Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg innrømmer glatt at jeg er gammel med mine 48 år, men jeg liker ikke trenden jeg ser angående at de gamle tradisjonene med jul forsvinner. Nå er det full julepynt, inkludert pynta juletre, fra midten av november, noe som gjør folk så drittlei julen at de rydder den bort i det den faktisk begynner. Man skal ikke pynte seg på julaften, nei den dagen skal visst være den eneste man spiser festmiddag i pysjen! Jeg undrer på om de samme folka går i kosedress og joggesko i 17. mai toget? Siden det å være komfortabel trumfer alt. Jeg så nettopp en i en annen tråd som påsto at julaften ikke er formell. Den dagen da man etter tradisjonen har et festpyntet hus og spiser den beste maten som man har forberedt lenge, da man pynter seg i sin fineste stas, gjerne bunad for dem som har det er på vei til å bli årets slække-dag hvor man vasser rundt i pysjamas hele dagen. Jeg husker forventningen med jul fra jeg var liten. Å se den ene adventskalenderen minke frem til jul, oppleve at huset ble julepyntet gjennom adventstiden, pynte juletre på lille julaften og våkne opp julaften til pyntet hus og god lukt i huset er noe jeg har vært bevisst på å gi mine egne barn. Nå er det mange barn som ikke får kjenne på forventning fordi alle ønsker skal oppfylles umiddelbart. Et helt unyttig hjertesukk fra en som ikke liker at tidene forandrer seg når det gjelder tradisjoner som er laget gjennom årtider. Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er hundre prosent enig med deg. Men jeg kan garantere at det ikke tar mange minuttene før "alle må få gjøre det nøyaktig som de selv vil" - folkene er på plass og kommenterer. Anonymkode: ea02f...e5a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Vanne ut? Fase ut, heter det. Anonymkode: bcb15...6d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er så enig! Anonymkode: 45a64...414 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er så enig med deg hi. Anonymkode: 79e25...dc3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vanne ut? Fase ut, heter det. Anonymkode: bcb15...6d0 Det gjør det da slett ikke? Å fase ut er noe helt annet enn å vanne ut. Anonymkode: ea02f...e5a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vanne ut? Fase ut, heter det. Anonymkode: bcb15...6d0 Oida🙈 Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Du svarer faktisk på det selv gjennom det siste du skriver. Tradisjoner lages, og de endres. Hele tiden. Akkurat som språket vårt, klærne osv. Mennesker er ikke statiske, men dynamiske, hver nye generasjon tilfører eller tar bort noe. Det går fortere nå på grunn av globalisering og fokus på individuell frihet her i Vesten, men det har faktisk alltid vært slik. Du er konservativ, og det har du rett til. Jeg synes til og med at det er viktig at en del mennesker er konservative rett og slett fordi at vi som er mer glad i endring trenger en påminnelse om viktigheten av å ta vare på det positive ved en kultur og en felles identitet. Men vi trenger også mennesker som meg, som er nesten like gammel som deg, men liker å gå egne og nye veier. Som velger utfra hva som føles riktig for meg og mine, er nysgjerrig på alt nytt og gjerne prøver det ut, også i tradisjonelle sammenhenger. Kombinasjonen av mennesker som deg og meg er bra for samfunnet, selv om vi to er uenig i en mye (i år hadde vi pysjbukse og julegenser som antrekk på julaften, og jeg må gå i joggesko til bunaden hvis jeg skal gå mer enn noen hundre meter pga problemer med føttene mine). Vi må og skal endre oss, men det trenges bremser også, slik at endringene ikke kommer for fort og brått på. Anonymkode: 110b7...5c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du svarer faktisk på det selv gjennom det siste du skriver. Tradisjoner lages, og de endres. Hele tiden. Akkurat som språket vårt, klærne osv. Mennesker er ikke statiske, men dynamiske, hver nye generasjon tilfører eller tar bort noe. Det går fortere nå på grunn av globalisering og fokus på individuell frihet her i Vesten, men det har faktisk alltid vært slik. Du er konservativ, og det har du rett til. Jeg synes til og med at det er viktig at en del mennesker er konservative rett og slett fordi at vi som er mer glad i endring trenger en påminnelse om viktigheten av å ta vare på det positive ved en kultur og en felles identitet. Men vi trenger også mennesker som meg, som er nesten like gammel som deg, men liker å gå egne og nye veier. Som velger utfra hva som føles riktig for meg og mine, er nysgjerrig på alt nytt og gjerne prøver det ut, også i tradisjonelle sammenhenger. Kombinasjonen av mennesker som deg og meg er bra for samfunnet, selv om vi to er uenig i en mye (i år hadde vi pysjbukse og julegenser som antrekk på julaften, og jeg må gå i joggesko til bunaden hvis jeg skal gå mer enn noen hundre meter pga problemer med føttene mine). Vi må og skal endre oss, men det trenges bremser også, slik at endringene ikke kommer for fort og brått på. Anonymkode: 110b7...5c9 Men hvorfor bare joggesko i 17. mai toget? Hvorfor ikke turklær, man går tross alt ganske langt? Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 Helt enig. Jul er et tidfestet punkt i kalenderen. Julen ringes inn kl 17 julaften, da er det stas og selskap. Før det er det advent i kalenderen, hvor man ventet på jul. Å kaste ut jula rett etter julaften fordi man er lei, fordi alt har stått fremme før jul er rart for meg. Det er kalenderdager. Det blir som å dra frem påskepynten en måned før påske, og ta det bort skjærtorsdag., eller å pynte seg å gå i eget 17. maitog 4. mai fordi man liker det best og er lei av flagg når man kommer til 17. mai. Om noen ikke liker jul i jul så får de gå på jobb da, og trenger kanskje heller ikke juleferien? Ta fri noen andre dager i starten av desember kanskje? Så kan de av oss som har jul i jula ha fri? Jeg syns det bare er koselig om folk pynter før jul, men å rydde det bort, og ikke ha på finstas på julaften er ganske spesielt. Kjøp behageligere finklær til ungene da.. Anonymkode: 5526d...c13 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
monty12 Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Vanne ut? Fase ut, heter det. Anonymkode: bcb15...6d0 Det heter det ikke. Å fase ut betyr noe annet enn å vanne ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men hvorfor bare joggesko i 17. mai toget? Hvorfor ikke turklær, man går tross alt ganske langt? Anonymkode: fad39...15b Fordi jeg ikke er helt radikal heller 😅 På samme måte spiste vi pinnekjøtt, ved et pent dekket bord, selv om vi hadde et annet antrekk i år enn finklær. Men jeg har en venninne som har komponert sin egen festdrakt som hun bruker på 17.mai. Hun har ikke råd til bunad, og har funnet stoffer på Fretx og sydd sin egen drakt inspirert av bunader hun synes er fine. Jeg har forøvrig gått i lett sommerkjole på 17.mai et år også, da der var 25 grader og strålende sol. Og jeg har skippet hele dagen og bare slappet av hjemme. Anonymkode: 110b7...5c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg tror egentlig den gamle jula som overflodsfest har gått ut på dato. Nå når vi stort sett kan spise hva vi vill hele året, er ikke en middag med masse kjøtt noe spesielt lenger. Hjemmelagde kaker og sånt er heller ikke noe videre spennende når vi er vant til profesjonelt laget godteri hver lørdag hele året. Det er stadig vanskeligere å finne på noe i gave, siden barn og voksne har alt de trenger og det meste de ønsker seg fra før. Dermed må det bli en endring, jul kan ikke fortsette å være noe man ser fram til med tindrende spenning slik det var før. I stedet blir det en periode vi forbinder med spesielle smaker og lukter og musikk, men ikke egentlig en høytid slik det var før. Framover tror jeg det blir mer og mer vanlig å reise bort i juleferien. Da har man en periode der man spiser pepperkaker og hører på julemusikk, men man hopper over den høytidsfulle kvelden til fordel for svømmebasseng og paraplydrinker. Vi som er gamle-ish kan synes dette er trist, men jeg er ganske sikker på at fremtidens nordmenn heller kommer til å tenke at det var synd på oss som måtte feire hjemme med en rar middag og ikke fikk dratt på morsom juleferie. Anonymkode: 77e2e...4c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hysterika Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er like gammel som deg, men tradisjonene jeg vokste opp med, var annerledes. Julaften var en arbeidsdag. Faren min var på jobb, og farmor pyntet juletreet på gården etter at hun var ferdig med alt som skulle gjøres ute på julaften - jeg fikk lov til å hjelpe til. Vi kledde oss "anstendig" på julaften før vi skulle spise middag og åpne gaver, men det var likevel 1. juledag som var den "høytidelige" dagen - med penklærne på. Det var også til frokost 1. juledag at vi sa "god jul" til hverandre. Som voksen pynter jeg juletreet tidligere enn mange, ca 15. desember. Jeg elsker juletreet og vil gjerne ha det framme en god stund. Jeg tar det ned igjen etter hellige-tre-kongers dag 6. januar. Det jeg synes er vanskeligst å håndtere med "den moderne juleferingen", er fokuset på materielle ting, juggel og blinkende lys. Jeg er så glad i den gamle pynten min, tradisjonene og maten jeg er vant til fra jeg var barn. Jeg blir lei meg når fokuset blir shopping i stedet for at man tar seg tid til å bake og lage sylte og rett og slett å være sammen i tradisjonene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg tror helt alvorlig at du får det mye bedre om du lar slike ilandsproblemer ligge, og fokuserer på det som er viktig for deg og din familie hos dere. Andre mennesker får du ikke endret. Sikkert mange som synes det var trist når kvinner begynte å gå med bukser og sluttet å gå bare med skjørt/kjoler. Eller å få tv i hjemmene. Men de som vil kan likevel fortsatt gå bare med kjole eller ikke ha tv hjemme. Jeg synes det er mye tristere at barn og familier blir bombet og drept. Eller voldtatt og torturert (som i Nordøst-Afrika) og drevet på flukt. Velg dine «kamper». Jeg husker da Halloween kom var jeg oppriktig sur. Jeg synes IKKE vi skulle begynne med den i Norge. Men så ble barna veldig fans selvsagt og de begynte å feire i barnehagen og skolen og det var bare å omfavne det Jeg var i USA som utvekslingselev i 2002 og da åpnet vi gaver i pysj og det eneste de «pyntet» seg med senere på dagen var jule gensere 😂 veldig rart synes jeg! Nå, 22 år etterpå, pynter vi oss julaften ettermiddag, fordi VI vil det! Vi synes det er stas og koselig. Men andre familier må få bestemme hva de vil. Vi pynter treet lillejulaften på kvelden, men om andre vil pynte sitt før så er jo det deres valg. Om jeg blir provosert av det kan jeg jo la være å besøke dem. Du får ikke endret andre mennesker så fokuser på deg og det DU vil, og lag og kos deg med dine/deres tradisjoner. Oppriktig, håper du klarer la være å la aber «ødelegge» for deg, og har en fortsatt fin jul og godt nytt år! ❤️ Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror helt alvorlig at du får det mye bedre om du lar slike ilandsproblemer ligge, og fokuserer på det som er viktig for deg og din familie hos dere. Andre mennesker får du ikke endret. Sikkert mange som synes det var trist når kvinner begynte å gå med bukser og sluttet å gå bare med skjørt/kjoler. Eller å få tv i hjemmene. Men de som vil kan likevel fortsatt gå bare med kjole eller ikke ha tv hjemme. Jeg synes det er mye tristere at barn og familier blir bombet og drept. Eller voldtatt og torturert (som i Nordøst-Afrika) og drevet på flukt. Velg dine «kamper». Jeg husker da Halloween kom var jeg oppriktig sur. Jeg synes IKKE vi skulle begynne med den i Norge. Men så ble barna veldig fans selvsagt og de begynte å feire i barnehagen og skolen og det var bare å omfavne det Jeg var i USA som utvekslingselev i 2002 og da åpnet vi gaver i pysj og det eneste de «pyntet» seg med senere på dagen var jule gensere 😂 veldig rart synes jeg! Nå, 22 år etterpå, pynter vi oss julaften ettermiddag, fordi VI vil det! Vi synes det er stas og koselig. Men andre familier må få bestemme hva de vil. Vi pynter treet lillejulaften på kvelden, men om andre vil pynte sitt før så er jo det deres valg. Om jeg blir provosert av det kan jeg jo la være å besøke dem. Du får ikke endret andre mennesker så fokuser på deg og det DU vil, og lag og kos deg med dine/deres tradisjoner. Oppriktig, håper du klarer la være å la aber «ødelegge» for deg, og har en fortsatt fin jul og godt nytt år! ❤️ Anonymkode: 33e3b...109 Andre, ikke aber😂 Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tror egentlig den gamle jula som overflodsfest har gått ut på dato. Nå når vi stort sett kan spise hva vi vill hele året, er ikke en middag med masse kjøtt noe spesielt lenger. Hjemmelagde kaker og sånt er heller ikke noe videre spennende når vi er vant til profesjonelt laget godteri hver lørdag hele året. Det er stadig vanskeligere å finne på noe i gave, siden barn og voksne har alt de trenger og det meste de ønsker seg fra før. Dermed må det bli en endring, jul kan ikke fortsette å være noe man ser fram til med tindrende spenning slik det var før. I stedet blir det en periode vi forbinder med spesielle smaker og lukter og musikk, men ikke egentlig en høytid slik det var før. Framover tror jeg det blir mer og mer vanlig å reise bort i juleferien. Da har man en periode der man spiser pepperkaker og hører på julemusikk, men man hopper over den høytidsfulle kvelden til fordel for svømmebasseng og paraplydrinker. Vi som er gamle-ish kan synes dette er trist, men jeg er ganske sikker på at fremtidens nordmenn heller kommer til å tenke at det var synd på oss som måtte feire hjemme med en rar middag og ikke fikk dratt på morsom juleferie. Anonymkode: 77e2e...4c8 Jeg håper virkelig at den oppvoksende generasjonen lærer av våre feil og innser at bidrar til å herpe jordkloden vi lever på enda mer hvis de skal drive og fly til varmere strøk hver jul. Anonymkode: 95bf9...e83 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Oooog jeg må si at da jeg var barn på 90-tallet (jeg er født i 1985) «vasset» jeg og mange av mine venner (de fleste) rundt i pysj lenge på julaften og så filmer osv på tv. Donald Duck &co. Og lignende. Å først pynte meg på ettermiddag er altså noe jeg alltid har gjort. I år pyntet vi oss vel en halvtime før middag (vi var bare oss i kjernefamilien. Resten av familien vår er døde, så det er grunnen til det. Noen blir vel provosert av at man ikke feirer med storfamilien på julaften, men vi har altså ingen storfamilie å feire med…). Mannen i dress, jeg i kjole, og døtrene våre på 9 og 6 år i sine røde julekjoler. Men det er jo fordi vi har vokst opp med det og liker det. Å holde på tradisjoner som ikke har noen betydning for en ser jeg ingen vits med. Det var vel ingen på 30-tallet som så tegnefilmer på formiddagen på julaften. Så kanskje de ble sykt provosert når folk begynte med det😂 Anonymkode: 33e3b...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg innrømmer glatt at jeg er gammel med mine 48 år, men jeg liker ikke trenden jeg ser angående at de gamle tradisjonene med jul forsvinner. Nå er det full julepynt, inkludert pynta juletre, fra midten av november, noe som gjør folk så drittlei julen at de rydder den bort i det den faktisk begynner. Man skal ikke pynte seg på julaften, nei den dagen skal visst være den eneste man spiser festmiddag i pysjen! Jeg undrer på om de samme folka går i kosedress og joggesko i 17. mai toget? Siden det å være komfortabel trumfer alt. Jeg så nettopp en i en annen tråd som påsto at julaften ikke er formell. Den dagen da man etter tradisjonen har et festpyntet hus og spiser den beste maten som man har forberedt lenge, da man pynter seg i sin fineste stas, gjerne bunad for dem som har det er på vei til å bli årets slække-dag hvor man vasser rundt i pysjamas hele dagen. Jeg husker forventningen med jul fra jeg var liten. Å se den ene adventskalenderen minke frem til jul, oppleve at huset ble julepyntet gjennom adventstiden, pynte juletre på lille julaften og våkne opp julaften til pyntet hus og god lukt i huset er noe jeg har vært bevisst på å gi mine egne barn. Nå er det mange barn som ikke får kjenne på forventning fordi alle ønsker skal oppfylles umiddelbart. Et helt unyttig hjertesukk fra en som ikke liker at tidene forandrer seg når det gjelder tradisjoner som er laget gjennom årtider. Anonymkode: fad39...15b Neida. Vi er ikke lei julepynten med engang. Opp 1.desember, ut 20.dag jul. Er du ikke for gammel til å bry deg om hva andre gjør? Har jo ikke noe med livet ditt å gjøre? Trenger ikke ha så mye meninger om det. Anonymkode: 068a2...4dd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 Det som skjer er mye større en jula. Det er samholdet, fellesskapet og innholdet i "Vi nordmenn" som smuldrer mer og mer opp for hvert år. Uttrykket "vi nordmenn" inneholder snart bare felles pass som fellesnevner. Det er hele det norske samfunnet som er i oppløsning. Skal vi ha et samfunn må vi ha noe som knytter oss sammen. Jo mer som knytter oss sammen, jo sterkere er samholdet. Vi har i årevis gått motsatt vei. Jula er bare et symptom på dette. Det at jula og tradisjonene smuldrer bort, er samholdet i samfunnet som smuldrer bort. Vi må ikke ha jula slik den alltid har vært, men vi må ha noe som knytter oss sammen, noe som kan erstatte feks jula, hvis ikke vil Norge som samfunn falle fra hverandre. Fellesskapet er felles kultur og tradisjoner, mange ser hva som skjer, og stemmer derfor mer og mer til høyre, den konservative siden i politikken. Konservativ kommer av ordet "konservere", for dere som ikke vet det. Det betyr "å bevare". Samfunnet endres hele tiden, men vi må ha hele tiden ha noen holdepunkter, de har vi i tradisjonene. For meg er jula en viktig tradisjon, både for samfunnet, og for kropp og sinn, så jeg velger selv å gjøre ting slik vi alltid har gjort, stort sett. Det er en trygghet i det, trygghet trenger vi alle. Endringer trenger vi også, men alle haster ikke like mye. https://snl.no/konservativ Anonymkode: 75a4f...84b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg tror helt alvorlig at du får det mye bedre om du lar slike ilandsproblemer ligge, og fokuserer på det som er viktig for deg og din familie hos dere. Andre mennesker får du ikke endret. Sikkert mange som synes det var trist når kvinner begynte å gå med bukser og sluttet å gå bare med skjørt/kjoler. Eller å få tv i hjemmene. Men de som vil kan likevel fortsatt gå bare med kjole eller ikke ha tv hjemme. Jeg synes det er mye tristere at barn og familier blir bombet og drept. Eller voldtatt og torturert (som i Nordøst-Afrika) og drevet på flukt. Velg dine «kamper». Jeg husker da Halloween kom var jeg oppriktig sur. Jeg synes IKKE vi skulle begynne med den i Norge. Men så ble barna veldig fans selvsagt og de begynte å feire i barnehagen og skolen og det var bare å omfavne det Jeg var i USA som utvekslingselev i 2002 og da åpnet vi gaver i pysj og det eneste de «pyntet» seg med senere på dagen var jule gensere 😂 veldig rart synes jeg! Nå, 22 år etterpå, pynter vi oss julaften ettermiddag, fordi VI vil det! Vi synes det er stas og koselig. Men andre familier må få bestemme hva de vil. Vi pynter treet lillejulaften på kvelden, men om andre vil pynte sitt før så er jo det deres valg. Om jeg blir provosert av det kan jeg jo la være å besøke dem. Du får ikke endret andre mennesker så fokuser på deg og det DU vil, og lag og kos deg med dine/deres tradisjoner. Oppriktig, håper du klarer la være å la aber «ødelegge» for deg, og har en fortsatt fin jul og godt nytt år! ❤️ Anonymkode: 33e3b...109 Takk for din innsiktsfulle kommentar. Jeg syns selvsagt at tidlig jul er mye verre enn at barn sulter og bombes ihjel! Jeg lar også denne irritasjonen gå ut over livet mitt i den grad at jeg ikke klarer å fokusere på og ta meg av barn og familie. Jeg lar også andre folks (mangel på) tradisjoner ødelegge både jul- og nyttårsfeiring. Det vil si helt til nå. Nå når jeg har lest dine kloke ord så blir nok livet mitt mye enklere og bedre. Så tuuusen takk til deg 🙃 hi Anonymkode: fad39...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #22 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Oooog jeg må si at da jeg var barn på 90-tallet (jeg er født i 1985) «vasset» jeg og mange av mine venner (de fleste) rundt i pysj lenge på julaften og så filmer osv på tv. Donald Duck &co. Og lignende. Å først pynte meg på ettermiddag er altså noe jeg alltid har gjort. I år pyntet vi oss vel en halvtime før middag (vi var bare oss i kjernefamilien. Resten av familien vår er døde, så det er grunnen til det. Noen blir vel provosert av at man ikke feirer med storfamilien på julaften, men vi har altså ingen storfamilie å feire med…). Mannen i dress, jeg i kjole, og døtrene våre på 9 og 6 år i sine røde julekjoler. Men det er jo fordi vi har vokst opp med det og liker det. Å holde på tradisjoner som ikke har noen betydning for en ser jeg ingen vits med. Det var vel ingen på 30-tallet som så tegnefilmer på formiddagen på julaften. Så kanskje de ble sykt provosert når folk begynte med det😂 Anonymkode: 33e3b...109 Det er ikke pysj om morgenen julaften folk reagerer på, det er pysj (eller hverdagsklær) til julemiddagen om ettermiddagen. Jeg vokste også opp med at vi pyntet oss til julemiddagen selv om det bare var kjernefamilien hjemme, og vi brukte også penklær første juledag, fra frokost av. Selv den gangen var det nokså rart, ettersom familien ikke var religiøse i det hele tatt. Nå føles det (for meg i hvertfall) som om julefeiringen kun er en slags kopi av tidligere tiders julefeiring. Vi har ikke egentlig noe å feire, vi bare kopier staffasjen rundt. Den tradisjonelle julefeiringen er allerede på overtid, og det er ikke rart den er i endring. Det er egentlig rarere at den har vart så lenge den har. Anonymkode: 77e2e...4c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #23 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg tror helt alvorlig at du får det mye bedre om du lar slike ilandsproblemer ligge, og fokuserer på det som er viktig for deg og din familie hos dere. Andre mennesker får du ikke endret. Sikkert mange som synes det var trist når kvinner begynte å gå med bukser og sluttet å gå bare med skjørt/kjoler. Eller å få tv i hjemmene. Men de som vil kan likevel fortsatt gå bare med kjole eller ikke ha tv hjemme. Jeg synes det er mye tristere at barn og familier blir bombet og drept. Eller voldtatt og torturert (som i Nordøst-Afrika) og drevet på flukt. Velg dine «kamper». Jeg husker da Halloween kom var jeg oppriktig sur. Jeg synes IKKE vi skulle begynne med den i Norge. Men så ble barna veldig fans selvsagt og de begynte å feire i barnehagen og skolen og det var bare å omfavne det Jeg var i USA som utvekslingselev i 2002 og da åpnet vi gaver i pysj og det eneste de «pyntet» seg med senere på dagen var jule gensere 😂 veldig rart synes jeg! Nå, 22 år etterpå, pynter vi oss julaften ettermiddag, fordi VI vil det! Vi synes det er stas og koselig. Men andre familier må få bestemme hva de vil. Vi pynter treet lillejulaften på kvelden, men om andre vil pynte sitt før så er jo det deres valg. Om jeg blir provosert av det kan jeg jo la være å besøke dem. Du får ikke endret andre mennesker så fokuser på deg og det DU vil, og lag og kos deg med dine/deres tradisjoner. Oppriktig, håper du klarer la være å la aber «ødelegge» for deg, og har en fortsatt fin jul og godt nytt år! ❤️ Anonymkode: 33e3b...109 Haha, tror du HI synes utvanning av juletradisjoner er verre enn krig og tortur? Anonymkode: c671d...082 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #24 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du svarer faktisk på det selv gjennom det siste du skriver. Tradisjoner lages, og de endres. Hele tiden. Akkurat som språket vårt, klærne osv. Mennesker er ikke statiske, men dynamiske, hver nye generasjon tilfører eller tar bort noe. Det går fortere nå på grunn av globalisering og fokus på individuell frihet her i Vesten, men det har faktisk alltid vært slik. Du er konservativ, og det har du rett til. Jeg synes til og med at det er viktig at en del mennesker er konservative rett og slett fordi at vi som er mer glad i endring trenger en påminnelse om viktigheten av å ta vare på det positive ved en kultur og en felles identitet. Men vi trenger også mennesker som meg, som er nesten like gammel som deg, men liker å gå egne og nye veier. Som velger utfra hva som føles riktig for meg og mineine, er nysgjerrig på alt nytt og gjerne prøver det ut, også i tradisjonelle sammenhenger. Kombinasjonen av mennesker som deg og meg er bra for samfunnet, selv om vi to er uenig i en mye (i år hadde vi pysjbukse og julegenser som antrekk på julaften, og jeg må gå i joggesko til bunaden hvis jeg skal gå mer enn noen hundre meter pga problemer med føttene mine). Vi må og skal endre oss, men det trenges bremser også, slik at endringene ikke kommer for fort og brått på. Anonymkode: 110b7...5c9 Vi trenger ikke folk med innstillingen "velger utfra hva som føles riktig for meg og mine". Det er sikkert fint for deg, men samfunnet trenger folk som er mer opptatt av fellesskapet enn seg selv. Anonymkode: 1b457...700 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2024 #25 Del Skrevet 30. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror egentlig den gamle jula som overflodsfest har gått ut på dato. Nå når vi stort sett kan spise hva vi vill hele året, er ikke en middag med masse kjøtt noe spesielt lenger. Hjemmelagde kaker og sånt er heller ikke noe videre spennende når vi er vant til profesjonelt laget godteri hver lørdag hele året. Det er stadig vanskeligere å finne på noe i gave, siden barn og voksne har alt de trenger og det meste de ønsker seg fra før. Dermed må det bli en endring, jul kan ikke fortsette å være noe man ser fram til med tindrende spenning slik det var før. I stedet blir det en periode vi forbinder med spesielle smaker og lukter og musikk, men ikke egentlig en høytid slik det var før. Framover tror jeg det blir mer og mer vanlig å reise bort i juleferien. Da har man en periode der man spiser pepperkaker og hører på julemusikk, men man hopper over den høytidsfulle kvelden til fordel for svømmebasseng og paraplydrinker. Vi som er gamle-ish kan synes dette er trist, men jeg er ganske sikker på at fremtidens nordmenn heller kommer til å tenke at det var synd på oss som måtte feire hjemme med en rar middag og ikke fikk dratt på morsom juleferie. Anonymkode: 77e2e...4c8 Hvem forventer du at skal servere deg paraplydrinker på bassengkanten julaften, mår alle har dratt på ferie? Anonymkode: 1b457...700 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451725-om-%C3%A5-vanne-ut-tradisjoner/#findComment-150169442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå