Gå til innhold

Hva blir riktig her? Venn av sønnen min ødela kontrolleren til playstation.

Anbefalte innlegg

I går greide den ene kompisen til sønnen min å ødelegge den ene kontrolleren til den splitter nye Playstation som guttene mine fikk til jul. Det var ikke med vilje, tror jeg, men han knuste den ene knappen i iveren og nå virker den ikke. 
Jeg er ekstremt konfliktsky, og vegrer meg for å kontakte foreldrene. Alt inni meg sier at jaja, sånn er det med barn. Men samtidig. Nå er kontrolleren på det splitter nye utstyret ødelagt, og barna mine er kjempelei seg. 
Bør jeg kontakte foreldrene, eller ikke? Kan jeg be dem erstatte kontrolleren?

Anonymkode: 96a21...079

Fortsetter under...

Så lenge det er et hendig uhell ville jeg ikke tatt kontakt med foreldrene. At ting kan bli ødelagt er en del av «gamet», og det kunne like gjerne vært din sønn som kom i skade for å ødelegge kontrollen 

Anonymkode: e0081...83f

Jeg mener det samme som forrige taler. Slikt kan skje med barn, og jeg ville aldri bedt foreldrene erstatte. Jeg hadde bare gått ut og kjøpt ny selv.

Anonymkode: bbbe0...5b1

Nei du kan ikke be foreldrene erstatte. Dersom foreldrene hadde vært tilstede og ikke grepet inn går gutten ble ivrig kunne du bedt om erstatning. I dette tilfeller var det du som hadde oppsyn med barna og således kan ikke foreldrene klandres. 

Anonymkode: 68d13...863

Jeg er enig i at så lenge det ikke var med vilje så kommer det under ‘shit happens’ og jeg hadde ikke sagt noe til foreldrene. 

Kjøp ny kontroll og ta praten om å behandle utstyret bra. 

Anonymkode: 7e0c9...ddd

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har vel sånn forsikring på slikt utstyr? Så er det bare å bytte.

Anonymkode: 952a4...594

Er det vanlig å ha forsikring på slikt? Det har vi aldri hatt. Det blir såpass sjelden ødelagt at det heller vil svare seg å kjøpe nytt enn å betale for en dyr forsikring. 

Selvsagt ikke. Dette er jo noe som kan skje. Dyre ting lar man være å bruke når det er besøk ellers man må regne med slikt innimellom. Min datter har en venninne som er ekstremt brå og hardhendt. Hun kan på gøy for å liksom vise frustrasjon finne på å kaste en fjernkontroll i veggen. Hun mener ikke å ødelegge noe, hun har bare null kontroll over impulshandlinger og evner ikke forstå konsekvenser. Når hun er på besøk rydder jeg unna dyrere ting som er lett å ødelegge. Kanskje du skal gjøre det samme? 
Det er jo ingen grunn til å spille spill med venner. Når de besøker hverandre kan de finne på andre ting. 

Anonymkode: 5c0d5...6a6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt ikke. Dette er jo noe som kan skje. Dyre ting lar man være å bruke når det er besøk ellers man må regne med slikt innimellom. Min datter har en venninne som er ekstremt brå og hardhendt. Hun kan på gøy for å liksom vise frustrasjon finne på å kaste en fjernkontroll i veggen. Hun mener ikke å ødelegge noe, hun har bare null kontroll over impulshandlinger og evner ikke forstå konsekvenser. Når hun er på besøk rydder jeg unna dyrere ting som er lett å ødelegge. Kanskje du skal gjøre det samme? 
Det er jo ingen grunn til å spille spill med venner. Når de besøker hverandre kan de finne på andre ting. 

Å spille sammen er jo en stor del av gleden med spillkonsoller. 

Å spille sammen er jo en stor del av gleden med spillkonsoller. 

Og den gleden har hi sine barn sammen. Venner trenger ikke spille sammen. 

Og den gleden har hi sine barn sammen. Venner trenger ikke spille sammen. 

Hva man trenger hva man ønsker er to forskjellige ting. 

Mine barn liker å spille med vennene, da koser de seg fælt. 

Hi her. 
Interessant at dere unisont er enige alle sammen, og interessant at konklusjonen er imot meg.

For det var egentlig motsatt.

Det var min sønn som uheldigvis knuste kompisens spillkontroller. Han kom til meg i går, gråt og var lei seg, for kompisen fikk denne til jul.

Så da trenger jeg ikke å erstatte den, for det er en del av leken? Dette må foreldrene regne med? Tenker dere det samme nå?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi her. 
Interessant at dere unisont er enige alle sammen, og interessant at konklusjonen er imot meg.

Det var min sønn som uheldigvis knuste kompisens spillkontroller. Han kom til meg i går, gråt og var lei seg, for kompisen fikk denne til jul.

Så da trenger jeg ikke å erstatte den, for det er en del av leken? Dette må foreldrene regne med? Tenker dere det samme nå?

Ja så klart! Men hvis du vil være en kul person så kan du jo tilby deg å erstatte. Men jeg hadde ikke tatt i mot det tilbudet, bare satt pris på at du faktisk tilbød deg. 

Anonymkode: 59da7...f6d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi her. 

Om han kommer hjem og forteller det så tar du selvsagt kontakt med foreldrene og spør om det stemmer. Kjenner på stemningen liksom. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er det vanlig å ha forsikring på slikt? Det har vi aldri hatt. Det blir såpass sjelden ødelagt at det heller vil svare seg å kjøpe nytt enn å betale for en dyr forsikring. 

Ja, det koster noen få kr, og du kan bare gå i butikken å bytte det som er ødelagt, no questions asked. 

Anonymkode: 952a4...594

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva man trenger hva man ønsker er to forskjellige ting. 

Mine barn liker å spille med vennene, da koser de seg fælt. 

Mine barn liker å være oppe til tre om natta og spille med venner, det betyr ikke at de får lov til det. 
Og i dette tilfellet så er det jo åpenbart at denne ungen ikke burde få spille. Slike kontroller tåler faktisk en god del så det er godt jobba å ødelegge den. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hi her. 

Ja, så lenge det var uhell så er det slik som skjer. Her ba jeg om erstatning en gang, da heiv vennen det som ble ødelagt i veggen med vilhe. Og når jeg etterpå snakket med ham om det klagde han på at vi hadde dårlige ting, for hans ting tålte sånt. Da tok jeg det med foreldrene. Samme gutt har ødelagt ting her før også som kan regnes som uhell, da sa jeg ikke noe. 

Anonymkode: 2203a...136

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hi her. 

Den vanlige dynamikken er som følger: hvis Ola ødelegger noe hos Per, tar ikke Per sine foreldre kontakt med Ola sine foreldre for å kreve erstatning. Hvis olas foreldre likevel får høre om hva som har skjedd, tar de selv kontakt med foreldrene til Per og tilbyr seg å erstatte. Det normale vil da være at Pers foreldre svarer «nei ikke tenk på det! Det er slikt som skjer, og det var et uhell.»

konkusjon; hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt og tilbudt meg å erstatte konsollen. Siden det er en dyr ting, ville jeg  muligens til og med bare gått og kjøpt en ny og levert på døra. Nettopp fordi jeg ville forventet at det andre foreldreparet ellers hadde insistert på at jeg IKKE skulle erstatte. Skjønner?

Anonymkode: bbbe0...5b1

Jeg mener det samme, foreldrene i huset hvor den ble ødelagt må se på det som et kjedelig uhell og ikke ta kontakt.

Men, hadde et av barna mine kommet hjem og fortalt de hadde ødelagt noe hos en venn ville jeg tatt kontakt og tilbudt meg å erstatte.

Dette er da vanlig folkeskikk er det ikke?

Så ville jeg tatt en alvorlig prat med sønnen min om hvordan man behandler dyrt utstyr, og ihvertfall andres utstyr. 

Jeg har to sønner selv, og konsollene har virkelig tålt røff behandling av både dem og venner, aldri har noe gått istykker...

Anonymkode: 51652...824

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hi her. 

Det er forskjell på å tilby seg når sitt eget barn forteller om det, og det å ta kontakt og kreve erstatning. Det skjønner du også.

Anonymkode: 8e516...918

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hi her. 

Du trenger ikke erstatte. Det du kan trenge er å legge av deg den passiv-aggressive holdningen din. Det er lite sjarmerende..... 

Anonymkode: 68d13...863

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hi her. 

Hadde mitt barn fortalt det slik så hadde jeg tilbudt meg å erstatte, men jeg hadde aldri nevnt det for andre foreldre om det skjedde hos oss. Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig. Du burde prøve det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...