Gå til innhold

Hvorfor er det om å gjøre å holde gamle demente mennesker lengst mulig i live?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, selvfølgelig skal man få antibiotika ved en uvi, eller trekke en vond tann 

Men ikke legges i respirator ved f.eks en lungebetennelse 

Hele diskusjonen er egentlig hvor grensen skal settes....

Anonymkode: 364ff...258

Det er da vel ingen demente som legges i respirator!!!

Fortsetter under...

Østerdølen skrev (5 minutter siden):

Det er da vel ingen demente som legges i respirator!!!

Jo, en i familien min ble lagt i respirator da hun fikk korona, hun lå lenge på det, til koronaen slapp taket. Hun bodde på sykehjem, full av demens. 

Anonymkode: 88371...9fb

Min far fikk en stor skade i hjernen etter en blødning.  

Jeg skulle så innmari ønske at han slapp å leve videre. Han gikk fra å være en sprek pensjonist til en zombie på lukket avdeling.  

Jeg har mistet min pappa og han har mistet sitt liv. Fy fader for en møkkasituasjon å stå i.  

Han ønsker selv bare å dø, men klarer jo ikke å gjøre noe med det selv. Husker jo heller ikke at han ønsker det to minutter etter han sa det, men uansett så er han ofte nok klar over sin elendighet.  

Han har sterkt hjerte, så han blir nok dessverre sittende på lukket avdeling i mange år. 

Så jeg er virkelig ikke for å holde de i live for en hver pris. 

Anonymkode: 30152...eed

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min far fikk en stor skade i hjernen etter en blødning.  

Jeg skulle så innmari ønske at han slapp å leve videre. Han gikk fra å være en sprek pensjonist til en zombie på lukket avdeling.  

Jeg har mistet min pappa og han har mistet sitt liv. Fy fader for en møkkasituasjon å stå i.  

Han ønsker selv bare å dø, men klarer jo ikke å gjøre noe med det selv. Husker jo heller ikke at han ønsker det to minutter etter han sa det, men uansett så er han ofte nok klar over sin elendighet.  

Han har sterkt hjerte, så han blir nok dessverre sittende på lukket avdeling i mange år. 

Så jeg er virkelig ikke for å holde de i live for en hver pris. 

Anonymkode: 30152...eed

Så vanskelig for dere. Noen får det skikkelig jævlig, mens andre har det relativt bra. Min forelder har det bra, ler masse og er fornøyd og takknemlig, selv med demens. Skravler med andre pasienter og med pleiere. Spiller bingo og jukser 😅 så ikke alle har det ille. 

Anonymkode: 32ad1...38e

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle jeg angre på det?

Anonymkode: 9276e...fff

Det er ofte slik med ønsker. En skal være forsiktig med hva en ønsker seg, for det kan hende en får det.

Hvorfor bruke penger på psykisk helse når det bare er til å gi folk som har en diagnose de ikke klarer å leve med aktiv dødshjelp?

https://www.bbc.com/news/stories-45117163

Eller hva med å i det hele tatt spare en masse penger på å gi friske eldre folk assistert dødshjelp? Det gjør de i andre land.

https://www.theguardian.com/society/2014/may/26/swiss-exit-assisted-suicide-elderly-not-terminally-ill
https://www.nytimes.com/2016/10/14/world/europe/dutch-law-would-allow-euthanasia-for-healthy-elderly-people.html

Du kan tro både Erna og Sylvi vil bli overbegeistrede når de ser hvor mye penger de kan spare på budsjettet slik!

Og familier vil oppleve at noen plutselig har valgt aktiv dødshjelp og er gått bort ved at de får en plutselig beskjed om at mannen eller deres 16 år gamle datter er gått bort som følge av dette valget. Helt uten å ha sagt noe til noen andre enn helsepersonell.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/08/dutch-euthanasia-healthy-children/

Jeg overdriver ikke i noen av tilfellene, dette er virkelige historier fra virkeligheten. Virkeligheten er verre enn fantasien. Derfor kan det være at det ikke er så moro likevel å få det du ønsker deg.

Anonymkode: 94c9b...4df

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så de bare lar de dø da eller?

Eh!JA!De blir vurdert i forhold til helse,livskvalitet og hvor lenge forventet levetid uansett vil være. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, en i familien min ble lagt i respirator da hun fikk korona, hun lå lenge på det, til koronaen slapp taket. Hun bodde på sykehjem, full av demens. 

Anonymkode: 88371...9fb

Beklager, men det har jeg veldig vondt for å tro på.

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Åja, nei da så. Alle sammen! Siste ord er sagt. Østerdølen tror ikke på det!

Anonymkode: d423b...0a2

Østerdølen skrev (26 minutter siden):

Eh!JA!De blir vurdert i forhold til helse,livskvalitet og hvor lenge forventet levetid uansett vil være. 

Eh nei!

Østerdølen skrev (26 minutter siden):

Hva du tror og ikke tror betyr ikke noe, det er det og vite som betyr noe

Helsepersonell, uavhengig om det er en lege, en ufaglært eller noe midt i mellom, har som oppgave å redde liv så langt det lar seg gjør. Det er IKKE deres oppgave å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø.

Dersom en er redusert til bare være en "kjøttklump" som bare venter på å dø kan pårørende få skrevet inn i journalen til personen at det ikke skal gjøres livreddende behandling dersom personen bli syk, det samme kan en person som er alvorlig syk og ved sine fulle fem få gjort i sin egen journal.
Dersom det er skrevet inn i journalen til en med alvorlig demens som for eksempel får korona vil denne personen ikke bli lagt i respirator.
Til syvende og sist er dette opp til de pårørende, eller personen selv

Anonymkode: f4ec0...888

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eh nei!

Hva du tror og ikke tror betyr ikke noe, det er det og vite som betyr noe

Jo, de lar de dø selvfølgelig. Man legger ikke gamle, syke mennesker i respirator. Jeg har jobbet i demensomsorgen i 25 år og har aldri hørt om det, så det må være et sjeldent unntak. Man lar de møte døden så fredelig som mulig i slike tilfeller. 

Anonymkode: 37c5f...bbb

Annonse

Pårørende blir ofte spurt om det skal foregå gjenoppliving om det oppstår akutt hjertesvikt o.l hvis personen er dement uten samtykke. Dette fordi de kan bli svært syke og få alvorlige skader når de kommer seg igjen. Ellers skal alle pasienter få behandling 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så pårørende skal bestemme om du skal dø eller ei? Hvis du får en uvi som gir deg store smerter og plager så skal de avgjøre at du ikke skal få antibiotika? Slik at infeksjon går opp i bekkenet og gir deg nyrebekken betennelse og mye smerter? La deg ligge der til infeksjonen går over i blodforgiftning? Dope deg ned på morfin så du til slutt dør av sepsis. Ok, de aller fleste ønsker lindring og behandling der de til slutt sovner inn mett av dage og får en verdig avslutning på livet. Men du om det 

Man har vel tiltro til at ens kjære ikke lar en lide unødig. Ingen kan nekte leger å gi lindrende behandling, du er jo helt på viddene. 

Anonymkode: 41cbe...af0

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ofte slik med ønsker. En skal være forsiktig med hva en ønsker seg, for det kan hende en får det.

Hvorfor bruke penger på psykisk helse når det bare er til å gi folk som har en diagnose de ikke klarer å leve med aktiv dødshjelp?

https://www.bbc.com/news/stories-45117163

Eller hva med å i det hele tatt spare en masse penger på å gi friske eldre folk assistert dødshjelp? Det gjør de i andre land.

https://www.theguardian.com/society/2014/may/26/swiss-exit-assisted-suicide-elderly-not-terminally-ill
https://www.nytimes.com/2016/10/14/world/europe/dutch-law-would-allow-euthanasia-for-healthy-elderly-people.html

Du kan tro både Erna og Sylvi vil bli overbegeistrede når de ser hvor mye penger de kan spare på budsjettet slik!

Og familier vil oppleve at noen plutselig har valgt aktiv dødshjelp og er gått bort ved at de får en plutselig beskjed om at mannen eller deres 16 år gamle datter er gått bort som følge av dette valget. Helt uten å ha sagt noe til noen andre enn helsepersonell.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/08/dutch-euthanasia-healthy-children/

Jeg overdriver ikke i noen av tilfellene, dette er virkelige historier fra virkeligheten. Virkeligheten er verre enn fantasien. Derfor kan det være at det ikke er så moro likevel å få det du ønsker deg.

Anonymkode: 94c9b...4df

Hva i alle dager har Sylvi og Erna med dette å gjøre??

Anonymkode: 5bf47...9ea

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man har vel tiltro til at ens kjære ikke lar en lide unødig. Ingen kan nekte leger å gi lindrende behandling, du er jo helt på viddene. 

Nei, de kan på et tidspunkt slutte å gi antibiotika og la det gå sin gang. Men det er mye etikk i dette. Jeg mener uansett det er opp til lege og vurdere medisinsk behandling, og ikke pårørende. Jeg vil ikke som pårørende ta stilling til operasjon eller ei. Å bli tatt med på vurderingen, der fordeler og ulemper blir veid opp mot hverandre er greit. Men når pas ikke er samtykkende er det oss pårørende som er hans stemme. Men siste ordet skal være legen, ikke oss. Vi har ikke peiling på det medisinske 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, de kan på et tidspunkt slutte å gi antibiotika og la det gå sin gang. Men det er mye etikk i dette. Jeg mener uansett det er opp til lege og vurdere medisinsk behandling, og ikke pårørende. Jeg vil ikke som pårørende ta stilling til operasjon eller ei. Å bli tatt med på vurderingen, der fordeler og ulemper blir veid opp mot hverandre er greit. Men når pas ikke er samtykkende er det oss pårørende som er hans stemme. Men siste ordet skal være legen, ikke oss. Vi har ikke peiling på det medisinske 

Selvsagt har du rett. Mitt svar var til en som malte et bilde av at pårørende med fullmakt hadde rett og mulighet til å la vedkommende lide pga manglende behandling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...