Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #26 Del Skrevet 30. desember 2024 Vi lever i en tid med veldig raske endringer, det er det ingen tvil om. Jeg er 50 år, og når man tenker på hva som har skjedd bare i min levetid er det ganske vannvittig. Særlig når man tenker teknologi og hvor liten verden har blitt når det kommer til kommuniskasjon. Men det skjedde veldig mye i de to generasjonen før meg også, min mormor ble født inn i en verden uten strøm og biler, hennes pappa var med å bygge jernbanen fra Oslo og oppover hamarsiden av Mjøsa. Tenk hva hun opplevde av endringer i sin levetid. Når det kommer til velstand har de siste 2-3 generasjonen opplevd en økning som er helt uten sidestykke. De unge som vokser opp i dag, jeg har selv barn i 20-årene, aner ikke hva dårlige tider er. De har aldri opplevd eller kjent på kroppen hva det vil si. Joda, det har vært dyr-tid siste par årene, men de har ikke manglet noe som helst. Mine to på 21 og 24 år endrer tradisjonene så de tilpasses deres liv. De ønsker seg ingenting til jul, de er i full jobb og kjøper det de trenger når de trenger det. For dem handler ikke jul om nedtelling og forventning, for dem er jul en koselig høytid i mørketiden. Det de setter pris på er lys, julepynt, tid med familien osv. For dem er desember julemåneden med mye kos, sosialt samvær og hygge, så de tilpasser sin julefeiring til det. Jeg personlig holder på mine tradisjoner, med stjerner i lys i vinduene 1.advent og gradvis mer og mer pynt i løpet av måneden. Det siste som kommer opp før julaften er juletreet. Det er mine barn vokst opp med, likevel har eldste sønn og hans samboer fullt julepyntet hus, med juletre, første advent. Jeg klarer ikke reagere negativt på det, det viktigste for meg er at de koser seg med jul og julefeiring, ikke når de pynter treet eller hva slags forventninger de har til gavene. Men vi pynter oss til middag på julaften da, det gjør de også. Anonymkode: e360b...740 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #27 Del Skrevet 30. desember 2024 Samfunnet endrer seg, og de som ikke klarer eller vil følge med det er de som skiller seg ut. Det fantes ikke smarttelefoner da jeg var ung, det betyr ikke at jeg sitter her med fasttelefon og snurer på et hjul for å slå inn nummeret når jeg skal ringe. Det fantes ikke nettbank og bankID før, det betyr ikke at man ikke tar set i bruk. Nå er jeg ikke for et 100% kontantløst samfunn, men de aller fleste benytter bankkort, vipps og andre betalingsmåter mens de som tviholder på kontanter møter utfordringer med det. Du drar på butikken og handler mat, du går ikke ut i åkeren og drar opp potetene du trenger til middagen. Du fisker ikke din egen fisk, og kjøtt er en luksusvare. Barn får ikke en mandarin som julegodt lenger. Ting skjer, ting endres. Dine ganle tradisjoner er ikke dagens tradisjoner. Og veldig fint er det. 7 slag, hvilken idiotisk tradisjon er det spør du meg? Bake mengder med julekaker som man skal trykke i seg i løpet av jula? Nei altså, jeg er glad ting forandrer seg. Vi har blitt flinkere til å stresse ned, og nettopp på grunn av ar vi ikke baker 7 slag, vasker huset fra gulv til tak, pynter juletreet lille julaften og stresser med absolutt alt i siste liten. Og enda bedre blir det for hvert år som går. Jeg personlig tror at juletreet vil forsvinne fra mange hjem om noen år. Da er det en ny generasjon som styrer hvilke tradisjoner de ønsker for sine barn, og merk deg mine ord det kommer enten til å forsvinne eller erstattes med et digitalt juletre som verken tar plass, drysser, er fullt av småkryp, og som dukker opp og forsvinner ved hjelp av et tastetrykk i en app. Nydelig! Samfunnet endrer seg, du må velge om du vil tviholde på det gammeldagse eller om di vil være med på det nye. Ditt valg. Men ikke gå rundt og tro at din mening er det eneste riktige, for alle tar valg for seg selv og alle valg er riktig akkurat for de det gjelder. Anonymkode: b3e17...fca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #28 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Samfunnet endrer seg, og de som ikke klarer eller vil følge med det er de som skiller seg ut. Det fantes ikke smarttelefoner da jeg var ung, det betyr ikke at jeg sitter her med fasttelefon og snurer på et hjul for å slå inn nummeret når jeg skal ringe. Det fantes ikke nettbank og bankID før, det betyr ikke at man ikke tar set i bruk. Nå er jeg ikke for et 100% kontantløst samfunn, men de aller fleste benytter bankkort, vipps og andre betalingsmåter mens de som tviholder på kontanter møter utfordringer med det. Du drar på butikken og handler mat, du går ikke ut i åkeren og drar opp potetene du trenger til middagen. Du fisker ikke din egen fisk, og kjøtt er en luksusvare. Barn får ikke en mandarin som julegodt lenger. Ting skjer, ting endres. Dine ganle tradisjoner er ikke dagens tradisjoner. Og veldig fint er det. 7 slag, hvilken idiotisk tradisjon er det spør du meg? Bake mengder med julekaker som man skal trykke i seg i løpet av jula? Nei altså, jeg er glad ting forandrer seg. Vi har blitt flinkere til å stresse ned, og nettopp på grunn av ar vi ikke baker 7 slag, vasker huset fra gulv til tak, pynter juletreet lille julaften og stresser med absolutt alt i siste liten. Og enda bedre blir det for hvert år som går. Jeg personlig tror at juletreet vil forsvinne fra mange hjem om noen år. Da er det en ny generasjon som styrer hvilke tradisjoner de ønsker for sine barn, og merk deg mine ord det kommer enten til å forsvinne eller erstattes med et digitalt juletre som verken tar plass, drysser, er fullt av småkryp, og som dukker opp og forsvinner ved hjelp av et tastetrykk i en app. Nydelig! Samfunnet endrer seg, du må velge om du vil tviholde på det gammeldagse eller om di vil være med på det nye. Ditt valg. Men ikke gå rundt og tro at din mening er det eneste riktige, for alle tar valg for seg selv og alle valg er riktig akkurat for de det gjelder. Anonymkode: b3e17...fca Nei, ikke alle tar valg som er riktige for seg selv og sine. Veldig mange ender opp med å få kjedeligere liv med færre gode venner, liten følelse av tilhørighet og menighetens g med livet fordi de ikke velger og "orker" å gjøre den innsatsen i dag som gir bedre liv på lang sikt. Anonymkode: 1b457...700 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #29 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det gjør det da slett ikke? Å fase ut er noe helt annet enn å vanne ut. Anonymkode: ea02f...e5a Nei Anonymkode: bcb15...6d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #30 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Når det kommer til velstand har de siste 2-3 generasjonen opplevd en økning som er helt uten sidestykke. De unge som vokser opp i dag, jeg har selv barn i 20-årene, aner ikke hva dårlige tider er. De har aldri opplevd eller kjent på kroppen hva det vil si. Joda, det har vært dyr-tid siste par årene, men de har ikke manglet noe som helst. Anonymkode: e360b...740 De som er i 20-åra har ikke opplevd skikkelig dårlige tider, men det har sannelig ikke vår generasjon heller! I grunn har nok de unge nå det mye vanskeligere enn vi hadde det. Våre foreldre hadde opplevd mangeler (i hver fall mine, som var relativt gamle), og følte nok en oppriktig glede over å kunne fylle huset med unødvendig mye av all slags mat, pynt og leker. Vi må nok akseptere at vi ikke klarer å videreføre dette, uansett om vi ønsker det eller ikke. Anonymkode: 77e2e...4c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #31 Del Skrevet 30. desember 2024 Utviklingen fører i alle fall til at forskjellene gjennom året flates ut. Tidligere var jula noe "stort", noe man virkelig forberedte seg til og som var helt annerledes enn de vanlige hverdagene. I vår tid er forskjellen mellom hverdag og helg mer eller mindre visket ut, og forskjellen mellom hverdag og høytid langt mindre enn "i gamle dager". Anonymkode: 0b1fe...ae0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #32 Del Skrevet 30. desember 2024 Vel, det er folk som har klasse, og folk som ikke har klasse. De første vet hva som løfter jula over andre høytider, de holder på tradisjoner, og viderefører dem til egne barn, som en del av dannelse og stil generelt. Og sånn vokser gapet mellom oss og de som mangler det grunnleggende. Anonymkode: d774f...9aa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #33 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ikke alle tar valg som er riktige for seg selv og sine. Veldig mange ender opp med å få kjedeligere liv med færre gode venner, liten følelse av tilhørighet og menighetens g med livet fordi de ikke velger og "orker" å gjøre den innsatsen i dag som gir bedre liv på lang sikt. Anonymkode: 1b457...700 Da er det jo riktig valg. Orker man ikke så orker man ikke. Noen vil være i fred, da er riktig valg å være mer alene. Det forstår du ikke? Kjedelig liv for deg er ikke kjedelig liv for den som tar det valget. Anonymkode: b3e17...fca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #34 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som er i 20-åra har ikke opplevd skikkelig dårlige tider, men det har sannelig ikke vår generasjon heller! I grunn har nok de unge nå det mye vanskeligere enn vi hadde det. Våre foreldre hadde opplevd mangeler (i hver fall mine, som var relativt gamle), og følte nok en oppriktig glede over å kunne fylle huset med unødvendig mye av all slags mat, pynt og leker. Vi må nok akseptere at vi ikke klarer å videreføre dette, uansett om vi ønsker det eller ikke. Anonymkode: 77e2e...4c8 Jeg er 50 år og har opplevd dårlige tider, selv om vi ikke manglet mat. Jeg gikk vel på ungdomskolen da min pappa som er tømrer ble slått personlig konkurs, huset gikk på tvangsauksjon og familien på 6 måtte flytte inn i en liten leid leilighet med to soverom. 80 tallet var tøft for mange.... Anonymkode: e360b...740 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #35 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Haha, tror du HI synes utvanning av juletradisjoner er verre enn krig og tortur? Anonymkode: c671d...082 Nei, men jeg tror det er lurt å minne seg på at ikke alt er verdt å la seg bli sint og lei seg for. Om man skal bli sint og lei seg fordi andre mennesker velger å gå i pysj den 24., for eksempel. Var sikkert mange som var sinte og oppgitt over at folk begynte å se på tegnefilmer på formiddagen på julaften også, i stedet for å pynte seg tidlig og gå i kirken. Men jeg mener at det er bedre å la være å irritere seg over slikt og fokusere på seg selv. Og ja, det finnes reelle problemer i verden, som ikke har med når hvem bruker pysj Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #36 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi trenger ikke folk med innstillingen "velger utfra hva som føles riktig for meg og mine". Det er sikkert fint for deg, men samfunnet trenger folk som er mer opptatt av fellesskapet enn seg selv. Anonymkode: 1b457...700 Det er fullt mulig å være både og, er det ikke? Jeg ønsker å beholde en god velferdsstat og betaler skatten min med glede sånn sett. Jeg har brukt mye tid på å lære barna mine om toleranse og inkludering, om å vise hverandre respekt selv om vi er uenige og viktigheten av demokrati. På veldig mange områder er fellesskapet viktig, men om vi som kjernefamilie finner ut at i år feirer vi julaften i pysj, så tenker jeg at det virkelig ikke velter et samfunn, altså. Man må skille mellom valg man tar som vil ha store og alvorlige ringvirkninger, og valg som ikke har det. Det føltes riktig for oss å gå med pysj denne dagen, men hadde det vært snakk om å (for å stikke hånden inn i et skikkelig vepsebol her) la være å ta vaksiner fordi det "ikke føltes rett", hadde det vært noe helt annet. Jeg har skikkelig sprøyteskrekk og kunne sånn sett valgt egoistisk og latt være, men gjør ikke det, og tar de vaksinene som anbefales nettopp for samfunnet sitt beste. Selv er hverken jeg eller mine nærmeste i noen risikogrupper. Anonymkode: 110b7...5c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #37 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, men jeg tror det er lurt å minne seg på at ikke alt er verdt å la seg bli sint og lei seg for. Om man skal bli sint og lei seg fordi andre mennesker velger å gå i pysj den 24., for eksempel. Var sikkert mange som var sinte og oppgitt over at folk begynte å se på tegnefilmer på formiddagen på julaften også, i stedet for å pynte seg tidlig og gå i kirken. Men jeg mener at det er bedre å la være å irritere seg over slikt og fokusere på seg selv. Og ja, det finnes reelle problemer i verden, som ikke har med når hvem bruker pysj Anonymkode: 33e3b...109 "Det er alltid noen som har det verre..." Faktisk tenker jeg dette er en tåpelig og kunnskapsløs setning og tenkemåte. Den utmagrede ungen i Afrika kan ikke klage fordi det er unger andre steder i verden som blir voldtatt? Man må faktisk evne å ha minst to tanker samtidig, kunne være misfornøyd med noe i eget liv og samfunn, samtidig som man vet at det er krig og sultkatastrofer andre steder i verden. Å ergre seg over utvannede tradisjoner er kanskje å være bekymret eller at man syns det er trist at kultur går tapt? Noen er opptatt av å verne om og bevare norske tradisjoner på lik linje med at andre er opptatt av sine "hjertesaker". Det er bra! Om alle her til lands gikk rundt å var tilfredse hele tiden, fordi at vi i verdenssammenheng har det bra, ville utviklingen stått stille. Det er skummelt når folk ikke bryr seg om noe, og er likegyldig til omtrent alt. Anonymkode: 85eca...aa5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #38 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): "Det er alltid noen som har det verre..." Faktisk tenker jeg dette er en tåpelig og kunnskapsløs setning og tenkemåte. Den utmagrede ungen i Afrika kan ikke klage fordi det er unger andre steder i verden som blir voldtatt? Man må faktisk evne å ha minst to tanker samtidig, kunne være misfornøyd med noe i eget liv og samfunn, samtidig som man vet at det er krig og sultkatastrofer andre steder i verden. Å ergre seg over utvannede tradisjoner er kanskje å være bekymret eller at man syns det er trist at kultur går tapt? Noen er opptatt av å verne om og bevare norske tradisjoner på lik linje med at andre er opptatt av sine "hjertesaker". Det er bra! Om alle her til lands gikk rundt å var tilfredse hele tiden, fordi at vi i verdenssammenheng har det bra, ville utviklingen stått stille. Det er skummelt når folk ikke bryr seg om noe, og er likegyldig til omtrent alt. Anonymkode: 85eca...aa5 Hvorfor er det bra at man lar seg irritere over hva andre gjør hjemme hos seg? Merkelig hjertesak å ha? Hva slags negative konsekvenser vil det få om mange går med pysj på julaften annet enn at HI ikke liker å tenke på det? Helt seriøst? Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #39 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): "Det er alltid noen som har det verre..." Faktisk tenker jeg dette er en tåpelig og kunnskapsløs setning og tenkemåte. Den utmagrede ungen i Afrika kan ikke klage fordi det er unger andre steder i verden som blir voldtatt? Man må faktisk evne å ha minst to tanker samtidig, kunne være misfornøyd med noe i eget liv og samfunn, samtidig som man vet at det er krig og sultkatastrofer andre steder i verden. Å ergre seg over utvannede tradisjoner er kanskje å være bekymret eller at man syns det er trist at kultur går tapt? Noen er opptatt av å verne om og bevare norske tradisjoner på lik linje med at andre er opptatt av sine "hjertesaker". Det er bra! Om alle her til lands gikk rundt å var tilfredse hele tiden, fordi at vi i verdenssammenheng har det bra, ville utviklingen stått stille. Det er skummelt når folk ikke bryr seg om noe, og er likegyldig til omtrent alt. Anonymkode: 85eca...aa5 Og at noen er utmagret ER et reelt problem, i motsetning til om andre du kjenner bruke pysj hjemme i eget hus. Tenk på Maslows behovspyramide Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #40 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Samfunnet endrer seg, og de som ikke klarer eller vil følge med det er de som skiller seg ut. Det fantes ikke smarttelefoner da jeg var ung, det betyr ikke at jeg sitter her med fasttelefon og snurer på et hjul for å slå inn nummeret når jeg skal ringe. Det fantes ikke nettbank og bankID før, det betyr ikke at man ikke tar set i bruk. Nå er jeg ikke for et 100% kontantløst samfunn, men de aller fleste benytter bankkort, vipps og andre betalingsmåter mens de som tviholder på kontanter møter utfordringer med det. Du drar på butikken og handler mat, du går ikke ut i åkeren og drar opp potetene du trenger til middagen. Du fisker ikke din egen fisk, og kjøtt er en luksusvare. Barn får ikke en mandarin som julegodt lenger. Ting skjer, ting endres. Dine ganle tradisjoner er ikke dagens tradisjoner. Og veldig fint er det. 7 slag, hvilken idiotisk tradisjon er det spør du meg? Bake mengder med julekaker som man skal trykke i seg i løpet av jula? Nei altså, jeg er glad ting forandrer seg. Vi har blitt flinkere til å stresse ned, og nettopp på grunn av ar vi ikke baker 7 slag, vasker huset fra gulv til tak, pynter juletreet lille julaften og stresser med absolutt alt i siste liten. Og enda bedre blir det for hvert år som går. Jeg personlig tror at juletreet vil forsvinne fra mange hjem om noen år. Da er det en ny generasjon som styrer hvilke tradisjoner de ønsker for sine barn, og merk deg mine ord det kommer enten til å forsvinne eller erstattes med et digitalt juletre som verken tar plass, drysser, er fullt av småkryp, og som dukker opp og forsvinner ved hjelp av et tastetrykk i en app. Nydelig! Samfunnet endrer seg, du må velge om du vil tviholde på det gammeldagse eller om di vil være med på det nye. Ditt valg. Men ikke gå rundt og tro at din mening er det eneste riktige, for alle tar valg for seg selv og alle valg er riktig akkurat for de det gjelder. Anonymkode: b3e17...fca Du har mye rett i det du sier. Vi må forandre oss med samfunnet. Men noe bør bevares, for kontinuiteten. Det tror jeg stadig flere forstår. Jeg ser forresten at "Fireplace" er helt i toppen på "filmer" fra Netflix. En film av en peis som brenner altså, som erstatter peisen du ikke har i stua. Bare som et apropos til ditt digitale juletre, som helt sikkert kommer😊. Følelsen trenger vi som mennesker, men vi MÅ ikke gjøre alt gammeldags. Den følelsen av varme og trygghet som ligger i jula, den vil vi alltid trenge. For mange skaper de gamle tradisjonene, og tingene, akkurat den varme og gode følelsen. Anonymkode: 75a4f...84b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #41 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er 50 år og har opplevd dårlige tider, selv om vi ikke manglet mat. Jeg gikk vel på ungdomskolen da min pappa som er tømrer ble slått personlig konkurs, huset gikk på tvangsauksjon og familien på 6 måtte flytte inn i en liten leid leilighet med to soverom. 80 tallet var tøft for mange.... Anonymkode: e360b...740 Det høres hardt ut, men det var personlige uheldige omstendigheter, ikke harde tider som på 30-tallet. Det er folk som går konkurs i dag også, og det er sikkert ikke noe lettere enn det var da. Anonymkode: 77e2e...4c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #42 Del Skrevet 30. desember 2024 Vi har jo vannet ut tidligere generasjoners tradisjoner også, så hvorfor tror du at akkurat vår generasjons tradisjoner ikke vannes ut? Anonymkode: 995e3...3ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #43 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, men jeg tror det er lurt å minne seg på at ikke alt er verdt å la seg bli sint og lei seg for. Om man skal bli sint og lei seg fordi andre mennesker velger å gå i pysj den 24., for eksempel. Var sikkert mange som var sinte og oppgitt over at folk begynte å se på tegnefilmer på formiddagen på julaften også, i stedet for å pynte seg tidlig og gå i kirken. Men jeg mener at det er bedre å la være å irritere seg over slikt og fokusere på seg selv. Og ja, det finnes reelle problemer i verden, som ikke har med når hvem bruker pysj Anonymkode: 33e3b...109 Jeg tror at du må roe deg litt ned og ikke ta alt så utrolig seriøst. Jeg har ikke antydet med ett ord at jeg blir sint eller lei meg. Noen av oss klarer å ha opptil flere tanker i hodet samtidig, og det betyr at man både kan irritere seg over kunnskapsløse og ignorante folk og samtidig synes det er fælt at det foregår så mange grusomme ting i verden. Du mener at det er bedre å la være å irritere seg over slikt (som jeg skriver om) og heller fokusere på seg selv. Så hvorfor gjør du ikke det, da? hi Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #44 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): "Det er alltid noen som har det verre..." Faktisk tenker jeg dette er en tåpelig og kunnskapsløs setning og tenkemåte. Den utmagrede ungen i Afrika kan ikke klage fordi det er unger andre steder i verden som blir voldtatt? Man må faktisk evne å ha minst to tanker samtidig, kunne være misfornøyd med noe i eget liv og samfunn, samtidig som man vet at det er krig og sultkatastrofer andre steder i verden. Å ergre seg over utvannede tradisjoner er kanskje å være bekymret eller at man syns det er trist at kultur går tapt? Noen er opptatt av å verne om og bevare norske tradisjoner på lik linje med at andre er opptatt av sine "hjertesaker". Det er bra! Om alle her til lands gikk rundt å var tilfredse hele tiden, fordi at vi i verdenssammenheng har det bra, ville utviklingen stått stille. Det er skummelt når folk ikke bryr seg om noe, og er likegyldig til omtrent alt. Anonymkode: 85eca...aa5 Hvorfor blir man irritert over hvordan andre velger å kle seg i sine egne hjem? Eller om noen velger å ta ned julepynt i romjulen istdetefor 13 januar eller at de ikke pynter i det hele tatt? Hvorfor plager dette folk? Anonymkode: 0be01...66c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #45 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da er det jo riktig valg. Orker man ikke så orker man ikke. Noen vil være i fred, da er riktig valg å være mer alene. Det forstår du ikke? Kjedelig liv for deg er ikke kjedelig liv for den som tar det valget. Anonymkode: b3e17...fca Du tenker at det er et tidlig valg av ungdom som ikke "orker" å gå på skolen om morgenen? Foreldre som ikke "orker" å ta kampen med egne barn som ikke vil rydde etter seg? Folk som ikke "orker" å lage skikkelig mat til seg selv og ungene? Folk som velger å bare prate med venner når vennene har noe å til by osv? Vi opplever ofte at det å yte noe i dag ikke er veldig fristende, selv om det er bra for oss på lang sikt. Anonymkode: 1b457...700 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #46 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor blir man irritert over hvordan andre velger å kle seg i sine egne hjem? Eller om noen velger å ta ned julepynt i romjulen istdetefor 13 januar eller at de ikke pynter i det hele tatt? Hvorfor plager dette folk? Anonymkode: 0be01...66c Har ikke hi forklart det ganske grundig allerede? Hva er det du ikke forstår med det hi skriver? Anonymkode: 95bf9...e83 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #47 Del Skrevet 30. desember 2024 Men er jul i utgangspunktet en formell anledning med kleskode? Ikke at jeg er så voldsomt kjent med tradisjoner, men jeg trodde det var forberedelser frem til jul, mens romjul er tiden for mat og gjester. Brygge øl og ha det beste fremme til alle gjestene som kommer innom. Verden har endret seg, før var 1/4 husholdninger småbruk, i dag er vi i arbeid utenfor hjemmet og kun store og industrialiserte jordbruk. Det er ikke lengre naturlig å brygge øl, slakte og bake flatbrød. Naturlig nok forsvinner og endres da en del av tradisjonen. Anonymkode: 41f6d...694 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #48 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men er jul i utgangspunktet en formell anledning med kleskode? Ikke at jeg er så voldsomt kjent med tradisjoner, men jeg trodde det var forberedelser frem til jul, mens romjul er tiden for mat og gjester. Brygge øl og ha det beste fremme til alle gjestene som kommer innom. Verden har endret seg, før var 1/4 husholdninger småbruk, i dag er vi i arbeid utenfor hjemmet og kun store og industrialiserte jordbruk. Det er ikke lengre naturlig å brygge øl, slakte og bake flatbrød. Naturlig nok forsvinner og endres da en del av tradisjonen. Anonymkode: 41f6d...694 Ja, jul er en formell anledning og det er en uoffisiell kleskode - som i at man pynter seg. Det er ikke det at tradisjonene endrer seg, men at selve høytiden utvannes og blir mer og mer lik alle andre dager jeg syns er trist Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #49 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Har ikke hi forklart det ganske grundig allerede? Hva er det du ikke forstår med det hi skriver? Anonymkode: 95bf9...e83 Jeg svarte ikke HI... Anonymkode: 0be01...66c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #50 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, jul er en formell anledning og det er en uoffisiell kleskode - som i at man pynter seg. Det er ikke det at tradisjonene endrer seg, men at selve høytiden utvannes og blir mer og mer lik alle andre dager jeg syns er trist Anonymkode: fad39...15b Det har nok også mye med mange ikke er så religiøse og ikke ser på Jula først og fremst som en religiøs høytid Anonymkode: 0be01...66c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/page/2/#findComment-150169624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå