Gå til innhold

Ufør og ikke råd til julemat og gaver

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt greia. Jeg er ufør selv og har to barn der den ene er over 18. Jeg har penger nok til både å leve i hverdagen og til gaver og julemat. Hvorfor er der stadig flere som trenger julehjelp? Dette er ikke dømmende ment, jeg bare forstår ikke..

Anonymkode: affa4...86b

Fortsetter under...

Det er vel så enkelt som at utgiftene overstiger inntektene. Ikke alle har en husleie som er lav nok til at de både kan leve i hverdagen og ha nok til gaver og julemat i tillegg, for eksempel. Faste utgifter varierer.

Man får utbetalt ulike satser på ufør, kanskje du hadde høyere lønn før du ble ufør og har kommet «heldigere» ut av det. Noen har dårlig kontroll på økonomien, men for andre strekker pengene rett og slett ikke til. Sannsynligvis gjorde de ikke det før prisøkninger heller. 

Anonymkode: ae034...491

Har tenkt det samme. Er på AAP, noe som gir lavere utbetaling enn i full jobb eller om jeg må over på ufør. Så laveste inntekt nå enn jeg noengang har hatt eller vil ha senere.

Jeg lever greit, enslig med 2 barn i tenårene. Vi klarer oss. 

Vi har penger til mat, gaver og det vi trenger.

Jeg bruker ikke penger på splitter ny jakke til 2000 kr, frisør, negler, vipper osv. Tror mange av de fattigste bare lever over evne, for én ting er de som lever på sosialen. Skule gjort mye for å hjelpe de. Men på ufør er det en minstesats, og greier du deg ikke på den pluss barnetrygd så må man finne billigere bolig eller redusere forbruket på annet vis.

Det er ikke så nye fattigdom i Norge som det virker som. Fattigdommen hadde vært redusert med 60% om alle fattige hadde noen til å forvalte pengene deres. 

Anonymkode: 9d5e7...0d7

Akkurat at matbudsjettet ryker skjønner ikke jeg heller.

Jeg er ufør, men ikke på minstesats, så jeg har 340.000 i året i trygd.

Det gjør at vi må leve sparsommelig hele året, men vi hverken fryser eller går sultne.

Julemat er mye billigere enn hverdagsmat, og det vi sparer inn på billigere mat bruker vi på ekstra brus og snop, så matbudsjettet er ganske likt som ellers i året.

Dyre gaver til hele storfamilien utgår, men jeg sparer litt hver måned gjennom hele året på en egen gave-konto, så gaver har vi.

Heldig som ikke bor i de dyreste strøkene på østlandet, men likevel innenfor dyreste strøm-område da.

Jeg tror mye av problemet er at mange som lever på lavtlønnsgrensa bruker litt over evne, å akkurat ikke ha råd til ferie, klær og utstyr "som alle andre" gjør at det er lett å ta seg råd ved å bruke kreditt....

Men det finnes reell fattigdom i dette landet også, det er ikke alltid så lett å bare flytte til billigere strøk å bo når man har hele sitt nettverk et sted der er dyrt å bo. Familie og nettverk er viktigere om helsa er dårlig.

Anonymkode: 1e136...ae2

Mange faktorer.

1. Det er forskjell på hvor mye en får i uføretrygd. Noen har hatt en god inntekt før en ble syk, og dermed mye høyere uføretrygd.

2. Boutgifter varierer veldig i forhold til hvor en bor. Vi bor i by, her er boutgiftene høye. Min svigermor bor på et lite sted i sunnfjord. Her får en en enebolig til under en million. Her kan en også leie til en slikk og ingenting.

3. Strømutgifter, kommunale avgifter og etc varierer også etter hvor en bor.

4. Noen uføretrygdede kan ha store utgifter med sykdommen. Her tenker jeg på at de kan ha behov for å ha høyere innetemperatur, slitasje på klær og sengetøy, medisiner, behandling. Selv om deler kan skrives av på skatten, en kan få dekket noe og en kan opparbeide seg frikort, så får en aldri dekket 100%.

Så i likhet med at ikke alle uføre har samme sykdom, så stiller heller ikke alle i samme båt økonomisk.

Annonse

Det kommer helt an på hva det koster å bo, både utgifter til lån eller leie, strøm, ved, kommunale avgifter, forsikringer osv. 

I noen kommuner har de kommunale avgiftene økt med flere hundre prosent, samtidig som strømmen er dyrere og rentene høyere. 

Nå er ikke jeg ufør, men jeg har ingen problemer med å forstå at dyrtiden er krevende for dem av oss med lavest inntekt. 

Må man f.eks. selge bolig og leie i stedet for å få det til å gå rundt, havner man fort mange måneder bakpå økonomisk, og med lav inntekt er det veldig tøft å hente seg inn igjen. 

Bor man lite sentralt, for å få rimelig bolig, er man kanskje avhengig av bil grunnet dårlig kollektivtilbud. Bilen er ofte gammel, man venter lengst mulig med å bytte bil, fordi man strengt tatt ikke har råd, og så går noe galt og man står med dyre verksted-regninger. 

Det skal veldig lite til å velte en allerede presset økonomi, og det trenger overhodet ikke handle om at man sløser eller mangler kontroll over egen økonomi. 

Anonymkode: 8da52...a82

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skal veldig lite til å velte en allerede presset økonomi, og det trenger overhodet ikke handle om at man sløser eller mangler kontroll over egen økonomi. 

Det der er veldig sant. Jeg hadde veldig stram økonomi en periode, hadde null sparepenger og veldig lite å leve av etter at faste utgifter var betalt. Jeg hadde ingenting å gå på, og da skulle det så veldig lite til før lasset veltet og jeg kom bakpå og det ble en ond sirkel.

Nå har jeg bedre økonomi, og er mye mindre sårbar når noe uforutsett skjer.

Anonymkode: 2b2f5...607

Carmen00 skrev (2 timer siden):

Mange faktorer.

1. Det er forskjell på hvor mye en får i uføretrygd. Noen har hatt en god inntekt før en ble syk, og dermed mye høyere uføretrygd.

2. Boutgifter varierer veldig i forhold til hvor en bor. Vi bor i by, her er boutgiftene høye. Min svigermor bor på et lite sted i sunnfjord. Her får en en enebolig til under en million. Her kan en også leie til en slikk og ingenting.

3. Strømutgifter, kommunale avgifter og etc varierer også etter hvor en bor.

4. Noen uføretrygdede kan ha store utgifter med sykdommen. Her tenker jeg på at de kan ha behov for å ha høyere innetemperatur, slitasje på klær og sengetøy, medisiner, behandling. Selv om deler kan skrives av på skatten, en kan få dekket noe og en kan opparbeide seg frikort, så får en aldri dekket 100%.

Så i likhet med at ikke alle uføre har samme sykdom, så stiller heller ikke alle i samme båt økonomisk.

Man kan ikke lenger skrive sykdomsutgifter av på skatten. Tror det er mange år siden den muligheten ble fjernet

Anonymkode: fbb46...bae

Jeg forstår ikke at bolig, strøm, og mat som bare blir dyrere, pluss andre utgifter, kan overstige det bærekraftige for en som er ufør. Få se, 12 000 minus nesten alt sammen, nei, jeg forstår ikke at det blir et lite tall. Heldigvis er det ikke de uføre som svertes når jeg viser hvor uvitende, fordomsfull og arrogant jeg er.

Anonymkode: 4b9af...fd0

Gucci_Helene skrev (8 minutter siden):

Hvorfor starte denne tråden? Er det kun for å rakke ned på uføre? Hadde håpet at det holdt seg til KG og ikke kom hit...

Rakke ned på uføre?! Jeg er ufør selv! Det var bare ett spørsmål 🙄

Anonymkode: affa4...86b

Annonse

hun rakker ikke ned på uføre hun er det jo selv

men uansett om man er uføre eller ikke så er det mye man kan gjøre for og ikke ha det så strmt at man ikke har råd til jule mat og gaver

man kan for eks kjøpe noe billigere det har vi gjort for og ha bedre økonomi til di små

og di aller fleste bruker veldg mye penger på unødvedinge tull på dyre klær frisør, negler og mye mer tull

jeg har for eks en sviger søster som klager på dårlig råd men tar seg like vel råd til og gå til frisør hver 3 mnd og bruker 5-6 tusen, da er det ikke mye synd på hun syns nå jeg

Anonymkode: 82dde...5f5

Vi er to i huset og begge i full jobb. Likevel kan vi ikke frotse. Vi har regninger, lån og utgifter. Barn osv. vi alle uansett inntekt må ha et budskjett og handle etter hva man har råd til. Det er fryktelig dyrt med både mat, strøm og drivstoff. Spesielt mat synes jeg. Alle har behov for nye klær, en frisørtime, en kaffe på en kafé, en konsert osv. å sitte hjemme år etter år og snu på krona og spise havregrøt gir ingen livskvalitet. Folk velger å unne seg noe godt i blandt selv om det svir. For alle har behov for å leve også - ikke bare overleve 

Anonymkode: 067cc...1f6

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Man kan ikke lenger skrive sykdomsutgifter av på skatten. Tror det er mange år siden den muligheten ble fjernet

Dette er feil. De som hadde dette godkjent før den ble «fjernet» får fortsatt skrive av dette på skatten og får skattefradrag på 2/3 av utgiftene. 

Anonymkode: 80949...798

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Dette er feil. De som hadde dette godkjent før den ble «fjernet» får fortsatt skrive av dette på skatten og får skattefradrag på 2/3 av utgiftene. 

Det ble fjernet allerde i 2012. Hadde man ikke fradraget i 2010 og 2011 så har man ikke denne muligheten. Mange uføre som ble syk eller skadet etter 2011.

er så enig, jeg er enslig og ufør,men klarer meg helt fint. har heldigvis familie rundt meg så skal bort både i dag, 2 dag, Lørdag, søndagen og nyttårsaften, må ikke ha festmat hjemme når jeg er alene :)

kjenner flere familier som ber om hjelp som jeg vet hadde fint klart det selv hvis de ikke prioterte røyk, snus og alkehol, mange utnytter nok den hjelpen dessverre

Anonymkode: 4a7ae...a89

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ble fjernet allerde i 2012. Hadde man ikke fradraget i 2010 og 2011 så har man ikke denne muligheten. Mange uføre som ble syk eller skadet etter 2011.

Er jo det jeg skriver. De som hadde det før det ble fjernet har det fortsatt. 

Hvis blir jeg uføre så ville jeg fått minstetakst å da hadde jeg mistet bostøtten som er på 4500 kr,det vil merkes godt når jeg er alenemamma å har husleie på 9000 kr. Har ikke noe problem med å skjønne at økonomien er veldig trang i Desember da med så mye utgifter.

Heldigvis får jeg aap nå ,å selv om det også er minstetakst så har jeg er veldig grei månedssum når en legger sammen aap,bostøtte,dobbel barnetrygd og 4500 kr i barnebidrag. Så har nesten 28.000 kr i måneden.

Anonymkode: c7082...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...