Gå til innhold

Andre med sorg i julen der det står en tom stol?

Anbefalte innlegg

Vi skal feire andre jula med en tom stol rundt bordet. Jeg gruer meg, og prøver psyke meg opp og tenke at det bare er en vanlig middag. I fjor var første jula, og da sølvguttene sang julen inn fikk jeg en reaksjon. Måtte skru av lyden, klarte ikke. I år er jeg sterkere og det har gått lengre tid. Men julaften er en dag der familien er samlet og man er mer emosjonell og tankefull. Jeg skal feire sammen med de aller nærmeste pårørende til personen som døde. Smerten jeg har er ingenting i forhold til det de kjenner på. Tanken på at de sitter der uten sitt barn er vondt. 
Jeg skal på graven på lillejulaften på kvelden og tenne lys, for å slippe på selve julaften. Jula er ekstra sårbar når man mangler et barn rundt bordet. 

Anonymkode: 37a44...3a7

Fortsetter under...

Vi har flere tomme stoler, men den som aldri blir fylt er der vårt midterste barn skulle sittet. Hun fikk aldri oppleve jul i sitt korte liv og det tenker vi jo på når vi opplever gleden til våre andre barn. 

Men det blir bedre. Det blir aldri bra og sorgen ligger alltid rett under alt vi gjør, men dagene blir gode og livet blir fint. 

Og så syns jeg at du skal anerkjenne din egen sorg mer. Det er klart at det er grusomt for foreldre å miste sitt barn, men sorg kan ikke graderes. Om du føler på en overveldende sorg så er den like reell og viktig som de andres. Du setter selvsagt ikke din sorg opp mot deres, men i ditt stille så har du lov å kjenne på hvor stor fortvilelse som du trenger. 

Klem til deg, jeg håper at dere tross alt får en god jul❤️

Anonymkode: df62d...88b

Hvis sorgen er så altoppslukende HI så kanskje du burde snakke med noen? Det er jo normalt å sørge en stund men når man ikke er nærmeste pårørende og det er gått litt tid bør man jo ha kommet litt videre. 

Anonymkode: 50d4b...39c

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis sorgen er så altoppslukende HI så kanskje du burde snakke med noen? Det er jo normalt å sørge en stund men når man ikke er nærmeste pårørende og det er gått litt tid bør man jo ha kommet litt videre. 

Dette er forhåpentligvis ment bedre enn jeg leser dette på.

Sorg går i bølgedaler. Det finnes ingen fasit på hvor lenge det er normalt å sørge. Spesielle dager slik sol jul, bursdag, 17 mai, dødsdato er ekstra tøffe kanskje til evig tid. Det har gått en jul,  nr to i morgen. Helt normalt hi❤️

Anonymkode: d4111...a25

Annonse

Mamma døde rett før jul i fjor. Det var en kjip jul som jeg i tillegg måtte feire alene fordi jeg egentlig skulle jobbe. Fikk ikke flybilletter hjem så tett opptil jul og måtte bli her, alene i jula.

I år blir det bedre. Savnet er fortsatt stort, men levelig. 

Anonymkode: de1fe...69c

Har en far som skulle vært ved bordet. Han døde 69 år gammel for 3 år siden. Men tid leger alle sår. Vi satser på å kose oss vi som er her, akkurat slik min far hadde ønsket at vi skulle. Han var den typen som sa unnskyld til oss før han døde fordi vi måtte ordne og styre med begravelse. 

Anonymkode: d0694...e7d

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Den er ikke like altoppslukende nå som den var i starten. Jeg er søster til nærmeste pårørende. Når barn/ ungdom dør så gjør det mye med deg. Livet går videre, men julaften er en typisk dag der følelsene blir vekket og man kjenner ekstra på det. 

Anonymkode: 37a44...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...