Gå til innhold

Er det noen som har vært pasient ved overvekklinikk på Evje eller andre steder i landet?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 1.1.2025 den 15.55):

Akkurat nå ser det jo ut som den slankesprøyta er like effektiv som operasjon da, ville helt klart prøvd det før operasjon.

Jeg kjenner 4 stykker som er operert.

Ene har blitt slank og frisk.

Andre gikk ned 40 kg og opp igjen 20, så fremdeles overvektig bare ikke SÅ overvektig.

En gikk opp igjen alt sammen og mere til, døde i 50-årene av veltrelaterte ting.

Siste har fått mange bivirkninger, kaster opp, fatigue osv. Hun angrer, hun følte seg friskere som sykelig overvektig enn som tynn. Hun er mager og syk i dag.

Anonymkode: 07b37...d8f

man får ikke dekket di sprøytene men man får dekket oppersjon

Anonymkode: 4d765...c76

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Om de hadde differensiert kurs, kunne tvert imot flere fått plass på det kurset som passet den enkelte, slik det allerede gjøres ved en rekke andre (de fleste andre) tilstander og behandlinger. Dette ville vært gunstig for ventelistene faktisk!

Anonymkode: 7f93c...c5c

Ja for det er jo ikke ressurskrevende i det hele tatt, med all denne individuelle tilretteleggingen alle skal ha. Kanskje hver og en skal tildeles personlig PT og kokk også, tilpasset seg selv?

Anonymkode: d89ce...f90

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Om de hadde differensiert kurs, kunne tvert imot flere fått plass på det kurset som passet den enkelte, slik det allerede gjøres ved en rekke andre (de fleste andre) tilstander og behandlinger. Dette ville vært gunstig for ventelistene faktisk!

Anonymkode: 7f93c...c5c

Problemet er jo at dem kunnskapen de fleste overvektige som har satt seg inn i problematikken trenger for å gå varig ned i vekt ikke finnes.

En av de største paradoksene i helsevesenet er at livsstilsendring ikke har langvarig effekt mot fedme, men det er likevel den foretrukne behandlingen i helsevesenet. Hvilke andre sykdommer behandles primært på en måte som kun virker for 3% av dem man behandler?

Anonymkode: de120...8b0

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Problemet er jo at dem kunnskapen de fleste overvektige som har satt seg inn i problematikken trenger for å gå varig ned i vekt ikke finnes.

En av de største paradoksene i helsevesenet er at livsstilsendring ikke har langvarig effekt mot fedme, men det er likevel den foretrukne behandlingen i helsevesenet. Hvilke andre sykdommer behandles primært på en måte som kun virker for 3% av dem man behandler?

Hva er det som faktisk fungerer da?

Jeg mener ikke å være frekk, men er oppriktig nysgjerrig.

Kjære HI.

Har du snakket med fastlegen? Hva sier han/hun?

Jeg ville lest meg opp, sett det jeg kan finne av dokumentarene/serier/erfaringsdeling. Det er jo forskjellige tiltak som fungerer for forskjellige mennesker og det aller viktigste er jo da at du tror på løsningen du velger.

Selv har jeg gått ned 16kg på 6mnd, etter at jeg tok tak i trøstespising. Jeg har holdt på med det så lenge jeg kan huske. Veldig skamfullt!
Psykologen min og jeg har snakket mye om det og bakenforliggende årsaker. Så har vi tatt tak i alternative strategier når store følelser romsterer i meg. Nå prøver jeg å forstå hva det handler om før jeg tømmer skapet. Jeg har tenkt mye gjennom hva jeg trenger og laget meg noen strategier. (Jeg har skrevet det ned og hengt dem opp på innsiden av skapdøren. Når jeg drukner i følelser er jo ikke hjernen akkurat tilgjengelig…, så jeg må ha lett tilgang!) 

F.eks. Når jeg er lei meg, trenger jeg jo å være lei meg (ikke spise meg bevisstløs). Jeg trenger trøst (selvklem), varme (ullsokker og peis), selvforståelse (skrive ned hendelsen/tankene) og bevegelse (for å komme ut av negativ tankestrøm) 

Det har tatt meg stor egeninnsats å bli klar over dette og ikke minst handle på det, fremfor å spise sjokolade. Heldigvis bor jeg ganske langt fra butikken og et viktig punkt for meg er å ikke ha usunne varer i hus. Ikke sjokolade, potetgull, kjeks, boller, kake osv. Ikke pizza. Det høres teit ut, men å overspise på epler og pærer er ikke det samme - jeg har prøvd! 

Når noe blir voldsomt er mitt førstevalg å snakke med noen om det. En som vil deg vel og som kan lytte litt. Jeg har to venninner som vet om dette og som jeg har «avtalt» med. Dealen er at de svarer dersom de kan og det er ikke alltid. Ofte hjelper det meg å si det høyt og forstå at jeg har grunn til å være lei meg/sinna/glad. Så prøver jeg å bevege meg, så kroppen får ut litt av energien - positiv eller negativ. 

Det ALLER viktigste er hvis jeg sprekker. Det er ikke farlig å sprekke. Det farlige er å ikke ta seg inn igjen. Hvis jeg har spist en 200g sjokolade + en pose potetgull i spisesorg må jeg passe på å ikke fortsette. Dvs å kaste eventuelle rester, tilgi meg selv en glip og prøve å gjøre noe positivt fremfor å bli deppa. 

trening er et annet punkt. Spør hvis du vil høre om det også… 

Håper noe kan være til nytte og lykke, lykke til! 💪

oslofrk skrev (23 minutter siden):

Hva er det som faktisk fungerer da?

Jeg mener ikke å være frekk, men er oppriktig nysgjerrig.

Man ser større suksessrate med operasjon og nyere medisiner, men enda vet en ikke om medisinene vil fungere i lengden. Det er ikke sånn at alle overvektige har en forferdelig dårlig livsstil å ta tak i, men med endringene i kroppen som medisiner og operasjoner fører til (ikke de samme endringene) kan det se ut som om en fornuftig livsstil kan opprettholde lavere vekt. 

Selv etter medisinene uttaler eksperter at man fortsatt vil anbefale livsstilsendring som primærbehandling og det viser at selv om forskingen er helt klar på at det ikke fungerer, så er det moralisme og fordommer som styrer. 
fordi livsstilsendring (altså å spise færre kalorier enn en forbrenner og være mer aktivt) har forbigående effekt, er hovedresultatet av behandlingen høyere vekt enn utgangspunktet etter fem år. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det livsstilsendring som fungerer. Dere ønsker bare at det skal være noe annet så dere slipper å ta det kjipe ansvaret selv.

Anonymkode: 19686...16a

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt er det livsstilsendring som fungerer. Dere ønsker bare at det skal være noe annet så dere slipper å ta det kjipe ansvaret selv.

Sier du det samme til de som har anoreksia eller bulimi?

Overspising er en lidelse på lik linje altså.

Anoreksia er vel en av de dødeligste lidelsene, og er helt klart psykisk.

Det samme er overspising. 

Luvsstilendring fungerer en stund, men statistikken er helt klar, mellom 95 og 97 % går opp igjen.

Det er pga mekanismene i kroppen. Har du vært overvektig har noe blitt ødelagt i kroppen, for kroppen vil alltid tilbake til høyeste vekt. Spare til dårligere tider, det er mekanismen i kroppen. Problemet er at det kommer ikke dårlige tider....

Så de som har vært overvektige har et sug etter mat, hele tiden. Ikke bare psykisk, men også en fysisk sult. Alle vet hvordan fysisk sult kan påvirke deg, tenk å gå med det suget 24/7, dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. De fleste gir etter til slutt, fysisk ubehag og dårlig humør pga konstant sult får deg til å gi etter.

Det er individuelle forskjeller på hvor kraftig dette suget etter mat blir, men når over 95% går opp igjen i vekt forteller jo det noe om hvor vanskelig det er å leve med.

Ingen ønsker å være overvektig, om du tror det er du dum i hodet. Sorgen over å gå opp igjen er også større enn sorgen over å alltid ha vært overvektig.

Det er en grunn til at de ikke anbefaler folk med bmi under 30 å gå ned i vekt, belastningen på kroppen, fysisk og psykisk, er større enn ved å være litt overvektig. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Sier du det samme til de som har anoreksia eller bulimi?

Overspising er en lidelse på lik linje altså.

Anoreksia er vel en av de dødeligste lidelsene, og er helt klart psykisk.

Det samme er overspising. 

Luvsstilendring fungerer en stund, men statistikken er helt klar, mellom 95 og 97 % går opp igjen.

Det er pga mekanismene i kroppen. Har du vært overvektig har noe blitt ødelagt i kroppen, for kroppen vil alltid tilbake til høyeste vekt. Spare til dårligere tider, det er mekanismen i kroppen. Problemet er at det kommer ikke dårlige tider....

Så de som har vært overvektige har et sug etter mat, hele tiden. Ikke bare psykisk, men også en fysisk sult. Alle vet hvordan fysisk sult kan påvirke deg, tenk å gå med det suget 24/7, dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. De fleste gir etter til slutt, fysisk ubehag og dårlig humør pga konstant sult får deg til å gi etter.

Det er individuelle forskjeller på hvor kraftig dette suget etter mat blir, men når over 95% går opp igjen i vekt forteller jo det noe om hvor vanskelig det er å leve med.

Ingen ønsker å være overvektig, om du tror det er du dum i hodet. Sorgen over å gå opp igjen er også større enn sorgen over å alltid ha vært overvektig.

Det er en grunn til at de ikke anbefaler folk med bmi under 30 å gå ned i vekt, belastningen på kroppen, fysisk og psykisk, er større enn ved å være litt overvektig. 

Dette er jo bare tull og psykologisering for å unngå problemet, er det rart mange ser på overvektige som stakkarslige og uten selvkontroll?  Hvis man legger om livsstil er man selvsagt ikke konstant sulten, pluss at man blir et bedre menneske på svært mange andre områder også, det gjelder både i sosial fungering og i selvbilde og mestring.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette er jo bare tull og psykologisering for å unngå problemet, er det rart mange ser på overvektige som stakkarslige og uten selvkontroll?  Hvis man legger om livsstil er man selvsagt ikke konstant sulten, pluss at man blir et bedre menneske på svært mange andre områder også, det gjelder både i sosial fungering og i selvbilde og mestring.

Sier du at overvektige er dårlige mennesker?

Anonymkode: 60522...c8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...