klasse, men det er ikke grunnen til at håndskriften hennes er stygg.

For det første, de hadde knapt lært seg å skrive alle bokstavene i trykkskrift før læreren i andre klasse innførte formskrift. Problemet ble da at hun forsatt ikke mestret å skrive alle bokstavene 100% før hun måtte lære seg en ny måte å skrive dem på. I tillegg var hun ikke metodisk klart til å skrive formskrift ennå.

Da jeg gikk på skolen så startet vi med løkkeskrift først i tredje, det som i dag er fjerde klasse. Og da var det jo egne lekser hvor vi kun øvde på en og en bokstav. Jeg skrev aldri så pent som mange av de andre jentene, men det var likevel leselig.

Min datters formskrift er den dag i dag vanskelig å lese, ov ser svært umoden ut, til tross for at hun går på ungdomsskolen. Jeg mener det er fordi hun la til seg mange «feil/uvaner» for å kompensere umoden motorikk i innlæringsfasen.

(Metodisk skulle være motorisk).

Bare av ren nysgjerrighet, men har hun tics også? Jeg har fire ungdommer, to av dem har TS og begge har akkurat de vanskene med håndskrift som du forklarer. Ene har lite og lite synlige tics, så av alle ting var det faktisk dette med håndskriften som ble reagert på først. Det er svært vanlig ved TS å slite med håndskrift og å blande små og store bokstaver. 

Anonymkode: eb8e6...dac

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

har dere ikke penskrfit på skolen? var det når jeg gikk på skolen hvor vi hadde en liten bok og skulle skrive penskrift i

Anonymkode: 1aca6...153

Deg hjalp ikke stort for min del, fikk tidlig beskjed at jeg hadde legeskrift av læreren og har det fortsatt 

Anonymkode: d055d...e6d

Jeg er 50 og har forferdelig håndskrift.  Klarte aldri lære meg pensktift. Har blitt værre og værre med årene, nå klarer jeg knapt lese selv hva jeg skriver 🙈 

Min mor hadde og helt forferdelig skrift, og det har også begge barna mine. Barna har hakket bedre enn meg, så håper der bedrer seg for hver generasjon 😆 

Anonymkode: 592eb...278

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare av ren nysgjerrighet, men har hun tics også? Jeg har fire ungdommer, to av dem har TS og begge har akkurat de vanskene med håndskrift som du forklarer. Ene har lite og lite synlige tics, så av alle ting var det faktisk dette med håndskriften som ble reagert på først. Det er svært vanlig ved TS å slite med håndskrift og å blande små og store bokstaver. 

TS? 

Annonse

oslofrk skrev (2 timer siden):

TS? 

Ja, Tourettes syndrom, som hun over skriver. Ikke alle får veldig mye tics, og de som er kan være lett å overse eller mistolkes som noe annet. Det er arvelig, så om noen i familien har enten dette, autisme, ADHD el., er det ikke helt usannsynlig. Og stygg håndskrift der man blander små og store bokstaver er et svært vanlig såkalt softsign, gjerne sammen med å være litt uvanlig klossete, grise mer ved måltider enn normalt, få raserianfall der alt går i svart ol. Er selvfølgelig mest sannsynlig ikke TS, men det var liksom det første jeg tenkte. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, Tourettes syndrom, som hun over skriver. Ikke alle får veldig mye tics, og de som er kan være lett å overse eller mistolkes som noe annet. Det er arvelig, så om noen i familien har enten dette, autisme, ADHD el., er det ikke helt usannsynlig. Og stygg håndskrift der man blander små og store bokstaver er et svært vanlig såkalt softsign, gjerne sammen med å være litt uvanlig klossete, grise mer ved måltider enn normalt, få raserianfall der alt går i svart ol. Er selvfølgelig mest sannsynlig ikke TS, men det var liksom det første jeg tenkte. 

Aha. Nei, det tror jeg det er veeeldig liten sjanse for. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Sånn er min sønn ❤️ har tourettes og dyspraksi ❤️

Anonymkode: 76321...8ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...