Gå til innhold

Har aldri sett Star Wars. Burde jeg si det en sjanse?

Anbefalte innlegg

Har aldri vært noe sci-fi fan, men jeg blir jo nysgjerrig når det har blitt en enorm klassiker og som brukes som referanse i utallige andre tv-serier og medier jeg følger, samt at jeg registrerer at kolleger og venner som vanligvis er helt streite og langt ifra noen ekstreme fans er store fan av filmene. Kanskje jeg faktisk elsker filmene, selv om jeg tviler litt. Jeg er ganske kjedelig når det kommer til filminteresser, er fornøyd med en dramaserie og en krim nå og da.

Hva sier dere? Har jeg gått glipp av noe? Og kan jeg starte rett på film 4 uten å gå glipp av noe?

Anonymkode: 45126...4b9

Fortsetter under...

Oi, så det er faktisk ikke bare jeg som ikke har sett Star Wars! Jeg har forøvrig heller ikke sett Ringenes Herre eller en eneste Harry Potter-film. Ikke lest bøkene heller, for den saks skyld. 

Litt som HI, bør disse gis en sjanse? Hvorfor?

Anonymkode: fef98...0f6

Du bør gi de en sjanse. Og, ja, start på film 4. Så 5 og 6. Film 1, 2 og 3 er om du vil ha bakgrunnshistorie og min personlige mening er at de ikke er like bra som 4, 5 og 6. En del av spin off filmene er også bra, men det kan du ev. kaste deg over når du er ferdig med nr 6. Kos deg!

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Oi, så det er faktisk ikke bare jeg som ikke har sett Star Wars! Jeg har forøvrig heller ikke sett Ringenes Herre eller en eneste Harry Potter-film. Ikke lest bøkene heller, for den saks skyld. 

Litt som HI, bør disse gis en sjanse? Hvorfor?

Anonymkode: fef98...0f6

Ja, jeg synes du burde gi dem en sjanse. Man må ikke like fantasy eller science fiction, men kan fokusere på det menneskelige aspektet som ligger bak.

Alle disse tre har naturligvis den klassiske oppbygningen man finner i et hvert velfungerende eventyr, altså kampen mellom det gode og det onde. 

Av disse tre er helt klart Ringenes herre det beste verket, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på at Tolkien var litteraturprofessor og hadde enorme kunnskaper om både litteratur og historie, og at han skrev boken i lys av 2.verdenskrig. Filmene, spesielt da extended version, klarer ganske godt å fange essensen av bøkene, så jeg synes de er gode. Du kan se spor av både Beowulf i den, mye norrøn og keltisk mytologi, og ikke minst en utrolig fin nyansering rundt at godt og ondt ikke alltid er sort-hvitt, spesielt i en scene hvor Faramir betrakter en fiende og spør retorisk om ikke denne ønsker krigen like lite som ham selv og heller ville være hjemme hos sine kjære.

Du må uansett ta både filmer og historiene for det de er. Nydelige fortellinger, med flotte karakterer, mye humor, hjertevarme og samhold. 

Anonymkode: b369a...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...