Gå til innhold

Hvordan få svigermor hjem? Inviterte henne til nyttårsaften!

Anbefalte innlegg

Hørte henne prate i tlf i dag og hun sa hun skulle reise hjem når vi reiser hjem. Vi har faktisk lyst på litt egentid. Skjer hver gang med henne!

Vet ikke hva  jeg skal gjøre. I dag sa jeg til henne at vi får besøk i morgen og at det blir trangere på hytta og at hun derfor må reise hjem. Hun lot som om hun ikke hørte det og har ingen intensjoner om å reise hjem. Hvordan skal jeg få til at hun må dra uten å lage en scene? Hjelpedes!

Anonymkode: e50fd...e7c

Fortsetter under...

Mannen får ta en prat med henne. Rart at dere ikke avklarte lengden på besøket når dere inviterte henne. Men gjort er gjort, og nå får han snakke med mor si. Fortelle henne at det var trivelig at hun kom, men nå må hun reise tilbake. Og så hjelper han henne å pakke og får henne avgårde med bussen (toget, egen bil, båt eller hva det måtte være). 

Anonymkode: 9e14b...3ca

Det kan du vel få mannen til å gjøre? Dere bør kanskje bli flinkere når dere inviterer henne til å si «koselig om du vil komme på nyttårsaften og bli til første nyttårsdag». Så det ikke er rom for feiltolkninger.

Anonymkode: bef39...e06

Hvor lant unna bor hun hytta og dere ellers og hvor ofte ser dere hverandre? Om hun er en grei dame og har en bra relasjon til barna så synes ikke jeg dette var så lenge. Slike dager er gull verd for relasjonen mellom farmor og barnebarn. Om hun har lang reisevei kan det også fort bli slitsomt å komme for bare en dag. Renner hun dere ned til vanlig så forstår jeg at det blir mye. Det samme om hun er vanskelig å ha med å gjøre. Er hun gjennomsnittlig og dere ikke ser hverandre så ofte så hadde jeg glatt ofret egentid for å styrke relasjonen mellom barnebarn og farmor. Her var bestemor med på hytta i hele romjulen og barnebarna storkoste seg med å spille spill sammen med henne. Det blir minner de virkelig kan kose seg med videre i livet. 

Er det viktig at hun reiser hjem, tenker jeg mannen får være ærlig med henne. Fortelle at dere nå får andre gjester så nå passer det at hun reiser hjem og at dere heller kan sees mer en annen dag (gjerne en konkret dag om dere vet om noen). Så får han avtale et tidspunkt der hun skal dra og hjelpe henne med det praktiske ved behov. 

Anonymkode: 8deb7...4bf

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvor lant unna bor hun hytta og dere ellers og hvor ofte ser dere hverandre? Om hun er en grei dame og har en bra relasjon til barna så synes ikke jeg dette var så lenge. Slike dager er gull verd for relasjonen mellom farmor og barnebarn. Om hun har lang reisevei kan det også fort bli slitsomt å komme for bare en dag. Renner hun dere ned til vanlig så forstår jeg at det blir mye. Det samme om hun er vanskelig å ha med å gjøre. Er hun gjennomsnittlig og dere ikke ser hverandre så ofte så hadde jeg glatt ofret egentid for å styrke relasjonen mellom barnebarn og farmor. Her var bestemor med på hytta i hele romjulen og barnebarna storkoste seg med å spille spill sammen med henne. Det blir minner de virkelig kan kose seg med videre i livet. 

Er det viktig at hun reiser hjem, tenker jeg mannen får være ærlig med henne. Fortelle at dere nå får andre gjester så nå passer det at hun reiser hjem og at dere heller kan sees mer en annen dag (gjerne en konkret dag om dere vet om noen). Så får han avtale et tidspunkt der hun skal dra og hjelpe henne med det praktiske ved behov. 

Anonymkode: 8deb7...4bf

Vi bor i samme by og vi hadde henne hos oss i jula også, riktignok hjemme. Vi er slitne, fordi vi har hatt en ekstrem travel førjulstid. såpass at jeg fikk problemer med ryggen og det å reise til hytta var et høydepunkt for oss. Hun hadde ikke noen avtale nyttårsaften og gjorde et stort nummer ut av det noen år tilbake og derfor valgte vi å ta henne med nyttårsaften. Hun sitter klistret inntil oss, vi får ikke vekslet et ord uten at hun hører det og nå har vi lagt oss, mannen min sovnet på sofaen. Kjenner meg så frustrert. 

Jeg blir irritert når jeg tidligere i dag sa at vi får besøk i morgen. Det går både buss og tog til byen herfra og det er 1 times reisevei, så jeg mener det er på tide å pelle seg hjem men hun forstår kun det hun vil forstå.

Dette er en meget egoistisk dame og hun er heller ikke så oppegående at det er mulig å spille noe brettspill med henne. Hun må være på lag - ungene kan spillet men hun forstår ikke sosiale leker. Hun sitter 4 cm fra oss hele tiden og løser kryssord. Det kan hun faktisk gjøre hjemme. Hun legger seg aldri før vi legger oss og hun står opp før oss. Blir helt kokt av dette. Hver dag sovner mannen på sofaen. Gjesp!

Men - da han hadde sovnet, sa jeg faktisk til henne: Du klarer å ta bussen hjem i morgen, gjør du ikke?

Hun svarte at jo, men det gikk ikke så bra sist. Sist gang hun skulle ta bussen hjem, ventet hun på bussen inne på butikken fordi det regnet og så sa hun etterpå at bussjåføren jo måtte forstå at hun var på butikken for å varme seg. Jeg svarte henne at denne gang skal vi vente på bussen sammen med henne og at det nok skal gå bra. Hun virket litt forundret og la seg med døra åpen. Gruer meg til i morgen når vi spiser frokost og mannen sikkert spør, skal du hjem? Hvorfor skal du hjem?

Da vekker du mannen ikveld eller tar han til side det øyeblikket han våkner og sier du har pratet med henne og det har blitt bestemt at hun drar og dere skal vente på bussen med henne. 

Har ikke du og mannen pratet sammen slik at dere er på lag?

Annonse

Pobie skrev (Akkurat nå):

Da vekker du mannen ikveld eller tar han til side det øyeblikket han våkner og sier du har pratet med henne og det har blitt bestemt at hun drar og dere skal vente på bussen med henne. 

Har ikke du og mannen pratet sammen slik at dere er på lag?

Joda, vi er på lag men han sovner fortere enn meg og våkner fortere, og svigermor virker jo til aldri å sove......Så han står vel opp tidlig da og nok en gang får vi ikke pratet uten at hun sitter klin oppi oss. Har vært slik og er alltid slik. Hun gir oss null space når hun er hos oss. Tror ikke hun går på do engang. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Joda, vi er på lag men han sovner fortere enn meg og våkner fortere, og svigermor virker jo til aldri å sove......Så han står vel opp tidlig da og nok en gang får vi ikke pratet uten at hun sitter klin oppi oss. Har vært slik og er alltid slik. Hun gir oss null space når hun er hos oss. Tror ikke hun går på do engang. 

Du får sende han en melding som han ser med en gang han våkner eller skrive en lapp. Og du kan jo ta han til side og prate på soverommet eller badet.

Skjønner at det er frustrerende da, håper du blir kvitt henne i morgen. 

Pobie skrev (4 minutter siden):

Du får sende han en melding som han ser med en gang han våkner eller skrive en lapp. Og du kan jo ta han til side og prate på soverommet eller badet.

Skjønner at det er frustrerende da, håper du blir kvitt henne i morgen. 

Han følger ikke med på telefonen og hun forstår det om jeg trekker ham tilsiden og etterpå må dra. Men jeg har en plan nå, dersom hun begynner med det at hun ikke får det til fordi hun ikke fikk det til sist, skal jeg faktisk si at hu bør oppsøke lege om så er tilfellet og så skal jeg spørre henne hva legen hennes heter. Hun skal hjem i morgen, uten en haug med forklaringer og om hun ikke klarer å ta bussen, er det noe annet som er galt! Vet at hun hater om noen spør henne: Får du det ikke til? Husker du ikke? Merker at hun roter noe fælt. Har begynt å legge spisebrikkene helt annet sted, for hun husker ikke hvor de egentlig skal ligge. Hun er fortsatt såpass oppegående at hun ønsker å kontrollere oss men om jeg sier, husker du ikke, da blir hun litt sjakk matt, for hun vil ikke bli avslørt i at hun er på bærtur. Jeg tror jeg får henne hjem i morgen, uten å involvere mannen som ikke følger med. Han er vel lik mora!

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis det bare er en time hver vei går det jo faktisk an å kjøre henne også. Det er vel verdt det med to timers kjøring.

Ja, det er verdt det om hun forstår at hun må reise men det blir uansett komplisert, siden vi får besøk fra byen og inn her og det er ikke slik at besøket går av bussen og så kan hun stige på og da blir det jo raskt mer enn å bare kjøre henne hjem. Men dersom hun er ved sine fulle fem, da går dette smidig.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det er verdt det om hun forstår at hun må reise men det blir uansett komplisert, siden vi får besøk fra byen og inn her og det er ikke slik at besøket går av bussen og så kan hun stige på og da blir det jo raskt mer enn å bare kjøre henne hjem. Men dersom hun er ved sine fulle fem, da går dette smidig.

Dette har jeg lest fem ganger nå, men jeg klarer ikke å forstå hva du mener. For hvis du kjører svigermor hjem i bil og så kjører du tilbake til hytta i bil, hva har det med besøket og bussen å gjøre? Sorry hvis jeg er treg 😅

Samme problem hadde vi i fjor. Jeg har lært en ting. Neste gang vi inviterer sviger så gjøres en konkret avtale. «Vi drar på hytta fredag og kjører deg hjem søndag etter lunsj» 

Anonymkode: 25193...244

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi bor i samme by og vi hadde henne hos oss i jula også, riktignok hjemme. Vi er slitne, fordi vi har hatt en ekstrem travel førjulstid. såpass at jeg fikk problemer med ryggen og det å reise til hytta var et høydepunkt for oss. Hun hadde ikke noen avtale nyttårsaften og gjorde et stort nummer ut av det noen år tilbake og derfor valgte vi å ta henne med nyttårsaften. Hun sitter klistret inntil oss, vi får ikke vekslet et ord uten at hun hører det og nå har vi lagt oss, mannen min sovnet på sofaen. Kjenner meg så frustrert. 

Jeg blir irritert når jeg tidligere i dag sa at vi får besøk i morgen. Det går både buss og tog til byen herfra og det er 1 times reisevei, så jeg mener det er på tide å pelle seg hjem men hun forstår kun det hun vil forstå.

Dette er en meget egoistisk dame og hun er heller ikke så oppegående at det er mulig å spille noe brettspill med henne. Hun må være på lag - ungene kan spillet men hun forstår ikke sosiale leker. Hun sitter 4 cm fra oss hele tiden og løser kryssord. Det kan hun faktisk gjøre hjemme. Hun legger seg aldri før vi legger oss og hun står opp før oss. Blir helt kokt av dette. Hver dag sovner mannen på sofaen. Gjesp!

Men - da han hadde sovnet, sa jeg faktisk til henne: Du klarer å ta bussen hjem i morgen, gjør du ikke?

Hun svarte at jo, men det gikk ikke så bra sist. Sist gang hun skulle ta bussen hjem, ventet hun på bussen inne på butikken fordi det regnet og så sa hun etterpå at bussjåføren jo måtte forstå at hun var på butikken for å varme seg. Jeg svarte henne at denne gang skal vi vente på bussen sammen med henne og at det nok skal gå bra. Hun virket litt forundret og la seg med døra åpen. Gruer meg til i morgen når vi spiser frokost og mannen sikkert spør, skal du hjem? Hvorfor skal du hjem?

Jeg føler med deg, men hallo - mannen og du må jo spille på lag! 
hvis han spør henne «hvorfor skal du hjem?» er det jo åpenbart fullstendig svikt i kommunikasjonen mellom dere. Vil han egentlig beholde moren sin på hytta? 

Min mor har samme «jeg-blir» tendens og selv om jeg er veldig glad i henne, er mer enn fire dager for mye. Jeg har begynt å avklare når hun reiser, før hun kommer. Det har hjulpet! 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du, det er et gammelt menneske du snakker om å kaste ut. Det minste dere kan gjøre er å kjøre henne hjem. Fysj.

Anonymkode: 0c549...509

Vet du hvor gammel hun er? Min svigermor er 53 år. 

Anonymkode: 5d488...d20

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vet du hvor gammel hun er? Min svigermor er 53 år. 

Anonymkode: 5d488...d20

Hi sier at hun er kognitivt svekket - altså er ikke tallet viktig.

Nå prøvde hun å påvirke ungene for å slippe å reise hjem! Begynte å forklare dem at hun må hjem fordi vi får annet besøk. Hun ville de skulle si at det er dumt. Hun reiser veldig motvillig herfra nå, Det skal bli godt å få henne hjem! Kjenner meg forbannet!

Jeg skjønner frustrasjonen din og godt at dere fant en løsning. Her har vi måttet gjøre det sånn at vi avtaler når vi inviterer svigermor. "Du kan komme på lillejulaften og så kjører vi deg hjem 2. juledag etter frokost". Da starter hun allerede på lillejulaftenskvelden å si at "vi har det så trivelig sammen at jeg kan godt bli hele jula". Vi skjønner at hun har det trivelig. Hun er, som din, hypersosial, sist i seng og først oppe og fotfølger meg i huset om dagen og sitter nærmest i fanget mitt om kvelden. Hun er hyggelig, men etter noen døgn med prat på inn- og utpust er jeg utslitt. Min svigermor kan stå og rope til meg gjennom badedøra når jeg dusjer eller er på do. Hun er som en unge på det viset. Om vi setter på et TV-program hun vil se på, så tar det 20 sekunder, så overdøver hun lyden med prat. Jeg  og mannen er begge introverte og med henne i hus er det ikke noe rom for å lade. Om jeg sier at jeg må en tur i matbutikken eller på apoteket så har hun yttertøyet på seg før jeg har funnet bilnøklene. Hun er alltid fornærma når vi kjører henne hjem, for hun skulle gjerne bodd hos oss hele året. Jeg skjønner hennes behov for selskap, men det kan ikke fylles av meg. Mannen min prater med henne og hjelper henne med masse, men det er meg hun vil skravle med fra 8.00- 24.00. 

Anonymkode: f0a84...450

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi sier at hun er kognitivt svekket - altså er ikke tallet viktig.

Jeg tenker hi og mannen hennes er langt bedre egnet enn deg til å avgjøre hvorvidt 53-åringen evner å sitte en time på buss eller ikke.

Anonymkode: 10356...b35

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dette har jeg lest fem ganger nå, men jeg klarer ikke å forstå hva du mener. For hvis du kjører svigermor hjem i bil og så kjører du tilbake til hytta i bil, hva har det med besøket og bussen å gjøre? Sorry hvis jeg er treg 😅

Vi skal jo også hente besøket som kommer med tog og vi har kun en bil på hytta.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker hi og mannen hennes er langt bedre egnet enn deg til å avgjøre hvorvidt 53-åringen evner å sitte en time på buss eller ikke.

Svigermor i hi er ikke 53 år. Eller, hi har ikke skrevet at svigermor er 53. 

Anonymkode: a7f26...4c7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svigermor er over 70 år, det var en annen enn meg som skrev at hennes svigermor er 53 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...