Gå til innhold

Høysensitiv

Anbefalte innlegg

Lest om det å være høysensitiv. Full pott på alle tester. Er ganske sikker på at jeg er det. Som barn/ ungdom og voksen tåler jeg ikke alle slags klær. Ullgenser, silke f eks. Må ha behagelige klær. Blir litt dyr veldig sliten etter sosiale aktiviteter. Trenger mye alenetid. Trives i eget selskap, selv om jeg jobber med mennesker. God menneskekjenner, og merker fort stemning. Flere som meg? 

Anonymkode: 9bb9e...8aa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451634-h%C3%B8ysensitiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er såkalt høysensitiv, og det er tre av de fire barna mine også. For min egen del bruker jeg aldri begrepet fordi denne sensitiviteten henger sammen med at vi er nevrodivergente, altså alle har ADHD, og så har barna autismespekteretforstyrrelser og/eller Tourettes i tillegg. Sannsynligvis ligger jeg også på spekteret, i hvert fall ganske nær cut-off. Nå er det selvsagt mulig å være høysensitiv uten å være nevrodivergent, men jeg tror det er ekstremt få nevrodivergente som ikke er høysensitive også. Datteren min er den mest følsomme og har utviklet både misfoni og hyperaukusti i tillegg, og har store utfordringer knyttet til mat på grunn av overfølsomhet overfor tekstur osv. I hennes tilfelle er det så alvorlig at det gir store funksjonsnedsettelser. 

Anonymkode: 0ef9f...068

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du er ikke autist da? Jeg trodde også at  jeg var høysensitiv før jeg skjønte at jeg var autist. Det er spesielt hos kvinner at høysensitiv er veldig lik autisme. 

Anonymkode: e0879...65e

Nei, men tror jeg kan ha adhd.. 

Anonymkode: 9bb9e...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...