Gå til innhold

Jobbe med psykisk utviklingshemmede

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jobbet i en slik bolig for mange år siden og dessverre er det noe jeg aldri kunne tenke meg å gjøre igjen. Det er ikke bare Tangerudbakken, solskinn og glede. Det var mye utagering, ble utsatt for voldelig atferd flere ganger og en tøff jobb. Vi fikk jevnlig Durewall-kurs, men det hjalp ikke så mye da vårt handlingsrom innenfor loven er såpass liten.

Slutta etter 1 år og så meg aldri tilbake. 

Anonymkode: 9ec11...26e

Jeg jobbet litt i en bolig for mange år siden, men det var ikke en jobb for meg. Det var oppegåede beboere som var ute på egenhånd, den ene jobbet på en vernet bedrift. Men jeg strevde med å kommunisere med de når det kom til visse ting, jeg hadde ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: 23605...6f8

Hvor tung jobben er kommer jo an på hvem som bor i boligen. Jeg har jobbet i to ulike. I en var det voksne autister. Der var det en del tøffe tak, utagering og utfordrende med kommunikasjon. Vi var 1-1 eller 2-1 hele døgnet. Alt av husarbeid i leilighetene var det vi ansatte som måtte gjøre fordi det var veldig lite av ADL-ferdigheter de fleste hadde. I den andre boligen bodde det veldig oppegående mennesker med lett til middels utv.hemming. Det var en helt annen jobb. Mye humor, mye mer fokus på læring og mestring. De aller fleste var på jobb eller aktivitet på dagtid og det var ikke nattevakter. Det var mye mer variert jobb og en jobb jeg gjerne kunne tatt igjen. 

Anonymkode: 7c1a0...a4a

Alt fra en tung jobb både fysisk og psykisk hvor det er mye stell, renhold etter utagering, fysisk vold, seksuelle tilnærmelser og utskjelling - til gode boliger hvor beboerne er oppegående og klarer seg stort sett selv.

Anonymkode: d33aa...574

Annonse

Jeg er i en vernet bedrift der det er mange som er utviklingshemmet,å den jobben er virkelig ikke for hvem som helst. De må ha helt ekstrem tolmodighet,å tåle at de sier det samme 40-50 ganger etter hverandre. Å i alle pausene har de vakt for ellers oppstå det så ofte konflikter. Det hadde hvertfall ikke vært en jobb jeg hadde orket å ha. Jeg er der heldigvis bare på tiltak,ikke som arbeidsleder.

Anonymkode: e0894...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...