Gå til innhold

Hva i huleste er poenget?

Anbefalte innlegg

Hva er greia med å fyre tusenvis kroner rett opp i lufta? Ja, jeg snakker om fyrverkeri. Klokken 18 braket det løs. Siden har det holdt på, så godt som sammenhengende. I tjukt snøvær og tåke. 

Det er i alle fall ikke lite penger blant folk! 

Anonymkode: 43f6a...1fb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451763-hva-i-huleste-er-poenget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er poenget? Poenget er vel at det er fint å se på...

Folk bruker penger på ting som er gøy, og ting som ser pent ut.

Mye som ikke er noe vits, alt fra karuseller til dyre vesker. Noe er brukt opp på et blunk, noe varer en stund, noe kan erstattes av billigere ting osv osv.

Mennesker bruker de pengene de har på ting som gir dem glede, mange har glede av raketter.

Anonymkode: a619c...654

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Enig med hi. Man kan jo bare tenne på noen pengelapper og se dem brenne?

Anonymkode: 77f56...942

Hvordan får du det til å bli like pent?

Jeg personlig, som ikke har så mye penger, velger heller å kjøpe en ny bukse enn et fyrverkeribatteri. Men jeg har da ingen problemer med å forstå at folk som har råd til både bukse og batteri kjøper begge deler...

Anonymkode: a619c...654

Annonse

Etter å ha sittet med en livredd hund i hele kveld fordi en idiot sendte opp rakett rett ved oss da vi var på tur kl 16:30 (vi går alltid slik at vi er hjemme lenge før 18, og det har aldri vært ett problem for hunden når hun har vært inne når fyrverkeri skytes opp) håper jeg svineriet blir forbudt. Vi mennesker har ingen rett til å skremme dyrene bare fordi vi synes det er pent å se på.

Anonymkode: c96f8...c4c

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Etter å ha sittet med en livredd hund i hele kveld fordi en idiot sendte opp rakett rett ved oss da vi var på tur kl 16:30 (vi går alltid slik at vi er hjemme lenge før 18, og det har aldri vært ett problem for hunden når hun har vært inne når fyrverkeri skytes opp) håper jeg svineriet blir forbudt. Vi mennesker har ingen rett til å skremme dyrene bare fordi vi synes det er pent å se på.

Hvor mye tid og energi har du investert for å gjøre hunden din uredd raketter og andre høye smell?

Anonymkode: 2ef64...7da

Enig i at fyrverkeri er fint å se på! Men JEG har aldri brukt penger på annet enn litt stjerneskudd til barna da de var yngre. Kommer aldri til å kjøpe fyrverkeri heller, er uansett mer enn nok å se på her jeg bor. 😉

Men det irriterer meg at det har holdt på i timesvis. De første begynte i 16-tiden her, og katten har ligget livredd under senga siden da. Nå kom han faktisk nettopp frem, fortsatt redd for han maler ikke - og det gjør han MYE ellers. Har holdt han, klappet han og snakket beroligende, men ser at han fortsatt er redd. Vil ikke ha mat, ikke godbiter en gang! 

Anonymkode: 9140d...372

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dumme spørsmål fortjener dumme svar.

Anonymkode: fccc1...62f

Ditt nyttårsforsett før absolutt være å bli voksen og ikke være en irriterende mygg. Håper du finner litt glede og mening i 2025 😘

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvor mye tid og energi har du investert for å gjøre hunden din uredd raketter og andre høye smell?

Du fikk med deg at hunden min aldri har hatt reaksjon på fyrverkeri når vi har vært innendørs på foregående nyttårsaftener? Her skyldes redselen til min hund ene og alene idioten som smelte av en rakett rett ved oss lenge før det var lov å sende opp raketter. Det hjelper ikke hvor mye hunden har vært uredd raketter og høye smell før når den opplever at raketten skytes opp en meter fra den (rett bak ett gjerde hvor hunden snuste) selv jeg skvatt himmelhøyt. 

Vedkommende syntes sikkert det var veldig gøy, men uheldigvis for han var det vitner til hendelsen og både jeg og to andre leverte anmeldelse på dette igår, og han risikerer både bot og fengsel i opptil 3 måneder.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du fikk med deg at hunden min aldri har hatt reaksjon på fyrverkeri når vi har vært innendørs på foregående nyttårsaftener? Her skyldes redselen til min hund ene og alene idioten som smelte av en rakett rett ved oss lenge før det var lov å sende opp raketter. Det hjelper ikke hvor mye hunden har vært uredd raketter og høye smell før når den opplever at raketten skytes opp en meter fra den (rett bak ett gjerde hvor hunden snuste) selv jeg skvatt himmelhøyt. 

Vedkommende syntes sikkert det var veldig gøy, men uheldigvis for han var det vitner til hendelsen og både jeg og to andre leverte anmeldelse på dette igår, og han risikerer både bot og fengsel i opptil 3 måneder.

Hva er "rett ved"? 2 meter? 1 meter? 200 meter?

Anonymkode: 45f6c...157

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hva er "rett ved"? 2 meter? 1 meter? 200 meter?

Kranglete eller? Om det var 2, 1 eller 200 meter er smellet likevel fryktelig høyt for en hund som har hørsel og hører lyder på en helt annen måte enn mennesker. Det er ikke lov, uavhengig av hva du måtte mene! Et smell fra en rakett som kommer innen en viss radius er kraftig.

Anonymkode: 1d60b...0e3

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kranglete eller? Om det var 2, 1 eller 200 meter er smellet likevel fryktelig høyt for en hund som har hørsel og hører lyder på en helt annen måte enn mennesker. Det er ikke lov, uavhengig av hva du måtte mene! Et smell fra en rakett som kommer innen en viss radius er kraftig.

Anonymkode: 1d60b...0e3

Det er du som er kranglete. Hvis jeg slo meg og noen spør om det kom blod så begynner ikke jeg med, "kranglete eller?! jeg slo meg for faen, hold kjeft og syns synd på meg!". Det er ikke verre enn å svare. Men med tanke på svaret ditt tenker jeg at "rett ved" nok heller var "et stykke bort". Nyttårsaften er det forventet at folk smeller av litt i ny og ne. Er det en nyhet for deg så lærte du deg noe. Nå holder du hunden din inne nyttårsaften neste gang. Det er ikke andres ansvar å ta vare på hunden din, det er faktisk ditt ansvar.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig med hi. Man kan jo bare tenne på noen pengelapper og se dem brenne?

Anonymkode: 77f56...942

Hva er stas med det?

Det er du som er kranglete. Hvis jeg slo meg og noen spør om det kom blod så begynner ikke jeg med, "kranglete eller?! jeg slo meg for faen, hold kjeft og syns synd på meg!". Det er ikke verre enn å svare. Men med tanke på svaret ditt tenker jeg at "rett ved" nok heller var "et stykke bort". Nyttårsaften er det forventet at folk smeller av litt i ny og ne. Er det en nyhet for deg så lærte du deg noe. Nå holder du hunden din inne nyttårsaften neste gang. Det er ikke andres ansvar å ta vare på hunden din, det er faktisk ditt ansvar.

Mener du at vi skal holde hundene inne hele dagen den 31. desember? Du vet kanskje ikke at det er ulovlig å fyre opp fyrverkeri før kl 18? Nå vet du det så slipper du å drite deg ut med å være så agressiv når du i tillegg tar feil. 

Like ved er så nært at det var et problem. Sånn, nå lærte du det også. 

Anonymkode: f64e5...27f

Mener du at vi skal holde hundene inne hele dagen den 31. desember? Du vet kanskje ikke at det er ulovlig å fyre opp fyrverkeri før kl 18? Nå vet du det så slipper du å drite deg ut med å være så agressiv når du i tillegg tar feil. 

Nei, jeg mener at dere som har hunder skal ha litt vett i skallen også, slik at dere tar godt vare på de. Det er ikke vanlig at folk sender opp raketter klokken 12 på dagen nyttårsaften, men det er ikke uvanlig at det begynner å sendes litt forskjellig ut over ettermiddagen/kvelden.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

1 meter. Rett bak ett gjerde til ett fortau hvor hunden min gikk og snuste.

Altså på noen annen sin eiendom. Da får du finne en plass å gå tur med hunden din der du ikke er rundt andres eiendom så sent på nyttårsaften.

Hva er stas med det?

Kjør til nærmeste skog og gå tur i skogen. Ingen som sender opp raketter i skauen.

PS. Det kan være noen få som sender opp raketter ut på morgenen og til litt ut på dagen i dag. Du kan jo ringe politiet (IKKE 112!!!) hvis du blir så irritert av at folk gjør dette. Men du må være forberedt på at det finnes enkelte som sender opp det de ikke fikk sendt i går/i natt.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg mener at dere som har hunder skal ha litt vett i skallen også, slik at dere tar godt vare på de. Det er ikke vanlig at folk sender opp raketter klokken 12 på dagen nyttårsaften, men det er ikke uvanlig at det begynner å sendes litt forskjellig ut over ettermiddagen/kvelden.

Tenker du at det er god hundevelferd å holde hunden inne fra kl 12 til neste dag? Til din opplysning så startet første smell her kl 13.15. Min hund er heldigvis ikke redd og bryr seg ikke, men selv jeg skjønner jo at andre ikke er så heldige. Hadde folk holdt seg til den lovlige tidsperioden så er det selvsagt lettete for dyreeiere å forebygge slik at dyrene ikke blir skremt. Er du enig i det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...