Gå til innhold

Hva blir riktig her? Venn av sønnen min ødela kontrolleren til playstation.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men det var ingen som skrev til hi at de andre foreldrene burde tilby seg å erstatte. Det de skrev til hi var «shit happens» og «du hadde oppsynet, de andre foreldrene burde tilby seg å erstatte». Når man mener det er opplagt at de andre burde erstatte konsollen, så er det jo merkelig at INGEN nevnte dette før hi snudde om på rollene, men utelukkende skrev at hun absolutt ikke kunne be om erstatning, for «sånt skjer under lek». Det er nesten helt komisk hvordan stemningen snudde 🤣

Anonymkode: 4f173...846

Fordi man svarte på et direkte svar. Men klart, om man er ute etter å sette folk til veggs så er hi i denne tråden lærebok. 

Anonymkode: 7e0c9...ddd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men det var ingen som skrev til hi at de andre foreldrene burde tilby seg å erstatte. Det de skrev til hi var «shit happens» og «du hadde oppsynet, de andre foreldrene burde tilby seg å erstatte». Når man mener det er opplagt at de andre burde erstatte konsollen, så er det jo merkelig at INGEN nevnte dette før hi snudde om på rollene, men utelukkende skrev at hun absolutt ikke kunne be om erstatning, for «sånt skjer under lek». Det er nesten helt komisk hvordan stemningen snudde 🤣

Fordi vi alle svarte på dette konkrete spørsmålet fra HI: «Bør jeg kontakte foreldrene, eller ikke? Kan jeg be dem erstatte kontrolleren?«

Anonymkode: bbbe0...5b1

Dette går på at nnboforsikring. Når det er andres barn som har ødelagt kan du bruke det på forsikringen. Men det kommer jo an på om egenandelen er høyere enn å kjøpe en ny kontroll. 
Foreldrene er ikke erstatningspliktige på dette. 

Anonymkode: 0c48a...bd4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For de aller fleste er saken så enkel som Sug Lut sa: Som forelder til den som ødela den hadde jeg ønsket å erstatte den, og tilbudt det. Som forelder til den som eide konsollen hadde jeg aldri bedt om erstatning.

Dette. Derfor mener HI at noen har endret svar, selv om alle er enige med sug lut. Saken sees bare fra to sider. 

Jeg kjøper ikke forsikring på alt, hver gang Elkjøp tilbyr det.
Men jeg kjøper ikke ps5-kontroller uten forsikring. Det sier seg selv. Og hvis et annet barn er uheldig og ødelegger kontrollen så bytter vi den bare i en ny. 

Anonymkode: f2a69...397

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fordi vi alle svarte på dette konkrete spørsmålet fra HI: «Bør jeg kontakte foreldrene, eller ikke? Kan jeg be dem erstatte kontrolleren?«

Anonymkode: bbbe0...5b1

Men det var jo virkelig ikke bare det folk svarte, at nei, det kunne ikke hi be om. Folk svarte «shit happens» og «foreldrene kan ikke klandres for dette». Ikke ÉN engang antydet at foreldrene burde tilby seg å erstatte, for dette er jo «sånt som kan skje under lek».

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja så klart! Men hvis du vil være en kul person så kan du jo tilby deg å erstatte. Men jeg hadde ikke tatt i mot det tilbudet, bare satt pris på at du faktisk tilbød deg. 

Anonymkode: 59da7...f6d

Nettopp! Jeg hadde aldri forventet eller tenkt tanken på at venner skal erstatte ting som blir ødelagt, og jeg hadde antageligvis takket nei også om noen hadde tilbudt seg å betale.  Hadde jeg fått høre at mitt barn hadde ødelagt med overlegg, som å kaste den i veggen, plukke av ting etc, så hadde saken vært annerledes.  Hadde vennen ødelagt med overlegg, hadde jeg nok også tatt i mot om foreldrene tilbød seg å betale.  

Anonymkode: 8d15c...5be

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men det var jo virkelig ikke bare det folk svarte, at nei, det kunne ikke hi be om. Folk svarte «shit happens» og «foreldrene kan ikke klandres for dette». Ikke ÉN engang antydet at foreldrene burde tilby seg å erstatte, for dette er jo «sånt som kan skje under lek».

Fordi det ikke var spørsmålet! Kjære folk! Skal man måtte ta med alle alternativ når man svarer direkte på et helt klart spørsmål? 

Jeg hadde aldri spurt om noen kunne erstatte ting som ble ødelagt under lek og jeg hadde like selvsagt tilbudt meg å erstatte om jeg fikk vite at mitt barn hadde ødelagt noe. Som alle normalt fungerende menensker hadde gjort, og som flesteparten svarer når hi kommer med tilleggsopplysninger. Men hi var egentlig ikke ute etter svar, hun stilte spørsmålet på den måten slik at hun kunne seile inn med sin kjepphest ‘alle skal alltid ta hi’.

Latterlig, patetisk og egentlig ganske trist. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man svarer da på spørsmålet og det perspektivet man får. Det er ikke naturlig å trekke inn de andre foreldrene fordi man antar at disse ikke vet noe. Hadde dette skjedd hos meg under vanlig lek hadde jeg tenkt "shit happens" osv. og ikke fortalt det til foreldrene. 

Så forteller HI at hun som forelder vet dette da sønnen har fortalt det. Da er det naturlig å legge til at om man som forelder vet dette, så ville man tilbudt seg å betale. Så det å tilføye dette når man fikk mer info er slett ikke å endre mening. 

PS om man skulle hatt med alle perspektivet og eventualiteter måtte man jo ha med guttenes perspektiv. Så da kan jeg si at om jeg var den som hadde ødelagt hadde jeg fortalt dette hjemme. Jeg hadde synes det var mye bedre om foreldrene mine dekket ny kontroll enn at foreldrene til kompisen min måtte gjøre det. 

Anonymkode: 95654...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...