Gå til innhold

Dere som har sluttet å gi julegaver til nieser og nevøer. Er det ikke vanlig å avtale sånt?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange har det slik at man slutter å gi gaver til nieser og nevøer når de når en viss alder. Min søster ga meg beskjed om at de sluttet å gi gave på den andre siden til det året de fylte 20. Helt ok, og greit å vite. Vi er de med de eldste barna, så vi har ikke vært borti dette før. Vår eldste er 21 år, og får ikke gave fra min søster og co. 

Bror til min mann og kona sluttet å gi gaver for et par år siden, da det minste barnet vårt var 17. Helt ok det også, men her er ingenting blitt sagt i forveien. Jeg spurte om det var slik å forstå at de ønsket å ha en aldersgrense på gaver, men fikk ingen svar. Var bare at den ene trodde den andre skulle vipse ungene våre, og så gikk bare tiden. I fjor fikk de et par sokker hver, siden vi feiret sammen med dem. Men jeg får ikke noe svar på dette. Går bare ut fra at vi har det slik. Nå har den eldste datteren deres blitt 16, så da utgår vel gave til henne neste jul. 

Er det ikke vanlig å kunne snakke om sånt? For å unngå misforståelser? 

Anonymkode: 95103...84b

Fortsetter under...

Nå har jo de valgte å ikke gi virker det som, så da er det vel bare for dere å gjøre det samme om dere ikke vil gi? 

Man kan jo også gi gaver  hvis man har lyst selv om man ikke skulle noe tilbake 

Anonymkode: 28bcc...bd3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jo de valgte å ikke gi virker det som, så da er det vel bare for dere å gjøre det samme om dere ikke vil gi? 

Man kan jo også gi gaver  hvis man har lyst selv om man ikke skulle noe tilbake 

Anonymkode: 28bcc...bd3

Joda selvsagt kan man det. Men jeg synes det blir litt urettferdig i forhold til egne barn. At de ikke får noen gaver fra noen av sidene, men at kusiner og fettere uansett får selv om de har bikket en viss alder. 

I en alder av 50 får jeg fremdeles julegava av tanta mi. Det er jo så koselig å gi og få, pakke pent inn, gi noe som ikke koster for mye men har en mening. Så trist at man slutter å gi...

Men ja, man burde selvfølgelig avtale om man slutter å gi. 

Anonymkode: e1a13...d3a

Gud så sløvt 😮 De gidder ikke å gi deg et svar på dette? Veldig spesielt. Hva med å ta det opp igjen før jul og spør om det fortsatt er slik at det stoppes med julegaver når barna er fylt 17 år. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at mange har det slik at man slutter å gi gaver til nieser og nevøer når de når en viss alder. Min søster ga meg beskjed om at de sluttet å gi gave på den andre siden til det året de fylte 20. Helt ok, og greit å vite. Vi er de med de eldste barna, så vi har ikke vært borti dette før. Vår eldste er 21 år, og får ikke gave fra min søster og co. 

Bror til min mann og kona sluttet å gi gaver for et par år siden, da det minste barnet vårt var 17. Helt ok det også, men her er ingenting blitt sagt i forveien. Jeg spurte om det var slik å forstå at de ønsket å ha en aldersgrense på gaver, men fikk ingen svar. Var bare at den ene trodde den andre skulle vipse ungene våre, og så gikk bare tiden. I fjor fikk de et par sokker hver, siden vi feiret sammen med dem. Men jeg får ikke noe svar på dette. Går bare ut fra at vi har det slik. Nå har den eldste datteren deres blitt 16, så da utgår vel gave til henne neste jul. 

Er det ikke vanlig å kunne snakke om sånt? For å unngå misforståelser? 

Er normalt å snakke om det, det har vi gjort i min familie. Hadde tatt det opp med de, hvordan de mener ting skal være…

Anonymkode: dfb7f...857

Jo, normale folk med riktig oppdragelse snakker om sånt. Hvis man på død og liv ikke vil gi gave til nevøer og nieser fordi de er nådd en viss alder (merkelig kriterie spør du meg, jeg gir gave til mange voksne mennesker som jeg bryr meg om), så snakker man om det.

Anonymkode: 4f333...55e

Vi har ikke avtalt noe, men søsteren min har bestemt at de ikke gir gaver til nevøer/nieser etter de har fylt 18. men de har også 13 av dem, så blir dyrt om de skal kjøpe til alle. Jeg har bare 3 av dem, så jeg slutter ikke med det når de blir 18

Anonymkode: 63478...3a7

Virker ikke som at det var planlagt, siden den ene trodde den andre skulle vipse. Da vipser man isåfall i ettertid da. 
hvis de har satt grense på 17 år er det greit nok det, men da blir det samme andre veien også. Så det ikke blir kjipt for deres barn å se på at de får selv om de er fylt 17. med barn bør det være likt. 
min bror droppet å gi gave til mine barn i år, men gav til andre han er onkel til på samme side i familien som er langt eldre. 
men han er en dust så ikke uventet 

Anonymkode: 91a67...5bc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Virker ikke som at det var planlagt, siden den ene trodde den andre skulle vipse. Da vipser man isåfall i ettertid da. 
hvis de har satt grense på 17 år er det greit nok det, men da blir det samme andre veien også. Så det ikke blir kjipt for deres barn å se på at de får selv om de er fylt 17. med barn bør det være likt. 
min bror droppet å gi gave til mine barn i år, men gav til andre han er onkel til på samme side i familien som er langt eldre. 
men han er en dust så ikke uventet 

Barn gir man ofte gaver ut fra relasjonen man har til foreldrene. Når de blir store, det kan være ved konfirmasjon, når de blir 18, 20 eller noe annet, så fortsetter man bare med gaver til dem man har et personlig forhold til.

Anonymkode: 93a9a...430

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barn gir man ofte gaver ut fra relasjonen man har til foreldrene. Når de blir store, det kan være ved konfirmasjon, når de blir 18, 20 eller noe annet, så fortsetter man bare med gaver til dem man har et personlig forhold til.

Der har man jo oppskriften på å skape dårlige familierelasjoner. Sånt bør man virkelig ikke gjøre. 

Det er folkeskikk å si i fra at det kommer gave i år eller mer noensinne. Og da er det opp til den som får beskjeden om å fortsette å gi videre eller også avslutte å gi gaver. 

Utfra mine egne erfaringer setter jeg pris på å få beskjed om gaveslutt. I noen tilfeller slutter jeg også og i andre tilfeller fortsetter jeg å gi uten å forvente å få gave tilbake. Det gir jeg beskjed om.

Jeg fortsetter å gi hvis vedkommende har sagt at de får ikke til økonomisk og jeg vet de sliter med å få endene til å møtes. Da er det noe under juletreet som vedkommende trenger/ønsker seg.

Annonse

Altså, da min bror fikk barn, sluttet vi å gi gaver til hverandre. Istedenfor var det barna hans som fikk. De ga ingenting til meg, men nå er det slik at hans barn ble først voksne og da sluttet jeg å gi til barna men så fikk min bror gave istedenfor. Og da var problemet løst, alle gir, det er bare å sette den standarden du selv vil ha. Være først ute.

Ikke nieser eller nevøer nei. Der gir man likt til alle. Jeg har ingen kontakt med min bror, men god kontakt med søstrene mine. Du mener jeg skal gi til søstrene sine barn men ikke min brors barn? Skal det gå utover barna at de voksne ikke har god relasjon? Hva vil barna føle på? Jeg gir likt til alle jeg er tante til, uavhengig om kontakten eller relasjon til mine søsken som er foreldre. At min bror velger å ikke gi til mine må han selv stå for. 

Ikke nieser eller nevøer nei. Der gir man likt til alle. Jeg har ingen kontakt med min bror, men god kontakt med søstrene mine. Du mener jeg skal gi til søstrene sine barn men ikke min brors barn? Skal det gå utover barna at de voksne ikke har god relasjon? Hva vil barna føle på? Jeg gir likt til alle jeg er tante til, uavhengig om kontakten eller relasjon til mine søsken som er foreldre. At min bror velger å ikke gi til mine må han selv stå for. 

Jeg mener at mens de er barn gir du gaver fordi de er forbundet med deg via din bror og søster. Da er det naturlig at de får omtrent likt. Når de blir større blir det annerledes. Om en av dem blir nære, stiller som barnevakt for dine barn, er med dere på hytta, inviterer dere på innflyttingsfest når han eller hun flytter hjemmefra, strikker votter til dere til jul osv, mens en annen hverken ser eller hører dere noe til, er det normalt å fortsette å gi til den man har mye kontakt med og ikke til den andre. På samme måte ville jeg brukt mer på en søster jeg hadde god kontakt med enn på en bror jeg ikke hadde kontakt med.

Selv har jeg over 20 fettere og kusiner. Da de var barn fikk alle gave av mine foreldre, men som voksne er det stor forskjell på kontakten. Nå gir de til 4 tror jeg. De eldste er over 60, men har fortsatt nær ko.takt med mine foreldre og gir gaver tilbake også. Andre er det liten kontakt med. De utveksler heller ikke gaver. 

Jeg er enig i at man bør snakke sammen om når man skal slutte med gaver, men jeg mener ikke det trenger å være likt forfalle voksne søskenbarn. 

Kommer til å slutte med gaver til ungene på siden til mannen når de blir 18, angrer litt på at vi ikke sluttet når de ble konfirmert i fjor egentlig. Har ikke kontakt med de, så føler det blir så påtatt å gi gave.

Anonymkode: 886fb...44d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kommer til å slutte med gaver til ungene på siden til mannen når de blir 18, angrer litt på at vi ikke sluttet når de ble konfirmert i fjor egentlig. Har ikke kontakt med de, så føler det blir så påtatt å gi gave.

Anonymkode: 886fb...44d

Har du barn på din side som du vil fortsette å gi til? 

Jeg tenker at man gir for å være hyggelig, ikke for å få noe tilbake

Jeg gir til mine søsken og partnere, selv om de aldri noensinne har gitt til verken meg eller mine barn. 

Anonymkode: 2ad78...3c4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man gir for å være hyggelig, ikke for å få noe tilbake

Jeg gir til mine søsken og partnere, selv om de aldri noensinne har gitt til verken meg eller mine barn. 

Anonymkode: 2ad78...3c4

Nå spør jeg bare av ren nyskjerrighet, men blir de ikke flaue når du kommer med gaver og de aldri gir noe tilbake? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...