Gå til innhold

Jeans på julaften? Tvinge igjennom finklær?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hi her. Som jeg har nevnt tidligere så har hun penklær på i situasjoner som krever det. Vi synes ikke jul er en slik situasjon

Anonymkode: e0595...887

Da er det jo svært rart at du skrev dette innlegget? Du vet jo hva som er best for dere. Og du skriver at hun må tvinges til å kle seg pent når det kreves, men senere så skriver du at hun gjør det frivillig. Hvorfor endrer du opplysningene etter hva slags tilbakemelding du fikk?

Anonym bruker skrev (På 24.12.2024 den 12.35):

God jul til alle🎅

Har er et lite "problem" om finklær på julaften:

Ene datteren, hun er 15, hater å pynte seg. Må tvinges for å gjøre det når vi skal på noe hvor det kreves. 

Hun virkelig hater å ha på fin klær og vi har vært ok med at hun ikke pynter seg til jul når vi feier hjemme, har ikke lyst til å ødelegge julen for henne heller og hun er en veldig snill jente, pliktoppfyllende, hjelpsom ,høflig, snill mot sin lillesøster, godt likt av alle og skoleflink.  Men i år skal vi har stor feiring her hos oss med familie på begge sider kommer til oss. Og jeg har forlangt at alle pynter seg av oss når vi får så mange på besøk. Men hun ønsker å gå i jeans hun kan til nød ta på en julegenser sier hun.

Er det flere som opplever akkurat dette med sine barn? Trenger noen råd og meninger med om hva jeg skal gjøre, skal jeg tvinge igjennom pynting som jeg vet vil føre til at hun vill være trist hele kvelden og gå å legge seg tidlig for å komme ut av finklærne raskest mulig? 

Eller skal jeg la henne få slippe, og la henne gå i jeans og julegenser og ha en trivelig kveld, men også få mye snakk om hvordan hun er kledd av flere av gjestene som nok vil føre til at jeg ber de være stille og at de blir litt furtne?

Anonymkode: 6206c...bba

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da er det jo svært rart at du skrev dette innlegget? Du vet jo hva som er best for dere. Og du skriver at hun må tvinges til å kle seg pent når det kreves, men senere så skriver du at hun gjør det frivillig. Hvorfor endrer du opplysningene etter hva slags tilbakemelding du fikk?

Jeg endrer ikke opplysningene, hun har på seg penklær når situasjonen krever det nettopp fordi vi "tvinger" henne til det.

Men ja angrer meg  for at jeg startet denne tråden, den har dratt av gårde i noe som jeg ikke mente da jeg skrev den

Syns også det er rart at du spurte, dersom pentøy ikke er noe dere praktiserer på julaften. Idag var vi invitert i selskap hos familie. Ganske uformelt, «kom når dere kommer» og selv 11 åringen skjønte av seg selv at da tar man på pen skjorte og en fin bukse. 

Anonymkode: 33409...a59

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Syns også det er rart at du spurte, dersom pentøy ikke er noe dere praktiserer på julaften. Idag var vi invitert i selskap hos familie. Ganske uformelt, «kom når dere kommer» og selv 11 åringen skjønte av seg selv at da tar man på pen skjorte og en fin bukse. 

Anonymkode: 33409...a59

HI her. Vi praktiserer ikke pentøy normalt når det  bare er oss, kjernefamilen, som feirer. Men i år var vi veldig mange som feirer hos oss for første gang, derfor spurte jeg. Det angrer jeg nå at jeg gjorde

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI her. Vi praktiserer ikke pentøy normalt når det  bare er oss, kjernefamilen, som feirer. Men i år var vi veldig mange som feirer hos oss for første gang, derfor spurte jeg. Det angrer jeg nå at jeg gjorde

Hvorfor angrer du? Du er jo trygg på at du ordnet det på beste måte for dere. At noen syns du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å ikke lære henne grunnleggende folkeskikk må du nesten tåle. 

Annonse

Synes dere løste det på en fin måte, jeg. Og hun pyntet seg jo, selv om det ikke var tynne strømper og penkjole. Og jeg synes også at det er litt andre forventninger til hvordan man kan gjøre det i et selskap hjemme hos seg selv enn hvis man er invitert bort. 

Hvis man er invitert bort i juleselskap til noen som kjører kjole & hvitt på julaften, så tilpasser man seg selvfølgelig. 

Morsomt å se hvor stor forskjell det er i julefeiring, noen er stivpyntet, andre går i pysj. 

Anonym bruker skrev (På 28.12.2024 den 6.58):

Hvorfor angrer du? Du er jo trygg på at du ordnet det på beste måte for dere. At noen syns du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å ikke lære henne grunnleggende folkeskikk må du nesten tåle. 

Anger da tråden dro veldig av gårde var ikke slik ment. Ønsket bare å høre hvordan andre gjør det, stresset en del med at jeg/vi skulle holde feiring for så mange for føste gang. 
Men ja løste det på beste måte for oss😊

the amazing spidermamma skrev (På 28.12.2024 den 13.18):

Synes dere løste det på en fin måte, jeg. Og hun pyntet seg jo, selv om det ikke var tynne strømper og penkjole. Og jeg synes også at det er litt andre forventninger til hvordan man kan gjøre det i et selskap hjemme hos seg selv enn hvis man er invitert bort. 

Hvis man er invitert bort i juleselskap til noen som kjører kjole & hvitt på julaften, så tilpasser man seg selvfølgelig. 

Morsomt å se hvor stor forskjell det er i julefeiring, noen er stivpyntet, andre går i pysj. 

Takk for det😊 Ble en fin feiring noe som hele jula har vært (ikke alltid man kan forvente det med to tenåringer i hus hehe)

Jeg er 48, jeg vantrivdes såpass i kjole eller skjørt at det har jeg sluttet med. På julaften hadde jeg svart pen bukse, rød topp og svart dressjakke. Foretrekker å kle med i noe jeg er komfortabel i, og være i godt humør, framfor å måtte fake godt humør og kle meg for å please andre.

Anonymkode: cdfd1...ce4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er 48, jeg vantrivdes såpass i kjole eller skjørt at det har jeg sluttet med. På julaften hadde jeg svart pen bukse, rød topp og svart dressjakke. Foretrekker å kle med i noe jeg er komfortabel i, og være i godt humør, framfor å måtte fake godt humør og kle meg for å please andre.

Anonymkode: cdfd1...ce4

Men det er da et helt flott juleantrekk. Her er det snakk om å ikke klare å pynte seg, altså å feire julekvelden i jeans. 

1 hour ago, Anonym bruker said:

Men det er da et helt flott juleantrekk. Her er det snakk om å ikke klare å pynte seg, altså å feire julekvelden i jeans. 

Hva er egentlig forskjellen på en svart jeans og en annen svart bukse?

Anonymkode: e5d3c...ff0

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Stoff, snitt, stil...Jeans/dongeri/denim er et grovt stoff litt røft stoff. Bukser i dette stoffet er gjerne litt røffe i snittet med grove sømmer, utenpåliggende lommer, nagler osv., men alt dette kan man jo se, så du vet det jo selvfølgelig fra før. En penbukse er gjerne i litt tynnere, glattere stoff og litt mer elegant i snitt og stil. Den kan være minst like komfortabel og selvfølgelig like svart, men ikke et hverdagsplagg som jeans er. Like lite som man ville gått i penbukse på tur i skogen bør man bruke jeans til å pynte seg. 

Anonymkode: 030f3...d29

Annonse

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Stoff, snitt, stil...Jeans/dongeri/denim er et grovt stoff litt røft stoff. Bukser i dette stoffet er gjerne litt røffe i snittet med grove sømmer, utenpåliggende lommer, nagler osv., men alt dette kan man jo se, så du vet det jo selvfølgelig fra før. En penbukse er gjerne i litt tynnere, glattere stoff og litt mer elegant i snitt og stil. Den kan være minst like komfortabel og selvfølgelig like svart, men ikke et hverdagsplagg som jeans er. Like lite som man ville gått i penbukse på tur i skogen bør man bruke jeans til å pynte seg. 

Jeg synes en ny svart jeans er like pent som en svart dressbukse

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg synes en ny svart jeans er like pent som en svart dressbukse

Det synes du sikkert, men alle med et snev av dannelse vet at sorte jeans ikke er noe man pynter seg med til jul, mens en svart penbukse fint kan inngå i et formelt, pyntet antrekk.

Anonymkode: a262a...3d1

18 minutes ago, Anonym bruker said:

Det synes du sikkert, men alle med et snev av dannelse vet at sorte jeans ikke er noe man pynter seg med til jul, mens en svart penbukse fint kan inngå i et formelt, pyntet antrekk.

Anonymkode: a262a...3d1

Jul er ingen formel greie

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Spør du fordi du faktisk ikke vet forskjellen  så er jo det rimelig spesielt. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dongeribukse og en fin skjorte er helt innafor på julaften. Også på julebord, 17. mai osv. 

Anonymkode: 29a71...2fd

Nei, det er ikke det. De anledningene fordrer at man bruker ‘pentøy’ og dongeribukse kommer aldri under den kategorien. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dongeribukse og en fin skjorte er helt innafor på julaften. Også på julebord, 17. mai osv. 

Anonymkode: 29a71...2fd

Dongeribukser vil alltid være et hverdagsplagg og ikke et finplagg. Dongeribukser er egentlig arbeidsbukser i slitesterkt stoff og er mer i familie med turbukse og arbeidsbukse, og ingen av de typene bukse passer til pent. Halvpent, ja kanskje, men ikke til anledninger der andre stiller i dress og slips, kjole, tynne strømper og pene sko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...