Gå til innhold

Mangler han empati?

Anbefalte innlegg

Min bror har vel alltid vært litt spesiell, og selvsentrert. Hans behov er det som teller, og han liker ikke å gjøre ting han ikke selv vil eller synes er gøy. 

Han har flyttet ca en time unna, så han besøker oss, foreldrene våre og besteforeldre ikke så ofte. Men, han messer stadig om at han har dårlig samvittighet for å ikke besøke særlig bestemor oftere, men handler jo ikke på det og kommer oftere. 

I høst ble bestemor syk og døde. Broren min kom ikke å besøkte henne en eneste gang før hun døde, selv om hun lå syk i 3 uker. Han ville ikke sa han bare, uten tanker på å støtte resten av familien og det at hun kunne få sett ham og tatt farvel. Begravelsen kom han i da. 

Men, jeg begynner rett og slett å lure på om han fullstendig mangler empati? Han virker veldig egoistisk. 

Hva kjennetegner noen uten empati? Eller kanskje han bare er veldig emosjonelt umoden? Hvis vi begynner å diskutere en sak så snur han det alltid over til å bli kritikk av den han diskuterer med, regelrett personangrep sånn at saken blir borte og han slipper "å tape" diskusjonen. 

Anonymkode: c29fd...162

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451678-mangler-han-empati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han mangler nok ikke empati, men han skyr ting som kan føles vanskelig for han.

Har en pappa som er sånn, da datteren min ble alvorlig syk og lå på sykehuset i 3 mnd trakk han seg helt unna alt og alle. Jeg er ganske sikker på at han har en eller annen personlighetsforstyrrelse eller noe, vanskelig å ha i familien er det uansett. Men tapet er jo størst for han, for jeg tror ærlig talt han ikke klarer/makter å være der for andre når det også kan være vanskelig for han.

Man kan spørre hva slags bestefar som trekker seg unna sånn, han kunne jo bidratt masse med alt fra barnepass av den friske søsteren til bare å handle, men han gjør ikke det. Han ringer ikke og spør hvordan det står til engang.

Noe feiler han, men han er ikke en psykopat uten følelser for andre.

Anonymkode: de310...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...