Gå til innhold

Dere andre som er glad i drikke vin og drikker relativt ofte

Anbefalte innlegg

Har dere noengang hatt en hvit mnd? 

Hele høsten har vært full av festlige anledninger og jeg har drukket mye mer alkohol enn jeg liker å tenke på. Føler meg "forfalt" og jeg er nødt til å ta tak. 

Tenker hvertfall januar blir en hvit mnd. Dere andre som har hatt det, merket dere noe effekt på helsen? 

Anonymkode: 8a49c...97e

Fortsetter under...

Er det vanlig å drikke hver måned? Drikker bare 1 eller 2 ganger i året. Syntes det holder etter fylte 40, er jo dårlig i flere dager, selv etter svært lite inntak. Tror kroppen min hater alkohol 🫠

Anonymkode: f8c97...a6e

Jeg hadde en liten periode på et år der jeg drakk hver helg men jeg stoppet opp med det. Før det så drakk jeg ikke i det hele tatt. Jeg begynte med å regne på hvor mye jeg faktisk drakk og fant ut at jeg ikke ville fortsette slik. 

Jeg begynte med en hvit periode som varte fra august til midten av desember. Så lot jeg meg selv drikke litt i desember (type helg/ merkedager). Så fra januar så hadde jeg en hvit periode som varte til sommeren, om sommeren kunne jeg drikke litt før jeg hadde en ny hvit periode. 

Har også noen rensende faster i periodene etter jeg har drukket vin. Som feks femdagers nullstilling samt litt periodisk fasting. 

Jeg elsker de hvite periodene og jeg fokuserer da mer på trening, jobb, sunt kosthold og finne på ting med ungene. Nå skal jeg igjen ha en hvit periode og skal om en ukes tid starte en ny femdagers faste. Anbefales virkelig 😊 

Anonymkode: b8c35...23b

Annonse

Januar blir hvit mnd. for meg iallfall. Liker å ta meg et glass vin, men som deg har det blitt altfor mye over lengre tid. Har ikke smakt alkohol i julen, og merker det faktisk på kroppen. Selv om jeg ikke blir dårlig, merker jeg at jeg sover dårligere når jeg drikker. Har tenkt å drikke minimalt dette året. Har vurdert å kutte det helt faktisk.

Anonymkode: 2ddc5...49f

Nei, jeg har aldri noen hvite måneder, uker eller dager. Dvs, det kan det godt hende at jeg har, men ikke fordi jeg tenker at "nå må jeg ikke drikke noe".  Mitt alkoholforbruk er ikke i nærheten av noen faregrense, så heldigvis har jeg ikke behov for det. Heldigvis. 

Anonymkode: b965b...41c

Jeg er som deg, har drukket alt for mye i høst. Sikkert hver helg, og jobben min fører med seg mange drikkeanledninger. Nærmer meg 60 nå, så kjenner at det er mye ved helsa som ikke trives med alkohol. Sover dårlig og blir tung i sessen selv om jeg er veltrent og har en sunn livsstil. Jeg synes det er veldig kjipt, liker veldig godt vin og liker en lett beruselse. Men, har regelmessige hvite perioder for å nullstille meg. Skal ha hvit måned nå i januar. Kanskje også lenger, det er iallfall en ambisjon.

Lykke til!

Anonymkode: 9a0d8...e5a

Drikker så lite, så ingen hvit mnd på meg. Har jeg lyst på vin, så drikker jeg det. Det går uker mellom hver gang uansett 😊 

Men ser jo også rundt meg at flere kunne hatt godt av pause i drikkingen.  Det skal liksom være vin hver kveld og i helgen minst en flaske. Så kommer festene på toppen, og disse folkene er MYE oftere på fest enn det jeg er. 

Har mange ganger lurt på hvordan de klarer det. Må jo være tungt å holde det gående.  

Anonymkode: ea3fe...651

Har aldri hatt, men har blitt en del i høst nå pga ulike tilstelninger. Er ikke ung lengre så er ødelagt i en dag eller to og det er der ikke verdt. Skal feire rund dag i januar og blir nok noen enheter da, men orker ikke tanken på å skulle tylle i meg med begge hender 

Anonymkode: 3a1e3...c85

Det er lurt å ta en hvit måned av og til. Jeg drikker 4-5 ganger i uka, aldri mye, de fleste dager bare ett glass. Det som er faren da, er at det umerkelig kan bli mer over tid. Ett glass kan bli til to osv, uten at man merker så mye til det. En hvit periode nullstiller ting, sånn at man holder seg til samme mengde over tid. 

Anonymkode: 40ea7...ad5

Annonse

Ja. Effekten er veldig bra, både mentalt og fysisk, særlig nå som en er eldre. Hvis du synes det er vanskelig eller ønsker å lære litt om deg selv underveis, anbefaler jeg appen reframe. Koster omtrent en flaske vin for en måned. Du får innsikt i hvordan kropp og sinn påvirkes, den tilpasses deg, uansett om du bare skal kutte ned eller kutte helt ut. Kanskje du går ut av januar med et litt annet syn på både deg selv, de sosiale arenaene og ditt forhold til det. 

Lykke til, jeg er sikker på det blir en positiv opplevelse. Ta en dag av gangen, bruk litt tid på å forberede deg for sosiale sammenkomster, vær åpen for å lære litt underveis. 

Anonymkode: 038c5...9e1

Jeg skal ha en hvit måned (eller tre) fra mandag! Det betyr null alkohol, sukker, chips, kaker og annen usunn mat! Jeg har drukket et glass vin flere ganger i uka siden advent starta, og putta i meg sååå mye drittmat! Kjenner det VELDIG godt på kroppen: slapp og daff, vondt og stiv i muskler og ledd, magetrøbbel, eksem og kløe.... Virkelig GLEDER meg til hvite måneder nå!

Anonymkode: 2049e...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...