Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 18 åring bor hjemme går siste år på videregående. Han er flink på skolen og har deltidsjobb der han ofte stiller opp. Han betaler ikke noe hjemme, men han kjøper ting han spiser utenom middag og mat vi handler som energidrikke og brus. Jeg forventer at han hjelper til hjemme og dette vet han. Likevel finner jeg meg selv hele tiden inden situasjonen at jeg maser. Jeg må be han rydde og vaske rommet sitt, det ser ikke ut. Det skumme han gjøre før jul, enda ikke gjort. Han brukte to uker før han måkket snø så verandadøren var tilgjengelig, når jeg endelig ble forbannet å sa NÅ. Han ser oppvaskmaskinen er ferdig, men tar ikke ut før han blir bedt om det. Og gjerne flere timer etterpå. En annen ting er at når han først gjør tingene han skal, så har han et fryktelig hastverk. Smeller spaden i veggen når han måker snø, tar alt for mange fat i slengen ur av oppvaskmakinen (har hakk i halvparten av alle fatene mine) elter skapdører åpen osv. Tar han seg mat rydder han opp etter seg, men glemmer alltid et eller annet som å tørke opp smuler. Han er også frekk til tider, hvorpå jeg sier klart i fra at det kan han legge fra seg sporenstreks da lite gjør meg mindre irritert enn munnrappe unger! Jeg er møkkalei av å gå å mase heeele tiden. Jeg har sagt til han at hab er espentløs som holder på slik, og at sånn her er ikke greit å oppføre seg da ingen vil komme til å ta han som leieboer eller kjæreste når han er en sånn slask. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å fjerne modemet på rommet hans så han ikke kan sitte på nett når han ikke hører etter? Det virker som han tror han kan gjøre hva han vil nå når han er 18. Hvordan skal man takle dette? Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Med stor sannsynlighet vil han klare seg fint selv når han flytter ut. Min datter var verdens største rotehode hjemme. Da hun flyttet for seg selv, så var det strøkent til enhver tid Anonymkode: 244c6...765 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 Det går nok helt fint, veldig vanlig at man er en latsabb mens man bor hjemme men at man har det ryddig når man flytter for seg selv Anonymkode: 3bca2...481 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 Jøss, har vi samme sønn? Tips mottas! Anonymkode: 6bbd1...a21 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Helt vanlig Tenåringer som bor hjemme hos mor ser ofte ikke hva som må gjøres, de må mases på. Slutt å se på det som mas, se på det som en oppgave du har som mor, og vær glad for at han gjør ting når han blir bedt om det. Plutselig flytter de hjemmefra, og vips virker de. Vanene og standarden de har vokst opp med hjemme er plutselig noe de viderefører, helt av seg selv 🙈 Hilsen mamma til barn på 23, 21 og 17 år. De to eldste har flyttet hjemmefra og har det ryddig og rent, 17-åringen som bor hjemme gjør aldri noe av seg selv, men gjør det hun blir bedt om å gjøre. Anonymkode: c38ce...7c2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): 18 åring bor hjemme går siste år på videregående. Han er flink på skolen og har deltidsjobb der han ofte stiller opp. Han betaler ikke noe hjemme, men han kjøper ting han spiser utenom middag og mat vi handler som energidrikke og brus. Jeg forventer at han hjelper til hjemme og dette vet han. Likevel finner jeg meg selv hele tiden inden situasjonen at jeg maser. Jeg må be han rydde og vaske rommet sitt, det ser ikke ut. Det skumme han gjøre før jul, enda ikke gjort. Han brukte to uker før han måkket snø så verandadøren var tilgjengelig, når jeg endelig ble forbannet å sa NÅ. Han ser oppvaskmaskinen er ferdig, men tar ikke ut før han blir bedt om det. Og gjerne flere timer etterpå. En annen ting er at når han først gjør tingene han skal, så har han et fryktelig hastverk. Smeller spaden i veggen når han måker snø, tar alt for mange fat i slengen ur av oppvaskmakinen (har hakk i halvparten av alle fatene mine) elter skapdører åpen osv. Tar han seg mat rydder han opp etter seg, men glemmer alltid et eller annet som å tørke opp smuler. Han er også frekk til tider, hvorpå jeg sier klart i fra at det kan han legge fra seg sporenstreks da lite gjør meg mindre irritert enn munnrappe unger! Jeg er møkkalei av å gå å mase heeele tiden. Jeg har sagt til han at hab er espentløs som holder på slik, og at sånn her er ikke greit å oppføre seg da ingen vil komme til å ta han som leieboer eller kjæreste når han er en sånn slask. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å fjerne modemet på rommet hans så han ikke kan sitte på nett når han ikke hører etter? Det virker som han tror han kan gjøre hva han vil nå når han er 18. Hvordan skal man takle dette? Anonymkode: caad3...495 Det høres ut som en normal tenåringsgutt Anonymkode: 22a15...5d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 https://www.nettavisen.no/nyheter/hedvig-montgomery-advarer-foreldre-du-kan-gjore-tenaringen-din-deprimert/s/12-95-3423598655 Hedvig sier mye fint om forholdet mellom barn/forrldre. Anonymkode: 0b22c...307 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg ble veldig mye masa på som barn og ungdom. Alt jeg gjorde var feil. Og gjett om foreldrene mine husket på å gnåle om alt. Hele tiden. Jeg var ett pliktoppfyllende barn. Men glemte jeg noe, fikk jeg høre det. Husker mamma masa om å knyte opp skoene feks. Jeg knyter aldri opp nå som voksen. Jeg skjønner ikke at du gidder! Hva er vitsen med å lage så himla dårlig stemning? Hva med å ha et godt forhold før han flytter ut? Du klager mye på han. Han er jo flink! Se litt på deg selv... Anonymkode: 0b22c...307 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2024 #9 Del Skrevet 27. desember 2024 Hvorfor mase i det hele tatt? Han er 18 og dermed myndig, han kan gjøre som han vil. La han gjøre nettopp som han vil, og la han selv ta konsekvensene av ev dårlige valg. Anonymkode: 1ebdb...126 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg syns det er merkelig at så mange synes det er greit at en 18 åring oppfører seg sånn. Er det ikke greit at han burde bidra hjemme? Jeg tenker han har da slettes ikke vondt av å måtte hjelpe til, det er ikke mye jeg ber om. Rydd opp etter deg, ta ut av oppvaskmasninen og hjelp til med snømåking. (Snøen tar jeg oftest selv, men når han har sagt han skal ta den så skal han få gjøre det). Om dette er for meget forlangt har visst jeg misforstått kraftig dette med å lære barn at alle bidrar i et hushold og at man tar ansvar for sine oppgaver. Når man maser på noen er det jo ofte fordi den personen ikke har gjort det de skal, det forstår da til og med en 18 åring. HI Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #11 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor mase i det hele tatt? Han er 18 og dermed myndig, han kan gjøre som han vil. La han gjøre nettopp som han vil, og la han selv ta konsekvensene av ev dårlige valg. Anonymkode: 1ebdb...126 Han er myndig ja, men han bor fortsatt i mitt hus og må følge samme regler som alle andre, voksne og barn inkludert. Alle er med å bidra litt, de voksne mer enn barna selvsagt. HI Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (På 27.12.2024 den 0.21): Jeg ble veldig mye masa på som barn og ungdom. Alt jeg gjorde var feil. Og gjett om foreldrene mine husket på å gnåle om alt. Hele tiden. Jeg var ett pliktoppfyllende barn. Men glemte jeg noe, fikk jeg høre det. Husker mamma masa om å knyte opp skoene feks. Jeg knyter aldri opp nå som voksen. Jeg skjønner ikke at du gidder! Hva er vitsen med å lage så himla dårlig stemning? Hva med å ha et godt forhold før han flytter ut? Du klager mye på han. Han er jo flink! Se litt på deg selv... Anonymkode: 0b22c...307 At du hadde foreldre som ikke var fornøyde med deg kan ikke sammenlignes med det å ikke gjøre ting du vet er dine oppgaver. Her er det ikke snakk om å få pes for at du gjør noe feil, men mas for at du ikke gidder å gjøre det du skal så andre må rydde opp etter deg og gjøre det du egentlig skulle gjort. HI Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (På 26.12.2024 den 22.31): Jøss, har vi samme sønn? Tips mottas! Anonymkode: 6bbd1...a21 Eneste som nytter er mas, kanskje om du er heldig 😅 HI Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #14 Del Skrevet 28. desember 2024 Han går siste året på videregående OG er flink der OG har deltidsjobb. Han høres mer ansvarlig og pliktoppfyllende ut enn de fleste jeg vet om på hans alder. Dette vil i praksis si en fulltidsjobb (vgs) og en deltidsjobb. Da bør ikke hjemme være et sted det bare er mas og hakking og hvor moren kaller han slask og sier at ingen vil ha han som kjæreste eller leieboer. Senk heller kravene en periode. Både for hans og din egen irritasjons del. Han høres helt normal ut. Anonymkode: 03987...ca2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #15 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Han går siste året på videregående OG er flink der OG har deltidsjobb. Han høres mer ansvarlig og pliktoppfyllende ut enn de fleste jeg vet om på hans alder. Dette vil i praksis si en fulltidsjobb (vgs) og en deltidsjobb. Da bør ikke hjemme være et sted det bare er mas og hakking og hvor moren kaller han slask og sier at ingen vil ha han som kjæreste eller leieboer. Senk heller kravene en periode. Både for hans og din egen irritasjons del. Han høres helt normal ut. Anonymkode: 03987...ca2 Jeg sa ikke de tingene til han, det er det jeg tenker kommer til å skje om han er sånn når han flytter ut. Jeg skryter jo selvfølgelig også av han, for han er flink. Jeg bare syns ikke det er mye forlangt det jeg ber om, jeg maser heller ikke på han de dagene han har både jobb og skole. HI Anonymkode: caad3...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #16 Del Skrevet 28. desember 2024 Han høres ut som en normal attenåring og du gjør rett i å forvente at han bidrar. At det medfører mas er nok like naturlig som det er irriterende og slitsomt. Du får prøve å se på det som et viktig ledd i oppdragelsen, det er vår jobb å gjøre dem til gjengs mennesker og det er noen ganger slitsom. Men plutselig en dag så ser du nok at maset har virket og han tar ut av oppvaskmaskinen helt uoppfordret Anonymkode: c461a...b1e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #17 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Han er myndig ja, men han bor fortsatt i mitt hus og må følge samme regler som alle andre, voksne og barn inkludert. Alle er med å bidra litt, de voksne mer enn barna selvsagt. HI Anonymkode: caad3...495 Jeg har vært i denne situasjonen, med to stykker. Den ene bidro noe, men alltid med nokså sure miner. Den andre tok alt av sine egne ting, men null av andres. Vasket sine egne klær, tok ikke med andres som kunne/burde vært i samme vask, satte all sin egen oppvask i oppvaskmaskin, men overså andres. Snømåking? Skjedde ikke! Begge la ned ganske mye jobb i skolearbeid, begge trente (trener) mye og hadde deltidsjobb. Her slutta vi fort å mase, og svelget heller noen, tidvis ganske mange, kameler for å beholde husfreden. Nå har de flytta ut, begge to, og oppdaget at det er de selv som må gjøre alle oppgaver. Den ene er ambisiøs student, og der tror jeg det av og til blir litt lite husarbeid, og behov for å bruke mange timer for å komme ajour igjen, men det blir gjort. Den andre jobber, og i hektiske perioder på jobb, så får vi foreldre rapporter på at hen ikke helt skjønner hvordan vi klarte å jobbe fullt, følge opp to stk med trening og ikke minst treningstøy, holde hus og hjem i orden og sørge for middag på bordet hver dag. Begge har etter de flytta ut beklaget at de ikke alltid var særlig deltakende i driften av AS Familien, og de sier de nå har lært. Så selv om de godt kunne kategoriseres som ganske slaskete på hjemmebane i 17-19 årsalderen, så har det blitt folk av dem. Anonymkode: 1ebdb...126 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #18 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg sa ikke de tingene til han, det er det jeg tenker kommer til å skje om han er sånn når han flytter ut. Jeg skryter jo selvfølgelig også av han, for han er flink. Jeg bare syns ikke det er mye forlangt det jeg ber om, jeg maser heller ikke på han de dagene han har både jobb og skole. HI Anonymkode: caad3...495 Jeg minner deg på hva du selv skrev: "Jeg er møkkalei av å gå å mase heeele tiden. Jeg har sagt til han at hab er espentløs som holder på slik, og at sånn her er ikke greit å oppføre seg da ingen vil komme til å ta han som leieboer eller kjæreste når han er en sånn slask." Slike ting sier man faktisk ikke til barna sine. Ikke til andre heller, for den del. Anonymkode: 013b5...778 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #19 Del Skrevet 28. desember 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg syns det er merkelig at så mange synes det er greit at en 18 åring oppfører seg sånn. Er det ikke greit at han burde bidra hjemme? Jeg tenker han har da slettes ikke vondt av å måtte hjelpe til, det er ikke mye jeg ber om. Rydd opp etter deg, ta ut av oppvaskmasninen og hjelp til med snømåking. (Snøen tar jeg oftest selv, men når han har sagt han skal ta den så skal han få gjøre det). Om dette er for meget forlangt har visst jeg misforstått kraftig dette med å lære barn at alle bidrar i et hushold og at man tar ansvar for sine oppgaver. Når man maser på noen er det jo ofte fordi den personen ikke har gjort det de skal, det forstår da til og med en 18 åring. HI Anonymkode: caad3...495 Tror de fleste mener han kan hjelpe til hjemme, det som sies er at veldig få 18 åringer som bor hjemme hos mor gjør husarbeid på eget initiativ. Det er noe som kommer når de flytter hjemmefra. Det er en del av det å ha nesten voksne barn hjemme, den siste rest av oppdragelse før vi sender de ut i verden. Det er også masse løsrivelse i det, han synes du maser, du synes han er en latsabb. Så flytter han ut og begge synes det er deilig, samtidig som du savner han og han plutselig skjønner hvor mye jobb det faktisk er å "holde hus". Jeg har to utflyttede gutter på 21 og 23 år, begge har fine hjem, samboere de gjør husarbeid sammen med osv. Selv om de var noen rotekopper som måtte minnes på hver minste ting når de bodde hjemme har de blitt skikkelige menn begge to. Har du ikke sett alle de sketsjene og ordspråkene hvor de sier at om jeg møtte noen som ville betale husleien og maten min de neste 18 årene ville jeg blitt så takknemlig at jeg ville gjort hva som helst for personen, men mamma ble jeg sur på når jeg måtte ta med søpla ut når jeg likevel skulle ut uansett.... "Jeg går og ringer henne" Det du beskriver er helt normalt. Anonymkode: c38ce...7c2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #20 Del Skrevet 28. desember 2024 Har du forsøkt å kommunisere på andre måter en periode? Altså unngå å mase, men snakke sammen om forventninger og hvordan oppgaver skal løses uten at det blir masse masing? Jeg har selv tre sønner på 17, 20 og 22 år, så jeg vet at det ikke alltid er like enkelt når de vaser rundt i sitt eget hode og ikke ser rot ol., men det er mulig å få til ting uten å måtte bli en masekjerring. For oss var det nyttig at de selv kom med forslag til hva som er rimelig å forvente av dem (de er mye strengere enn meg har det vist seg), når ting skal utføres og hvordan det skal bli gitt påminnelser dersom ting ikke blir gjort til avtalt tid. Det er litt ulikt hva som fungerer for de ulike her, så da tilpasser vi etter det. Poenget er at det er greit å bryte ut av et negativt mønster og ta han med på råd, som den voksne han jo tross alt er nå, rundt hva som er ting han kan og bør bidra med. Og så kanskje bli enige om å være litt raus overfor hverandre. Jaja, så har de vasket opp gryter, satt ting i kjøleskapet og tømt oppvaskmaskinen, men det er smuler og en skitten kniv igjen på benken som de burde ryddet selv. Da gjør jeg det. Det går helt fint. Eller jeg ser at ene sønnen er veldig sliten så tømmer oppvaskmaskinen for ham selv om det er hans oppgave. Neste gang er det han som har gjort noe hyggelig for meg, som å tilby seg å handle for meg eller lage middag fordi han ser at jeg er sliten. Ved å ha fokus på det de faktisk gjør, si takk når noe ekstra blir gjort, gi en vennlig påminnelse om noe er glemt og vise glede over samarbeid, har vi nesten helt unngått masing her hjemme de siste årene. Anonymkode: 4bfc0...d89 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451648-18-%C3%A5ring-m%C3%A5-mases-p%C3%A5-hele-tiden/#findComment-150168698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå