Gå til innhold

Det med å invitere barn som er på besøk på middag (inspirert av da to andre trådene om barn på besøk)

Anbefalte innlegg

Ser i de to andre trådene at dersom barna har venner på besøk når man skal spise middag så blir ofte disse barna invitert til å være med på middagen. 
Det er sikkert veldig koselig, men dere som gjøre det, spør dere foreldrene først om det er greit?

Det er veldig koselig å ha andre barn på besøk til middag, og veldig koselig når barna våres blir invitert til å spise hos andre, men noen ganger ønsker vi at de skal komme hjem til middag, og ikke være mette allerede når de kommer.
Syns det er en uting å invitere andre barn på middag uten at foreldrene blir spurt om det er greit først

Anonymkode: 9fbfc...877

Fortsetter under...

La være å sende ungen på besøk, da. Eller fortell ungen at den skal spise hjemme. Det er ikke vanskelig eller noe å bli snurpete over. Alle som er i huset når vi skal spise får selvsagt tilbud om å spise med.

sug lut skrev (6 minutter siden):

La være å sende ungen på besøk, da. Eller fortell ungen at den skal spise hjemme. Det er ikke vanskelig eller noe å bli snurpete over. Alle som er i huset når vi skal spise får selvsagt tilbud om å spise med.

Jeg er ikke snurpete, men det er ikke så vanskelig å sende en melding til foreldrene og spørre om det er greit heller

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke snurpete, men det er ikke så vanskelig å sende en melding til foreldrene og spørre om det er greit heller

Hvorfor det? Din unge, ditt problem.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser i de to andre trådene at dersom barna har venner på besøk når man skal spise middag så blir ofte disse barna invitert til å være med på middagen. 
Det er sikkert veldig koselig, men dere som gjøre det, spør dere foreldrene først om det er greit?

Det er veldig koselig å ha andre barn på besøk til middag, og veldig koselig når barna våres blir invitert til å spise hos andre, men noen ganger ønsker vi at de skal komme hjem til middag, og ikke være mette allerede når de kommer.
Syns det er en uting å invitere andre barn på middag uten at foreldrene blir spurt om det er greit først

Hæ??? Da får du gi beskjed om at de ikke skal fores da?? Er det barn på besøk her når vi spiser, får de mat. Jrg gidder ikke ringe foreldre for å spørre om lov til å gi de mat??

Anonymkode: 2b106...579

Vi spør, eller ber barnet spørre. Faktisk er svaret nei ganske ofte også, så det er absolutt ikke urimelig å spørre.

Anonymkode: adbb6...fb9

Det er uaktuelt å kontakte barnets foreldre ift mat her. Er det viktig for dem at barnet ikke spiser mens det er her, får de kommunisere det selv eller avtale det med sitt barn. 

Anonymkode: bc36e...9c6

Jeg sender alltid en melding om det er ok at de spiser her. Det koster meg ingenting og jeg har egentlig aldri tenkt over det. 

Barnet selv ringer foreldrene og spør om de får spise her. Mine ringer også hvis de blir tilbudt mat andre steder. 

Anonymkode: 3f0b5...6fe

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kødder du?? 

Så du mener virkelig at det er bedre for barna å spise middag med mor og far, enn at barna får utfolde seg, være sosial, oppleve ting? Skal du virkelig frarøve dem dette? 

Snåleste jeg har lest på lenge. 

Da kan ikke barna være med hjem da. Snille foreldrene som gir barna middag. Nå er det gærent òg. 

Anonymkode: ceb19...ac8

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er en  veldig veldig rar ting å gjøre! 

Du får be barnet ditt takke nei. Noe som er veldig slemt foresten. 

Annonse

Noen år siden nå, men da det fløy unger ut og inn hele tida, så ble de som var i huset når middagen ble servert, tilbudt mat. Var ikke mine egne hjemme til middag, eller hadde spist hos andre, javel, da ble det rester. Tror ikke det noen gang falt oss inn å skulle spørre om det var greit at ungene fikk mat. 

Anonymkode: 2bed2...0a7

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette har jeg klare regler på hos oss, regler som fungerer for nettopp oss. 

Barna mine vet også at dersom de blir tilbudt middag så spør de meg(eldste har telefon) eller spør den voksne som inviterer om å sjekke med meg. Dette greier barn bra skolealder å passe på.

Anonymkode: a50b3...a57

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Kødder du?? 

Så du mener virkelig at det er bedre for barna å spise middag med mor og far, enn at barna får utfolde seg, være sosial, oppleve ting? Skal du virkelig frarøve dem dette? 

Snåleste jeg har lest på lenge. 

Da kan ikke barna være med hjem da. Snille foreldrene som gir barna middag. Nå er det gærent òg. 

Du ser at hun skriver ‘noen ganger’? Du skjønner hva det betyr? Så da kan du trekke pusten dypt og hisse deg opp over noe annet heller. 

Anonymkode: bdc2c...563

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er en  veldig veldig rar ting å gjøre! 

Du får be barnet ditt takke nei. Noe som er veldig slemt foresten. 

Det er veldig vanlig her, alle barna som er innom ringer hjem og spør. De har jo telefoner eller telefonklokker, så det er veldig enkelt. Da de var mindre, sendte jeg en melding til foreldrene. Kjapt gjort, koster lite, unngår alle misforståelser. 

Hvis du ikke vil at barna dine skal spise hos andre informerer du barnet ditt om det. Rundt middagstid hos oss er det mye som skjer og i tillegg innhente samtykke fra flere andre foreldre det har jeg ikke tid til. Og ja vi har ofte mer enn ett barn ekstra til middag.

Anonymkode: 4130e...7fe

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du ikke vil at barna dine skal spise hos andre informerer du barnet ditt om det. Rundt middagstid hos oss er det mye som skjer og i tillegg innhente samtykke fra flere andre foreldre det har jeg ikke tid til. Og ja vi har ofte mer enn ett barn ekstra til middag.

Anonymkode: 4130e...7fe

Jeg har inntrykk av at de fleste barn har fått beskjed om å ringe hjem og spørre, men jeg minner dem på det for sikkerhets skyld. Det er kjedelig å gjøre jobben med å lage en stor middag som ikke blir spist fordi det viser seg at barna alt har spist hos noen andre, så en kjapp telefon sparer arbeid alt i alt.

Jeg er en av de som gjerne vil at barnet mitt spør. Veldig ofte opplever jeg at han blir tilbudt mat, men kun for å være grei, og det han får er næringsfattig tomme kalorier som kun pasta, kun ris, en loffskive eller lignende, når jeg selv har laget noe sunt og næringsrikt. 
Og ofte er det motsatt. Jeg gir min sunne middag til en av barnas venner, mens jeg selv tar en brødskive. Det er jo det som er det eneste rette ifølge folk her inne. 

Anonymkode: e58c0...834

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er en av de som gjerne vil at barnet mitt spør. Veldig ofte opplever jeg at han blir tilbudt mat, men kun for å være grei, og det han får er næringsfattig tomme kalorier som kun pasta, kun ris, en loffskive eller lignende, når jeg selv har laget noe sunt og næringsrikt. 
Og ofte er det motsatt. Jeg gir min sunne middag til en av barnas venner, mens jeg selv tar en brødskive. Det er jo det som er det eneste rette ifølge folk her inne. 

Anonymkode: e58c0...834

Hvilke folk? Jeg er alene med ett barn og svært ofte lager jeg akkurat nok til oss to. Er det mer enn en gjest på besøk så har vi altså ikke nok til alle uansett om jeg spiser eller ikke, så da blir gjestene sendt hjem om ikke annet er avtalt. 

Jeg er ikke noe middagsmenneske og lager aldri middag kun til meg selv når barnet er borte, så jeg spiser mer enn gjerne skive i stede for middag. Men jeg ser det ikke som en selvfølge at andre foreldre skal gå glipp av sin mat fordi mitt barn skal spise der. 

Man kommer ganske langt med sunn fornuft og et snev folkeskikk. 

Anonymkode: bdc2c...563

Har faktisk aldri tenkt på å spørre. Vet hvilket barn som må spise hjemme, men det barnet kommer alltid etter middag, ikke før. Synes det blir rart å kontakte tre sett foreldre før middag. Barna kan gjerne spørre selv, da.

Anonymkode: 2a345...439

Nei, det tenker jeg at er opp til de som synes dette er viktig å bestyre selv. Altså dersom man ønsker at eget barn spiser hjemme, må man rett og slett lære barnet sitt selv å gi beskjed om dette hos andre ved å enten si "neitakk, jeg må spise hjemme", sende melding eller ringe hjem selv for å spørre hvis de har egen telefon, eller spørre den voksne som tilbyr middag om de kan få ringe hjem å spørre om det er greit først. Så hvis det er viktig for deg å få barna hjem til middag, må faktisk DU oppdra dem til dette og lære dem hva de skal si og gjøre i slike situasjoner. Jeg for min del forbeholder meg retten til å være gjestfri og tilby mat til alle som er i huset når det er middag, så sant vi har nok mat til det.

Anonymkode: a6791...3c0

Optatium skrev (12 timer siden):

Jeg spør ikke om det er greit nei. Er det barn her og vi spiser, så er det helt naturlig for meg å tilby dem også. 

Enig 👍

Anonymkode: 5d975...977

Vi har barn på 10 og 14. Jeg sier at de besøkende må høre med foreldrene sine om det er greit at de spiser her. 

Men hvis det er mine barn som er på besøk og jeg gjerne vil ha dem hjem til middag, så sitter jeg jo ikke og venter på telefon, jeg ringer selv og gir beskjed. 

Tidligere, da barna var mindre, snakket jeg med foreldrene i huset, men nå kommuniserer jeg mest med barna (evt "hør med moren til Jonas om det passer at du spiser der" eller noe sånt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...