Gå til innhold

Datteren min har fått ryggproblemer

Anbefalte innlegg

Hun er 16 år. Hun sliter med rygg og skuldre fordi hun har alt for store pupper. Hun bruker 75G i BH-størrelse. Hun har nå slitt i over et år med skuldre, og nå kommer ryggen etter. Legen vil ikke gi reduksjon før etter at hun har fått barn, for å ikke ødelegge ammingen. Men er ikke det ekspertenes oppgave å finne ut av heller enn fastlege? Hun sliter med å klare jobb og ligger rett ut når hun ikke jobber

Anonymkode: 77a1e...6ad

Fortsetter under...

De fleste kvinner vil heller gi barna sine flaske enn å gå gjennom hele voksenlivet med vondt i nakke og skulder 

Gå til en annen lege, eller få en vurdering på et privat sykehus med refusjonsordning, da kan du få det dekket.

Anonymkode: a1b45...aa3

Annonse

I mellomtiden trenger hun en bedre bh. Har noe tilsvarende størrelse selv, og ble mye bedre etter at jeg gikk ned en størrelse rundt og opp en cup størrelse eller tre. Prøv feks Primadonna fra en skikkelig bh-butikk, som skal være stam på ytterste hakk. Det skal være lite vekt på skuldrene, mest på båndet. 

Hvilke ryggøvelser gjør hun?

Dette er ikke opp til fastlegen å bestemme. Datteren din er veldig plaget, da trenger hun en henvisning for vurdering.

Anonymkode: 321e5...a41

Det er jo mulig at mye kan bedres med en skolelov god BH samt riktig styrketrening. 
BH’en må ha god støtte under bysten, brede stropper og være bred nok rundt.

Det er godt mulig hun bruker helt feil BH? 16-åringer synes kanskje det «fineste» vil være tynne stropper, blonder osv. men det fungerer dårlig når man har store og tunge pupper.

Så har jo pippestørrelse også stor sammenheng med vekt ellers. Dersom hun er overvektig, vil puppene sannsynligvis bli mindre dersom hun går ned i vekt.  

Anonymkode: 5dbf4...13e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo mulig at mye kan bedres med en skolelov god BH samt riktig styrketrening. 
BH’en må ha god støtte under bysten, brede stropper og være bred nok rundt.

Det er godt mulig hun bruker helt feil BH? 16-åringer synes kanskje det «fineste» vil være tynne stropper, blonder osv. men det fungerer dårlig når man har store og tunge pupper.

Så har jo pippestørrelse også stor sammenheng med vekt ellers. Dersom hun er overvektig, vil puppene sannsynligvis bli mindre dersom hun går ned i vekt.  

Hun er undervektig (178 høy og 52 kg), trener 3 dager i uken, en av de med fysio. 

Klassisk eksempel på kvinnehelse som er underordnet. Har du råd, gå til en privat spesialist og få en skikkelig vurdering. Eventuelt bli med henne og be om henvisning. Fastlege er allmennlege. 

Anonymkode: 5ac21...988

Da skifter hun lege.
Kjenner flere som har fått brystreduksjon på grunn av ryggplager i ung alder.
Å vente til etter de har fått barn er en dårlig argumentasjon siden det vil bli mye verre under en graviditet.

Anonymkode: 475fd...7d0

Annonse

Jeg hadde brystreduksjon for snart 20 år siden. Hadde et barn da, og hadde ikke melk til henne. Så alle får ikke til ammingen uansett. Fikk et helt nytt liv etter operasjonen, da ble jeg kvitt smertene i skuldre, rygg og nakke. Kjenner noen som fikk til å amme etter reduksjon, så det er mulig. Min datter har også tatt brystreduksjon, og hun har ingen barn ennå. 

Anonymkode: 8fffc...c95

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor stor er hun vektmessig? Rettere sagt, hva veier hun? KN det være flere årsaker til at hun ikke klarer så mye? 

Anonymkode: b491d...1cd

Som hva da tenker du?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun er undervektig (178 høy og 52 kg), trener 3 dager i uken, en av de med fysio. 

Da bør jo fysioterapeuten kunne skrive en uttalelse som dere kan ta med til legen. Hvis vedkommende har godkjenning som manuell terapeut han han/hun selv henvise jenta til spesialist. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hun er 16 år. Hun sliter med rygg og skuldre fordi hun har alt for store pupper. Hun bruker 75G i BH-størrelse. Hun har nå slitt i over et år med skuldre, og nå kommer ryggen etter. Legen vil ikke gi reduksjon før etter at hun har fått barn, for å ikke ødelegge ammingen. Men er ikke det ekspertenes oppgave å finne ut av heller enn fastlege? Hun sliter med å klare jobb og ligger rett ut når hun ikke jobber

Hva jobber hun som? 

Anonymkode: a6aef...51e

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Send henne til en undertøysbutikk hvor de er gode på å finne riktig størrelse og modeller som gir god nok støtte. Og så må hun begynne å trene styrke.

Anonymkode: 9bc9f...266

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Send henne til en undertøysbutikk hvor de er gode på å finne riktig størrelse og modeller som gir god nok støtte. Og så må hun begynne å trene styrke.

Har du erfaring selv? Jeg har, og min erfaring er at ingenting av dette hjelper.  Reduksjon reddet skuldre, rygg og nakke hos meg ihvertfall. Har derimot en venninne som fikk det bedre etter amming. Da mistet de liksom «fyllet». 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Overvekt?

Anonymkode: b491d...1cd

Det er det ikke

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

16 år, undervektig, 75G, og ingen videre utredning? Det nekter jeg å tro faktisk, det er så pass utenfor normalen at enhver fastlege ville henvist dette barnet på 16 år videre. 

Anonymkode: a6aef...51e

Nekter å tro? Skulle jeg liksom lyve om det?

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det har vi gjort. Brukte mye penger på noe som ikke hjalp en døyt. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har du erfaring selv? Jeg har, og min erfaring er at ingenting av dette hjelper.  Reduksjon reddet skuldre, rygg og nakke hos meg ihvertfall. Har derimot en venninne som fikk det bedre etter amming. Da mistet de liksom «fyllet». 

Ja, har erfaring selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...