Gå til innhold

Lurer på hvordan de rike feirer jul?

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at de rike har et ekstra stort juletre i et eget rom, der de feirer jul. Et juletre så høyt at det må stige til for å kunne få julepynten hele veien opp. Under treet er det så fullt av julepresanger at det er et stort fjell som går til langt ut på gulvet. Derfor må de ha en egen tjener som er der for å lese opp lappene på hver presang og åpne de for dem. Med spesialbestilt julemat fra noen som lager alt for dem. Selv om jeg må erkjenne at noe av julekosen er faktisk å gjøre arbeidet selv.

Anonymkode: b1bdc...add

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ser for meg at de rike har et ekstra stort juletre i et eget rom, der de feirer jul. Et juletre så høyt at det må stige til for å kunne få julepynten hele veien opp. Under treet er det så fullt av julepresanger at det er et stort fjell som går til langt ut på gulvet. Derfor må de ha en egen tjener som er der for å lese opp lappene på hver presang og åpne de for dem. Med spesialbestilt julemat fra noen som lager alt for dem. Selv om jeg må erkjenne at noe av julekosen er faktisk å gjøre arbeidet selv.

Tror du er på villspor. Egen tjener til å lese opp pakkelappene 😅

Anonymkode: fc973...b0f

Jeg ble kjent med en type for en del år siden som var veldig rik, og de hadde alt de trengte hele året så de hadde helt slutta med gaver. Det var ikke noe stas for de fikk alltid det de ville hele tida uansett…. 

Anonymkode: b35c1...458

Tror du har sett for mye på amerikanske filmer. Vi er ikke rik, men vi har god råd. Vi vasker huset vårt selv, pynter tre og baker alt selv. Pakker? Vi gir hverandre normale gaver som alle andre. Vi har også skittentøyvask på vaskerommet og et normalt juletre i stua 

Anonymkode: c10f8...54d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat i år måtte vi faktisk ha gardintrapp for å få på julestjerna og juletrepynt helt øverst på treet, og juletreet er faktisk i egen stue 😅 Men vi er ikke rike altså. Er bare at vi har to stuer, og i den ene stua er det ganske høyt under taket. Ingen tjener, og ingen fjell av gaver. Helt normal mengde vil jeg tro. Å maten må jeg fikse sjøl.

Anonymkode: 901ae...17a

Annonse

Vi er faktisk rike.  Det tenker vi egentlig aldri på. Vi lever i et helt alminnelig hus, har et juletre som går til et helt normalt tak og pakkehaugen, selv om den pleier å være stor, leser vi fint opp selv. Gavene er ofte praktiske og nyttige ting og maten lager vi og rydder vi opp etter selv. Du ville ikke sett forskjell på jula hos oss og jula hos folk flest. Våre barn får ikke alt de peker på til vanlig. De har helgejobber og tjener egne penger og sparer til ting de ønsker seg som de fleste andre. 

Anonymkode: 4ef4e...4ba

Rik her også. Og jula er slik den alltid har vært, også i magrere tider. Et normalt juletre, helt vanlig ribbe, unger som går av skaftet på grunn av spenning og forventning og gaver innenfor normalt budsjett. Det som derimot ikke er så vanlig kanskje er at vi kun feirer med kjernefamilien, og vi feirer i joggebuksa 😂 familieselskapene tar vi i romjula (og da må visst finstasen på).

Anonymkode: 07551...bca

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Akkurat i år måtte vi faktisk ha gardintrapp for å få på julestjerna og juletrepynt helt øverst på treet, og juletreet er faktisk i egen stue 😅 Men vi er ikke rike altså. Er bare at vi har to stuer, og i den ene stua er det ganske høyt under taket. Ingen tjener, og ingen fjell av gaver. Helt normal mengde vil jeg tro. Å maten må jeg fikse sjøl.

Anonymkode: 901ae...17a

Dette. Vi har også god råd, og høyt juletre i den ene av tre stuer. Juletreet vårt må være dobbelt så høyt som «vanlig», hvis ikke ville det sett veldig stusslig ut i ei stue med takhøyde tilsvarende 2,5 etasjer🤷🏻‍♀️

Hvis vi er er på hytta i jula har vi et helt vanlig juletre, og kun ei stue, og julen er fantastisk der også, så det trengs virkelig ikke «et eget rom til juletreet»😂

Vi vasker, baker, lager julematen selv, og kjøper helt vanlige julegaver, med ca samme budsjett som resten av familien vår, som har en helt gjennomsnittlig inntekt. Altså tenker jeg vi feirer jul som alle andre. 

Den eneste ulempen med stort hus er at mange tenker at det er praktisk å samles mange hos oss, så vi har jobben med å være vertskap mye oftere enn andre🤷🏻‍♀️

Anonymkode: d0609...970

De virkelig rike feirer jul i alpelandsbyer i Europa. Hverdagsrike nordmenn feirer som de fleste andre, kanskje på ei hytte hvor det  er snø. De har ikke finesse, de har bare litt mer penger enn de fleste.

Anonymkode: 2af33...93b

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

jeg vet bare at vita og vanda betaler folk 15 000 kr for at noen skal pynte treet for dem, da blir hele vitsen med treet bort når man ikke har gleden av og pynte selv

Anonymkode: 9926a...221

Jeg tror ikke du sitter på noe ultimat fasit angående vitsen med tre. For min del må gjerne nissen ta på pynten og jul blir det uansett 😊

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke du sitter på noe ultimat fasit angående vitsen med tre. For min del må gjerne nissen ta på pynten og jul blir det uansett 😊

Hun snakker for seg, og jeg tror ikke hun er alene om å mene at mye av gleden med juletre er å pynte det sammen med barna.

Anonymkode: 89115...d62

Anonym bruker skrev (1 time siden):

jeg vet bare at vita og vanda betaler folk 15 000 kr for at noen skal pynte treet for dem, da blir hele vitsen med treet bort når man ikke har gleden av og pynte selv

Anonymkode: 9926a...221

Vita og Wanda er det du tenker representerer «rike»? 

Anonymkode: 5a8ee...77c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vita og Wanda er det du tenker representerer «rike»? 

Anonymkode: 5a8ee...77c

I følge skattelistene er de ganske langt unna… 

Hva er rik her inne egentlig? Går grensa på millionen eller milliarden? 

Anonymkode: 21197...847

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I følge skattelistene er de ganske langt unna… 

Hva er rik her inne egentlig? Går grensa på millionen eller milliarden? 

Anonymkode: 21197...847

Det lurte jeg på også 😂 Her inne tror jeg mange ville klassifisert oss som rike, men jeg tenker nok at vi er mer øvre middelklasse. Og vi har en helt normal julefeiring. 

Anonymkode: 5d476...1ad

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

De virkelig rike feirer jul i alpelandsbyer i Europa. Hverdagsrike nordmenn feirer som de fleste andre, kanskje på ei hytte hvor det  er snø. De har ikke finesse, de har bare litt mer penger enn de fleste.

Anonymkode: 2af33...93b

Jeg tror ikke det. Barndomsvennen min, som har noen hundre millioner på bok og mer i firmaet, bor og feirer jul hjemme på gården. Traff noen andre mangemillionærer i kirken på julaften også. Det er en del av de her jeg bor. De fleste er entreprenører eller har bygget opp noe annet fra bunnen av. Ikke alle rike er opptatt av å flashe penger. Tvert i mot. De som er opptatt av det er mer på kjendisgreia eller wanna be-rike og der hender det det er så som så med likviditeten. "Gamle penger" har kanskje også et større behov for å heve seg over allmuen og gjøre sånt, men det er mange av oss som har forvaltet pengene våre godt, investert klokt og som nå sitter på formuer. Vi kunne reist til Alpene, vi har absolutt råd til det, men hvorfor? Når jula er her hjemme med den samme, gamle nissen på trappa, med lenker som ungene har laget på treet og med familie og venner rundt oss. 

Anonymkode: 4ef4e...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...