Gå til innhold

Hvorfor er det om å gjøre å holde gamle demente mennesker lengst mulig i live?

Anbefalte innlegg

Ser folk er redde for å legge dem i narkose, fordi de kan dø. Men er det ikke mest humant å la dem få slippe fra? Hvilken livskvalitet har de egentlig?  Hvorfor sette himmel og jord i bevegelse, slik at de kan få et år ekstra i livet, og oppleve enda mer lidelse?

Anonymkode: 88371...9fb

Fortsetter under...

Ikke alle demente lider så mye, altså. Min morfar hadde det utmerket. Han husket ikke hvem folk var, men kjente oss igjen som i at han visste at vi var viktige for ham, selv om han ikke husket navnet og relasjonen. Men joda, jeg skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 6ba1c...2cf

Jeg er til en viss grad enig, helseomsorgen har blitt for bra.

En gammelonkel av meg døde i høst, etter 15 livredde år i en seng på sykehjemmet. Han ble blind, hørte dårlig og var helt dement. Kjente ikke igjen noen, og skjønte ikke hva som skjedde rundt han, noe som førte til at han var livredd, hele tiden. 

98 år gammel døde han.

Det er helt ubegripelig for meg at han f.eks gikk først i køen for koronavaksiner når de kom o.l. Han hadde null livskvalitet, og om vi besøkte han ble han bare redd.

Anonymkode: 364ff...258

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er til en viss grad enig, helseomsorgen har blitt for bra.

En gammelonkel av meg døde i høst, etter 15 livredde år i en seng på sykehjemmet. Han ble blind, hørte dårlig og var helt dement. Kjente ikke igjen noen, og skjønte ikke hva som skjedde rundt han, noe som førte til at han var livredd, hele tiden. 

98 år gammel døde han.

Det er helt ubegripelig for meg at han f.eks gikk først i køen for koronavaksiner når de kom o.l. Han hadde null livskvalitet, og om vi besøkte han ble han bare redd.

Ja, det er nettopp dette jeg mener. Hvorfor i alle dager skal slike stille først i køen for vaksiner. Dette er det motsatte av humant! Vi har også hatt demente i familien, og det er bare lidelse. Hun ene fikk korona, og lå flere uker i koma. Men de satte inn livreddende tiltak og hun overlevde. Til hva? Jo et liv i fullstendig angst og lidelse. Hvorfor kunne hun ikke bare få dø? 

Jeg vet at noen demente har det helt greit. Men det er nok unntakene. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet at noen demente har det helt greit. Men det er nok unntakene. 

Du skal nok holde deg til ting du har vett på. 

Anonymkode: 923b9...2e8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skriver du slikt? Min far hadde altzheimer og døde 87 år gammel. Han var blid og hadde stor livskvalitet og visste at vi tilhørte han selv om han ikke husket nøyaktig hvem vi var. Han ble ordentlig dårlig av lungebetennelse og døde etter at vi våket over han i tre dager. 

Jeg hadde ikke vært redd for at han skulle dø under narkose, men at han skulle få forringet livskvalitet. 

Anonymkode: 41cbe...af0

Annonse

Pappa er nesten 94 år, har Alzheimers og ligger stort sett i senga si på sykehjemmet. Han kjenner ingen, har knapt nok språk og klarer nesten ingenting selv. Hva slags liv er det? Det beste hadde vært om han bare fikk sovne inn, men hjertet er tydeligvis sterkt. 

Anonymkode: a5670...1f8

Hva er hensikten med disse kommentarene? 

Enig med trådstarter. Hvorfor skal de eneste, mest demente holdes i live for enhver pris? Og når det kommer til dette med koronavaksinen - kan det ha vært et eksperiment? At de testet den på de eldste først for å se om det gikk bra? Moren min mener det. Hun fikk masse helseproblemer etterpå også. 

Anonymkode: d423b...0a2

Man skal være forsiktig med å starte på en vei der man nekter helsehjelp fordi noen har demens. Hvem skal vurdere hva livskvalitet er? Hvem skal si noe om hva som er bra nok livskvalitet til å få behandling for hva det nå skal være? Min mormor var dement. Kjente oss etter hvert ikke igjen og mistet også verbalspråket, men hun var glad, hun nynnet med når vi sang sammen, vi hadde kontakt, bare på et annet plan, hun koste seg med å gå tur og klappet begeistret i hendene over alt fra blomsterknopper til solnedganger. Skulle hun da ha fått hjelp fordi hun var en "glad dement", mens han på rommet ved siden av som har angst i tillegg ikke skal få hjelp fordi han er redd eller krever mer ressurser?

Anonymkode: fbc49...0eb

Aktiv dødshjelp burde virkelig vært lov i Norge 

Anonymkode: 9168a...d06

Nei det synes jeg ikke. Og det er en alt for kompleks problemstilling til at man enkelt kan konkludere som du gjør her. 

amandine skrev (22 minutter siden):

Nei det synes jeg ikke. Og det er en alt for kompleks problemstilling til at man enkelt kan konkludere som du gjør her. 

Med tanke på hvor mye profitt det er i å ta livet av de med lite eller ingen ressurser så er det ikke et spørsmål om om men om når.

https://jacobin.com/2024/05/canada-euthanasia-poor-disabled-health-care

Anonymkode: 94c9b...4df

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Med tanke på hvor mye profitt det er i å ta livet av de med lite eller ingen ressurser så er det ikke et spørsmål om om men om når.

https://jacobin.com/2024/05/canada-euthanasia-poor-disabled-health-care

For en skremmende kald og kynisk verden.

Anonymkode: 807b9...b56

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig

Anonymkode: 9276e...fff

Ingen are, snart er Listhaug minister. Da vil hun se hvor mye det er mulig å spare på budsjettet ved å kutte i helse og heller innføre døds"hjelp". Så det er ikke lenge til du får ønsket ditt. Men kan fort være du angrer på at du før det du ønsker deg.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ingen are, snart er Listhaug minister. Da vil hun se hvor mye det er mulig å spare på budsjettet ved å kutte i helse og heller innføre døds"hjelp". Så det er ikke lenge til du får ønsket ditt. Men kan fort være du angrer på at du før det du ønsker deg.

Hvorfor skulle jeg angre på det?

Anonymkode: 9276e...fff

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Aktiv dødshjelp burde virkelig vært lov i Norge 

Anonymkode: 9168a...d06

Aktiv dødshjelp er jo en helt annen diskusjon, for man kan selvfølgelig ikke "ta livet av" demente personer. De er ikke samtykkekompetente og kan ikke avgjørende noe sånt for seg selv.

Men at endre mennesker skal reddes og gjenopplives om de f.eks får influensa, lungebetennelse eller lignende skjønner jeg ikke. Er man over 80 år og får en eller annen sykdom må det være bedre å få dø enn å holdes i live til et (enda) kleinere liv.

Jeg har ihvertfall skrevet en fremtidsfullmakt som gir mine barn full råderett over mine midler om jeg blir dement, og også bestemt at jeg ikke vil ha livsforlengende behandling om jeg er for gammel eller syk til å be om det selv.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ser folk er redde for å legge dem i narkose, fordi de kan dø. Men er det ikke mest humant å la dem få slippe fra? Hvilken livskvalitet har de egentlig?  Hvorfor sette himmel og jord i bevegelse, slik at de kan få et år ekstra i livet, og oppleve enda mer lidelse?

Jeg kan svare deg, siden jeg var den som opprettet den andre tråden. Alle har krav på helsehjelp når de er syke og har smerter, eller trenger en operasjon. Uten operasjon kan de plages mye med smerter og nedsatt livskvalitet. En brokk f eks er ikke noe man dør av uten operasjon  men de vil lide i smerte. Demente kan få tannproblemer, skal de da gå med tannverk eller skal de få hjelp? Operasjoner vil ikke nødvendigvis gi de lengre levetid, men bedre smertene og gi de livskvalitet. Himmel og jord i bevegelse?? Hva mener du med det? Sykehjemslegene er der av en grunn. Skal vi fjerne legene for demente da tenker du? Og bare dope pas ned når de ligger å vrir seg i smerter? Når det gjelder demens har mange det dårlig, og mange er også glad og fornøyd i den verden de lever i. Mener du at en alszeimer pasient i 60 årene ikke skal få operere et hoftebrudd? De skal bare leve med smertene? Hvilke livskvalitet hver enkelt har er jo individuelt. Og det er ikke slik at folk dør fortere uten en operasjon, men de vil plages med smerter de få årene de har igjen. Er det bedre tenker du? Du høres ikke ut som en som har peiling på hva du snakker om. Og bra er det 

Anonymkode: 32ad1...38e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan svare deg, siden jeg var den som opprettet den andre tråden. Alle har krav på helsehjelp når de er syke og har smerter, eller trenger en operasjon. Uten operasjon kan de plages mye med smerter og nedsatt livskvalitet. En brokk f eks er ikke noe man dør av uten operasjon  men de vil lide i smerte. Demente kan få tannproblemer, skal de da gå med tannverk eller skal de få hjelp? Operasjoner vil ikke nødvendigvis gi de lengre levetid, men bedre smertene og gi de livskvalitet. Himmel og jord i bevegelse?? Hva mener du med det? Sykehjemslegene er der av en grunn. Skal vi fjerne legene for demente da tenker du? Og bare dope pas ned når de ligger å vrir seg i smerter? Når det gjelder demens har mange det dårlig, og mange er også glad og fornøyd i den verden de lever i. Mener du at en alszeimer pasient i 60 årene ikke skal få operere et hoftebrudd? De skal bare leve med smertene? Hvilke livskvalitet hver enkelt har er jo individuelt. Og det er ikke slik at folk dør fortere uten en operasjon, men de vil plages med smerter de få årene de har igjen. Er det bedre tenker du? Du høres ikke ut som en som har peiling på hva du snakker om. Og bra er det 

Du forstår jo ikke mitt poeng. Selvsagt skal man hindre smerter hos de demente, med nødvendig behandling der det lar seg gjøre. Men heller gi palliativ behandling og ikke livsforlengende. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Aktiv dødshjelp er jo en helt annen diskusjon, for man kan selvfølgelig ikke "ta livet av" demente personer. De er ikke samtykkekompetente og kan ikke avgjørende noe sånt for seg selv.

Men at endre mennesker skal reddes og gjenopplives om de f.eks får influensa, lungebetennelse eller lignende skjønner jeg ikke. Er man over 80 år og får en eller annen sykdom må det være bedre å få dø enn å holdes i live til et (enda) kleinere liv.

Jeg har ihvertfall skrevet en fremtidsfullmakt som gir mine barn full råderett over mine midler om jeg blir dement, og også bestemt at jeg ikke vil ha livsforlengende behandling om jeg er for gammel eller syk til å be om det selv.

Så pårørende skal bestemme om du skal dø eller ei? Hvis du får en uvi som gir deg store smerter og plager så skal de avgjøre at du ikke skal få antibiotika? Slik at infeksjon går opp i bekkenet og gir deg nyrebekken betennelse og mye smerter? La deg ligge der til infeksjonen går over i blodforgiftning? Dope deg ned på morfin så du til slutt dør av sepsis. Ok, de aller fleste ønsker lindring og behandling der de til slutt sovner inn mett av dage og får en verdig avslutning på livet. Men du om det 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du forstår jo ikke mitt poeng. Selvsagt skal man hindre smerter hos de demente, med nødvendig behandling der det lar seg gjøre. Men heller gi palliativ behandling og ikke livsforlengende. 

Alt de får er jo livsforlengende. I form av blodtrykksmedisiner, blodfortynnende, mat og drikke der de må mates, og sovemedisiner slik at de får sovet. Uten alt dette hadde de dødd. Dette er også livsforlengende 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du baserer jo tråden din på den andre tråden om narkose eller ikke ved en ikke livsforlengende eller palliativ behandling. da er det jo det folk svarer etter.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Alt de får er jo livsforlengende. I form av blodtrykksmedisiner, blodfortynnende, mat og drikke der de må mates, og sovemedisiner slik at de får sovet. Uten alt dette hadde de dødd. Dette er også livsforlengende 

Man sondemater ikke demente når de slutter å spise. 

Men man burde sterkt vurdere hva som er livsforlengende og hva av det som er livsforlengende som er nødvendig for at de skal få en smertefri siste fase. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du baserer jo tråden din på den andre tråden om narkose eller ikke ved en ikke livsforlengende eller palliativ behandling. da er det jo det folk svarer etter.

Og der var jeg ikke negativ til behandlingen, da den er nødvendig for å redusere smerter hos personen. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så pårørende skal bestemme om du skal dø eller ei? Hvis du får en uvi som gir deg store smerter og plager så skal de avgjøre at du ikke skal få antibiotika? Slik at infeksjon går opp i bekkenet og gir deg nyrebekken betennelse og mye smerter? La deg ligge der til infeksjonen går over i blodforgiftning? Dope deg ned på morfin så du til slutt dør av sepsis. Ok, de aller fleste ønsker lindring og behandling der de til slutt sovner inn mett av dage og får en verdig avslutning på livet. Men du om det 

Nei, selvfølgelig skal man få antibiotika ved en uvi, eller trekke en vond tann 

Men ikke legges i respirator ved f.eks en lungebetennelse 

Hele diskusjonen er egentlig hvor grensen skal settes....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...